RoryGilmore Skrevet 8. desember 2024 #1 Del Skrevet 8. desember 2024 Som overskriften spør om.... Jeg ville levd under opplysningstiden! Tipper det hadde vært gøy og heftig å vært med på de diskusjonene, som folk var opptatt av på den tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #2 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg ville levd i nåtiden. Går man for langt tilbake, så hadde jeg vært nødt til å gifte meg og sikkert poppe ut unger mot min vilje. Anonymkode: 555b5...fe9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Del Skrevet 8. desember 2024 70-tallet pga flower power, musikken, optimismen og alt det. Det gamle Egypt, pga det å komme inn i det Egyptiske Museeet i Kairo var som å komme hjem, jeg er overbevist om at jeg har levd i Egypt i storhetstiden deres, og også på Atlantis, så kunne valgt det også. Og om det gikk an å leve som menneske mens dinosaurene gikk på jorda så ville jeg gjerne gjort det for å få sett disse dyrene. Anonymkode: 2990b...859 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. desember 2024 #4 Del Skrevet 8. desember 2024 Ingen tidsperioder før vi hadde antisepsis og anestesi. Til å besøke, ja kanskje; til å leve i, nei. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Del Skrevet 19. desember 2024 Som andre nevner; jeg ville levd i nåtiden pga medisinske nyvinninger. Om spørsmålet derimot er hvilken tid vi ville besøkt så er det mange spennende svar. Tenk å se pyramidene bli bygget. Eller se vikingskip seile inn Oslofjorden. Eller se månelandingen direkte på TV. Eller oppleve 8. mai 1945. For ikke å nevne dinosaurene. Eller noen bekymringsløse uker på 70-tallet. Etc. Anonymkode: 49950...865 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #6 Del Skrevet 20. desember 2024 Eg ville heilt klart levd i Roma under Cæsar! Eller i Bysantin under keiserinne Theodora! For ein tråd, den set verkeleg i gang tankane. Anonymkode: 2974f...32e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 50-tallet eller 1800-tallet, da tradisjonelle verdier og kristendommen stod sterkt og folk var mer opptatt av fellesskapet og hadde omsorg og medlidenhet med andre. Idag tenker folk kun på seg selv, fattige bryr de seg ikke om, for det er statens ansvar uansett og drap på ufødte om kvinnen ikke gidder å ta ansvar er visst helt greit, helt sykt og motbydelig menneskesyn som fører til folkemord på folk med downs. Anonymkode: 9d421...db0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 50-tallet eller 1800-tallet, da tradisjonelle verdier og kristendommen stod sterkt og folk var mer opptatt av fellesskapet og hadde omsorg og medlidenhet med andre Haha, så naivt. Anonymkode: d9849...e88 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #9 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 7.22): Haha, så naivt. Anonymkode: d9849...e88 Slik var det, idag er folk kun opptatt av seg selv Anonymkode: 9d421...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #10 Del Skrevet 3. januar 1960-1980, før den vestlige verden forfall. ( Så lenge jeg er meg, hvit mann midt i livet). Før Thatcher og Reagan ødela alt som heter sosialistisk velstand med Gro påfølgende politisk vake (som førte til privatisering av statlige tjenester. Forvaltningsbedrifter tjente det norske folk, ikke aksjeeiere som nå). Anonymkode: 7810b...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #11 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 7.10): 50-tallet eller 1800-tallet, da tradisjonelle verdier og kristendommen stod sterkt og folk var mer opptatt av fellesskapet og hadde omsorg og medlidenhet med andre. Idag tenker folk kun på seg selv, fattige bryr de seg ikke om, for det er statens ansvar uansett og drap på ufødte om kvinnen ikke gidder å ta ansvar er visst helt greit, helt sykt og motbydelig menneskesyn som fører til folkemord på folk med downs. Anonymkode: 9d421...db0 Jeg tror du bør lese noen bøker, for huttiheiti så morbid fortiden er. Før la de barna de ikke ville ha i skogen for å spises av ulvene. Anonymkode: 01844...a4f 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #12 Del Skrevet 3. januar Jeg ville gjerne ært født 20 år tidligere (er 27 nå). Da hadde jeg ikke hatt så pessimistisk syn på fremtiden. Nå ser jeg ikke for meg å kunne få en god pensjonsalder i Norge. Tryggheten i landet vil forsvinne ila noen få tiår. Anonymkode: 7429a...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #13 Del Skrevet 3. januar Akkurat slik jeg har levd; Født tidlig 80 tall. Mor var deltid hjemme, men hadde likevel god råd og kunne reise, og få fine ting. Likestilling og utdannelse; Alle muligheter når det kom til utdannelse og karriere, selv om jeg er kvinne, om noe har kvinnene gjennom min karriere blitt heiet litt ekstra frem. Fullt ut likestilt hjemme, med en mann som trekker lasset tilsvarende det jeg gjør. Økonomi; Det har vært en gullalder. Kom inn på boligmarkedet for 20 år siden, nullrente, fantastisk avkastning i aksjefond. Har aldri manglet noe. Reise; Har reist verden rundt. Kronekursen har vært veldig god. Ingen som har mast om miljø og flyreiser før de siste årene, og flyprisene har vært vanvittig lave. Teknologi; fått oppleve hvordan det var med hytteturer, uten strøm. TV med to kanaler. Å måtte vente til etter 17 med å bruke telefon. Men så virkelig fått være med på utviklingen og alt det morsomme som har skjedd de siste 30 årene. Fredstid og ro i verden; har aldri hatt en bekymring, levd trygt og godt. Her er jeg usikker på hva som kommer for neste generasjon, det er så mye uro. Anonymkode: 9357d...c23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 3. januar #14 Del Skrevet 3. januar RoryGilmore skrev (På 8.12.2024 den 15.08): Som overskriften spør om.... Jeg ville levd under opplysningstiden! Tipper det hadde vært gøy og heftig å vært med på de diskusjonene, som folk var opptatt av på den tiden Slutten av sekstitallet. Virker gøy å være sekstiåtter og rebelsk hippie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #15 Del Skrevet 3. januar 80-90 tallet. Mest fordi man husker tiden man ikke alltid var tilgjengelig, tiden før sosiale medier. Sikkert noe med å bli eldre, at man mimrer med en litt skakk hukommelse. Men det var godt å kunne leve i nuet og være bekymringsfri Anonymkode: 0feed...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #16 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 80-90 tallet. Mest fordi man husker tiden man ikke alltid var tilgjengelig, tiden før sosiale medier. Sikkert noe med å bli eldre, at man mimrer med en litt skakk hukommelse. Men det var godt å kunne leve i nuet og være bekymringsfri Anonymkode: 0feed...643 Det er jo noen ting du må ha som mobilbank og lignende, men jeg håper du klarer å finne litt mer ro med å bruke mindre tid på nett, for det er jo tilgjengelig enda. Men det krever for vi er mange svært avhengige. Men ikke umulig 😊 Anonymkode: 01844...a4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aninumus Skrevet 3. januar #17 Del Skrevet 3. januar Sett at jeg ble født i norge. Født tidlig på 50 tallet, da hadde jeg opplevd å vært ung i starten av oljealderen til norge. Kunne opplevd heftig lønnsøkninger som spiste opp boliglån. En lang periode med sterk norsk krone opp mot utenlandsk valutta. En mindre urolig tid hvor fokuset ikke var på miljø, overbefolking og krig. At man faktisk så positivt på fremtiden. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #18 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 80-90 tallet. Mest fordi man husker tiden man ikke alltid var tilgjengelig, tiden før sosiale medier. Sikkert noe med å bli eldre, at man mimrer med en litt skakk hukommelse. Men det var godt å kunne leve i nuet og være bekymringsfri Anonymkode: 0feed...643 Da tror jeg du romantiserer noe som var mye mer stressende og krevsomt. Eller du er en person som grunnleggende stresser deg opp. Jeg synes all teknologien gir meg mye mer ro, tid og comfort. Besteforeldre fikk en telefon etter 17 hver søndag, på grunn av pris. Nå er egne foreldre med på snap-grupper, og kan følge familien fra dag til dag, og ringe akkurat når vi føler for det. Telefonen gjør at vi vet hvor barn og ektefelle er. Husker mamma var fra seg av fortvilelse om vi ble forsinket hjem. Eller at vi ikke ante om pappa ble forsinket hjem, om han ikke hadde mulighet til å gi beskjed før han gikk mot toget. Tilsvarende er det en stor sikkerhet i at eldre far kan nå meg akkurat når han trenger det. Der hvor far måtte stresse avgårde hver morgen, jobbe lange dager. Kan jeg bare slå opp PC, og jobbe rolig fra eget hjemmekontor. Kjøretur nå om vinteren? Det var kosting, skraping, iskald bil. Nå ber jeg bare bilen om at den skal varmes opp. Her sitter jeg varm og god, varmepumpen har wifi styring og sensorer, og koster lite. Før var det vedfyring som gjaldt. Og chat gpt hjelper meg vel med 10-15 ulike ting hver dag. Anonymkode: 9357d...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 3. januar #19 Del Skrevet 3. januar Jeg tror det bør være en forutsetning for HI at man hadde hatt nok midler uansett tidsperiode. Ellers må svaret være fra 60-tallet og oppover, ellers hadde mange av oss slitt så mye at vi ikke hadde fått noen glede av det vi ser på film. Med den forutsetningen er svaret mitt 20-tallet eller begynnelsen av 30-tallet. Jeg elsker klesstilen. Jeg skulle ha dratt på sånne steder som Poirot drar på, minus mordene. Og jazzkafeer i Paris og Berlin. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #20 Del Skrevet 3. januar Gjest aninumus skrev (15 minutter siden): Sett at jeg ble født i norge. Født tidlig på 50 tallet, da hadde jeg opplevd å vært ung i starten av oljealderen til norge. Kunne opplevd heftig lønnsøkninger som spiste opp boliglån. En lang periode med sterk norsk krone opp mot utenlandsk valutta. En mindre urolig tid hvor fokuset ikke var på miljø, overbefolking og krig. At man faktisk så positivt på fremtiden. Mine foreldre har flere ganger nevnt at de misunner meg som ble født 30 år senere (tidlig 80 tall). Det var ikke helt enkelt den gangen, foreldrene var fattige etter krigen, og ofte måtte begge ut i arbeid der det ikke var et samfunn som var tilrettelagt for det, så barn var mye alene. Mulighetene for høyere utdannelse var jo begynt å komme, men var ikke så kjent i alle miljøer, og ofte var den fortsatt mest tilgjengelig for overklassen. Særlig far har ofte nevnt at han gjerne skulle hatt den muligheten jeg tok. Rentenivået var veldig høyt, og det var noen år lite penger til å reise. Husker at velferden først begynte å komme på 90-tallet, da begynte vi å reise til Syden, kjøpte mobiltelefoner og PC. Bankkrisen rammet mange. Renten var 18-19%, mange mistet boligen rundt 1990. Selv om vi var heldige merket jeg den generelle angsten (var bare 9). Og forsiktighet i pengebruk preget mine foreldre hele livet. Og det var mye angst, selv om vi ble skjermet. Fortsatt mye prat om krig. Tsjernobyl i 1986 var veldig skremmende, særlig når man har småbarn, og informasjonsflyten var noe annet enn i dag. Man visste bare at det var atomsky på vei mot Norge. Og ikke minst den kalde krigen, vissheten om at USA eller Russland når som helst kunne trykke på knappen, husk at dette var en periode som varte i veldig mange år, med mange krisesituasjoner og topper. Anonymkode: 9357d...c23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå