Gå til innhold

Hva spiser dere tynne? Ekstremt søtsug

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 1.22):

Litt kanel og bananer demper søtsug 👍🏼

Anonymkode: 8784b...97c

Har spist det mye! Men stiller ingen cravings hos meg, desverre.. men tusen takk for forslaget!

-ts

Anonymkode: 4eb5f...6b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 22.29):

Lager du disse selv eller kjøper de ferdig? 

- ts

Kjøper ferdig, men ikke sånne ferdig ferdig i bokser, men hos bakeren. men absolutt mulig å lage selv også:) lager du selv så kan du jo bytte ut noe av sukkeret med Sukrin og også bruke en sjokolade med mer kakao, men da forsvinner jo litt a vitsen med det søtsuget du skal mette. men kokkosboller er det vanskelig å overspise seg på:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søtsug pleier jeg å spise mørk sjokolade, drikke et glass fun light saft eller spise frukt. Mørk sjokolade er mektig så er sjeldent jeg spiser mer enn er par biter. Hvis det er vanskelig å ikke spise godteri hver dag, kanskje du kan prøve å begrense det og bytte ut med noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en eske Läkerol lakris per dag, 50 kcal, hjelper veldig med søtsuget. Salty caramel er også god.

Anonymkode: 00aaf...98a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttkuler (tror de kalles noko annet) fra Vegetarentusiast.no demper mine cravings ☺️

Anonymkode: df081...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 15.34):

Snacks/kosthold

flere av dere skriver proteinrik kost, fett etc. hva spiser dere når dere er på farten? I bilen på vei hjem fra jobb/venter på buss. Jeg takler ikke proteinbarer; har spist masse av dette før.  Jeg tar veldig gjerne imot konkrete matvarer+retter dere elsker eller snakker på.

Det korte svaret: prøver å ikke måtte spise noe på farten.
Hvis jeg må kan jeg spise en neve usaltede nøtter, skyr uten tilsatt sukker eller babybel ost(de små røde). 

Anonymkode: 1ddcc...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste er å ikke ha søtt i hus. 
I dag var jeg svak på butikken og kjøpte en pakke Non stop, spiste opp hele alene. Har og hatt to kopper te i kveld, med mye sukker. Så om jeg spiser søtt vil jeg ha mer. Så funker best for meg å ikke ha det tilgjengelig, og vanligvis klarer jeg fint å styre unna på butikken. I dag var blodsukkeret for lavt😅

I helgene kjøper jeg inn mye god frukt, som mango, kiwi++, spiser og nøtter og tørket frukt (som jo inneholder en del sukker).

Jeg spiser sjeldent smågodt- synes mye av det er litt ekkelt- proppfulle av E-stoffer. Men godt ja, dessverre.

Anonymkode: b74c9...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått masse ulike svar her, mye motstridende, mye nyttig. Så håper du kan bruke noen av rådene som passer deg. 

Jeg skal ikke komme med mer tips om søtsuget. Du har fått det meste i tråden. Men det jeg bet meg merke i med HI her er at det høres ut som om du egentlig ikke trivs med å være slank. Det var rart for deg å se deg selv på 68 kg. Du forbinder det å komme seg dit med "ekstrem diett", og at du egentlig mener at du bærer overvekten godt, og faktisk føler at du ser slankere ut enn vekten tilsier. 

Det vet jeg alt om. Jeg har vært overvektig i mange tiår, og da jeg gikk ned i vekt fordi jeg hadde leddsmerter og gikk gjennom en kneoperasjon hvor legen forsiktig ymtet frempå at...ja, du bærer jo en del ekstra vekt for leddene dine...Så bestemte jeg meg for å endre uvanene og gå ned i vekt. Ikke fordi jeg syns jeg så tjukk ut. Før jeg en gang var på normalvektig BMI så begynte jeg å føle en slags fremmedfølelse til speilbildet. Og da jeg nådde målet på 23 i BMI så syns jeg at jeg så direkte mager og dratt ut. Jeg fortsatte kun fordi kroppen føltes bedre, og jeg hadde mindre vondter, men måtte gi hodet litt tid på å omstille seg til den nye kroppen jeg ser i speilet. Det har gått seg til.

Anonymkode: 8a8ad...ed0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har spist det mye! Men stiller ingen cravings hos meg, desverre.. men tusen takk for forslaget!

-ts

Men hvor lenge har du prøvd?

Det er ikke noe poeng prøve bytte ut sjokolade med frukt, bær, te eller lignende en kveld eller tre.

Det tar en uke bli kvitt abstinenser etter sukker. Det tar enda lengre tid endre den psykiske avhengigheten og innstillingen.

Anonymkode: 62267...18c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor lenge har du prøvd?

Det er ikke noe poeng prøve bytte ut sjokolade med frukt, bær, te eller lignende en kveld eller tre.

Det tar en uke bli kvitt abstinenser etter sukker. Det tar enda lengre tid endre den psykiske avhengigheten og innstillingen.

Anonymkode: 62267...18c

Til ts, dette er gode poeng, for den fysiske delen forsvinner etter 1-3 uker, men den psykiske forsvinner ikke før du jobber deg gjennom det. Der går det ikke an å bare "ta tiden til hjelp", liksom. Så hvis behovet fremdeles ikke forsvinner etter 21 dager, så vet du iallfall hvor hovedproblemet ligger.

Anonymkode: 37e1c...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er som deg i ts, i at jeg ikke kan ta bare litt. Får jeg først sukker, så trigger det et helt ekstremt sug etter mer. Det føles helt sykt, jeg kan bli skjelven på hendene, kjenne pulsen gå i taket, og føle meg irritabel og nesten på gråten og helt desperat etter mer. 

Så jeg begrenser anledningene, så jeg slipper å begrense mengdene når jeg først har begynt. 

Jeg holder meg til én dag i uken. 

Jeg trener mye, og det hjelper meg mot søtsug. En ting er at trening utløser mange gode kjemikalier i kroppen, som kan gi deg litt av det samme som hva sukkeret prøver å gjøre. En annen ting er at jeg da ikke har tid til å sitte på sofaen og kjenne etter om jeg er sugen ;)

Anonymkode: 10a1e...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, jeg kjenner igjen så mye av det du beskriver, og jeg forstår virkelig hvor vanskelig og følelsesmessig utmattende dette kan være. Jeg har selv hatt et sterkt søtsug som påvirket hverdagen min, og det har tatt tid og prøving for å finne en balanse som fungerer.

Det som hjalp meg var å endre fokus fra å prøve å "fjerne" søtsuget til å tilføre kroppen noe den trengte. Jeg begynte å lage smoothies med en bærbar blender, som jeg kjøpte i fjor på kitchi.no – det var en måte for meg å få i meg naturlig søtt fra frukt, og det ga kroppen noe næring som gjorde at cravings gradvis roet seg. For eksempel lager jeg ofte en smoothie med banan, bær og litt havremelk – det er søtt, metter godt og føles som en god erstatning for sjokolade når lysten melder seg.

Samtidig tok jeg små steg for å balansere. Jeg bestemte meg for å tillate meg selv noe søtt, men i mer kontrollerte mengder. I stedet for å nekte meg helt sjokoladen jeg elsket, prøvde jeg å kjøpe en mindre porsjon – for eksempel en liten sjokolade i stedet for en hel plate. Da fikk jeg noe å glede meg til uten å havne i en ond sirkel der jeg "sprekker" og spiser altfor mye.

En annen ting som hjalp var å fylle dagen min med små gleder utenom mat. Kanskje det kan være å se en film, lese en bok eller ta en liten gåtur med en lydbok. Jeg fant ut at mye av suget etter sjokolade også handlet om at det var min måte å skape noe hyggelig i hverdagen på – så det var viktig å finne flere ting som ga meg samme glede.

Håper dette var til god hjelp. Sender deg en stor klem og masse varme tanker! ❤️

Anonymkode: 7d829...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har en veldig sterk sukkeravhengighet.

Jeg har hatt det selv og har merket at det eneste som holder avhengigheten (cravingen som du kaller det) borte er å spise keto en uke, deretter faste en dag eller to eller tre( det er ikkeså vanskelig om du allerede har byttet energi kilde i kroppen fra sukker til fett) fasten gjør at jeg klarer å resette avhengigheten helt. Etter det er sukkersuget helt borte.
Deretter spiser jeg kun lavkarbo.

Det finnes sukkerfri sjokolade! Min favoritt er «Monster» fra tights.no eller sukrin sjokolade fra helsekosten. (Bare unngå de «sukkerfrie» som inneholder malitol da malitol gir høyere blodsukkerstigning enn sukker) 

ja det er hardt. Spesielt keto uken før fasten. Men det er så verdt det! og ja det er nok ikke for alle men det funker for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank og vært blant de som har spist det jeg vil. 

Har alltid spist 4-5 ganger i løpet av dagen (ordentlige måltider). Jeg tror dette kan gjøre så man ikke får søtsuget? 

Anonymkode: 8bfbb...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå har ikke jeg lest alle svarene her bare fir mine 2 cents: 

Personlig har jeg hatt en BMI på rundt 19-20 hele mitt voksne liv (K33) (med unntak av under graviditet) og oppskriften har alltid vært den samme: jeg spiser rundt 2ish måltider om dagen, lunsj og middag gjerne, dette faller meg helt naturlig, aldri «periodisk faster» er bare ikke en snacker eller frokost person. Prøver å spise noelunde sunt disse måltidene, men blir mye pizza, lat. 

Om jeg spiser godteri? Ja. Da erstatter gjerne den 200 gramsplaten ene måltidet, spiser ikke den i tillegg til et måltid. For ja, jeg spiser hele platen når jeg først begynner😂 samt at jeg ikke drikke kalorier, med mindre det er alkoholholdig. 

og det er egentlig det. Trener ikke, men har planer om å skjerpe meg nå i 2025.

Anonymkode: 114db...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 15.34):

Snacks/kosthold

flere av dere skriver proteinrik kost, fett etc. hva spiser dere når dere er på farten? I bilen på vei hjem fra jobb/venter på buss. Jeg takler ikke proteinbarer; har spist masse av dette før.  Jeg tar veldig gjerne imot konkrete matvarer+retter dere elsker eller snakker på.

Jeg spiser aldri noen ting på farten. Jeg spiser kun til måltidene, ingen mellommåltider. Du spiser vel også lunsj på jobb? Og middag når du kommer hjem? Hvorfor trenger du noe «på farten»? 

170cm og 60 kg. 

Anonymkode: ce4d0...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt mulig. Legger ikke på meg.

Anonymkode: e806b...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...