Gå til innhold

Ubalansert ph etter HVER mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

nå spør jeg om hjelp fordi legen min har veldig begrensa evne til å hjelpe annet enn å fått henvise til en gynekolog som har 2 mnd ventetid…. 

Jeg har gått på samme prevensjon i snart 10 år. Nuvaring. I sommer skjedde det noe veldig merkelig, uten seksuell kontakt med noen. Underlivet mitt sin ph har kommet i fullstendig ubalanse. Jeg fikk et rent helv… med underlivet mitt med svie, kløe, utslett, misfarging, flassing osv. helt jævlig og ingenting fra apoteket hjalp… legen min presterte å si at alt så fint ut, og klarte heller ikke gjøre prøver ordentlig. Ble henvist til gyn med 4 mnd ventetid, men sånn kunne jeg jo ikke ha det og dro på dr drop in. Svaret var bakteriell vaginose, men en ganske utypisk og alvorlig variant. Jeg fikk behandling. Alt ble fint. Men… Etter HVER eneste mensen får jeg det samme problemet, og det er på dagen mensen min er ferdig. Svir, klør, flasser, lukter stygt og alt med. 1 ukes behandling hjelper, men jeg kan jo ikke gå rundt sånn?! Altså.. hjelp! Aldri vært plaga slik før.. dette problemet har nå vart i 6mnd og jeg forstår INGENTING…. Skifter bind ofte og er god på hygiene iht dusj og sånn. Ikke for mye. Ikke for mye. Som nevnt aldri vært plaga sånn her før…

noen som har innspill og kan hjelpe meg med å forstå hva i alle dager som skjer med kroppen min? 🥲 skjønner at gynekologer har bedre kompentanse, men her må jeg smøre meg med tålmodighet for hjelp i lang tid… 

Anonymkode: 11b5a...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privat gynekolog, så får du komme inn på noen dager. Siden du sier du er god på hygiene, hva legger du i det? Du vet sikkert at man ikke skal vaske seg for voldsomt nedentil, og i hvert fall ikke inn i skjeden?

Hvilken såpe bruker du? For min del ble underlivet helt tullete noen ganger jeg brukte intimsåpe. Kanskje tilfeldig, men det ga seg da jeg sluttet med det. Har du prøvd forskjellige såper/ingen såpe?

Anonymkode: f0b25...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Privat gynekolog, så får du komme inn på noen dager. Siden du sier du er god på hygiene, hva legger du i det? Du vet sikkert at man ikke skal vaske seg for voldsomt nedentil, og i hvert fall ikke inn i skjeden?

Hvilken såpe bruker du? For min del ble underlivet helt tullete noen ganger jeg brukte intimsåpe. Kanskje tilfeldig, men det ga seg da jeg sluttet med det. Har du prøvd forskjellige såper/ingen såpe?

Anonymkode: f0b25...321

Koster jo enormt mye… var jo det jeg måtte sist, men synes det er helt vilt at man må punge ut med så mye, kontra andre (yngre). Kvinnehelse er kvinnehelse, tenker jeg.. vi får se om jeg må ta turen din igjen. Skal ringe legen imorgen og høre om han i det hele tatt har husket å henvise meg siden jeg ikke har fått beskjed om det på mail. 

når jeg sier jeg er god på hygiene er det min personlige hygiene jeg snakker om. Aldri hatt en problem på denne måten før, som nevnt. Bruker aldri såpe nedentil, bare vann. Skyller heller ikke «inni» der, men vasker med hender. Dusjer annen hver dag pga trening. Som nevnt har det aldri vært et problem tidligere, og ingenting har endret seg hygienemessig for meg. Det jeg lurer på er jo om jeg f.eks.  reagerer på prevensjonen min eller om vektnedgangen min har hatt noe å si.. Har endret kroppssammensetningen mye siste året, men dette har jeg gjort før, og aldri hatt et slikt problem med underlivet i den sammenheng da.. men kropp kan jo endre seg, skjønner bare ikke at det skjer i sammenheng mensen… Det er aldri ellers og det oppstår på dagen jeg er ferdig med mensen, uten unntak. Tok opp med legen om det kunne være noen hormonelle endringer i kroppen som jeg reagerer på, men det ville han ikke engang snakke om… for da gjorde man hormoner som et problem… for meg virker det ikke logisk å utelukke hormoner siden dette bare skjer rett etter mensen, men… hva vet jeg…

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bind eller tamponger? Kan tamponger med melkesyrebakterier være noe for deg mot slutten av mensen?

Anonymkode: 98863...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ventetid kan du ringe til gynekologen/kontoret du er henvist til, og spørre om de har mottatt henvisningen, og spørre om det er noen mulighet for å komme tidligere enn om x antall måneder. Mange har ei venteliste, hvor de ringer opp folk om de får avbestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bruker du bind eller tamponger? Kan tamponger med melkesyrebakterier være noe for deg mot slutten av mensen?

Anonymkode: 98863...a1b

Bruker bind. Dessverre en av de som har latterlig vondt uten mensen og tampong gjør det verre, men kan alltids prøve! Aldri hørt om det før faktisk. Takk for tips!  
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlending skrev (10 timer siden):

Angående ventetid kan du ringe til gynekologen/kontoret du er henvist til, og spørre om de har mottatt henvisningen, og spørre om det er noen mulighet for å komme tidligere enn om x antall måneder. Mange har ei venteliste, hvor de ringer opp folk om de får avbestillinger. 

Ringte legekontoret og fikk kontakt med gyn jeg var henvist til. Fikk time om bare et par dager selv om det egentlig var i februar. Var kansellering av timer igår tydeligvis, så da hadde de tid. Sykt lettende! Krysser alle fingre og tær for at de kan hjelpe meg 🥺… 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...