Million Skrevet 9. desember 2024 #41 Del Skrevet 9. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (7 timer siden): Klarer ikke å unngå det men har egne vaskepose til de plaggene som gir fra seg mikroplast Hva skal den vaskeposen være godt for? Hva gjør den? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 9. desember 2024 #42 Del Skrevet 9. desember 2024 Unngår å kjøpe plast-tøy, men kan bruke det om jeg får det i arv eller i gave. Prøver å unngå å vaske det om jeg en sjelden gang bruker det. Prøver å tenke gjenbruk så langt jeg kan og donerer tøy til byttebutikken vår slik at det kan få nytt liv hos andre (plastkort eller ikke). Stort sett bor jeg i ull 70% av året, men synder nok mer på sommeren mtp viskose (er ikke det som gjør klærne strekkbare?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 9. desember 2024 #43 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg prøver å være bevisst på valg av tekstiler, og bruke naturmaterialer der det går an. Det er dessverre ikke mulig for alle typer klær. For eksempel for regntøy, yttertøy, strømpebukser og BHer er det vanskelig å bruke rene naturmaterialer. Tidligere hadde jeg en jobb hvor jeg ofte var i kontakt med med etsende syre. Selv om jeg brukte beskyttelsesforkle av lær, ble det lett hull i klærne likevel. Da var fleece det beste alternativet. Tekstiler av plast tålte mye mer enn for eksempel bomull og ull. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #44 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg reduserer plastikk ved å kjøpe mindre klær. Jeg velger også mer naturlige stoffer om det er alternativer. Kjøper nå kun klær av god kvalitet, som kan vare i mange år. Unngår å se på salg, med mindre det faktisk er noe jeg virkelig trenger. Anonymkode: 25fd1...452 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #45 Del Skrevet 9. desember 2024 Alle dere som er "så flinke" her inne, er dere en egen rase, eller snakker dere med to tunger? For det første, se hvor mange klesbutikker det er i et hvert kjøpesenter. Har vert der nylig, og det vrimler av folk som kjøper nye klær, og også mye "plastklær". Det ingen nevner her er det enorme forbruket av tynn-strømpebukser, som ofte ryker etter et par-tre gangers bruk. Ikke minst i jule og nyttårstiden. Hva er disse laget av? Tenk om man kunne bruke ull eller bomull i stedet? Så er det en produksjon som kunne bidratt positivt, men som er ulovlig å dyrke her i Norge, nemlig hamp. Dette er en fantastisk råvare vi kunne brukt til klær og masse annet. Men bønder får ikke lov å dyrke det.. Anonymkode: cc49c...6a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #46 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg unngår i stor grad å kjøpe det, ja. Unntaket er treningstøy. Jeg klarer ikke trene i bomull (som ikke transporterer fukt, men tvert imot tviholder på den), jeg reagerer på ull, osv. Da er "plasttøy" det eneste som funker. Men alt annet kjøper jeg i naturlige materialer. Anonymkode: 087c6...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #47 Del Skrevet 9. desember 2024 Har unngått dette i alle år. Ærlig pga kvalitet. Nå, miljøaspektet er bare en bonus. Plastklær suger og på meg nupper det helt forjævlig. Kan hende jeg kjøper typ skjørt eller lignende med litt plast, da pga økonomien. Anonymkode: b9d92...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #48 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle dere som er "så flinke" her inne, er dere en egen rase, eller snakker dere med to tunger? For det første, se hvor mange klesbutikker det er i et hvert kjøpesenter. Har vert der nylig, og det vrimler av folk som kjøper nye klær, og også mye "plastklær". Det ingen nevner her er det enorme forbruket av tynn-strømpebukser, som ofte ryker etter et par-tre gangers bruk. Ikke minst i jule og nyttårstiden. Hva er disse laget av? Tenk om man kunne bruke ull eller bomull i stedet? Så er det en produksjon som kunne bidratt positivt, men som er ulovlig å dyrke her i Norge, nemlig hamp. Dette er en fantastisk råvare vi kunne brukt til klær og masse annet. Men bønder får ikke lov å dyrke det.. Anonymkode: cc49c...6a5 Kanskje det er som i alle andre tråder her på KG, de som føler seg "truffet" er de som gidder å svare? Det kan gi litt skjevt inntrykk av at "alle" er så flinke... Anonymkode: b6253...12c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2024 #49 Del Skrevet 9. desember 2024 Million skrev (11 timer siden): Hva skal den vaskeposen være godt for? Hva gjør den? Det er vaskepose som samler opp mikroplasten slik at den ikke går ut sammen med vaskevannet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. desember 2024 #50 Del Skrevet 9. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (21 minutter siden): Det er vaskepose som samler opp mikroplasten slik at den ikke går ut sammen med vaskevannet Eh? Hvordan er det mulig? Mikroplasten er vel så liten (helt ned til 0,001 mm) at vann knapt trenger gjennom. I alle fall ikke skikkelig gjennomskylling. Hadde ikke følt klærne ble særlig rene av å ligge i en så tett pose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 9. desember 2024 #51 Del Skrevet 9. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (24 minutter siden): Det er vaskepose som samler opp mikroplasten slik at den ikke går ut sammen med vaskevannet Hvordan fungerer den posen? Blir det hengende igjen partikler av mikroplast i den etter bruk? I så fall hvordan gjør du den ren etterpå? Har lest om slike vaskeposer, og er nysgjerrig på å prøve, men også skeptisk om det har noen effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2024 #52 Del Skrevet 9. desember 2024 Million skrev (1 time siden): Eh? Hvordan er det mulig? Mikroplasten er vel så liten (helt ned til 0,001 mm) at vann knapt trenger gjennom. I alle fall ikke skikkelig gjennomskylling. Hadde ikke følt klærne ble særlig rene av å ligge i en så tett pose. Perelandra skrev (55 minutter siden): Hvordan fungerer den posen? Blir det hengende igjen partikler av mikroplast i den etter bruk? I så fall hvordan gjør du den ren etterpå? Har lest om slike vaskeposer, og er nysgjerrig på å prøve, men også skeptisk om det har noen effekt. De jeg har har 2 lag så mikroplast ligger imellom inner og ytterposen så tar jeg ut innholdet og kaster det i restbosset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 9. desember 2024 #53 Del Skrevet 9. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden): De jeg har har 2 lag så mikroplast ligger imellom inner og ytterposen så tar jeg ut innholdet og kaster det i restbosset Takk! 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #54 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle dere som er "så flinke" her inne, er dere en egen rase, eller snakker dere med to tunger? For det første, se hvor mange klesbutikker det er i et hvert kjøpesenter. Har vert der nylig, og det vrimler av folk som kjøper nye klær, og også mye "plastklær". Det ingen nevner her er det enorme forbruket av tynn-strømpebukser, som ofte ryker etter et par-tre gangers bruk. Ikke minst i jule og nyttårstiden. Hva er disse laget av? Tenk om man kunne bruke ull eller bomull i stedet? Så er det en produksjon som kunne bidratt positivt, men som er ulovlig å dyrke her i Norge, nemlig hamp. Dette er en fantastisk råvare vi kunne brukt til klær og masse annet. Men bønder får ikke lov å dyrke det.. Anonymkode: cc49c...6a5 De fleste her skriver da at de holder seg unna plast så langt det lar seg gjøre, eller at de kjøper minst mulig plast. Det er jo ikke ensbetydende med at de er så flinke at ingenting av det de har i klesskapet er plast i. Jeg tror det vanskelig lar seg gjøre å unngå plast helt, da mesteparten av yttertøy er plast. Men det er jo likevel forskjell på å gjøre så godt man kan og å gi blaffen og kjøpe masse plastklær ukritisk. Det finnes forøvrig ullstrømpebukser, og de er det mange damer som bruker når de pynter seg om vinteren. Det er selvsagt ikke bare ull i dem, men det er da noe bedre enn å gå for 100% plast. Jeg er enig i at det er dumt vi ikke utnytter potensialet til hamp i Norge. Anonymkode: f4901...421 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #55 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 19.14): Joggesko er sko, Nei, jøss, er der sant? Anonymkode: bb964...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #56 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, jøss, er der sant? Anonymkode: bb964...db2 Tråden handler om plastKLÆR.... Anonymkode: b6253...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 9. desember 2024 #57 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alle dere som er "så flinke" her inne, er dere en egen rase, eller snakker dere med to tunger? For det første, se hvor mange klesbutikker det er i et hvert kjøpesenter. Har vert der nylig, og det vrimler av folk som kjøper nye klær, og også mye "plastklær". Det ingen nevner her er det enorme forbruket av tynn-strømpebukser, som ofte ryker etter et par-tre gangers bruk. Ikke minst i jule og nyttårstiden. Hva er disse laget av? Tenk om man kunne bruke ull eller bomull i stedet? Så er det en produksjon som kunne bidratt positivt, men som er ulovlig å dyrke her i Norge, nemlig hamp. Dette er en fantastisk råvare vi kunne brukt til klær og masse annet. Men bønder får ikke lov å dyrke det.. Anonymkode: cc49c...6a5 Jeg vil anta at de som shopper dødsmye fast fashion og ikke har et bevisst forhold til tekstilmateriale ikke svarer i tråder som dette. Jeg kjøper forresten bare ullstrømpebukser (som ikke bare inneholder ull, men er er bedre alternativ enn rene nylonstrømpebukser). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #58 Del Skrevet 9. desember 2024 Unngår plastklær. Unntaket er yttertøy og sko. Men det er i all hovedsak fordi plastklær er ubehagelige. Det samme syns jeg ull og lin er, da foretrekker jeg heller plast. Anonymkode: 3b439...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #59 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 18.32): Jeg bruker helst bomull og ull. Barna har noen få fleeceplagg hver. Jeg prøver å unngå viskose også: "Produksjonen av viskose har høyt forbruk av vann, energi og skadelige kjemikalier, noe som øker miljø- og klimabelastningen." Anonymkode: 0a9d7...083 Klær i viskose er kanskje noe av det mer slitesterke jeg har eid i mitt liv. Bomullsproduksjon er for øvrig ikke noen høydare det heller. Men man må jo velge sine kamper! 🤷♀️ Anonymkode: 73da1...130 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #60 Del Skrevet 10. desember 2024 Men hvor kjøper dere som unngår "plastklær" klær da? Jeg skulle gjerne kjøpt mer i naturmaterialer, men det er jo nesten håpløst å finne i vanlige butikker (bor i en middels stor by), og jeg orker ikke netthandel med prøving og feiling og retur. Ellers er jeg helt enig med dem som sier at plast ikke er plast (da tenker jeg bruk, ikke miljø) - det er stor forskjell på polyester; noe er klamt og ekkelt og stinker, andre ting både ser og kjennes veldig bra ut, og man lærer seg lett å se forskjell. Akryl, derimot, skyr jeg som pesten. Jeg har sluttet å kjøpe fleece av miljøhensyn, fordi det er lett å finne bedre alternativer i ull, men vanlige klær til meg selv synes jeg det er vanskelig å finne i naturmaterialer. Anonymkode: 100ac...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå