Gå til innhold

Krav om tilbakebetaling fra nav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør alt for mine bar. Dette var fosterbarnet mitt som var i utlandet. Jeg betaler hver krone tilbake men alt som stresser meg er fengsel når jeg har barn som trenger meg hjemme og sliter med sitt. 
Jeg har bare fått brev om krav men de kommer nok til å anmelde. 

Anonymkode: 08019...d67

Vet ikke helt om jeg tror på deg når du nå begynner å snakke om fosterbarn og sånt. Da er det barnverntjenesten som har omsorgen for barnet. Men det er ikke så nøye om jeg tror på denne historien eller ei, poenget er at fotlenke sikkert lar seg gjøre. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ettersom du gjerne betaler tilbake, antar jeg at du har penger. Jeg vil derfor anbefale deg å bruke de på en advokat, for å gjøre det du kan for å unngå fengsel.

Anonymkode: 78223...559

Forsvarer får hun uansett, og hun må jo tilbakebetale kravet uansett også. 

Får hun ubetinget fengsel, så vil uansett vurdering og vedtak om å få sone ubetinget fengsel kommet i etterkant av rettssaken. Det er ikke domstolene som tar stilling til soningagjennomføringen, det er Kriminalomsorgen, i etterkant av dommen. 

Anonymkode: fa492...df3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg tror på deg når du nå begynner å snakke om fosterbarn og sånt. Da er det barnverntjenesten som har omsorgen for barnet. Men det er ikke så nøye om jeg tror på denne historien eller ei, poenget er at fotlenke sikkert lar seg gjøre. 

Får hun ubetinget fengsel, så vil uansett vurdering og vedtak om å få sone ubetinget fengsel kommet i etterkant av rettssaken. Det er ikke domstolene som tar stilling til soningagjennomføringen, det er Kriminalomsorgen, i etterkant av dommen. 

Det stemmer av barnevernet har omsorg men jeg hadde daglig omsorg. Barnet kunne ikke plasseres andre plasser på det tidspunktet og eneste utvei var det å måtte til utlandet for en periode.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aldi vært borti sånt før så derfor jeg spør dere her om noen vet hvordan det vil foregå og hva vil skje. Hvor lang tid tar det ca fra anmeldelse til rettssak og dom osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldraisør skrev (35 minutter siden):

NAV har ikke tilgang til dine kontoer i banken uten at du gir dem kontoutskriften. Dette høres litt rart ut.

De kan se at meldekort er sendt fra utlandet. 

Anonymkode: 31ddb...1de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldi vært borti sånt før så derfor jeg spør dere her om noen vet hvordan det vil foregå og hva vil skje. Hvor lang tid tar det ca fra anmeldelse til rettssak og dom osv?

Æsj, din trygdesvindler. Du svindler på oss. Håper du aldri får utbetalt ei krone fra NAV igjen. 

Anonymkode: e289d...a48

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skal utenlandsreiser avklares med NAV .  Pørst  om du har oppholdt deg innenfor eit EU -land og  EØS regler kjem til anvendelse.

Anonymkode: 00361...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man mottar ikke AAP når man er uføretrygdet; da mottar man uføretrygd og kan reise hvor man vil.

AAP betyr arbeidsavklaring, dvs man er i en prosess der man skal finne restarbeidsevne og man har ulike tiltak. Ved AAP så sender man meldekort hver fjortende dag, Du har lov å reise til utlandet når du har AAP, så sant det ikke går utover tiltakene du står på,  men du må søke NAV på forhånd om å beholde stønaden/utbetalingen mens du er i utlandet.

Når man er ufør så er man ferdig avklart, og man sender ikke inn meldekort, og utbetalingen er en fast sum som man beholder selv om man drar til utlandet,

Jeg får ikke historien din til å stemme, du kan ikke være både ufør og under AAP. 

Anonymkode: b63ca...4fc

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man mottar ikke AAP når man er uføretrygdet; da mottar man uføretrygd og kan reise hvor man vil.

AAP betyr arbeidsavklaring, dvs man er i en prosess der man skal finne restarbeidsevne og man har ulike tiltak. Ved AAP så sender man meldekort hver fjortende dag, Du har lov å reise til utlandet når du har AAP, så sant det ikke går utover tiltakene du står på,  men du må søke NAV på forhånd om å beholde stønaden/utbetalingen mens du er i utlandet.

Når man er ufør så er man ferdig avklart, og man sender ikke inn meldekort, og utbetalingen er en fast sum som man beholder selv om man drar til utlandet,

Jeg får ikke historien din til å stemme, du kan ikke være både ufør og under AAP. 

Det jg har fått vedtak på er når jeg har mottatt aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en alt for kompleks sak til å få et brukbart svar her på KG. Jeg tror ingenting på historien, men rådet mitt dersom denne har et snev av sannhet i seg at du tar kontakt med advokat og BV mandag morgen. Mulige konsekvenser for deg er såpass store at du bør ha advokat fra første øyeblikk.

Men barnevern som instruerer deg i å reise utenfor EØS med et fosterhjemsbarn? Den var ny.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De kan se at meldekort er sendt fra utlandet. 

Anonymkode: 31ddb...1de

I tillegg registreres kortbetalinger i utlandet i valutaregisteret, som NAV har tilgang til. Skal man reise utenfor EU/EØS må det søkes om, og man får uansett maks innvilget 4 i uker i året. Lengre enn det kan man aldri være utenfor EU/EØS på AAP, og kommer reise i konflikt med aktivitetsplan kan man ikke reise noen steder i det hele tatt. Alt dette står i vedtaket, som er avtalen mellom NAV og bruker. Bryter bruker vilkårene har man ikke lengre rett til ytelser.

Anonymkode: c0403...9a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

jeg har mottatt aap og opphold meg i utlandet pga barnet har bevis fra barnevern at jeg måtte reise men jeg har ikke meld om det til nav. Dem har nå sett på min konto og sett det er brukt penger i utlandet og krevet tilbakebetaling. Jeg er ufør. Tilbakebetalingen er på 320000 kr aap og 100000 feriepenger sykepenger. Jeg betaler gjerne hver kr tilbake men er så bekymret for fengselstraff. Jeg har 4 barn, minste en baby. I stedet for fengsel kan jeg få fotlenke eller en annen form? Noen som har vært i samme situasjon?

Hvis bv ba deg reise utenlands må du få det skriftlig. Kontakt advokat.

Anonymkode: f4181...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis bv ba deg reise utenlands må du få det skriftlig. Kontakt advokat.

Hva skulle det være godt for? BV har ingen myndighet over NAV, det er brukeren selv som må sørge for å følge vilkårene for AAP.

Anonymkode: c0403...9a2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør alt for mine bar. Dette var fosterbarnet mitt som var i utlandet. Jeg betaler hver krone tilbake men alt som stresser meg er fengsel når jeg har barn som trenger meg hjemme og sliter med sitt. 
Jeg har bare fått brev om krav men de kommer nok til å anmelde. 

Så du er fostermor? Det du må gjøre er å betale tilbake. De anmelder ikke hvis du betaler tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jg har fått vedtak på er når jeg har mottatt aap.

Men da er du jo ikke uføretrygdet hvis du har vedtak på AAP🤷🏼‍♀️

Jeg var på AAP i to år etter en ulykke og hadde som tiltak behandling og opptrening, sendte meldekort annenhver uke, Likevel så dro vi til utlandet begge de to årene,  men jeg søkte om å få beholde utbetalingen de to ukene vi var borte og sendte meldekort fra Hellas.

Hvis du reiser uten å ha søkt så kan nav se at meldekort er sendt fra et annet land, de kan også se at du har brukt penger i et annet land, og da får du trøbbel hvis du ikke har søkt på forhånd.

Men igjen; du skriver både AAP og at du er uføretrygdet, det er det som ikke stemmer, Du kan reise hvor du vil i verden som uføretrygdet, uten å avklare/søke nav om det først, og du beholder stønaden din, og det er ikke ulovlig å reise utenlands som ufør uten å søke om å få dra uten trekk i utbetaling.

Hvis BV har bedt deg om å reise så får du prøve å bruke det som dokumentasjon og til ditt forsvar da. Hvor lang tid har dette pågått, at du har reist frem og tilbake til et land utenfor EØS med 3 barn og en nyfødt? Det må jo ha pågått ei stund siden summen du er skyldig er såpass høy. Nå tar jeg utgangspunkt i at du er på AAP siden du har fått krav om tilbakebetaling, og man må ikke betale tilbake uføretrygd når man er ufør ved utenlandsopphold; da har du i lengre tid sendt inn meldekort annenhver uke, der står det tydelig spørsmål om du har oppholdt deg i utlandet eller ikke. Siden NAV nå har krevd penger tilbake så betyr det at du med viten og vilje har krysset av «JA» på at du har oppholdt deg i Norge når du i realiteten har vært i utlandet

Over så lang tid; forsto du ikke at du skulle ha krysset av for «nei» på at du ikke har oppholdt deg i Norge? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var da en lang avhandling for lite. Hun kan jo godt ha hatt aap for perioden det er snakk om, og fått innvilget ufør etterpå.

var mye annet det var mer naturlig å henge seg opp i i denne historien spør du meg 😬

Anonymkode: b08d3...6f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppholde meg i utlandet til ting roet seg for barnet og rundt barnet

Du vet at Norge har mange plasser å gjemme seg på? Tror ikke på deg. Du har prøvd å svindle og heldigvis blitt oppdaget. 

Anonymkode: 11771...4c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aap men pigg nok til å ha med 4 barn til utlandet? Spesielt. 

Anonymkode: 11771...4c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV ville aldri bedt deg dra til utlandet og gjemme deg med et forsterbarn. Men du kan jo alltids prøve å bruke det som unnskyldning.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må takke alle for svar og le av alt dere sier også. Det jeg ville ha svar på er om en annen måte å straffes på en fengsel og ikke hva dere velger å tro og hva dere tror barnevernet gjør og ikke gjør. 
takk for svar alle sammen

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da en lang avhandling for lite. Hun kan jo godt ha hatt aap for perioden det er snakk om, og fått innvilget ufør etterpå.

var mye annet det var mer naturlig å henge seg opp i i denne historien spør du meg 😬

Lang avhandling? Tar ikke lange stunden å lese 4 korte avsnitt.

Poenger er at man mottar ikke AAP når man er ufør og ferdig avklart. Man mottar ikke begge deler. Med så stor sum som ts påstår nav krever henne tilbakebetalt for så har dette pågått over lengre tid. Ergo har hun i lang tid sendt inn meldekort på AAP og ikke krysset av for at hun var i utlandet. Når ufør er innvilget så slutter man å sende inn meldekort hver fjortende dag og man får en fast sum hver måned, og tiltak opphører og man kan reise hvor man vil

Trygdesvindel kalles det når man reiser til utlandet, i dette tilfellet flere ganger over lengre tid, samtidig som man krysser av for at man har oppholdt seg i Norge. 

Såvidt jeg vet står det ingenting i regelverket til forumet hvor mange avsnitt og lengde på avsnitt man har lov å skrive. Blir det for mye så er det bare å scrolle forbi, i stedet for å sitere for å klage over at 4 avsnitt med korte setninger er for tidkrevende å lese. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...