Gå til innhold

Hva er det folk stresser sånn med til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var veldig mye stress da jeg var sammen med eksen. Nå er det enklere, alt er ikke en diskusjon om ditt og datt, og det blir fin jul uansett.  Ferdig med nesten alle gavene, og huset er rent og julepyntet. Og ungene har julekalender til og med. Hører de sier at de har fem(!) julekalendre hos mammaen, med pakkekalender og temakalender og sjokoladekalender og alt mulig. Ikke rart det blir stress når man overprestere på absolutt alt.

Anonymkode: 0d00f...e2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stresser ikke så voldsomt, men desember er travel. Jeg begynner i oktober for å lette presset mot jula. Lager julekort tidlig, så når 1 desember kommer er det bare å putte de i posten. Julegaver har jeg ferdig seinest i november.

Begynner på grundig husvask og går gjennom alle skuffer og skap hele høsten. Hver gang jeg handler i desember tar jeg med litt ekstra varer så det ikke blir så mye som må handles inn rett før jul. Det er mange måltider til mange mennesker som skal planlegges. Ikke vare selve julemiddagen, men julefrokosten og luncher. Og snacks!

Julekalendere skal lages, og rampenissen skal finne på sprell. 
Så er det juleavslutning på fotballen, skolen og turn. Grøtfest i nabolaget. Førjulsfest med storfamilien der vi bytter gaver. Og Julemarked prøver vi alltid å få med oss. 

i tillegg er det alt det vanlige som må gjøres. Klesvask, lekser og jobb. For ikke å glemme alle måltider som skal lages og ryddes etter. 
Døgnet har såvidt nok timer til vanlig, men i desember går det rasende fort. 

Anonymkode: e1824...be9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor mener du barn er «mye ekstraarbeid»? 
Barna gleder seg til leker, godteri og fri fra skolen. De driter loddrett i om gavene er pakket pent inn eller puttet i en striesekk med sløyfe på, de ville trolig blitt super-happy for grandis eller taco på julaften og hver eneste øvrige dag, de legger ikke engang merke til om huset er vasket, og julepynt? La dem ta det til det nivået de liker. En tur på kiwi, noe  leker fra netthandel. Og - barnas jul er ferdig.

Så hvordan er «barn» en kilde til stress? Er det ikke egentlig din iver etter å kunne skryte av deg selv til andre voksne som er greia? Og i så fall: hva med å lære deg selv at det har negativ verdi? Så kan barna dine lære den samme viktige leksen fra deg, heller enn å måtte lære seg selv det. 

Anonymkode: c2cf0...4ff

Jeg tenker at det som menes er at ting som før ble gjort i ro og fred nå må gjøres med barn tilstede,evt må man ha barnevakt ved feks julehandel,i tillegg til at barna har juleavslutninger her og der,Luciamarkering,juletrefest,julegrantenning,pakkekalender osv. Også må man kjøpe julegaver,penklær osv. Jul med barn er magisk,men det følger med litt mere jobb! 

Anonymkode: 4033d...e49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Det er jo selvvalgt, man MÅÅÅ ikke være med familie om det er stress, man må ikke kjøpe gaver om man ikke vil, man måtte heller ikke få flere barn enn man egentlig orker.

Jeg elsker jula, koseligste mnd i vinterhalvåret, og den mest avslappende ❤️

Anonymkode: f99f7...187

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er masse stress. 10000 som skal gjøres innen en gitt tid. 

Dere som ikke stresser.. har dere barn? Hvor mange? Ingen som går på aktiviteter? Hva med familie og venner? Jobb? 

Anonymkode: 3fb70...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor lettvint er det ikke på KG....  Tenk om alt hadde vært så enkelt her i livet at "det velger du selv"  det er noe som heter famiie, kolleger, foreldre, barn - og et samfunn. Man innretter seg og gjør sitt beste for omgivelsene. Selvsagt kan man gi totalt blaffen, men det gjør ikke de fleste.

Anonymkode: 79d5f...3c0

Man må ikke innrette seg etter alle, nei. Alternativet til å invitere 90 personer i løpet av desember (som var det den jeg kommenterte på skulle gjøre) og løpe som en strikk mellom julekonserter og arrangementer, bake og styre og vaske ned hele huset, det er faktisk ikke  å gi blaffen og sitte der i joggebuksa med grandisen.

Alternativet er å bli enig med partner om hva vi skal prioritere, hva hver og en skal gjøre  - og rett og slett nedskalere. Treffe familie i små porsjoner gjennom hele året. Ikke lage hele desember til et førjuls-mareritt, men stelle i stand til jul et par dager før. Begrense seg. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: 2ae68...cc1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er stress i desember er jo at i tillegg til forberedelser til selve julefeiringen, skjer så mye annet. Det er juletrefester,julegrantenning, Lucia,julebord, julemarked, julekino,juleverksted og juleavslutninger på jobb,skole og fritidsaktiviteter. Man MÅ ikke være med på alt,men det er jo så koselig,så man ønsker jo å få det med seg. Merker stor forskjell på tiden med små barn og hvordan vi har det nå,når barna er store. Litt vemodig å være ferdig med juletrefester osv,men deilig å ha god tid i desember, og nyte adventstiden litt mer!

Anonymkode: 4033d...e49

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man har barn, eller ikke skal reise til andre, så er det mye ekstraarbeid å stelle til jul. På toppen av vanlig fulltidsjobb og oppfølging av barn.

Jeg stresset ikke med jul da jeg var i 20-årene. Da kjøpte jeg noen julegaver, og reiste hjem til mine foreldres jul.

Nå er det jeg som lager jul. Mye jobb. 

Anonymkode: 61a55...7a3

Jeg bor 8 timers biltur unna familien, så jeg reiser alltid hjem. Det har alltid vert veldig stressende, da mamma hele tiden skal "Samle alle sammen" så før jeg har rukket å si God Jul er hele romjula planlagt for meg med masse folk gjennom hele romjula når alt jeg egentlig vil er å bare slappe av med en julefilm, stå opp sent, gå en tur på fjellet. Men det er det ikke tid til! Også blir jeg stresset over alt styret, og klaging over at de som lager styr ikke får hjelp til å organisere styr jeg helst ikke vil ha. Det skal dekkes på med kake rett etter frokost, og selv om jeg prøver å si at vi ikke vil ha kake, klages det på at vi ikke hjelper til med å dekke på. Så er det rett fra kakebord til lunsj, til kakebord, til middagsselskap, videre til dessert, og etterpå kake.  Og sånn går nå hele jula.

Har feiret 1 jul hjemme hoss meg selv, bare meg mannen og barna. Det er den minst stressende julen noensinne!

Det var SÅ DEILIG å slippe å bruke to dager på å reise, to dager på å pakke, jobbe inn tid på forhånd så vi kunne ta fri til over nyttår, handle alle pakkene før avreise, pakke alle de åpnede gavene til barna tilbake i bilen og ut av bilen når vi var hjemme igjen.  Det var bare å ta en vanlig handletur på butikken, lage middag, også koste vi oss gjennom hele romjulen med rolige dager. 

Anonymkode: 7a236...c0f

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får høre så ofte at folk stresser med ditt og datt til jul. Hva er alt dere gjør som er så stress? 

Anonymkode: 006fe...1a9

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg gjør med ferdig med gavene i november. Det at jeg har robotstøvsuger hjelper jo veldig på, lett å vaske gulva før man pynter da. Pynter med barna, ser litt julefilmer, har juleverksted og kakebaking med barna. Har jeg fri 24 des så lager jeg julematen, jobber jeg, så tar mannen matlagingen. 

Anonymkode: d761f...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bor 8 timers biltur unna familien, så jeg reiser alltid hjem. Det har alltid vert veldig stressende, da mamma hele tiden skal "Samle alle sammen" så før jeg har rukket å si God Jul er hele romjula planlagt for meg med masse folk gjennom hele romjula når alt jeg egentlig vil er å bare slappe av med en julefilm, stå opp sent, gå en tur på fjellet. Men det er det ikke tid til! Også blir jeg stresset over alt styret, og klaging over at de som lager styr ikke får hjelp til å organisere styr jeg helst ikke vil ha. Det skal dekkes på med kake rett etter frokost, og selv om jeg prøver å si at vi ikke vil ha kake, klages det på at vi ikke hjelper til med å dekke på. Så er det rett fra kakebord til lunsj, til kakebord, til middagsselskap, videre til dessert, og etterpå kake.  Og sånn går nå hele jula.

Har feiret 1 jul hjemme hoss meg selv, bare meg mannen og barna. Det er den minst stressende julen noensinne!

Det var SÅ DEILIG å slippe å bruke to dager på å reise, to dager på å pakke, jobbe inn tid på forhånd så vi kunne ta fri til over nyttår, handle alle pakkene før avreise, pakke alle de åpnede gavene til barna tilbake i bilen og ut av bilen når vi var hjemme igjen.  Det var bare å ta en vanlig handletur på butikken, lage middag, også koste vi oss gjennom hele romjulen med rolige dager. 

Hvorfor gjør du ikke det hver jul? Det gjør jeg. Alltid hjemme med familien.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gjør du ikke det hver jul? Det gjør jeg. Alltid hjemme med familien.

For å få se familien i løpet av året. Og for at barna skal kjenne besteforeldrene sine. Og fordi det "er forventet".

Håper på å kunne invitere noen hit til neste år i stedet. Men de er så mange, så det er liksom fornuftig at det er vi 4 som drar, og ikke de 24 andre i min, og 20 andre i sviger-familien.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For å få se familien i løpet av året. Og for at barna skal kjenne besteforeldrene sine. Og fordi det "er forventet".

Håper på å kunne invitere noen hit til neste år i stedet. Men de er så mange, så det er liksom fornuftig at det er vi 4 som drar, og ikke de 24 andre i min, og 20 andre i sviger-familien.

Du kan gjøre det på en annen måte. Det er bare at du må bestemme deg for det. Vi har feiret jul hjemme siden vi fikk barn. Ga klar beskjed om at slik blir det. Hadde en fast helg i desember da vi reiste på besøk til svigerforeldrene, som bor et stykke unna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.... Vi planlegger i god tid, huset er alt vasket ned og alle gaver på plass, all mat er bestilt eller planlagt kjøpt. Og vi storkoser oss med dette. Lage vår jul. 

Men stress kan likevel skje. Jeg skulle på julebord i går, alt var planlagt, men plutselig er det en pakke som er glemt hentet på posten med siste utleveringsdag, en leveranse av mat hjemme, førjulsaktivitet med små venner, samt familie på besøk i byen som ville innom med gaver. Da er det litt høy puls på meg og mannen et-par timer. Men så er alt kos igjen. 

Anonymkode: 3ee69...c36

Det du nevner som stress her kan jo skje når som helst i året.

Anonymkode: cb53f...f90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer jo an på om man har mye familie og venner, barn, og mye som skjer rundt jul. Eller ikke. Som enslig var jula null stress. 

Men nå er det jo mange titalls gaver, som skal til 10+ ulike hjem. Man ønsker å spise og drikke god mat, som må bestilles inn i god tid. Det er flere julebord både på meg og mannen, og mange juleavslutninger og arrangement. Og for å glede oss selv, barn/venner/familie ønsker vi jo også å ha et julepyntet og rent hjem, og god mat laget fra bunnen. 

Men i motsetning til innlegget over har jeg en fungerende mann, som synes familie og jul er viktig. Så i og med at vi er to som drar lasset sammen, og er tidlig ute, er det ikke stress. 

Anonymkode: 3ee69...c36

Hvis det siste avsnittet var ment som et stikk til meg, så kan det være mange årsaker til at en familie ikke har en velfungerende mann. Alt fra skilsmisse til latskap til sykdom og uførhet. Hos oss er det uførhet som gir betydelig nedsatt kapasitet. Julen kommer likevel. 

Anonymkode: 61a55...7a3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk lager seg stress som ikke eksisterer i den virkelige verden fordi de ikke evner å planlegge. Enhver med en fungerende hjerne planlegger og slipper stress 😊🎅

Anonymkode: f350a...6c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste i en annen tråd her om julegaver at det er helt vanlig at barna får 30 julegaver. De får gaver fra morens venninne, en fra hver av søskenbarna (ikke fra familien samlet) osv osv osv. Om jeg skulle kjøpt gaver til mine venninners barn, om barna mine + meg og mine mann skulle gitt en gave hver til barnas søskenbarn fremfor at vi som familie gav en samlet gave til barnet osv, så hadde jeg stresset rundt med å måtte kjøpe sikkert 80 julegaver. Ikke faen. Noen folk er helt kokko virker det som. Og da er det ikke rart de stresser og kaver. Meg og mannen min har tre barn, alle barnas søskenbarn får en gave fra oss som familie. Jeg har ikke pakkekalender (synes det er spinnvilt med 24 gaver gjennom desember, som ender i en eneste stor gavefest på julaften), de er fornøyde med små sjokoladekalendere. Så ei på Facebook som la ut bilde av barnas pakkekalendere, hun har 5 barn, og det opplegget var helt spinnvilt

Anonymkode: bb788...19f

Helt enig.

I min familie har man en veldig enkel regel: vi kjøper kun gaver til de vi feirer sammen med på selve julaften. Par får felles gave.

I år skal jeg kjøpe 5 gaver. Noe som faktisk er over snittet.

Anonymkode: dfc09...111

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julecup (fotball) til og med i romjulen med 3 unger (en av dem spiller før juleferien starter), dugnad i forbindelse med dette, avslutninger på skolen og fotball... Dette på toppen av gaver, pynting og bedøk man er invitert til og besøk man får hjemme. 

Anonymkode: 75379...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestress er positivt stress. Bake,shoppe,pynte og forberede jul gir glede😀

Anonymkode: f6bba...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førjulstiden blir gjerne stress for de som venter for lenge med å gjøre altfor mye.

Det er en dårlig balanse. 

For det går bra å vente for lenge hvis du har lite du skal gjøre, og det går bra å gjøre altfor mye hvis du begynner tidlig. 

Jeg var en som stresset fordi jeg ventet for lenge og hadde altfor mye å gjøre, men er nå stressfri fordi jeg begynner tidlig med å gjøre altfor mye. Å begynne tidlig endret holdningen og gleden min ovenfor jul totalt til det bedre. 

Er stort sett ferdig med det meste, og det er ikke et fiber med julestress i kroppen min nå og videre mot jul. :nisse:

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stresset av atmosfæren som er rundt, overalt, i tiden frem mot jul. Det begynner i oktober, merker at det blir flere og flere mennesker i byen og i butikker. Det tar seg opp i november. Mer folk, folk er sure og ustabile. Det er ekstremt mye lyd overalt til enhver tid. Lyd og blinkende lys. Desember er grusom. Jeg er nødt til å gå gjennom sentrum for å komme til og fra jobb.

Å kutte ut det meste av julegaver og heller gi penger til nieser/nevøer har hjulpet mye på stresset. Kommer dessverre ikke utenom galskapen og det sensoriske helvete som førjulstiden er. 

Anonymkode: 92183...d8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...