AnonymBruker Skrevet 7. desember #1 Del Skrevet 7. desember Sånn omtrentlig? Er det å gå «i motbakke», jogge svært rolig lenge? Hva er deres tips og råd? Bruker også intervall, men trenger noe å supplere med på dager jeg skal ta det roligere. Anonymkode: 07990...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 7. desember #2 Del Skrevet 7. desember Høy puls over lang tid er det som forbrenner mest kalorier. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember #3 Del Skrevet 7. desember Skjold skrev (15 minutter siden): Høy puls over lang tid er det som forbrenner mest kalorier. Takk. Så da har det lite å si hva jeg gjør, mener du? Jeg vet jo for eksempel at styrketrening i det store og hele fungerer godt mot fettforbrenning. Men tenkte i forhold til utholdenhetsaktiviteter. Anonymkode: 07990...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 8. desember #4 Del Skrevet 8. desember Man bør gjøre begge deler hvis man ønsker å gå ned i vekten. Styrketrening for å bevare muskler (muskler forbrenner fett). Mister du muskler, forbrenner du mindre. Men har du hørt uttrykket «trening tar gram, mat tar kilo»? Ikke tenk for mye hvor mye disse treningene forbrenner. Det er bare en liten andel i forhold til mat man spiser. Bare ikke løp maks fart - da begynner melkesyren å hope seg opp og kroppen forbrenner karbo istedenfor fett. Hold deg under 85% av makspuls. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 8. desember #5 Del Skrevet 8. desember (endret) AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 21.11): Sånn omtrentlig? Er det å gå «i motbakke», jogge svært rolig lenge? Hva er deres tips og råd? Bruker også intervall, men trenger noe å supplere med på dager jeg skal ta det roligere. Anonymkode: 07990...a7e Mest effektiv fettforbrenning er nok å holde pulsen nær 70 prosent av max, altså sone 2 eller et tempo der man kan snakke greit i telefonen, men den som hører skjønner at du mosjonerer. Dette er et tempo som kan holdes i lang tid, og det er lang tid som er den største forbrenningsfaktoren. For å klare enda lenger tid, så kan man ta det enda litt roligere, såkalt sone 1. I sone 2 så samler du ikke mer laktat (melkesyre) enn du klarer å kvitte seg med, derfor holder du ut lenge. I sone 2 så brenner forøvrig musklene mer fett enn karbohydrater, og det igjen gjør at du kan holde det gående lenger. Trimmer du lenge nok (særlig på høyere intensitet) vil du nemlig gå sukkertom etter noen timer med mindre du spiser og drikker nok karbohydrater under veis. Jeg antar at jogge rolig eller gå i motbakke er bra. De mer kraftfulle dagene dine med styrke og intervall brenner vel ikke så mye fett der og da, men det øker kapasiteten slik at du kan brenne mer fett på de rolige lange øktene. Så blandingen av lange rolige dager og mer intense har jeg stor tro på. Jeg sliter selv med å kvitte meg med fett, og har oppdaget at kontinuitet i treningen gjennom måneder og år er en vinner. Vekten går sakte men sikkert nedover. Endret 8. desember av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #6 Del Skrevet 8. desember Et menneske skrev (13 timer siden): Man bør gjøre begge deler hvis man ønsker å gå ned i vekten. Styrketrening for å bevare muskler (muskler forbrenner fett). Mister du muskler, forbrenner du mindre. Men har du hørt uttrykket «trening tar gram, mat tar kilo»? Ikke tenk for mye hvor mye disse treningene forbrenner. Det er bare en liten andel i forhold til mat man spiser. Bare ikke løp maks fart - da begynner melkesyren å hope seg opp og kroppen forbrenner karbo istedenfor fett. Hold deg under 85% av makspuls. Jeg er veldig enig med deg, men tror du blander sammen makspuls og terskelpuls. 85 % av 200 max er jo 170, og da brenner du mest karbohydrater. Hvor laktatgrensa går er individuelt og det spiller inn hvor mye du har trent, men et sted mellom 70 og 82 prosent av maxpuls er ganske vanlig, og det er i underkant av den grensa man brenner mye fett. Terskelturbogutta Tadej Pogacar og Anders Aukland kan trolig klare å kvitte seg med nok laktat på 85% av maxpuls, men det tror jeg veldig få her på kg klarer. Anonymkode: 29d6f...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå