Gå til innhold

Plastklær, unngår du det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper kun bomull og ull, utenom regntøy men det kjøper jeg kun om det er utslitt. 

Går stort sett bare i lærsko. 

Anonymkode: b7551...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, bryr meg overhodet ikke. Kjøper det jeg synes er fint og det jeg behøver

Anonymkode: f3007...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så langt det lar seg gjøre. Ytterklær er det jo umulig å ikke finne plast i.. men kjøper mye brukt. 

Ellers har vi kastet teflonpanna og bruker kjøkkenutstyr i tre eller stål. 

Og mest mulig naturlige kjemikalier hjemme, eddik til rengjøring osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har en del "plast" både inneklær og yttertøy. 

Men jeg bruker også mye ull og bomull, og iblant silke.

Kjøper også noe brukt, spesielt kjoler og gensre. 

Anonymkode: 39d8c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har en del "plast" både inneklær og yttertøy. 

Men jeg bruker også mye ull og bomull, og iblant silke.

Kjøper også noe brukt, spesielt kjoler og gensre. 

Anonymkode: 39d8c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår det ikke men prøver å redusere og unngå det så langt det praktisk er mulig. Noen ting som treningstøy, jeans og BHer må ha noe elastikk for å fungere til mine behov. Andre ting som sko og yttertøy har ikke alternativer i rene naturstoff. 

Anonymkode: ad75a...40b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke veldig mange her med dunjakker, turtøy treningsklær og skiklær. 😏

Anonymkode: 0cf16...59f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, unngår plastklær. Kan akseptere noen prosent klær som vasker sjeldnere som uteplagg. 

Kjøper generelt lite klær og har akkurat nå på meg en overdel med to hull i seg uten at det bryr meg nevneverdig da ingen ser de uansett og det utgjør ingen forskjell på funksjonen. Buksa har også malingsflekk. 

Ungen er også lært opp å kjøpe klær in bomull, ull og lin. Vi starta for en del år tilbake siden og ble sett på som sære og rare. 

Anonymkode: 8779a...35b

Det går tydeligvis i bølger. Jeg var ung på 90-tallet, da var det lett å finne klær i naturmaterialer, jeans uten stretch og så videre også i vanlige kjedebutikker. Husker vi lo av de håpløse polyesterklærne fra 70-tallet. Og så snudde det, og nå er det nesten bare polyester å få kjøpt.

Anonymkode: 7183f...6b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går helt fint å kjøpe dunjakker med bomull. Min er 6-7 år gammel, men et lite søk viser at det fremdeles finnes...

Anonymkode: b6253...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

At man unngår betyr jo ikke at man absolutt ikke kjøper. Ikke sånn ment av meg i alle fall. Men unngår det så langt det lar seg gjøre. Sko , ski, skøyter, regntøy osv er plast. Oppvaskbørste likeså. Men kjøper så lite som mulig. bomullsindustrien er jo en miljøversting. Bambusklær også. Masse kjemiske prosesser, klor og fargestoffer som ødelegger grunnvannet til millioner av mennesker. Det er nærmest umulig å være etisk forbruker. Man må bare kjøpe minst mulig. Og jobbe for at  overforbruk stanses. Hjelper ikke at noe er "bærekraftig" og laget av feks PLA, hvis det er noe ræl folk absolutt ikke trenger, men kjøper i dusinvis fordi en influenser selger det...

Endret av Doris Becker
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt det lar seg gjør så unngår jeg plastikk klær ja. Noe yttertøy og treningstøy har jeg. Men jeg leser lappene på klærne. Helst bomull. Lin er jeg veldig glad i. Men prøver å være veldig bevist ja

Anonymkode: 2bafe...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver å unngå så godt vi kan. Vil samtidig da tipse om at man bør styre unna klær fra Careless,  der er det mye plast i produktene. 

Anonymkode: 9e1af...d7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke unngått plastklær så langt. Polyesterbluser om sommeren er gull. De er lette, krøller ikke, krymper ikke og tørker veldig raskt. Jeg vet det ikke er bra, altså, og at jeg må begynne å tenke annerledes.

Det er synd at de tekstilene jeg burde velge krøller, krymper og aldri tørker. Viskose er det verste tekstilet, jeg hater viskose.

Anonymkode: 2e8c2...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, unngår ikke tøy av plast. Fungerer helt fint det også. Har masse tøy i bomull, men de råtner sakte men sikkert opp etter x antall vask. Noen plagg har jeg reparert både 10 og 15 ganger når det blir hull pga vasking og bruk, mens «plast-tøyet» har holdt seg bra.  De som sier at de ikke bruker plast så er det yttertøy, votter (om ikke ullvotter brukes), sko, såler, jakker, all form for stretch, strikk i tøy, mange sytråder and the list goes on and on. Har nesten blitt mote å skrike høyest om bærekraft og ikke bruke syntetisk, mens de synder like godt selv der i Bergans jakka, joggeskoene, vinterskoene med det fluffye skinnet osv.

Anonymkode: 6c097...cb2

Jeg er helt enig i at polyesterblandinger ofte holder seg bedre enn rene bomullsklær, for eksempel. Eller at strikkegensere med litt nylon er mer holdbare enn mye som er ren ull. Og det er forskjell på polyester, noe får man nesten et oljelag på fingrene av å ta på, mens andre føles helt ok.

Jeg har ingen voldsomme tanker om å redde verden, så hadde jeg orket å ha på meg polyester, så hadde jeg sikkert kjøpt det. Dessverre føles det omtrent som å gå med en plastpose fra butikken for min del. Dessuten synes jeg polyester holder veldig på lukt. Ofte er det en litt ufrisk lukt av brukte polyesterklær, som jeg ikke orker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig i at polyesterblandinger ofte holder seg bedre enn rene bomullsklær, for eksempel. Eller at strikkegensere med litt nylon er mer holdbare enn mye som er ren ull. Og det er forskjell på polyester, noe får man nesten et oljelag på fingrene av å ta på, mens andre føles helt ok.

Jeg har ingen voldsomme tanker om å redde verden, så hadde jeg orket å ha på meg polyester, så hadde jeg sikkert kjøpt det. Dessverre føles det omtrent som å gå med en plastpose fra butikken for min del. Dessuten synes jeg polyester holder veldig på lukt. Ofte er det en litt ufrisk lukt av brukte polyesterklær, som jeg ikke orker. 

Derfor vi unngår plastklær også. Jeg får utslett av det. Kan ikke benytte bambus heller, for mange kjemiske prosesser kanskje...usikker. Så lenge man ikke kjøper i mengder og unødvendig, så er plast mer holdbart. Plastposer feks, mye lavere miljøavtrykk enn papirposer, hvis man ikke kaster den, men benytter den igjen. Gensere som inneholder både polyester og ull vil vel svekke ullet?  Jeg blir så elektrisk av sånt at håret klistrer seg til hodebunnen, og får elektrisk støt hvis jeg så tar på noe 😅 Moren min kjøpte bukse i resirkulert viskose, det luktet altså SÅ kjemisk og vondt, og trakk til seg ALT av støv. Måtte bare kaste den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneklær/hverdagsklær er plastfrie med unntak av sportstøy/undertøy. Unngår fleece og denslags og holder meg til ull, bomull og lin. Var dyrt i innkjøp, men klærne blir ikke dvaske i formen like fort og det føles bra.

Anonymkode: f3fec...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver handle mest mulig naturlige materialer ja.
Sjekker alltid hva klær er laget av før jeg kjøper. Eneste jeg har av «plastklær» er regntøy fordi jeg bor i Bergen og blir syk bare jeg ser en fuktig sokk (kjennes hvertfall sånn ut innimellom) 

Anonymkode: d688d...1fc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er veldig vanskelig å unngå, syns jeg. Plastklær brytes ikke ned, når vi vasker dem, fører de til mikroplast i vannet. Samme vannet som vi drikker. 

Prøver dere å handle mest mulig ull, bomull, silke og viskose?

Anonymkode: fbfac...469

Klarer ikke å unngå det men har egne vaskepose til de plaggene som gir fra seg mikroplast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper minst mulig klær. Når jeg kjøper klær, kjøper jeg naturmaterialer. Unntak er badetøy, treningsklær, bh, regntøy og noe annet yttertøy. Heldigvis er det lang tid mellom hver gang jeg kjøper plastklær. Kjøper det ikke årlig.

Anonymkode: 99673...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...