Gå til innhold

Tror jeg har blitt lurt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La ut ønsket kjøpt på Facebook og ble kontaktet av en dame om at hun hadde denne varen. Men var tydeligvis mange som ville kjøpe denne så hun ville ha 50% i depositum.
Jeg sa nei for ikke hørt dette er vanlig og lett å bli lurt. Men profilen på Facebook virker ekte - vært medlem i mange år, mange venner osv. sjekket at navnet hennes stemmer med adressen og det samme med telefonnummeret hennes. Så jeg vippset en liten sum bare for å holde det av. Hun bor 10 minutter unna bare også. 

Men denne tingen kunne ikke hentes før i morgen (betalte for 1 uke siden). Sendt henne melding nå om klokkeslett det kan hentes, men hun har ikke svart enda hun har sett meldinga for flere timer siden. 

Jeg følte det var noe off når hun kontaktet meg og ba om depositum. Hun selger en vare som er nesten ubrukt til 2000 kr, denne koster 9000 ny. Så var noen røde flagg, men tenkte at den summen jeg betalte ikke var krise og jeg kommer til å dra bort til henne om hun har svindlet meg. 

Men begynner jo å lure.. hva om adresse, nummer osv osv er fake? Er jo veldig rart å svindle noen med fullt navn, nummer osv? Eller har folk blitt så frekke? 

Anonymkode: e4226...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun bare bor 10 min unna hadde jeg bedt om å få se varen personlig før betalt depositum.

Anonymkode: 08aae...0ea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

La ut ønsket kjøpt på Facebook og ble kontaktet av en dame om at hun hadde denne varen. Men var tydeligvis mange som ville kjøpe denne så hun ville ha 50% i depositum.
Jeg sa nei for ikke hørt dette er vanlig og lett å bli lurt. Men profilen på Facebook virker ekte - vært medlem i mange år, mange venner osv. sjekket at navnet hennes stemmer med adressen og det samme med telefonnummeret hennes. Så jeg vippset en liten sum bare for å holde det av. Hun bor 10 minutter unna bare også. 

Men denne tingen kunne ikke hentes før i morgen (betalte for 1 uke siden). Sendt henne melding nå om klokkeslett det kan hentes, men hun har ikke svart enda hun har sett meldinga for flere timer siden. 

Jeg følte det var noe off når hun kontaktet meg og ba om depositum. Hun selger en vare som er nesten ubrukt til 2000 kr, denne koster 9000 ny. Så var noen røde flagg, men tenkte at den summen jeg betalte ikke var krise og jeg kommer til å dra bort til henne om hun har svindlet meg. 

Men begynner jo å lure.. hva om adresse, nummer osv osv er fake? Er jo veldig rart å svindle noen med fullt navn, nummer osv? Eller har folk blitt så frekke? 

Anonymkode: e4226...24e

Har du google adressen? Kommer hennes navn opp? Finnes den? 

Finnes mobil nr?

Aldri betal noe i depositum 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om pengene tilbake i henhold til norsk kjøpsloven med beskjed om politi anmeldelse om dette ikke skjer

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro. Kan jo være så enkelt at hun har glemt å svare deg, eller at hun ikke vet hvordan morgen dagen blir - og at det er vanskelig å planlegge et tidspunkt. 

Hadde vært mer bekymret hvis hun hadde blokkert deg.

Anonymkode: 779a0...9c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt ei ny melding og spurt. Type "trenger å vite når det passer slik at jeg kan planlegge dagen" eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså hvis folk er så frekke så er jo det bare trist. Håper du oppdaterer… og håper du ikke ble lurt…

Anonymkode: 985bb...1c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du googlet tlf-nummer? Jeg gjorde det samme som deg, oppdaget svindelen når jeg googlet nummeret og mange dårlige anmeldelser kom opp (ang svindel). Sendte melding og sa hva jeg hadde oppdaget, og ba om å få pengene tilbake. Det fikk jeg heldigvis.

Anonymkode: 26b60...ae5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du betalt via vipps, så er neppe pengene tapt om hun har lurt deg. 

Anonymkode: 6ed86...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi40 skrev (3 timer siden):

Be om pengene tilbake i henhold til norsk kjøpsloven med beskjed om politi anmeldelse om dette ikke skjer

Politiet kommer til å begynne og le høyt hvis du forteller at du har forhåndsbetalt for en vare kjøpt av privatperson på nett.

ALDRI forhåndsbetalt. ALDRI. Du må jo være så jævlig dum for å gjøre det at du fortjener å bli svindlet.

Anonymkode: 17d3a...6a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi40 skrev (4 timer siden):

Og her har vi en ekspertuttalelse for en som ikke forstå lovverket og hva som gjelder når. 
Politiet registrerer en anmeldelse før de trykker videre til neste skjermbilde; saken er henlagt registrering. 

Anonymkode: 6ed86...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Politiet kommer til å begynne og le høyt hvis du forteller at du har forhåndsbetalt for en vare kjøpt av privatperson på nett.

ALDRI forhåndsbetalt. ALDRI. Du må jo være så jævlig dum for å gjøre det at du fortjener å bli svindlet.

Anonymkode: 17d3a...6a6

For selger er det jo høyst usikkert å bare sende varen, uten å ha fått betalt.

Hva TS angår, kan folk være opptatt med andre ting enn å lese meldinger. Må ha litt tålmodighet, og vente på svar.

Anonymkode: 29d7f...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (10 timer siden):

Har du google adressen? Kommer hennes navn opp? Finnes den? 

Finnes mobil nr?

Aldri betal noe i depositum 

Leser du bare overskriftene før du svarer?

Anonymkode: a9125...da2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er åpenbart svindel.

Ikke fordi hun ikke svarer. Ikke fordi hun tok depositum.

Men fordi hun sier to relativt motstridende ting. Hun sier både at varen er populær og at hun selger den billig uten noen grunn. Dette er et åpenbart rødt flagg.

Dersom mange vil ha varen er det ikke noe problem å få solgt til en høyere sum. Men hun skal holde den av til akkurat deg mot et depositum?

Når noe er for godt til å være sant så er det nettopp det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke varen hentes før en uke etter betaling? 

Anonymkode: 073b3...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis varen ikke kunne hentes før om en uke kan neppe pågangen ha vært så stor. Krav om depositum gjør det hele tvilsomt. 

Men har vi vippset så har du nummeret. Jeg hadde gitt det en dag og så hadde jeg stillt opp på døren.

Anonymkode: 7f75f...224

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du drar til henne og dundrer på døra hvis hun ikke svarer før i dag etm. 
Folk tror dem kommer unna med alt

Anonymkode: 25167...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forresten sikker betaling på Finn dersom jeg skal betale noe i forkant. Er de ikke villig til det er ikke jeg heller villig til å handle med dem..

Anonymkode: 7f75f...224

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare bor 10 minutter unna, hvorfor ble dere ikke bare enig om en dag du kunne komme bort å se varen? Da kunne du vippset henne når du var der?

Dette var tungvint, når dere bor i nærheten av hverandre. 

Anonymkode: d12cb...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...