AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #81 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor skulle ikke folk kunne begynne å selvskade på en øde øy? Isolasjon kan gjøre folk sprø. Selvskading trenger ikke å bare være kniv mot underarm, men kan også være å slå hodet inn i en palme eller å gjøre andre destruktive handlinger. Jeg har ingen kilder på at det har forekommet selvskading når noen har vært isolert på en øde øy da jeg regner med dette ikke er blitt forsket på, men jeg skjønner heller ikke hvorfor dette ikke skal kunne skje. Anonymkode: 2b9cf...8e1 Jeg kommenterte over her, men kommenterer igjen. Hvis du er interessert i å lære mer om forekomsten av depresjon og andre psykiske plager i Afrika, så var denne ganske interessant: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9210463/ Anonymkode: 2b9cf...8e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 13. desember 2024 #82 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og poenget ditt er? Har du egentlig lest hovedinnlegget? Og du fortsetter å vise din manglende kunnskap og din manglende evne til å prøve å finne ut om dine bastante påstander overhodet har rot i virkeligheten. https://tidsskriftet.no/2021/06/essay/de-sultet-seg-hjelpe-andre https://psychiatry.duke.edu/blog/food-insecurity-and-disordered-eating “recent research has discovered that adults who experience significant food deprivation on a regular basis are more likely to engage in several disordered eating behaviors. Compared with individuals who have regular access to food, individuals with food insecurity engaged in more objective binge eating and overeating, night-time eating, purging and other compensatory behaviors (such as exercising harder than usual and using laxatives/water pills), food restriction (such as skipping meals), and dietary “restraint. “Researchers found that 17% of individuals in the child hunger food insecurity group exhibited a clinically significant eating disorder, compared with less than 3% of participants in the non-food insecure group(5). These results suggest that higher levels of food insecurity are linked with increased eating disorder pathology” “The implications of this research demonstrate that prolonged periods of food insecurity may establish problematic eating patterns in both adults and children. For some of these food insecure individuals, disordered eating habits can progress into a fully developed eating disorder that decisively impacts one’s daily thoughts and actions” Anonymkode: c69f5...9a6 Hovedinnlegget svar ikke så stort, lille venn. I det du omtaler som hovudinnlegget refererer TS til om dette eksisterte før 2.verdenskrig. Så svarte jeg at disse tinga fikk en oppsving etter 2010. Dersom du ikke klarer å sette det i en kontekst selv, er du analytisk dårlig. Kommentarene dine fremstår som du vil være kildekritisk, litt akademisk. Vel, det er ikke A-materiale det du leverer, selv om du dessverre prøve. God jul "adjunkten". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #83 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vokste ikke opp i et hjem hvor det var overflod av mat og du må gjerne forklare meg hvilke sosiale faktorer som var til stede som førte til at jeg som femåring begynte å påføre meg selv skade. Anonymkode: c69f5...9a6 Når jeg sier overflod av mat mener jeg at man kan gå i skapet og finne seg noe brukbart å spise når man vil. I Norge etter krigen er det ekstremt sjelden at noen må jobbe fysisk for å skaffe neste måltid. Jeg mener altså ikke at skapet må være fullt av russisk kaviar og argentisk biff. Hva som forårsaket din selvskading kan ikke jeg si noe om, annet enn at det sannsynligvis ikke oppsto helt av seg selv. Jeg sier ikke at det aldri forekom før, men at det er mer utbredt i dag siden det ofte henger sammen med sosialt stress. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #84 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://tidsskriftet.no/2021/06/essay/de-sultet-seg-hjelpe-andre Anonymkode: c69f5...9a6 En vitenskapelig studie hvor folk frivillg spiser ekstremt lite har ingenting med spiseforstyrrelser å gjøre. Sitat https://psychiatry.duke.edu/blog/food-insecurity-and-disordered-eating “recent research has discovered that adults who experience significant food deprivation on a regular basis are more likely to engage in several disordered eating behaviors. Compared with individuals who have regular access to food, individuals with food insecurity engaged in more objective binge eating and overeating, night-time eating, purging and other compensatory behaviors (such as exercising harder than usual and using laxatives/water pills), food restriction (such as skipping meals), and dietary “restraint. Denne var derimot relevant og veldig interessant. Et betimelig spørsmål her er da om usikker tilgang til mat i seg selv forårsaker spiseforstyrrelser. Så vidt jeg kan se er det en sammenheng i denne gruppen (fattige moderne amerikanere) mellom tilgang til (sunn) mat og spiseforstyrrelser. Er det da mangelen på sunn mat som gjør at de får spiseforstyrrelser? Eller henger det sammen med noen av de tusen andre problemene som følger av fattigdom? Hvis usikker tilgang til mat forårsaker spiseforstyrrelser, er det jo rart at vi mennesker overlevde steinalderen. Matmangel ville paradoksalt nok fått oss til å la være å spise, eller kaste opp igjen maten. Det er jo helt absurd. Derfor tviler jeg på konklusjonen du trekker fra den artikkelen. Men det skal sies at folk med dårlig råd ofte spiser dårligere og mindre næringsrik mat. Og feilernæring gir mye dårligere psykisk helse. Så slik sett er det nok en direkte sammenheng her. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #85 Del Skrevet 13. desember 2024 000VF000 skrev (9 timer siden): Da burde vel fattige mennesker være friskere enn andre? Tvert i mot. Fattige mennesker får ikke alt opp i hendene. Nettopp pga at de er fattige. Anonymkode: c46b3...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #86 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 22.47): Da hadde du, som jeg nevnte, tid nok til å sitte og sture og skade deg selv. Før krigen hadde nok ungdommen mindre tid til det. De hadde heller ikke den konstante påvirkningen fra sosiale og vanlige medier. Anonymkode: 84926...a4d Nei, det er helt feil. Helt på viddene faktisk. Jeg var btw 17 lenge etter krigen og lenge før some. Hvor god tid jeg hadde er totalt irrelevant. Ganske latterlig med denne personlige analysen din. 😅 Anonymkode: e2f27...362 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 13. desember 2024 #87 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fattige mennesker får ikke alt opp i hendene. Nettopp pga at de er fattige. Anonymkode: c46b3...ca2 Nettopp, og da burde de være friskere i følge logikken. Noe de ikke er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 13. desember 2024 #88 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Det var denne damen som sa Afrika generelt 🤷🏼♀️ Anonymkode: e5fc0...343 Ok. Her har du en artikkel om depresjon i Afrika https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9210463/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #89 Del Skrevet 13. desember 2024 000VF000 skrev (1 time siden): Ok. Her har du en artikkel om depresjon i Afrika https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9210463/ Jeg trenger ikke den for jeg har ingen problemer med å skjønne at det finnes overalt, jeg bare videreformidler hva denne damen fra Afrika sa som et poeng i at selv om folk mener det ikke eksisterer så betyr det ikke at det ikke gjør det bare fordi man ikke ser det/har et forståelse rundt det. Anonymkode: e5fc0...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 13. desember 2024 #90 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trenger ikke den for jeg har ingen problemer med å skjønne at det finnes overalt, jeg bare videreformidler hva denne damen fra Afrika sa som et poeng i at selv om folk mener det ikke eksisterer så betyr det ikke at det ikke gjør det bare fordi man ikke ser det/har et forståelse rundt det. Anonymkode: e5fc0...343 Beklager, min feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #91 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg skal ikke uttale meg om hva som stemmer. Det er forferdelig å ha en psykisk sykdom uansett rik eller fattig. Har man matmangel, tror jeg ikke man håndterer sin psykisk lidelse med anorexia eller bulimi. Men det vil ikke si at den psykiske lidelsen er like stor for det. Jeg hadde anorexia i mage år. Men da jeg begynte å få dårlig råd, ble alene og måtte spare hadde jeg ikke anorexia mer. Jeg var glad over alle som serverte meg noe mat, hvor jeg før alltid sa nei takk. Det hang igjen og henger litt igjen til tider, men jeg har rett og slett ikke råd. Men det vil ikke si at jeg er psykologisk frisk. Men jeg takler det på annen måte Anonymkode: beeaf...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 13. desember 2024 #92 Del Skrevet 13. desember 2024 Ja, det har nok fantes lenge, men det var mindre utbredt og mindre snakk om. Det er ingen tvil om at spiseforstyrrelser er en sosialt smittsom sykdom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #93 Del Skrevet 13. desember 2024 Uanonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, det har nok fantes lenge, men det var mindre utbredt og mindre snakk om. Det er ingen tvil om at spiseforstyrrelser er en sosialt smittsom sykdom. En ting er at lidelser og fenomener finnes. En annen ting er at miljøfaktorer gjør at prevalensen øker. Det gjelder både psykiske og somatiske sykdommer. Anonymkode: e2f27...362 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #94 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er helt feil. Helt på viddene faktisk. Jeg var btw 17 lenge etter krigen og lenge før some. Hvor god tid jeg hadde er totalt irrelevant. Ganske latterlig med denne personlige analysen din. 😅 Anonymkode: e2f27...362 Tid er ikke irrelevant for noe som helst. Hvis folk har for lite å gjøre finner de på mye rart etter hvert. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #95 Del Skrevet 13. desember 2024 goodbeforelong skrev (12 timer siden): Hovedinnlegget svar ikke så stort, lille venn. I det du omtaler som hovudinnlegget refererer TS til om dette eksisterte før 2.verdenskrig. Så svarte jeg at disse tinga fikk en oppsving etter 2010. Dersom du ikke klarer å sette det i en kontekst selv, er du analytisk dårlig. Kommentarene dine fremstår som du vil være kildekritisk, litt akademisk. Vel, det er ikke A-materiale det du leverer, selv om du dessverre prøve. God jul "adjunkten". Voksne mennesker som driver med hersketeknikker tar jeg aldri seriøst. Anonymkode: c69f5...9a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #96 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når jeg sier overflod av mat mener jeg at man kan gå i skapet og finne seg noe brukbart å spise når man vil. I Norge etter krigen er det ekstremt sjelden at noen må jobbe fysisk for å skaffe neste måltid. Jeg mener altså ikke at skapet må være fullt av russisk kaviar og argentisk biff. Hva som forårsaket din selvskading kan ikke jeg si noe om, annet enn at det sannsynligvis ikke oppsto helt av seg selv. Jeg sier ikke at det aldri forekom før, men at det er mer utbredt i dag siden det ofte henger sammen med sosialt stress. Anonymkode: 84926...a4d Du lever tydeligvis i en fantasiverden om du tror at alle etter andre verdenskrig alltid kunne gå i skapet og finne seg noe å spise. Og du klarer bare ikke å innse at du ikke alltid har rett i alt? Når ett av argumentene dine forsvinner så må du gripe etter et nytt og til slutt griper du bare etter halmstrå. Min selvskading oppstod av seg selv jo og jeg har møtt mange opp igjennom årene innafor psykiatrien som også begynte med selskading veldig tidlig uten noe som helst påvirkning fra verden utenfor. Anonymkode: c69f5...9a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #97 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 23.46): Nei, selvsagt ikke. Ungdom hadde ikke nok tid til å sitte og sture og skade seg selv. Og spiseforstyrrelser er et i-landsproblem og krever to ting: 1. at du lever i et samfunn med overflod av mat 2. at noen vil gi deg oppmerksomhet for det (positiv og/eller negativ) Det er selvsagt litt mer komplekst enn som så, men de to faktorene MÅ være tilstede. Anonymkode: 84926...a4d Selvskading er nevnt i bibelen som noe man ikke skal gjøre. Det hadde ikke vært nevnt hvis det var et ukjent fenomen. Av nyere art: Van Gogh kuttet av seg øret... Mange som selvskader som aldri viser det til noen. Anonymkode: c7de7...fe3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #98 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 0.36): Bare sunn fornuft og erfaring med folk. Det er vel åpenbart at folk ikke vil utvikle spiseforstyrrelser i et samfunn hvor mat er et knapphetsgode. Og hvis du bodde alene på en øy ville du selvsagt heller aldri utvikle en spiseforstyrrelse. Eller begynne å selvskade for den saks skyld. Anonymkode: 84926...a4d Hvorfor er det selvsagt? Anonymkode: c7de7...fe3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #99 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En vitenskapelig studie hvor folk frivillg spiser ekstremt lite har ingenting med spiseforstyrrelser å gjøre. Denne var derimot relevant og veldig interessant. Et betimelig spørsmål her er da om usikker tilgang til mat i seg selv forårsaker spiseforstyrrelser. Så vidt jeg kan se er det en sammenheng i denne gruppen (fattige moderne amerikanere) mellom tilgang til (sunn) mat og spiseforstyrrelser. Er det da mangelen på sunn mat som gjør at de får spiseforstyrrelser? Eller henger det sammen med noen av de tusen andre problemene som følger av fattigdom? Hvis usikker tilgang til mat forårsaker spiseforstyrrelser, er det jo rart at vi mennesker overlevde steinalderen. Matmangel ville paradoksalt nok fått oss til å la være å spise, eller kaste opp igjen maten. Det er jo helt absurd. Derfor tviler jeg på konklusjonen du trekker fra den artikkelen. Men det skal sies at folk med dårlig råd ofte spiser dårligere og mindre næringsrik mat. Og feilernæring gir mye dårligere psykisk helse. Så slik sett er det nok en direkte sammenheng her. Anonymkode: 84926...a4d Du leste tydeligvis ikke den første linken særlig godt. Og det er ganske utrolig at man må forklare voksne mennesker at selv om noen utvikler en sykdom så betyr det ikke at alle utvikler samme sykdom. Anonymkode: c69f5...9a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #100 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skal ikke uttale meg om hva som stemmer. Det er forferdelig å ha en psykisk sykdom uansett rik eller fattig. Har man matmangel, tror jeg ikke man håndterer sin psykisk lidelse med anorexia eller bulimi. Men det vil ikke si at den psykiske lidelsen er like stor for det. Jeg hadde anorexia i mage år. Men da jeg begynte å få dårlig råd, ble alene og måtte spare hadde jeg ikke anorexia mer. Jeg var glad over alle som serverte meg noe mat, hvor jeg før alltid sa nei takk. Det hang igjen og henger litt igjen til tider, men jeg har rett og slett ikke råd. Men det vil ikke si at jeg er psykologisk frisk. Men jeg takler det på annen måte Anonymkode: beeaf...874 Tenk om den mest dødelige psykiske lidelsen hadde vært så lett å behandle. Anonymkode: c69f5...9a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå