AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #1 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg har helt siden jeg var liten aldri hatt noe ønske om barn osv. Har gått på prevensjon i 15 år (både gestagen-piller og de siste årene p-stav). Tanken om graviditet og fødsel har alltid skremt meg, men nå tror jeg muligens jeg har utviklet tokofobi? Jeg dater nå en ny fyr og jeg har jo p-stav men er allikevel livredd for å bli gravid! Jeg vil helst han skal "hoppe av i svingen" og jeg synes dette er veldig slitsomt! Dersom han kommer inni meg kan jeg bli uvel og redd. Noen som sliter med dette samme og har noen gode råd? Jeg har jo valgt et av de aller sikreste prevensjonsmetodene (p-stav) så burde ikke være redd men er det likevel. Jeg er 32 år hvis det har noe å si. Anonymkode: 5b872...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #2 Del Skrevet 7. desember 2024 Du har ikke fobi. Det er helt normalt å være redd for å bli gravid hvis du ikke har planlagt det. Anonymkode: eb2e2...962 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #3 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke fobi. Det er helt normalt å være redd for å bli gravid hvis du ikke har planlagt det. Anonymkode: eb2e2...962 På tross av at man går på prevensjon? Altså... å være redd for noe som sannsynligvis ikke kan skje er jo irrasjonelt. Anonymkode: dfcf5...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #4 Del Skrevet 7. desember 2024 Alle jeg kjenner har vært livredd for å bli gravid. Det er fullt forståelig. Selv var vi prøvere i mange år og hadde et inderlig ønske om å bli gravid, men var likevel redd for å bli det. Anonymkode: e4f3f...414 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #5 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På tross av at man går på prevensjon? Altså... å være redd for noe som sannsynligvis ikke kan skje er jo irrasjonelt. Anonymkode: dfcf5...d4b Ja. Det er ikke unormalt. Du kan trene på å takke det. Søk opp eksponeringsterapi. Det er lov å være redd for noe uten å gi seg selv en diagnose. Anonymkode: 89e05...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #6 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Det er ikke unormalt. Du kan trene på å takke det. Søk opp eksponeringsterapi. Det er lov å være redd for noe uten å gi seg selv en diagnose. Anonymkode: 89e05...fbd Jeg er ikke trådstarter. Jeg vet hva eksponeringsterapi er. Har kurert meg selv for fobier, bla. edderkoppfobi. TS sier hun er "livredd" for å bli gravid, blir uvel og redd dersom kjæresten hennes kommer inni henne til tross for at hun bruker prevensjon. Hun opplever frykten som utrolig slitsom. Høres ut som fobi, spør du meg. Pasienter kan ikke gi seg selv noen diagnose, det er helt umulig, så det trenger du ikke bekymre deg for. Anonymkode: dfcf5...d4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #7 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke fobi. Det er helt normalt å være redd for å bli gravid hvis du ikke har planlagt det. Anonymkode: eb2e2...962 For meg er det å bli gravid mitt verste mareritt, jeg kan ikke se for meg noe verre enn å måtte bli mor. Men jeg er fortsatt ikke så redd at jeg blir uvel og kvalm om jeg har sex med sikker prevensjon. Å være litt engstelig for å bli uplanlagt gravid er helt normalt ja, men det er ikke normalt å ha så sterk fryktreaksjon som det TS har. Anonymkode: cbee1...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #8 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Det er ikke unormalt. Du kan trene på å takke det. Søk opp eksponeringsterapi. Det er lov å være redd for noe uten å gi seg selv en diagnose. Anonymkode: 89e05...fbd Hvordan skal man ha eksponeringsterapi for fobi mot graviditet? Man kan ikke bli litt gravid. Anonymkode: 81e50...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #9 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg var tidligere livredd hele pakken: gravid, fødsel, barneoppdragelse.. jeg så føre meg en fødsel var som alienfilmene og var ensbetydende med døden.. helt horriblt. Tok haugevis av graviditetstester selv om jeg var på prevensjon. Likevel har jeg nå to barn. Noenganger trosser man frykten for å oppnå en større gevinst. Noen ganger gir en etter for frykten og lever livet i tråd med de begrensninger som frykten skaper. Det er ditt liv: Du bestemmer hva du gjør med den. Anonymkode: d18b7...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #10 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er ikke trådstarter. Jeg vet hva eksponeringsterapi er. Har kurert meg selv for fobier, bla. edderkoppfobi. TS sier hun er "livredd" for å bli gravid, blir uvel og redd dersom kjæresten hennes kommer inni henne til tross for at hun bruker prevensjon. Hun opplever frykten som utrolig slitsom. Høres ut som fobi, spør du meg. Pasienter kan ikke gi seg selv noen diagnose, det er helt umulig, så det trenger du ikke bekymre deg for. Anonymkode: dfcf5...d4b TS har likevel mulighet til å ta tak i dette og jobbe med det. hun gir seg selv en diagnose i denne tråden, og vanner da ut begrepene for de som har reelle diagnoser. Anonymkode: 89e05...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #11 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan skal man ha eksponeringsterapi for fobi mot graviditet? Man kan ikke bli litt gravid. Anonymkode: 81e50...d79 Man kan ha eksponeringstrening mot det ts opplever som vanskelig. Klarer man ikke gjøre det selv kan man kontakte profesjonelle. Anonymkode: 89e05...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #12 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg er det å bli gravid mitt verste mareritt, jeg kan ikke se for meg noe verre enn å måtte bli mor. Men jeg er fortsatt ikke så redd at jeg blir uvel og kvalm om jeg har sex med sikker prevensjon. Å være litt engstelig for å bli uplanlagt gravid er helt normalt ja, men det er ikke normalt å ha så sterk fryktreaksjon som det TS har. Anonymkode: cbee1...c7c Ditt verste mareritt er vel å bli mor. Abort er svaret på uønskede graviditeter. Anonymkode: 4e764...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #13 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): På tross av at man går på prevensjon? Altså... å være redd for noe som sannsynligvis ikke kan skje er jo irrasjonelt. Anonymkode: dfcf5...d4b Ehm, eneste som er sikkert er å være i sølibat. Er man i stand til å få barn så kan man bli gravid til tross for prevensjon. Har flere venninner som har brukt sikre prevensjonsalternativer som har blitt gravide og nei de har ikke slurvet med pillen. P-sprøyte, spiral osv. Ene tilfellet gikk hun på p-piller og mannen hadde klippet den og fått det godkjent men plutselig var det liv i de små sædcellene, satte en støkk i oss alle. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ditt verste mareritt er vel å bli mor. Abort er svaret på uønskede graviditeter. Anonymkode: 4e764...09c Abort er et fantastisk tilbud når man trenger det men de aller fleste av oss har jo lyst til å slippe å måtte ta abort og da er man litt fokusert på slippe å bli uønsket gravid. Anonymkode: a8e8e...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #14 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ehm, eneste som er sikkert er å være i sølibat. Er man i stand til å få barn så kan man bli gravid til tross for prevensjon. Har flere venninner som har brukt sikre prevensjonsalternativer som har blitt gravide og nei de har ikke slurvet med pillen. P-sprøyte, spiral osv. Ene tilfellet gikk hun på p-piller og mannen hadde klippet den og fått det godkjent men plutselig var det liv i de små sædcellene, satte en støkk i oss alle. Abort er et fantastisk tilbud når man trenger det men de aller fleste av oss har jo lyst til å slippe å måtte ta abort og da er man litt fokusert på slippe å bli uønsket gravid. Anonymkode: a8e8e...f82 Absolutt. Jeg bare stusset litt ved tanken på at en uønsket graviditet ville føre til morskap. Anonymkode: 4e764...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå