Gå til innhold

Er det så lett å bli smittet av Omgangssyke at man kan bli smittet når man er en tur på butikken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gang blitt smittet sånne steder? Kafe' butikker osv?

Må jo i noen butikker før jul.

Jeg har emetofobi så jeg sliter jo litt nå. Men jeg fikk det aldri når jeg var barn og da tenkte jeg heller ikke sånn. Så mulig jeg kan være immun, eller så er det bare flaks.  Er det flere som meg her inne?

Anonymkode: 50826...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tafse på alt mulig og ha en god håndhygiene er det viktigste og det kommer du alltid langt med.

Anonymkode: c0413...c3b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble smittet etter en butikktur en gang. Det må ha vært der siden jeg ellers ikke hadde vært i nærheten av andre folk på grunn av juleferien. Alle andre i huset ble smittet av meg og ble syke etter meg. Er ikke noen tafser, men holdt jo i handlevogn og lignende. 

Anonymkode: 1b51c...017

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble smittet etter en butikktur en gang. Det må ha vært der siden jeg ellers ikke hadde vært i nærheten av andre folk på grunn av juleferien. Alle andre i huset ble smittet av meg og ble syke etter meg. Er ikke noen tafser, men holdt jo i handlevogn og lignende. 

Uffda. Maks uflaks 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig det, men den typen luftsmitte via aerosoler som mange luftveissykdommer kan spres ved er ikke egentlig en greie ved omgangssyke. Det kan smitte via dråper, men det kan ikke henge i luften og fly bort til deg heller. Omgangssyke/Norovirus smitter først og fremst ved kontakt, enten direkte (håndtrykk, klem) eller indirekte. At du tar på samme ting som en smittet enten har tatt eller avsatt dråper på, og deretter f.eks. gnir deg i øyet eller biter på din egen finger. Så så lenge du prøver å unngå å gjøre sånt, frem til du har fått vasket hendene godt etterpå, er risikoen veldig liten.

Husk at norovirus ikke dør av håndsprit, så her er det håndvask som gjelder. Det er alltid en risiko, men hvis du prøver å i størst mulig grad unngå å ta på egne slimhinner før du har fått vasket hendene godt er risikoen liten. Og enda mindre hvis du f.eks. klarer å unngå å ta på mobilen din e.l. før du får vasket hendene.

Anonymkode: a2f5e...542

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullt mulig det, men den typen luftsmitte via aerosoler som mange luftveissykdommer kan spres ved er ikke egentlig en greie ved omgangssyke. Det kan smitte via dråper, men det kan ikke henge i luften og fly bort til deg heller. Omgangssyke/Norovirus smitter først og fremst ved kontakt, enten direkte (håndtrykk, klem) eller indirekte. At du tar på samme ting som en smittet enten har tatt eller avsatt dråper på, og deretter f.eks. gnir deg i øyet eller biter på din egen finger. Så så lenge du prøver å unngå å gjøre sånt, frem til du har fått vasket hendene godt etterpå, er risikoen veldig liten.

Husk at norovirus ikke dør av håndsprit, så her er det håndvask som gjelder. Det er alltid en risiko, men hvis du prøver å i størst mulig grad unngå å ta på egne slimhinner før du har fått vasket hendene godt er risikoen liten. Og enda mindre hvis du f.eks. klarer å unngå å ta på mobilen din e.l. før du får vasket hendene.

Kan man bli smittet gjennom øynene?

Ellers takk for godt svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det også sånn ❤️ Kjente jeg ble helt varm, tung og ør av å lese overskriften på TV2 her om dagen om at omgangssyka herjer nå. Men kan aldri huske at jeg har blitt smittet etter handleturer. Begge gangene jeg har fått det, har jeg vært helt oppi noen som nettopp har vært syke (venninne på skolen og tett på en kollega) 

Vask hendene godt etter du har vært i butikken og tørk av mobilen med antibac-serviett etterpå, da er du veldig trygg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man bli smittet gjennom øynene?

Ellers takk for godt svar 🙂

Ja, man kan i prinsippet det. Øynenes overflater er slimhinner, og det som kommer inn der kan havne i systemet på samme måte som smitte gjennom nese eller munn kan. I praksis er jo "passasjen" videre inn mye mindre og mer lukket, men i prinsippet er det en smittevei det også.

Under covid gjorde man blant annet en større brillestudie nettopp fordi det er en mulig smittevei. Det er et helt annet virus, men det at man kan føre smitte inn den veien er ikke annerledes for andre sykdommer man kan få gjennom slimhinner. Det er nok en mye mer sjelden smittevei enn munn og nese, poenget mitt var bare at det typisk er ved å berøre div. "åpninger" på kroppen (og da særlig de på hodet) mange overfører virus fra overflater til kroppen via egne hender. 

Og bare hyggelig. Jeg sliter ikke med dette selv, og mener ikke å uroe deg videre, jeg tror risikoen her er helt minimal og enda mindre om du tar et par forholdsregler. Men du har helt sikkert hørt "det er ikke så farlig, slapp av" tusen ganger før, så tenkte jeg heller skulle svare litt konkret på hva du kan gjøre for å redusere risikoen litt ekstra.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har du noen gang blitt smittet sånne steder? Kafe' butikker osv?

Må jo i noen butikker før jul.

Jeg har emetofobi så jeg sliter jo litt nå. Men jeg fikk det aldri når jeg var barn og da tenkte jeg heller ikke sånn. Så mulig jeg kan være immun, eller så er det bare flaks.  Er det flere som meg her inne?

Klasker på meg ett munnbind når jeg går ut. Er ikke interessert i verken virusluftveisinfeksjoner eller magevirus. 
Enklere å beskytte seg selv, enn å tro at folk holder seg hjemme når de er syke, eller rett før de blir syke. 

Anonymkode: 3d5e7...47c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vasket du hendene da du kom hjem?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Det er sånn all smitte foregår.

Personlig har jeg aldri i mitt 40 år lange liv hatt influensa, så jeg er ikke så veldig bekymret.

Anonymkode: a19a0...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier husk svært god håndhygiene så minsker du mulighetene for smitte. Influensa har jeg ikke hatt på mange år, det samme med oppkastsyken.

Anonymkode: 0f6de...57f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ganske stas å jobbe på kjøpesenter som har legekontor.. Så skal jo folk bare titte litt innom i butikkene i påvente av/etter legetimen sin.

Anonymkode: 9c98c...0bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (1 time siden):

Jeg har det også sånn ❤️ Kjente jeg ble helt varm, tung og ør av å lese overskriften på TV2 her om dagen om at omgangssyka herjer nå. Men kan aldri huske at jeg har blitt smittet etter handleturer. Begge gangene jeg har fått det, har jeg vært helt oppi noen som nettopp har vært syke (venninne på skolen og tett på en kollega) 

Vask hendene godt etter du har vært i butikken og tørk av mobilen med antibac-serviett etterpå, da er du veldig trygg. 

De overskriftene kommer hvert år i desember på samme tid -rett før jul. Skremselspropaganda, omgangssyke går hele tiden selvom det ikke står i avisen, men mest på vinter selvfølgelige 

Anonymkode: a017d...b5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (58 minutter siden):

Vasket du hendene da du kom hjem?

Nå er det såpass lenge siden at jeg ikke husker,  men jeg vil anta det siden jeg oftest gjør det når jeg har vært utendørs. Uansett hjelper det vel lite om jeg har klødd meg rundt munnen eller lignende før jeg kom hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De overskriftene kommer hvert år i desember på samme tid -rett før jul. Skremselspropaganda, omgangssyke går hele tiden selvom det ikke står i avisen, men mest på vinter selvfølgelige 

Anonymkode: a017d...b5a

Jeg tror media overdriver litt også for å få lesere. Og typisk at de skriver om det rundt jul.

Vet ikke om noen som har pleid å ha omgangssyke i julen, selv ikke de som har lett for å få omgangssyke. Nære venner og familie som jeg er mye med og da har vi snakket om det noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk set helt plutselig. Har ingen barn eller var aldri i kontakt med spesielt mange folk og ingen barn. Plutselig i deg jeg legger opp tellerkenen med middag, så kjenner bare «nå må jeg spy». Ble starten på et par dager 😬

Så det er mulig å bli smittet når man er ute å handler.

Selvsagt så om du er obs på det, så er det bare å følge hygiene reglene. Håndvask med såpe, desinfeksjon i tillegg. Ikke berør ansiktet ditt når du er ute.

Anonymkode: f7e23...02e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig,  jeg fikk kikhoste på den måten, og jeg er lite med andre mennesker. 

Anonymkode: 38074...043

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk set helt plutselig. Har ingen barn eller var aldri i kontakt med spesielt mange folk og ingen barn. Plutselig i deg jeg legger opp tellerkenen med middag, så kjenner bare «nå må jeg spy». Ble starten på et par dager 😬

Så det er mulig å bli smittet når man er ute å handler.

Selvsagt så om du er obs på det, så er det bare å følge hygiene reglene. Håndvask med såpe, desinfeksjon i tillegg. Ikke berør ansiktet ditt når du er ute.

Anonymkode: f7e23...02e

Jeg fikk noe sånn dagen etter at jeg hadde vært på kafe' en gang. Er heller ikke sikker på om det var omgangssyke for jeg var ikke kvalm. Litt mageknip og rumling også kastet jeg opp. Ikke noe kvalme. Hadde diare resten av dagen. Og da bare kom det uten noe spesielt ubehag. Det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...