AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #61 Del Skrevet 10. desember 2024 Perelandra skrev (14 timer siden): Hvordan fungerer den posen? Blir det hengende igjen partikler av mikroplast i den etter bruk? I så fall hvordan gjør du den ren etterpå? Har lest om slike vaskeposer, og er nysgjerrig på å prøve, men også skeptisk om det har noen effekt. Jeg har brukt sånne poser til å vaske treningstøy. Følte det ikke ble ordentlig rent, selv på langt program. Så jeg sluttet med det. Resten av klærne mine er hovedsaklig naturmaterialer, da jeg klør som døden av akryl og blir klam av polyester. Lukter rart gjør det også. Anonymkode: 268fc...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #62 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvor kjøper dere som unngår "plastklær" klær da? Jeg skulle gjerne kjøpt mer i naturmaterialer, men det er jo nesten håpløst å finne i vanlige butikker (bor i en middels stor by), og jeg orker ikke netthandel med prøving og feiling og retur. Ja. Det er vanskelig og/eller dyrt. Fordelen er jo at man ikke kjøper så mye klær, så blir jo bra for miljøet. Anonymkode: 268fc...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 10. desember 2024 #63 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvor kjøper dere som unngår "plastklær" klær da? Jeg skulle gjerne kjøpt mer i naturmaterialer, men det er jo nesten håpløst å finne i vanlige butikker (bor i en middels stor by), og jeg orker ikke netthandel med prøving og feiling og retur. Ellers er jeg helt enig med dem som sier at plast ikke er plast (da tenker jeg bruk, ikke miljø) - det er stor forskjell på polyester; noe er klamt og ekkelt og stinker, andre ting både ser og kjennes veldig bra ut, og man lærer seg lett å se forskjell. Akryl, derimot, skyr jeg som pesten. Jeg har sluttet å kjøpe fleece av miljøhensyn, fordi det er lett å finne bedre alternativer i ull, men vanlige klær til meg selv synes jeg det er vanskelig å finne i naturmaterialer. Anonymkode: 100ac...2d6 Jeg kjøper på HM feks. Dyre butikker som Høyer er ikke noe bedre de, bare dyrere. Men velg det som står 100% bomull, ull, lin. Og kjøp minst mulig. Det er det viktigste. Bomullsindustrien er ikke noe etisk den heller. Krever masse vann, og masse kjemiske prosesser, fargestoffer, klor osv. Kjøp brukt, reparer det som kan repareres, og kjøp minst mulig. Det er mitt mantra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #64 Del Skrevet 10. desember 2024 Doris Becker skrev (35 minutter siden): Jeg kjøper på HM feks. Dyre butikker som Høyer er ikke noe bedre de, bare dyrere. Men velg det som står 100% bomull, ull, lin. Og kjøp minst mulig. Det er det viktigste. Bomullsindustrien er ikke noe etisk den heller. Krever masse vann, og masse kjemiske prosesser, fargestoffer, klor osv. Kjøp brukt, reparer det som kan repareres, og kjøp minst mulig. Det er mitt mantra Et produkt med mye Polyamid/Elastan i og som blir brukt mye er jo strømpebukser. Jobber man på kontor eller i yrker med dresskoder, så vil det jo naturligvis bli stort forbruk. Ikke kan de repareres, og de fleste havner bare i søpla. Her skulle det vært funnet opp en måte å gjenvinne materialet på, eller bruke et annet ikke syntetisk stoff i produksjonen. Anonymkode: cc49c...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #65 Del Skrevet 10. desember 2024 Doris Becker skrev (På 8.12.2024 den 18.44): Hvert år forbruker klesindustrien 93 milliarder kubikkmeter vann. Det tilsvarer vannforbruket til 5 millioner mennesker 😯 Shit... Anonymkode: 5198d...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 10. desember 2024 #66 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et produkt med mye Polyamid/Elastan i og som blir brukt mye er jo strømpebukser. Jobber man på kontor eller i yrker med dresskoder, så vil det jo naturligvis bli stort forbruk. Ikke kan de repareres, og de fleste havner bare i søpla. Her skulle det vært funnet opp en måte å gjenvinne materialet på, eller bruke et annet ikke syntetisk stoff i produksjonen. Anonymkode: cc49c...6a5 Jeg har gått fra skjørt og kjoler til palazzo-bukser av denne grunn 😅 Benytter ellers ullstrømper jeg da, fra Wolford, er det varmt nok er det ingen. Det sorteres vel og legges i last, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #67 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Alle dere som er "så flinke" her inne, er dere en egen rase, eller snakker dere med to tunger? Hvem sikter du til? Det er mange brukere på KG. i en tråd som snakker om plast er det naturlig at folk som svarer er bevisst på miljø. Jeg er ikke opptatt av biler så da kommenterer jeg aldri i biltråder. På samme måte som at folk som er lite opptatt av økonomi ikke henger i økonomitråder. Ser stadig folk har en logisk brist og spør om akkurat det samme du spurte om. Da spør jeg deg, hadde du hengt på barn og familie tråden om du ikke hadde barn og familie? nei. Capiche? Anonymkode: 5198d...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #68 Del Skrevet 10. desember 2024 Kjøper de klærne jeg ønsker meg. Hva de innehokder, er drt sammr fot meg. Anonymkode: 19729...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 10. desember 2024 #69 Del Skrevet 10. desember 2024 Prøver å unngå plastklær/syntetiske materialer så godt jeg kan. Kjøper stort sett bare mulesingfri merinoull og ull, kashmir og bomull. Men i vinterjakkene mine er det polyester, men de vaskes jo ikke like ofte som de andre klærne. Holder meg unna akryl siden det nupper fort og jeg syns det klør. Nylonstrømpebukser bruker jeg sjeldent, kun når jeg pynter meg litt ekstra, så har ikke stort forbruk av det. Bruker tynne ullstrømpebukser og, men er ikke alle skjørt/kjoler jeg syns det passer til. Jeansene mine har litt stretch/elastan, men kjøper ikke jeans med høy prosent av det siden de utvider seg så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #70 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvor kjøper dere som unngår "plastklær" klær da? Jeg skulle gjerne kjøpt mer i naturmaterialer, men det er jo nesten håpløst å finne i vanlige butikker (bor i en middels stor by), og jeg orker ikke netthandel med prøving og feiling og retur. Ellers er jeg helt enig med dem som sier at plast ikke er plast (da tenker jeg bruk, ikke miljø) - det er stor forskjell på polyester; noe er klamt og ekkelt og stinker, andre ting både ser og kjennes veldig bra ut, og man lærer seg lett å se forskjell. Akryl, derimot, skyr jeg som pesten. Jeg har sluttet å kjøpe fleece av miljøhensyn, fordi det er lett å finne bedre alternativer i ull, men vanlige klær til meg selv synes jeg det er vanskelig å finne i naturmaterialer. Anonymkode: 100ac...2d6 Basic topper på hm og cubus er stort sett i kun bomull og elastan. Jeg ser på vaskelappen når jeg handler, og unngår å kjøpe ting med mye plast. Jeg antar det er litt forskjell på hva slags type klær man bruker. Jeg har ikke formell eller fancy stil, så jeg klarer helt fint å finne jeans og enkle topper i bomull. Jeg aner ikke hva som finnes av mer "formelle" klær. Anonymkode: 087c6...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #71 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Basic topper på hm og cubus er stort sett i kun bomull og elastan. Jeg ser på vaskelappen når jeg handler, og unngår å kjøpe ting med mye plast. Jeg antar det er litt forskjell på hva slags type klær man bruker. Jeg har ikke formell eller fancy stil, så jeg klarer helt fint å finne jeans og enkle topper i bomull. Jeg aner ikke hva som finnes av mer "formelle" klær. Anonymkode: 087c6...c00 Det er kanskje det som er problemet mitt, jeg synes den typen klær er dødskjedelig (og ikke kledelig til min kroppsfasong). 😅 Jeg driver ikke med fancy eller spesielt formelle klær, men går stort sett i kjoler eller skjørt med litt pene gensere eller topper til, hadde blitt superlykkelig om jeg fant noe sånt i mer miljøvennlig utgave (uten at det blir hippieaktig). Anonymkode: 100ac...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #72 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvor kjøper dere som unngår "plastklær" klær da? Jeg skulle gjerne kjøpt mer i naturmaterialer, men det er jo nesten håpløst å finne i vanlige butikker (bor i en middels stor by), og jeg orker ikke netthandel med prøving og feiling og retur. Ellers er jeg helt enig med dem som sier at plast ikke er plast (da tenker jeg bruk, ikke miljø) - det er stor forskjell på polyester; noe er klamt og ekkelt og stinker, andre ting både ser og kjennes veldig bra ut, og man lærer seg lett å se forskjell. Akryl, derimot, skyr jeg som pesten. Jeg har sluttet å kjøpe fleece av miljøhensyn, fordi det er lett å finne bedre alternativer i ull, men vanlige klær til meg selv synes jeg det er vanskelig å finne i naturmaterialer. Anonymkode: 100ac...2d6 Jeg handler mye på nett, og styrer unna nettbutikker som er diffuse på innholdet i klærne. Jeg vil ha detaljer med prosentandel, det holder ikke å skrive "high quality". Jeg kjøper gjerne litt dyrere ting, men det er fordi jeg føler at HM osv fort blir ødelagt. I fjor kjøpte jeg noen gensere fra Kashmina, etter råd her inne, og de er like fine, så da slapp jeg å kjøpe gensere i år. Ellers har de fleste byer en Vic eller Match, og der finner jeg ofte tøy helt uten polyester til en grei pris på tilbud. Anonymkode: b6253...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå