Gå til innhold

Utredning ADHD til 6-åringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Værsåsnill, ikke døm. Vi trenger gode råd.

Barn med ADHD øker betraktelig, opplever dere å bli tatt på alvor rundt spørsmål rundt utredning?

Vi har to tvillingjenter (eneggede) på 6 år med ekstremt mye energi, uro, konsentrasjonsproblemer, utålmodige, kraftfulle, tester grenser. Hu ene mer enn den andre, men litt forskjell hvordan uroen utarter seg. De sitter urolige på skolen, men er ikke forstyrrende til noen, bare sendes ut på gangen for å løpe av seg loppene.

Hjemme opplever vi det som intenst! De får mye oppmerksomhet av oss, også fordi de tar den. Jeg og far opplever nesten ikke en rolig stund hjemme, da vi har en 2-åring på slep. Jeg har ADHD, og er 100 % sikker på at mine jenter har det. Dette har jeg tenkt fra de var rundt 2 år, men også tenkt at det også er normalt at barn er urolige og har en ekstra turbo.

Nå opplever jeg det blir verre og verre, og de har sinneutbrudd som de fortsatt hadde da de var rundt 3 år. Det virker som det er mer uttalt hjemme enn på skolen, eller når de er på besøk hos noen uten at en av oss foreldre er der. Det er så mange andre tegn også, blant annet seperasjonsangst, selektive, sliter med å finne roen, går fra aktivitet til aktivitet, blir overstimulert på plasser som butikken, store folkemengder (hater å ha de med for vet det blir krangling eller at de blir for gira å løper rundt), så mange ganger vi måtte ha dratt fra butikken o.l, hører sjeldent på beskjeder, overgangssituasjoner som ut av døra gir meg gåsehud. Ja, vi forbereder de, sier alltid i fra «nå er det 10 minutter til vi skal dra, nå er det 5 min osv).

Vi har pløyd alle selvhjelpsbøker vi kan komme over, gjør alle teknikker men opplever ingen endring. 

Føler ofte vi ofte har hørt hele veien at vi har blitt møtt med skepsis, at det er noe vi foreldre gjør feil. «Sett mer grenser», «ikke sett grenser», «gjør sånn og sånn». «De får for lite oppmerksomhet» «de får for mye oppmerksomhet». Vi føler virkelig at vi strekker oss langt, og har gjort det over flere år. De tar snart knekken på oss, det er skikkelig fælt og vondt å skrive men det oppleves slik. Altså tuller ikke, turbo fra de VÅKNER til de legger seg. Aldri rolige, gode stunder om morgenen. Jeg forsøker baking, perling, tegning, iPad, TV (men det blir kangling), lydbok og bøker osv. Funker i 10 minutter før de blir leie eller kjeder seg. Det som fungerer best er å være ute i skogen, hvor de kan løpe og herje rundt uten at noen av oss føler vi er til bry for noen. 

Så til spørsmålet. Føler dere at dere blir møtt godt hvis dere foreldre ønsker utredning på ADHD? Jeg opplever at vi heller blir oppfordret til foreldreveiledning (som vi har gjort såklart), og at jeg opplever folk som skeptiske til det. De er bare 6 år, jeg vet det modnes mye med alder. Men vi ser jo når vi har besøk av andre jenter at de faktisk kan sitte rundt bordet uten å ligge opp-ned, løpe av stolen 1000 ganger.

Det oppleves enda mer sårt, for da er det noe med oss da? Jeg er så skamfull for at vi ikke mestrer de og oppgaven som foreldre. Jeg er redd det eskalerer mer hvis vi ikke får riktig hjelp.

Anonymkode: 6ee40...67c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med det du beskriver og at du har adhd så skader det neppe med utredning 

Anonymkode: 4cd7c...33e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de sagt i barnehage/skole/sfo? Ofte vil man vente litt med å utrede i den alderen, men hos noen barn er det indikasjoner fra de er ganske små, men da har som regel barnehage sett det samme. Jeg var også bekymret for min gutt i den alderen, han var høyt og lavt fra han kunne gå. Men det har roet seg veldig, han er 10 år nå og gjør det bra på skolen. Vil si mye roet seg fra ca 8 år. 

Dere kan be om et møte med skolen og ta det derfra. 

Anonymkode: dbd99...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel litt for små til at man vil få til en skikkelig utredning? 

Anonymkode: 2ba7f...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spørsmål som er nyttig å ta opp med barnas fastlege. For å ha rett til å kjøre bil må man gjennom en rekke kurs og øvelser og bestå praktiske og teoretiske prøver- jeg tror det for alle er nyttig å ha noe av den samme tilnærmingen i forhold til å oppdra barn, dette gjelder i enda større grad for foresatte til barn med adferdsutfordringer. Alle barn vil profitere på tydelige og konsistente rammer, rutiner og regler, derfor er dette et helt rett sted å starte. Dersom barna har ADHD så er det en fordel at dere finner ut av dette raskest mulig, og denne prosessen er det fastlegen som vurderer og eventuelt henviser til. Det er ingen skam knyttet til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er vel litt for små til at man vil få til en skikkelig utredning? 

Anonymkode: 2ba7f...6cf

Ja, og nei. Denne utredningen kan ta flere år, men man kan sette i gang med målrettede observasjoner av barnet, og sette inn hjelpetiltak om nødvendig, typisk ekstra ressurs og veiledning av personal i barnehage/skole osv. og naturligvis foreldreveiledning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får de nok søvn?
Fjern alt av skjermer.
Følg et keto kosthold.
Vær ute i dagslyset så tidlig som mulig om morgenen.
Vær aktiv.

Barn blir ikke født med ADHD, det er kroppen som er i ubalanse.

Anonymkode: 6a298...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette har jeg tenkt fra de var rundt 2 år, men også tenkt at det også er normalt at barn er urolige og har en ekstra turbo.

Det er ikke mulig å se om en 2 åring har ADHD.    Nå som ungene er 6 år så er det mulig å vurdere om de har ADHD. Kan sikkert være lurt å få barna utredet med tanke på at du har ADHD, ADHD er arvelig og barna har ADHD-tegn. 

Anonymkode: c3179...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke mulig å se om en 2 åring har ADHD.    Nå som ungene er 6 år så er det mulig å vurdere om de har ADHD. Kan sikkert være lurt å få barna utredet med tanke på at du har ADHD, ADHD er arvelig og barna har ADHD-tegn. 

Ja, nettopp det jeg sa. Men poenget er at det har vært et stekt uttrykk der helt fra de var babyer. Tenkte ikke tanken på å utrede/tenke de hadde ADHD når de var 2 år, hvis du skjønner.

Men jeg er helt overbevist om at de har det, men om det trents omfattende utredning vet jeg ikke, da jeg selv ikke bruker medisiner pga bivirkninger ønsker jeg egentlig ikke at de skal ha det. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Får de nok søvn?
Fjern alt av skjermer.
Følg et keto kosthold.
Vær ute i dagslyset så tidlig som mulig om morgenen.
Vær aktiv.

Hva mener du? At jeg skal følge keto-kosthold på 6-åringer?!

- ja, de får dagslys

- ja, vi har faste rutiner og samme leggetid hver dag. Ja, de får nok søvn.

- Vi er aktive fra første øyeblikk, bare av og til kunne tenkt jeg rolige aktiviteter også.

Jo, man er nettopp født med ADHD. Man får ikke ADHD, man er født med det. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (53 minutter siden):

Dette er spørsmål som er nyttig å ta opp med barnas fastlege. For å ha rett til å kjøre bil må man gjennom en rekke kurs og øvelser og bestå praktiske og teoretiske prøver- jeg tror det for alle er nyttig å ha noe av den samme tilnærmingen i forhold til å oppdra barn, dette gjelder i enda større grad for foresatte til barn med adferdsutfordringer. Alle barn vil profitere på tydelige og konsistente rammer, rutiner og regler, derfor er dette et helt rett sted å starte. Dersom barna har ADHD så er det en fordel at dere finner ut av dette raskest mulig, og denne prosessen er det fastlegen som vurderer og eventuelt henviser til. Det er ingen skam knyttet til dette. 

Jo, enig i det. Men da er neste steg foreldreveiledning spisset til barn med atferdsutfordring, da de andre foreldrekursene blir for generelle. Føler vi er på nivå over der, da vi allerede gjør mye av det som læres på de kursene som ICDP, COS osv 😌

Får ta det til fastlege, har ikke forsøkt det enda.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med at du har sett det fra de var babyer, vår gutt var i 100 fra han kom ut nesten. Han ble henvist til Bup etter utredning fra ppt siste året i barnehagen. Begynte med utredning hos Bup sommeren før han begynte på skolen, innen januar hadde han fått diagnosen Adhd, da var han nærmere syv. Begynte på medisiner noen måneder etterpå, det har vært et nytt liv både for han og oss. Uten medisiner er han "aktivert" hele tiden, han tar inn alle inntrykk, er ekstremt urolig og veksler mellom følelser før vi rekker å skjønne hva som vekket den første reaksjonen, for å si det sånn. Så er mulig med tidlig utredning, for oss har det hatt alt å si for at skolestart og fremtidig skolegang skulle gå fint. Han har stortrives på skolen fra første dag, med god tilrettelegging og forståelse av vanskene har det gått veldig bra.

Anonymkode: 7a7c0...ece

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har de sagt i barnehage/skole/sfo? Ofte vil man vente litt med å utrede i den alderen, men hos noen barn er det indikasjoner fra de er ganske små, men da har som regel barnehage sett det samme. Jeg var også bekymret for min gutt i den alderen, han var høyt og lavt fra han kunne gå. Men det har roet seg veldig, han er 10 år nå og gjør det bra på skolen. Vil si mye roet seg fra ca 8 år. 

Dere kan be om et møte med skolen og ta det derfra. 

Anonymkode: dbd99...33a

De må skilles da, pga sammen blir det kaos så går i hver sin klasse. Det var også slik i barnehagen.

Får beskjed at det går fint på skolen, men litt forskjellig strev.

Ei er urolig, sitter sjeldent i ro, må ofte ut i gangen for å løpe, også inn igjen. De har funnet gode rutiner og tilrettelegger slik de skal. Så det fungerer til tross for uro. Er aldri ugrei mot andre, de sier at hun har utømmelig med energi.

Hu andre er litt mer rolig på stolen, men kommer sjeldent i gang med lekser alene, får en til en hjelp til å komme i gang. Sitter ofte i egen verden. Også utømmelig med energi på SFO, kan være voldsom og slite mer med sosiale koder. Mer sår og engstelig, seperasjonsangst. Men alt i alt går det fint på skolen, og hu har gode venner.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hva du mener med at du har sett det fra de var babyer, vår gutt var i 100 fra han kom ut nesten. Han ble henvist til Bup etter utredning fra ppt siste året i barnehagen. Begynte med utredning hos Bup sommeren før han begynte på skolen, innen januar hadde han fått diagnosen Adhd, da var han nærmere syv. Begynte på medisiner noen måneder etterpå, det har vært et nytt liv både for han og oss. Uten medisiner er han "aktivert" hele tiden, han tar inn alle inntrykk, er ekstremt urolig og veksler mellom følelser før vi rekker å skjønne hva som vekket den første reaksjonen, for å si det sånn. Så er mulig med tidlig utredning, for oss har det hatt alt å si for at skolestart og fremtidig skolegang skulle gå fint. Han har stortrives på skolen fra første dag, med god tilrettelegging og forståelse av vanskene har det gått veldig bra.

Anonymkode: 7a7c0...ece

Å, som å lese om mine 🥺 Mulig det er feil, men føler at jenter som har sånn «gutte-ADHD» ikke blir tatt like på alvor? At da er det noe annet som er feil. Mulig jeg er litt ekstra var, men ja.

Selv fant jeg ikke ut det før jeg var 18 år etter en turbulent ungdomstid, så tenker det er så viktig å få det avklart så tidlig som mulig. Jeg var derimot mer roligere, men mistet konsentrasjonen og var ofte i min egen verden som barn. Jeg ble ikke fanget opp, men hadde ikke utfordring med det annet enn at jeg gjemte matteleksen og måtte jobbe ekstra hardt med leksene.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan jeg bare spørre om døtrene dine går på en skole som starter med T? Hvis ja så hadde jeg gått rett til fastlegen og bedt om henvisning til BUP. 

Anonymkode: ee471...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sjøsprøyt.

ADHD er medfødt og har høy grad av arvelighet.

Anonymkode: fc78d...585

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS kan jeg bare spørre om døtrene dine går på en skole som starter med T? Hvis ja så hadde jeg gått rett til fastlegen og bedt om henvisning til BUP. 

Anonymkode: ee471...3d9

Nei, det begynner ikke på T nei ☺️ Kanskje flere i samme båt som oss en plass i Norge 🫣

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min startet utredning når han gikk i 1 klasse, han fikk diagnosen sommeren før 3 klasse. Han fikk ADD diagnose. Jeg var veldig fornøyd med de som jobbet med oss på bup, de lyttet, såg oss, og var veldig hjelpsomme, respektfulle, og forståelsesfulle. Så vi har en gutt med det noen mener er " jente versjonen" av Adhd. Rolig, forsiktig, ukonsentrert, ufokusert, lite utholdenhet, fjern, veldig sensitiv, redd for nye ting, og liker ikke forandringer. 

Anonymkode: 263e6...47b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gutten min startet utredning når han gikk i 1 klasse, han fikk diagnosen sommeren før 3 klasse. Han fikk ADD diagnose. Jeg var veldig fornøyd med de som jobbet med oss på bup, de lyttet, såg oss, og var veldig hjelpsomme, respektfulle, og forståelsesfulle. Så vi har en gutt med det noen mener er " jente versjonen" av Adhd. Rolig, forsiktig, ukonsentrert, ufokusert, lite utholdenhet, fjern, veldig sensitiv, redd for nye ting, og liker ikke forandringer. 

Anonymkode: 263e6...47b

Dette har jeg prøvd å ta opp mange ganger. Det er veldig misvisende når folk snakker om jente-versjonen av ADHD.  Dette er ikke kritikk av ditt innlegg, for du skriver jo at sønnen din har denne versjonen. 

Noe mange glemmer når de kun ser for seg en karikatur av ADHD er at det store flertallet av personer med asperger har ADHD.  Disse med asperger svært ofte ha samme symptomer som sønnen din. Jeg sier ikke at sønnen din har asperger.  Men det at de har asperger har tidligere ofte ført til at ADHDen ikke blir oppdaget. Så det er ikke kun jenter med ADHD som svært ofte var underdiagnostisert tidligere, det var en svært stor gutte-gruppe. 

Selv i dag så sliter psykologer og psykiatere med i en del tilfeller med å se om personer med asperger også har ADHD.  Jeg var nylig på foredrag med en professor som var spesialist på barn med ADHD og asperger og han sa at i en del tilfeller så klarte han ikke se om ungene hadde begge diagnosene eller kun den ene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg prøvd å ta opp mange ganger. Det er veldig misvisende når folk snakker om jente-versjonen av ADHD.  Dette er ikke kritikk av ditt innlegg, for du skriver jo at sønnen din har denne versjonen. 

Noe mange glemmer når de kun ser for seg en karikatur av ADHD er at det store flertallet av personer med asperger har ADHD.  Disse med asperger svært ofte ha samme symptomer som sønnen din. Jeg sier ikke at sønnen din har asperger.  Men det at de har asperger har tidligere ofte ført til at ADHDen ikke blir oppdaget. Så det er ikke kun jenter med ADHD som svært ofte var underdiagnostisert tidligere, det var en svært stor gutte-gruppe. 

Selv i dag så sliter psykologer og psykiatere med i en del tilfeller med å se om personer med asperger også har ADHD.  Jeg var nylig på foredrag med en professor som var spesialist på barn med ADHD og asperger og han sa at i en del tilfeller så klarte han ikke se om ungene hadde begge diagnosene eller kun den ene.  

Edit: For 20 år siden så trodde psykologene at det ikke var mulig å både ha asperger og ADHD. Så man skal ikke så langt tilbake i tid før samtlige med begge diagnosene automatisk ble underdiagnostisert. 

Og som jeg skriver i siste avsnitt selv i i dag kan spesialister slite med å se om pasienten har kun en av diagnosene eller begge. Jeg skriver også dette fordi ikke alle psykologer og psykiatere er ærlige om hvor vanskelig det kan være å skille disse diagnosene. Har selv sett psykologer som fremstiller diagnosene de setter som fasiten i stedet for å være ærlig om at det er usikkerhet om diagnosen er riktig og at andre psykologer ville kunne komme til en annen konklusjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...