Gå til innhold

Spørsmål om ADHD og universitetsstudier.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett mange historier om studenter med ADHD som har brukt enormt lang tid på studiene uten å fullføre. Jeg skjønner at ADHD kan gjøre det å studere vanskelige. Men hvorfor er det så mange med ADHD som fortsetter å prøve å studere etter at det har gått så dårlig på studiene? Hvorfor kaster de ikke bare inn håndkleet og aksepterer at det å fortsette å studere kun er seigpining. 

Anonymkode: 27fd0...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha. Ja, spør ikke meg. Jeg spurte meg selv. Jeg skulle ha den jævla utdanningen, koste hva det koste ville. Mulig fordi jeg elsker å lære og ikke taklet å ikke få avkastning og fordi jeg ellers hadde kastet vekk så mye studielån. Når jeg ser tilbake på det, er jeg glad jeg gjorde det. Jeg må jo det. Og jeg fikk gode knagger å henge kunnskapen på.

Anonymkode: 29e49...988

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Haha. Ja, spør ikke meg. Jeg spurte meg selv. Jeg skulle ha den jævla utdanningen, koste hva det koste ville. Mulig fordi jeg elsker å lære og ikke taklet å ikke få avkastning og fordi jeg ellers hadde kastet vekk så mye studielån. Når jeg ser tilbake på det, er jeg glad jeg gjorde det. Jeg må jo det. Og jeg fikk gode knagger å henge kunnskapen på.

Takk for svar.  Jeg skjønner at om man har fullført 90 prosent av en bachelor så er det dumt å gi opp. Men om man slet enormt allerede første semester så skjønner jeg ikke helt at man ville prøve å fullføre. 

Snakket med en dame som strøk begge de to første semestrene. Men hun skulle fortsatt studere. Syntes såpass synd på henne at jeg ikke turte å si at hun burde gi opp. Heldigvis hadde hun flyttet til foreldrene slik at hun i det minste slapp mer studielån.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har sett mange historier om studenter med ADHD som har brukt enormt lang tid på studiene uten å fullføre. Jeg skjønner at ADHD kan gjøre det å studere vanskelige. Men hvorfor er det så mange med ADHD som fortsetter å prøve å studere etter at det har gått så dårlig på studiene? Hvorfor kaster de ikke bare inn håndkleet og aksepterer at det å fortsette å studere kun er seigpining. 

For noe tull! Er mange høyt utdannna som har adhd! Kjenner flere leger med adhd faktisk!

Anonymkode: cb573...5aa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull! Er mange høyt utdannna som har adhd! Kjenner flere leger med adhd faktisk!

Hva er det du snakker om? Jeg har aldri sagt at ingen med ADHD klarer å studere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en person som fullfører det jeg har begynt på uansett, så jeg har både bachelor og master i to forskjellige utdanninger. Dårlige karakterer, men jeg gir meg aldri. 

Anonymkode: 3b302...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er synd i dagens samfunn at mange ser på studier som eneste vei til bra liv. Tror mange hadde hatt godt av å starte yrkeslivet tidligere. Både med og uten ADHD. Ganske mange jobber innen noe helt annet enn det de studerte. Da kan man jo lure på vitsen med å ikke starte å jobbe før de nærmer seg 30.

Anonymkode: f7c12...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 4.44):

Ja, det er synd i dagens samfunn at mange ser på studier som eneste vei til bra liv. Tror mange hadde hatt godt av å starte yrkeslivet tidligere. Både med og uten ADHD. Ganske mange jobber innen noe helt annet enn det de studerte. Da kan man jo lure på vitsen med å ikke starte å jobbe før de nærmer seg 30.

Er enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 1.19):

Jeg er en person som fullfører det jeg har begynt på uansett, så jeg har både bachelor og master i to forskjellige utdanninger. Dårlige karakterer, men jeg gir meg aldri. 

Anonymkode: 3b302...519

Ser ut som det går igjen når det kommer til ADHD. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i det, samtidig som jeg opplever at folk med adhd kan bli misforstått og bli ledet inn i «enkelte» jobber fordi de blir misforstått. Det er vanlig at folk med adhd underpresterer i utdanning og jobb. Det betyr ikke at de ikke har forutsetninger for å klare å tilegne seg innholdet på studiet men at de trenger tilrettelegginger. Hvis man har høy intelligens så vil man ikke trives i en «enklere» jobb, det blir uutholdelig kjedelig i lengden. Og man får ikke brukt sitt potensiale. 

Anonymkode: 0a1dc...3f6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd i dagens samfunn at mange ser på studier som eneste vei til bra liv.

Det er jo nesten det, om ikke man har tatt yrkesfag på videregående isteden. De alternativene som ikke krever noen form for kompetanse har så dårlig betalt at du aldri kommer til å få deg et hus og heller ikke vil kunne slå deg til ro noe sted, og de har også gjerne dårligere arbeidstider, og gjerne mindre frihet, og ofte kan det være lett for arbeidsgiver å gi blaffen i arbeidsmiljøloven siden det er så mange om beinet. Og du er nødt til å greie å få jobben i det hele tatt, når det kan være flere hundre søkere.

Anonymkode: 9b06f...27c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 0.09):

Det sier jo litt om hvor løst den diagnosen sitter da. Du er ikke så veldig plaget av adhd hvis du klarer å få gode nok karakterer til å komme inn på, og fullføre, medisinstudiet.

Anonymkode: 16b1d...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det sier jo litt om hvor løst den diagnosen sitter da. Du er ikke så veldig plaget av adhd hvis du klarer å få gode nok karakterer til å komme inn på, og fullføre, medisinstudiet.

Det at man med medisiner kan fungere i noen deler av livet, betyr ikke at man ikke kan slite på andre områder....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hjelpe meg da.. 

Skjønner du ikke at de med ADHD gjerne har akkurat like lyst til å jobbe i et fagfelt som de som ikke har ADHD? At deres ønske og drøm om å bli lege, jurist, sykepleier, arkeolog, osv, er akkurat like sterkt som hos de som IKKE har ADHD? 

Hvorfor i alle dager skal de gi opp drømmeyrket sitt? 

Mange kan fungere utmerket i selve jobben, men slite med studiene, siden studier er lagt opp sånn som de er lagt opp. 

Mener du at alle med lærevansker også bare skal gi opp, og jobbe i seksti år i en lavtlønnet jobb de overhodet ikke er interessert i? 

Jeg har ADHD og autisme, og jeg har en doktorgrad. Jeg slet meg gjennom, fordi jeg faktisk har lyst til å jobbe med det jeg jobber med. 

Anonymkode: 42dd5...5a6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 0.06):

Takk for svar.  Jeg skjønner at om man har fullført 90 prosent av en bachelor så er det dumt å gi opp. Men om man slet enormt allerede første semester så skjønner jeg ikke helt at man ville prøve å fullføre. 

Snakket med en dame som strøk begge de to første semestrene. Men hun skulle fortsatt studere. Syntes såpass synd på henne at jeg ikke turte å si at hun burde gi opp. Heldigvis hadde hun flyttet til foreldrene slik at hun i det minste slapp mer studielån.

Jeg slet enormt allerede "første semester". Kuket vel egentlig alt til de første 3 årene. Da skjedde det så og si ingenting. Jeg fikk ikke adhd-diagbosen før senere, så kombinasjonen av å bare tro jeg var lat og ville klare det alle andre klarte samtidig med at jeg elsker kunnskap, gjorde nok susen. Brukte over 10 år på uni for å få til noe.

Jeg er glad for det i dag. Men ville nok ikke gjort det igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eventuelt så viser det hvor viktig det er å få riktig hjelp og støtte.

Mitt inntrykk er at de med ADHD kan nå så langt de bare vil, men de har behov for tilrettelegging og støtte. Støtte til å finne hva som er riktig vei for dem. Tilrettelegging fordi de gjerne har ekstra utfordringer med å sitte stille og ta til seg kunnskap i den formen dagens skole er lagt opp. Samt gi utfordringer hvis de ligger høyere enn forventet nivå.

I tillegg tror jeg det er særdeles viktig at de har trygge voksne å forholde seg til, både på skolen og på fritiden. De voksne må skjønne at ADHD ikke betyr at de er dumme, og være flink til å heie dem frem. Samtidig må det settes klare grenser.

Anonymkode: d7a53...8d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 6 år på en bachelor. Visste ikke at jeg har adhd. Men jeg er veldig glad for at jeg fullførte. Jeg fungerer ekstremt godt i jobben. Sjefen sier jeg er best i dette av kollegaene mine. Og jeg koser meg på jobb. Det er nesten som en hobby for meg, fordi jeg trives så godt.
Så at man sliter litt på skolebenken betyr ikke det at man ikke kan gjøre det veldig bra i den fysiske jobben. 
Veldig synd til å oppfordre noen til å gi opp noe man virkelig ønsker seg. For noen er veien tøffere enn andre, men veldig synd om noen tar rådet ditt og gir opp. 

Anonymkode: 7503b...bc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. For min del, visste jeg ikke at jeg hadde ADHD. Trodde jeg var treg i hodet. Men siden jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville med livet mitt, zoomet jeg bare inn. Jobbet sikkert dobbelt så hardt som snittet av mine medstudenter. 

Hadde hjulpet med Ritalin i de årene der. Men det er snart 20 år siden og den mastergraden ga meg alt jeg ønsket: en karriere og økonomi som var bedre enn den jeg vokste opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk å være så uvitende. 
Jeg har ADHD og tar bachelor nå i voksen alder og får bare A. Det krever masse jobb, nettopp fordi jeg har den diagnosen. Men jeg er også perfeksjonist, noe som er ganske vanlig blant jenter med ADHD, så da jobber man selv heller halvt i hjel. (Ikke at det er positivt.) Jeg har kun tilrettelegging på at jeg kan bruke headset med noise cancellation på prøver/eksamen. 
Hvorfor skal ikke jeg ta den utdanningen som jeg vil ha nå? Jeg kommer ikke til å bruke lenger tid da, men generelt sett i livet har jeg jo ikke startet før i voksen alder (har fagbrev fra før), og jeg må si at all livserfaring med å leve med diagnosen hjelper veldig nå, man lærer seg jo å håndtere livet med det. 

Anonymkode: 1ca1e...98a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sier jo litt om hvor lite du kan om den diagnosen når du kommer med sånne utsagn, da...

At man klarer å gjøre noe til tross for en diagnose, betyr ikke at diagnosen sitter løst. Det kan bety at man har jobbet helt ekstremt hardt for å klare det. Det kan bety at man er så heldig å ha klart å bruke hyperfokus, som folk med ADHD kan ha, til noe positivt. 

Det er mange med høy utdanning, høy suksess, etc, som har ADHD. 

Anonymkode: 42dd5...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...