Gå til innhold

Eksisterte selvskading, spiseforstyrrelse og andre lignende ting før 2 verdenskrig i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt hadde folk det på den tiden også. Det ble bare ikke snakket om fordi vi hadde viktigere ting å bekymre oss over. Løsningen på de aller fleste psykiske sykdommer var "skjerp deg, eller dø!".

Anonymkode: 95e05...a80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økningen kan forklares med overflod. Folk har det for godt og har for god tid, samt er blitt mye svakere som individ.

Anonymkode: c46b3...ca2

Folk har det godt? Svake individ? Mener du at psykisk sykdom skyldes svakhet? 

Anonymkode: f0512...51d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk har det godt? Svake individ? Mener du at psykisk sykdom skyldes svakhet? 

Anonymkode: f0512...51d

Overflod avler svake individer. Svært mange får alt opp i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 21.49):

Jeg vet vårt land har slitt med alkoholisme i alle år.

Men alt det andre?

Anonymkode: 0507a...1a6

Tenker det er litt som en afrikansk dame jeg jobbet med. Hun forstod ikke hva depresjon var for noe - at det var en diagnose folk fikk her i Norge. Det var helt ukjent for henne. Sånt fantes ikke i Afrika for der hadde ikke folk tid eller mulighet til å være «deprimert.»  Skjedde det fæle ting så måtte man bare stå på, for mat måtte på bordet og barna måtte følges opp. 

Anonymkode: e5fc0...343

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tenker det er litt som en afrikansk dame jeg jobbet med. Hun forstod ikke hva depresjon var for noe - at det var en diagnose folk fikk her i Norge. Det var helt ukjent for henne. Sånt fantes ikke i Afrika for der hadde ikke folk tid eller mulighet til å være «deprimert.»  Skjedde det fæle ting så måtte man bare stå på, for mat måtte på bordet og barna måtte følges opp. 

Det betyr ikke at depresjon ikke finnes der hun kommer fra (og Afrika er så stort og fullt av variasjon i levekår og muligheter at å påstå at depresjon ikke finnes i Afrika faller på sin egen urimelighet), men at de ikke har kapasitet til å arbeide kurativt med psykiske plager fordi de fysiske behoven er mer påtrengende å håndtere - jfr Maslow.

Anonymkode: 63a38...bab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det betyr ikke at depresjon ikke finnes der hun kommer fra (og Afrika er så stort og fullt av variasjon i levekår og muligheter at å påstå at depresjon ikke finnes i Afrika faller på sin egen urimelighet), men at de ikke har kapasitet til å arbeide kurativt med psykiske plager fordi de fysiske behoven er mer påtrengende å håndtere - jfr Maslow.

Anonymkode: 63a38...bab

Det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 18.08):

Overflod avler svake individer. Svært mange får alt opp i hendene.

Da burde vel fattige mennesker være friskere enn andre? Tvert i mot. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 18.19):

Du vet at Afrika er et kontinent, og ikke et land? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiske lidelser er også smittsomme.

Særlig blant unge jenter og særlig tydelig ser man det av anoreksiforum på nettets mørske kroker.

Nåtidens idéologi er at alt blir bedre av å "snakkes ihjel", jeg er ikke så sikker. Noe kanskje, om man sier de rette tingene, men ikke alt.

Anonymkode: af230...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 0.02):

Jeg sier ikke at du må "lære" selvskading eller spiseforstyrrelser av noen (selv om det også skjer, selvsagt). Jeg sier at det er visse faktorer som må være på plass for at disse lidelsene skal oppstå. Og overflod av mat er helt klart en betingelse. Ingen vil utvikle spiseforstyrrelser hvis de lever med usikker tilgang til mat. Og ingen ville begynne å selvskade på en øde øy. Det må være visse sosiale faktorer til stede, for eksempel at det er mange jevnaldrende å sammenligne seg med. Derfor er selvsagt selvskading og depresjon og lignende mer utbredt i dag, for ikke bare er det uendelig mange å sammenligne seg med, men du får servert en konstant strøm av perfekte mennesker i alle kanaler hele døgnet.

Anonymkode: 84926...a4d

Jeg vokste ikke opp i et hjem hvor det var overflod av mat og du må gjerne forklare meg hvilke sosiale faktorer som var til stede som førte til at jeg som femåring begynte å påføre meg selv skade.

Anonymkode: c69f5...9a6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodbeforelong skrev (På 10.12.2024 den 0.21):

Selvskading og spiseforstyrrelser fikk en markant økning rundt 2010. 

Why? SoMe

Og poenget ditt er? Har du egentlig lest hovedinnlegget?

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 0.36):

Selvsagt kan traumer fra krig o.l. utløse selvskading og andre problemer. Men at sultrammede mennesker får bulimi eller anoreksi tviler jeg sterkt på. Tviler også på at det skjer i mer enn forsvinnende grad i samfunn hvor mat på bordet krever daglig innsats, selv om man ikke har hungersnød.

Og du fortsetter å vise din manglende kunnskap og din manglende evne til å prøve å finne ut om dine bastante påstander overhodet har rot i virkeligheten.

https://tidsskriftet.no/2021/06/essay/de-sultet-seg-hjelpe-andre

https://psychiatry.duke.edu/blog/food-insecurity-and-disordered-eating

“recent research has discovered that adults who experience significant food deprivation on a regular basis are more likely to engage in several disordered eating behaviors. Compared with individuals who have regular access to food, individuals with food insecurity engaged in more objective binge eating and overeating, night-time eating, purging and other compensatory behaviors (such as exercising harder than usual and using laxatives/water pills), food restriction (such as skipping meals), and dietary “restraint.

“Researchers found that 17% of individuals in the child hunger food insecurity group exhibited a clinically significant eating disorder, compared with less than 3% of participants in the non-food insecure group(5). These results suggest that higher levels of food insecurity are linked with increased eating disorder pathology”

“The implications of this research demonstrate that prolonged periods of food insecurity may establish problematic eating patterns in both adults and children. For some of these food insecure individuals, disordered eating habits can progress into a fully developed eating disorder that decisively impacts one’s daily thoughts and actions”

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som pratet om depresjon, angst traumer osv under andre verdenskrig når min bestefar så sin far bli tatt av tyskerene før de brente ned hele bygda, men det er jo helt tydelig at han slet med disse tingene da han som følge av det han var vitne  dro til sjøs som sekstenåring og var kraftig alkoholiser frem til dagen han døde.

Og jeg må si jeg er ganske overrasket over at man må være nødt til å forklare dette til voksne mennesker

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 10.12.2024 den 0.23):

Selvskading har vel i grunn alltid eksistert men spiseforstyrrelse ? Tja

Et tips er å enten lese de andre kommentarene i tråden før man selv kommenterer eller kanskje bare lese seg bittelittegrann opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 0.19):

Vi vet blant annet at større katastrofer som sult, krig og naturkatastrofer kan medføre oppblomstring av psykiske lidelser og da også spiseforstyrrelser og selvskading. Man så selvskading blant soldatene fra første verdenskrig, man ser og har sett begge deleri krigsramma og sultramma land og man ser det samme hos offer etter voldtekt og overgrep for å nevne noe. Dette er dokumentert over tid i mange land, Norge er ikke en unik boble der slikt ikke skjer.

Anonymkode: 70e4c...129

Neineinei, dette stemmer ikke. Jeg har nemlig lest på KG at jødene i konsentrasjonsleirene ikke slet psykisk. (Hm, finner ikke ironiflagget)

Anonymkode: 0a2a8...54b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milly GeoCad skrev (På 10.12.2024 den 9.28):

Dyr kan også ha disse lidelsene, hva er din forklaring for det? At de er bortskjemte å lever i overflod? 

Papegøyer blant annet. Men det er sikkert for å få oppmerksomhet. Men det er fordi de rett og slett har blitt bortskjemte av overflodssamfunnet.

Anonymkode: 0a2a8...54b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en forklaring på at broren min er født med anoreksi. Spiseforstyrret fra dag 1. Du visste kanskje ikke at det gikk ann? Vel, det gjør det. Så lærte du noe nytt. 

Anonymkode: e1de5...a3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
000VF000 skrev (6 timer siden):

Du vet at Afrika er et kontinent, og ikke et land? 

Ja. Det var denne damen som sa Afrika generelt 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener lignende ting, som psykiske lidelser, så ja! 

Akkurat selvskading er nok vanskelig å vite for neppe gjort registreringer på det, om det forekom uten annen alvorlig psykisk plage. Men dog… selvskading er ofte en konsekvens av barndomstraumer. I virkelige dårlige tider når livet fortsatt er et stort traume, kamp for å holde seg i live, så får aldri kropp og sinn mulighet for å bearbeide gamle traumer og de «bobler» aldri frem heller. 

Anonymkode: 24d80...146

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 0.02):

Jeg sier ikke at du må "lære" selvskading eller spiseforstyrrelser av noen (selv om det også skjer, selvsagt). Jeg sier at det er visse faktorer som må være på plass for at disse lidelsene skal oppstå. Og overflod av mat er helt klart en betingelse. Ingen vil utvikle spiseforstyrrelser hvis de lever med usikker tilgang til mat. Og ingen ville begynne å selvskade på en øde øy. Det må være visse sosiale faktorer til stede, for eksempel at det er mange jevnaldrende å sammenligne seg med. Derfor er selvsagt selvskading og depresjon og lignende mer utbredt i dag, for ikke bare er det uendelig mange å sammenligne seg med, men du får servert en konstant strøm av perfekte mennesker i alle kanaler hele døgnet.

Hvorfor skulle ikke folk kunne begynne å selvskade på en øde øy? Isolasjon kan gjøre folk sprø. Selvskading trenger ikke å bare være kniv mot underarm, men kan også være å slå hodet inn i en palme eller å gjøre andre destruktive handlinger. Jeg har ingen kilder på at det har forekommet selvskading når noen har vært isolert på en øde øy da jeg regner med dette ikke er blitt forsket på, men jeg skjønner heller ikke hvorfor dette ikke skal kunne skje.

Anonymkode: 2b9cf...8e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hennes subjektive mening om det. Jeg har møtt norske folk som heller ikke forstår hva depresjon er og som ikke tror på det. Bare her i tråden er det jo folk som tror mye rart om spiseforstyrrelser. Hvis man ikke har personlig erfaring eller kjenner noen som åpner seg om det de føler på så kan man strengt tatt ikke vite om det er et fenomen som eksisterer eller ikke. Veldig merkelig påstand at sånt ikke finnes i Afrika.

Anonymkode: 2b9cf...8e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...