Gå til innhold

Er det en sammenheng mellom IQ og livslykke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når vi snakker om IQ og fornøydhet med livet, er det lett å forestille seg stereotypier: den geniale, men melankolske vitenskapsmannen eller den glade, bekymringsløse personen som ikke grubler for mye. Men hva sier forskningen egentlig om dette? Er det slik at de med lavere IQ er lykkeligere enn de med høy IQ, eller omvendt, eller er det en annen dynamikk som spiller inn?

Anonymkode: 37338...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja gjerne er det det. Folk med høgere iq har gjerne mer selvinnsikt. Folk som har mer selvinnsikt er mindre lykkelige. 

Konkludering. Du dumme mennesker er mer lykkelige. ”Ignorans is a bliss“ er et ordtak som beskriver dette ganske bra. 

Anonymkode: 4d3c2...581

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å tro at jeg er relativt oppegående. Det finnes helt klart veldig mange grunner til å være deprimert og se mørkt på ting, men jeg velger å la være å fokusere på de tingene fordi det ikke gjør meg noe godt.

Anonymkode: 7eae0...948

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Har man velsig lav IQ, blir livet veldig vanskelig. Det samme med høy IQ.

Ligger man i området 120-130, vil man kunne kommunisere godt med både dem med gjennomsnittlig IQ på 100, og dem med høy IQ. Man er oppegående nok til å kunne komme langt i livet, men ikke så intelligent at man har en helt annen måte å tenke på enn "hvermannsen". Dette er det mange som kaller "the sweet spot", og anses av en del som ideelt om man ønsker å bli næringslivsleder. Om det siste stemmer vet jeg ikke. Dette er jo ikke akkurat en nøyaktig vitenskap.

Anonymkode: 3a947...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt med måte. Har man velsig lav IQ, blir livet veldig vanskelig. Det samme med høy IQ.

Ligger man i området 120-130, vil man kunne kommunisere godt med både dem med gjennomsnittlig IQ på 100, og dem med høy IQ. Man er oppegående nok til å kunne komme langt i livet, men ikke så intelligent at man har en helt annen måte å tenke på enn "hvermannsen". Dette er det mange som kaller "the sweet spot", og anses av en del som ideelt om man ønsker å bli næringslivsleder. Om det siste stemmer vet jeg ikke. Dette er jo ikke akkurat en nøyaktig vitenskap.

Er man på 130, er man vel pr definisjon genial og er smartere enn 97% av befolkningen. Har man så høy IQ, er avstanden til de med 100 (dvs der flest ligger) like stor som mellom de med 100 og en med mild Downs Syndrom (70). Jeg tenker at det å ha 130 i IQ er ganske slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BlackSunshine skrev (9 minutter siden):

Er man på 130, er man vel pr definisjon genial og er smartere enn 97% av befolkningen. Har man så høy IQ, er avstanden til de med 100 (dvs der flest ligger) like stor som mellom de med 100 og en med mild Downs Syndrom (70). Jeg tenker at det å ha 130 i IQ er ganske slitsomt. 

130 er høyt, men ikke genialt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

130 er høyt, men ikke genialt.

ok. trodde "geni" startet på 130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall tidligere sett statistikk på at selvrapportert tilfredshet med livet er høyest i normalområdet og opp mot cirka halvannet standardavvik over. Så faller den igjen. 

Kort sagt: Litt over midten er mest lykkelige, litt under midten har det stort sett også ålreit, mens topp og bunn er minst lykkelige. Sånn på gruppenivå.

Samme tendens går også igjen i en del andre indikatorer som antagelig predikerer livslykke ganske ålreit. Andelen som dropper ut av VGS er også markant høyere blant de med aller høyest IQ enn blant de som ligger på snitt, for eksempel, og det er ikke helt sjelden at det er starten på en del utfordringer.

Anonymkode: c4531...98e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja gjerne er det det. Folk med høgere iq har gjerne mer selvinnsikt. Folk som har mer selvinnsikt er mindre lykkelige. 

Konkludering. Du dumme mennesker er mer lykkelige. ”Ignorans is a bliss“ er et ordtak som beskriver dette ganske bra. 

Anonymkode: 4d3c2...581

Selvinnsikt og IQ henger nødvendigvis ikke sammen. Emosjonell intelligens + Refleksjon = Selvinnsikt. 

Har man høy IQ, emosjonell intelligens og refleksjon så er man et meget kunnskapsrikt individ. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (7 minutter siden):

ok. trodde "geni" startet på 130

Det er vel bare kravet på opptaksprøven til Mensa tror jeg? Eller er det 132? Jeg ble testet over 130 av profesjonelle og fikk den lite hensiktsmessige tittelen "overlegent intelligent" av den som testet. Andre kaller det "moderat begavet". Men jeg mener man må runde 140 for å havne i høyt begavet-kategorien, som jeg forestiller meg at er "geni". Uten at jeg er noen ekspert, og ulike kilder sier ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare kravet på opptaksprøven til Mensa tror jeg? Eller er det 132? Jeg ble testet over 130 av profesjonelle og fikk den lite hensiktsmessige tittelen "overlegent intelligent" av den som testet. Andre kaller det "moderat begavet". Men jeg mener man må runde 140 for å havne i høyt begavet-kategorien, som jeg forestiller meg at er "geni". Uten at jeg er noen ekspert, og ulike kilder sier ulike ting.

Shit. 130? Jeg er testet mange ganger (av ulike grunner :-)). Synes å ligge rundt 128. 

Får du brukt kapasiteten din i hverdagen?

Har ikke sjekket Mensatestene, men tror de er mer numeriskfokuserte. Stemmer det? Min tallforståelse trekker ned. Men visiospatial er visstnok svært høyt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greia er at IQ-tester har ulike standardavvik. De fleste har 15 eller 16, men noen har også større eller mindre standardavvik. Det som er felles for dem alle er at 100 skal være gjennomsnitt og median. Men det er jo 100 "IQ-poeng", ikke noe mer bestemt man måler. 

Standardavvik fungerer sånn at cirka 68% skal havne innenfor (og dermed 32% utenfor) ett standardavvik. Så skal cirka 95% havne innenfor (og 5% utenfor) to standardavvik. Hva du setter som standardavvik, når du ikke egentlig måler noe bestemt, er egentlig opp til deg selv. Hvis du setter standardavviket til 15 betyr det at 68% skal score mellom 85 og 115 på IQ-testen, mens 95% skal score mellom 70 og 130. I praksis havner da 2,5% under 70 og 2,5% over 130.

Siden opptakskravet til Mensa er topp 2% vil grensen for Mensa-medlemskap gå et bittelite hakk over to standardavvik over noralen. Det betyr cirka 131 på en IQ-test med 15 i standardavvik.

Hvis du i stedet har et standardavvik på 16, da vil 95% havne mellom 68 og 132. I så fall må du opp på ca. 133 for å få topp 2% og kvalifisere for Mensa.

Når media omtaler folk med høy IQ har de en tendens til å velge å vise til tester med uvanlig høye standardavvik, f.eks. 24. På en sånn skala vil selv de i Mensa med lavest score ha 150 i IQ. Jeg husker Dagbladet hadde en fyr som laget quizer eller nøtter hos dem som de hevdet at hadde 192 i IQ. Det var på en skala med 24 i standardavvik. Det er skyhøyt, for all del, men det er "bare" i underkant av fire standardavvik og tilsvarer da sånn cirka 155-156-157 på de fleste mer normale IQ-tester.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BlackSunshine skrev (5 minutter siden):

Shit. 130? Jeg er testet mange ganger (av ulike grunner :-)). Synes å ligge rundt 128. 

Har ikke sjekket Mensatestene, men tror de er mer numeriskfokuserte. Stemmer det? Min tallforståelse trekker ned. Men visiospatial er visstnok svært høyt 🙂

Mensa, i hvert fall i Norge, bruker kun såkalte FRT-tester. Det står for "figure reasoning test", og det er kun figurer. Du får se figurer og skal velge den neste i listen/tabellen ut fra x antall alternativer. Målet er at du i prinsippet skal kunne gi en IQ-test til en som ikke kjenner noe som helst til vår kultur i det hele tatt, og at han eller hun skal kunne prestere sitt makspotensial uansett. Da kan man ikke ha med tall eller bokstaver i testen, for de er jo kulturelt betinget. I praksis har selvfølgelig en analfabet fra en isolert stamme et handikap i en testsituasjon uansett, det skjønner jo alle, men man gjør så godt man kan for å gjøre IQ-tester såkalt kulturnøytrale. Derfor er veldig mye du ser omtalt som IQ-test på nett, men som egentlig krever at du er kjent med både tall og bokstaver, vanligvis bare tull og tøys.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg bruker absolutt ikke kapasiteten min i det daglige.  Jeg bytter jobb ofte fordi jeg kjeder meg sånn. Oppnår gode resultater, men trenger noe å strekke meg etter. Det får jeg regel kun når jeg er ny i en jobb. Bytter også ofte sektor og industri.

Jeg har ikke tatt Mensa sine tester, men en troverdig IQ-test skal teste mer enn én type intelligens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror livet er mye lettere for mennesker som er litt enfoldig, og tar lett på ting. 

Anonymkode: 2c74d...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ecclesiastes 1

1:17 And I gave my heart to know wisdom, and to know madness and folly: I perceived that this also is vexation of spirit.

1:18 For in much wisdom is much grief: and he that increaseth knowledge increaseth sorrow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som jeg erfarer opplever mest lykke i livet, er alle psykisk utviklingshemmede (ja jeg kjenner mange). De har alle en intelligenskvotient -70

Anonymkode: f34e5...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, jeg bruker absolutt ikke kapasiteten min i det daglige.  Jeg bytter jobb ofte fordi jeg kjeder meg sånn. Oppnår gode resultater, men trenger noe å strekke meg etter. Det får jeg regel kun når jeg er ny i en jobb. Bytter også ofte sektor og industri.

Jeg har ikke tatt Mensa sine tester, men en troverdig IQ-test skal teste mer enn én type intelligens.

Kan relatere meg til dette. Men jeg har vært heldig. Har jobbet lenge for et stort selskap, og har skiftet jobb internt i snitt hvert 2.5 år. Så jeg har blitt utfordret i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ tester er en falsk krykke. Kjenner så mange "Geniale-idioter" at standardiserte IQ tester bare er noe tull. 

Anonymkode: 92944...232

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...