AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg hadde en bilulykke på glatt vei for noen år siden. Det gikk bra og jeg ble ikke skadet. Men det satt en støkk i meg. Nå er jeg veldig redd å kjøre om vinteren. Jeg har en barndomsvenninne som bor ett stykke utenfor byen. Hun inviterer meg av til hjem til henne og det er koselig. På sommeren kjører jeg ofte dit. Hun har småbarn så hun kommer ikke ofte til meg. Men på vinteren sier jeg mer nei pga veiene dit er glatte, svingete og ett langt stykke uten gatelys. Kan komme på dagtid hvis veiene er fine, men ikke etter det er mørkt Er det urimelig av meg at jeg ikke vil dra dit hvis veiene er glatte og det er mørkt ute? Fikk en følelse i går når jeg takket nei at hun ble litt oppgitt. Men det er mye snø her nå og vanskelig å kjøre Anonymkode: 8b30f...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 8. desember 2024 #2 Del Skrevet 8. desember 2024 At du ikke føler deg trygg når føret er dårlig basert på et tidligere uhell er faktisk helt normalt. En ting er føret, en annen ting er uhellet. Begge deler er alene nok til å føle seg utrygg eller usikker på veien. Det er ikke urimelig av deg å føle på dette. Følelsen er helt legitim. Hvis du ikke vil kjøre bil når føret er dårlig og det er mørkt så er det en ting som må respekteres av andre. Venninna kan gjerne bli lei seg for at du ikke kommer, men hun burde i det minste respektere det. Bare vær åpen og ærlig om at du ikke synes noe om å kjøre bil på dårlig føre i mørket, og ikke kom med andre unnskyldninger. For det er ikke en ting som må unnskyldes. 3 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Del Skrevet 8. desember 2024 Bombasi skrev (2 minutter siden): At du ikke føler deg trygg når føret er dårlig basert på et tidligere uhell er faktisk helt normalt. En ting er føret, en annen ting er uhellet. Begge deler er alene nok til å føle seg utrygg eller usikker på veien. Det er ikke urimelig av deg å føle på dette. Følelsen er helt legitim. Hvis du ikke vil kjøre bil når føret er dårlig og det er mørkt så er det en ting som må respekteres av andre. Venninna kan gjerne bli lei seg for at du ikke kommer, men hun burde i det minste respektere det. Bare vær åpen og ærlig om at du ikke synes noe om å kjøre bil på dårlig føre i mørket, og ikke kom med andre unnskyldninger. For det er ikke en ting som må unnskyldes. Hun vet det. Før var vi naboer og var mye sammen. Men da hun ble gravid ville de flytte ut av byen. Og da var jeg ærlig og sa at om vinteren så kommer jeg ikke så ofte på besøk som ellers i året. Hun virket som hun forstod det da. Men i går da jeg takket nei på sms svarte hun bare : greit Hun bruker ikke å svare på kort Anonymkode: 8b30f...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. desember 2024 #4 Del Skrevet 8. desember 2024 Du velger selv hvilket føre du er komfortabel med å kjøre på. Føret slik du beskriver med mye snø i veien er ikke et føre man legger ut på for moroskyld (selv om mange gjør dette også, men de om det). Personlig gjør det meg ingenting å kjøre på vinterføre, men jeg kjører alltid etter forholdene. Setter ned farten og er flink til å slippe biler bak forbi meg. Selv om jeg ønsker å kjøre sakte og forsiktig, så kan jeg ikke tvinge bilene bak meg til å gjøre det samme. Jeg passer også på at jeg har gode dekk. Det gjør en helt enorm forskjell! Venninnen din må bare finne seg i at du ikke er komfortabel med å kjøre på sånt føre. Hun valgte å flytte ut av byen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Del Skrevet 8. desember 2024 Det er noe hun burde forstå når du har vært i en ulykke, en helt normal reaksjon. Og om du vil føle deg tryggere: 1. De beste dekkene du kan få for ditt lokale føre 2. Glattkjøring Anonymkode: 39aaa...fa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #6 Del Skrevet 8. desember 2024 Som venninne så har hun ikke så mye hun skulle sagt angående din kjøring. Men jeg er enig med henne at jeg synes du burde eksponere deg for angsten din. Men det er jo opp til deg. Hvis det ikke påvirker livet ditt negativt annet enn at du ikke får vært så sosial som du ønsker, så greit nok. Mitt familieliv hadde ikke gått rundt hvis jeg eller mannen ikke kunne kjøre når det er mørkt på vinterstid. Hadde knapt nok kunnet kjøre til jobb Anonymkode: 14009...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #7 Del Skrevet 8. desember 2024 I og med at du har hatt en ulykke på glatta så kan du tydeligvis ikke kjøre på vinterføre. Hold deg hjemme og ikke utsett oss andre for fare i trafikken Anonymkode: 320f6...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #8 Del Skrevet 8. desember 2024 Det høres rart ut om den episoden, som skjedde for flere år siden, fremdeles hemmer deg såpass. Det gikk jo som du sier bra. Du må bare komme deg opp på hesten igjen og kjøre på vinterføre. Om du ikke klarer det, finnes det sikkert noen profesjonelle du kan snakke med for å lære å takle slike irrasjonelle frykter bedre. Anonymkode: 846fc...c09 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 8. desember 2024 #9 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg klarte en gang å bremse da jeg skled på slapsføre, og snurret 180 grader. Instinktet var helt feil. Etter det har jeg sluttet å kjøre, da jeg tydeligvis ikke kan stole på egne instinkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gakkepus Skrevet 8. desember 2024 #10 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I og med at du har hatt en ulykke på glatta så kan du tydeligvis ikke kjøre på vinterføre. Hold deg hjemme og ikke utsett oss andre for fare i trafikken Anonymkode: 320f6...3da Ikke mat trollet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Del Skrevet 8. desember 2024 Du lar angst å usikkerhet styre valg i livet ditt. Det er jo veldig trist! Jeg er helt overbevist om at du hadde blitt kvitt frykten helt etter 3-4 turer, og da vil du se tilbake på tiden hvor du ikke turte å kjøre uten å forstå hvordan du kunne være redd noe så banalt. Anonymkode: 479fe...ce4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #12 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I og med at du har hatt en ulykke på glatta så kan du tydeligvis ikke kjøre på vinterføre. Hold deg hjemme og ikke utsett oss andre for fare i trafikken Anonymkode: 320f6...3da Dette er jo bare vås 😂 Anonymkode: 479fe...ce4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Del Skrevet 8. desember 2024 Gakkepus skrev (1 minutt siden): Ikke mat trollet Det er veldig viktig å kjenne sine begrensninger i trafikken. Ellers risikerer man andres liv og helse Anonymkode: 320f6...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 8. desember 2024 #14 Del Skrevet 8. desember 2024 Du burde få deg en time eller to på glattkjøringsbanen! Og jeg synes det er bra du kjenner på din egen begrensning. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #15 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg hadde en bilulykke på glatt vei for noen år siden. Det gikk bra og jeg ble ikke skadet. Men det satt en støkk i meg. Nå er jeg veldig redd å kjøre om vinteren. Jeg har en barndomsvenninne som bor ett stykke utenfor byen. Hun inviterer meg av til hjem til henne og det er koselig. På sommeren kjører jeg ofte dit. Hun har småbarn så hun kommer ikke ofte til meg. Men på vinteren sier jeg mer nei pga veiene dit er glatte, svingete og ett langt stykke uten gatelys. Kan komme på dagtid hvis veiene er fine, men ikke etter det er mørkt Er det urimelig av meg at jeg ikke vil dra dit hvis veiene er glatte og det er mørkt ute? Fikk en følelse i går når jeg takket nei at hun ble litt oppgitt. Men det er mye snø her nå og vanskelig å kjøre Anonymkode: 8b30f...614 Urimelighet snakker vi ikke om her, vi snakker mer om at du må gjøre det som trengs for å bli tryggere i bilen på vinteren. Har du en god og nyere bil, som er tryggest mulig på vinterføre? Det er første bud. Dernest må du ut og øve, øve og øve mer. Både på mørkekjøring og kjøring på veier som ikke har prima kvalitet. Har du ingen som kan være med deg og øve, med din bil? 🚗 Anonymkode: 2774c...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gakkepus Skrevet 8. desember 2024 #16 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig viktig å kjenne sine begrensninger i trafikken. Ellers risikerer man andres liv og helse Anonymkode: 320f6...3da Jo, det er jeg helt enig i. Pendler hver dag, og ser mye rart, men uhell kan skje alle. Selv de mest erfarne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Del Skrevet 8. desember 2024 Kan du kjøre dit mens det fremdeles er lyst og så overnatte og dra hjem etter frokost? Anonymkode: 73035...d4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #18 Del Skrevet 8. desember 2024 Finn deg en stort område , parkeringsplass el lign og tren på sving og brems i sakte og større fart. Bruk litt tid på det sånn at du føler deg tryggere Anonymkode: 71b9d...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #19 Del Skrevet 8. desember 2024 DelvisPresley skrev (10 minutter siden): Jeg klarte en gang å bremse da jeg skled på slapsføre, og snurret 180 grader. Instinktet var helt feil. Etter det har jeg sluttet å kjøre, da jeg tydeligvis ikke kan stole på egne instinkter. Instinkt er verken galt eller riktig, vi har ikke blitt tilpasset biler over millioner av år, så umiddelbart instinkt vil ikke fungere på glatta eller på bilkjøring i det hele tatt, det må læres og øves på. På glattkjøringskurs lærer man å overstyre instinktet, og man må holde det man har lært ved like etter kurset, ellers glemmer man det lett. Slapseføre er også noe dritt å kjøre på. Anonymkode: 39aaa...fa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finn deg en stort område , parkeringsplass el lign og tren på sving og brems i sakte og større fart. Bruk litt tid på det sånn at du føler deg tryggere Anonymkode: 71b9d...481 Det er faktisk ikke lov, blir det oppdaget av politiet så blir ts bøtelagt. Mange steder står det og skilt om at øvelseskjøring ikke er tillatt på plassen. Uansett om en selv kjenner sine begrensninger så vet en aldri hvilken tulling en møter etter veiene. Var ingenting i veien med sjåføren i bilen jeg satt i da en ruskjører kom som et lyn på rødt lys og ble drapsmann. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er veldig viktig å kjenne sine begrensninger i trafikken. Ellers risikerer man andres liv og helse Anonymkode: 320f6...3da Anonymkode: 2774c...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå