Gå til innhold

Kommer selvmord virkelig som lyn fra klar himmel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man leser i avisene eller på tv f eks så sier ofte de pårørende at det kom som lyn fra klar himmel og at de ikke så noen tegn. 

Stemmer virkelig dette eller vil de bare ikke innse at det var tegn eller at hen var dårlig? 

Anonymkode: 3c961...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan det selvsagt gjøre. 

Samtidig kan det være motsatt og signaler eller uttalelser om suicidale tanker bør tas på alvor. 

Anonymkode: 00beb...241

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette ofte ikke kommer som lyn fra klar himmel dersom du har full oversikt over tankene og følelsene til den det gjelder. Men det har man jo ikke. Og mange er vanvittig flinke til å skjule hva som foregår inni seg selv. For min del som gikk igjennom et feilet selvmordsforsøk så kan jeg forstå at det var et sjokk for de nærmeste. Men inni meg selv så burde jeg ha vært død for lenge siden og gikk på pvertide her i livet. Synd det ikke gikk som planlagt. 

Anonymkode: 2c7f3...435

• Liker 3
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en forsker på selvmord si at når de hadde undersøkt de selvmordene som kom som lyn fra klar himmel, så fant de noen tegn. Mange hadde blant annet snakket mer om døden. Ikke som i at de hadde snakket om å ta livet sitt, men små drypp som kun ble klart i ettertid. Dvs, at det ville ikke vært mulig å forutse selvmordet med de små tegnene. Eller forhindre, var han klar på. 

Veldig mange snakker jo om døden uten planer for selvmord.

Anonymkode: 5ec2d...f30

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Les deg opp på smile depresjon. En vi kjenner tok selvmord...han var kjempe glad og morsom hele tiden...ingen kunne se hvordan han hadde det.

Mange bærer på maske, de jobber, er med på fester ..koser seg etc...en dag.. borte 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det oftest er lyn fra klart himmel

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller gjør det det. 

Men det vil du ikke få så mange med på, fordi det er en særdeles ubehagelig tanke å ta innover seg at man kan miste noen som står seg nær i selvmord uten å kunne hindre det. Så da velger de fleste å si at det måtte ha vært noen tegn, fordi det gjør at de selv føler de har en viss kontroll om de rundt seg. 

Men i realiteten, så skjer det. Og man kan finne tegnene i ettertid, når man analyserer og setter ting sammen og i perspektiv, men i praksis med den kunnskapen og informasjonen man har før det skjer så vil det i praksis ikke være tegn mulig å oppfatte og sette sammen for omverden. 

Anonymkode: 87cf3...534

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så himla mange selvmordstråder akkurat på dagen jeg har mye selvmordstanker sånn plutserlig? Kan du som lager dem serriøst ta å så slutte? Noen kan ta det som et tegn, noe det ikke er.

Anonymkode: f158c...bbc

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene jeg kjenner til var det ikke det, det var psykiske problemer i flere år i forveien. At det faktisk skjedde kom nok litt brått på, men vi visste jo at de sleit.. 

Anonymkode: 603e5...1ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det så himla mange selvmordstråder akkurat på dagen jeg har mye selvmordstanker sånn plutserlig? Kan du som lager dem serriøst ta å så slutte? Noen kan ta det som et tegn, noe det ikke er.

Skal man bare tie? 

Anonymkode: 77ae7...d99

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selvmord veldig ofte kan komme litt brått på, selv om det kan vær tydlig at den som gjør det ikke har det helt bra.
Er og mange som er gode på å skjule følelsene/problemene sine for de rundt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men herregud, de tegnene kan man finne overalt. «Om han smiler til meg betyr det at jeg ikke skal ta selvmord» osv. Bare fantasien setter en grense der. Selvmord må snakkes om.

Anonymkode: 8c801...cc9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Mange prøver flere ganger og blir passet på så det ikke skal skje

Noen gjør det plutselig  og lykkes. 

Ingen fasit. 

Anonymkode: 8211d...f45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er mange stum som en østers om hva de sliter med av tanker.

Anonymkode: dccfa...714

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det kommer som et lyn fra klar himmel, isåfall kun fra de rundt. Jeg har tenkt lenge på det, men det er spesielt den siste tiden at jeg virkelig vurderer det. Ingen vet noe som helst. Utad er jeg blid, hyggelig, arbeidsom og sosial. Innvendig dør jeg litt for hver dag som går. 

Anonymkode: 3552a...ca6

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Mest sannsynligvis så har det vært ett tegn men man har bare ignorert det 

Ah, dette kan nok en maskinfører mye om. Fortell oss mer om hvordan dette henger sammen.

Anonymkode: 19cfb...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...