Gå til innhold

Krav om tilbakebetaling fra nav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har mottatt aap og opphold meg i utlandet pga barnet har bevis fra barnevern at jeg måtte reise men jeg har ikke meld om det til nav. Dem har nå sett på min konto og sett det er brukt penger i utlandet og krevet tilbakebetaling. Jeg er ufør. Tilbakebetalingen er på 320000 kr aap og 100000 feriepenger sykepenger. Jeg betaler gjerne hver kr tilbake men er så bekymret for fengselstraff. Jeg har 4 barn, minste en baby. I stedet for fengsel kan jeg få fotlenke eller en annen form? Noen som har vært i samme situasjon?

Anonymkode: 08019...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

jeg har mottatt aap og opphold meg i utlandet pga barnet har bevis fra barnevern at jeg måtte reise men jeg har ikke meld om det til nav. Dem har nå sett på min konto og sett det er brukt penger i utlandet og krevet tilbakebetaling. Jeg er ufør. Tilbakebetalingen er på 320000 kr aap og 100000 feriepenger sykepenger. Jeg betaler gjerne hver kr tilbake men er så bekymret for fengselstraff. Jeg har 4 barn, minste en baby. I stedet for fengsel kan jeg få fotlenke eller en annen form? Noen som har vært i samme situasjon?

Det du kan få, er tilbakemelding på at slikt tuller du ikke med! Selv ikke på kvinneguiden. 

Anonymkode: c4d7c...4c8

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du kan få, er tilbakemelding på at slikt tuller du ikke med! Selv ikke på kvinneguiden. 

Anonymkode: c4d7c...4c8

?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei

Barnevernet mente at du måtte reise og det har du fått bevis på...? Høres rart ut! Sikker på at du ikke rømmer fra barnevernet da?

Anonymkode: 92459...3d9

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnevernet mente at du måtte reise og det har du fått bevis på...? Høres rart ut! Sikker på at du ikke rømmer fra barnevernet da?

Ja det stemmer at jeg har besvis. Har ingenting å rømme fra. Men barnet hadde og måtte ut av landet en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har ikke tilgang til dine kontoer i banken uten at du gir dem kontoutskriften. Dette høres litt rart ut.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det stemmer at jeg har besvis. Har ingenting å rømme fra. Men barnet hadde og måtte ut av landet en periode. 

Så barnevernet ba deg rømme?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldraisør skrev (Akkurat nå):

NAV har ikke tilgang til dine kontoer i banken uten at du gir dem kontoutskriften. Dette høres litt rart ut.

Stemmer ikke.

de får tilgang til utenlands betalinger om de trenger.

Anonymkode: b08d3...6f8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo forholde deg til norsk lovverk når du mottar penger fra Norge. Du holder jo på med svindel. 

Anonymkode: 68b8a...3bb

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldraisør skrev (Akkurat nå):

Det har de tydeligvis hatt her uten at jeg har visst noe om det eller fått beskjed om før jeg fikk brevet om krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det ikke blitt lov nå å reise til utlandet så mye en vil (innenfor EU/EØS) når man mottar AAP og lignende trygdeytelser? 

Du får helt sikkert sone med fotlenke, men dette blir ikke endelig avklart før etter dommen har falt og kriminalomsorgen (som har ansvaret for utføring av soningen) tar over. 

Anonymkode: fa492...df3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barnevernet ba deg rømme?

Oppholde meg i utlandet til ting roet seg for barnet og rundt barnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har det ikke blitt lov nå å reise til utlandet så mye en vil (innenfor EU/EØS) når man mottar AAP og lignende trygdeytelser? 

Du får helt sikkert sone med fotlenke, men dette blir ikke endelig avklart før etter dommen har falt og kriminalomsorgen (som har ansvaret for utføring av soningen) tar over. 

Dette var utenfor eøs og det har vært reiser frem og tilbake for meg mens barnet har vært der hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bar litt vanskelig å forstå. Du skriver du har uføretrygd. Det er da lov å reise til utlandet uten å involvere NAV om man har uføretrygd? 

Var du i utlandet før du fikk uføretrygd? Når du går på aap, så må du vel levere inn meldekort annenhver er uke eller noe? På meldekortet fører du jo opp om du har jobbet eller om du er/har vært i utlandet.

Anonymkode: 0474d...614

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar litt vanskelig å forstå. Du skriver du har uføretrygd. Det er da lov å reise til utlandet uten å involvere NAV om man har uføretrygd? 

Var du i utlandet før du fikk uføretrygd? Når du går på aap, så må du vel levere inn meldekort annenhver er uke eller noe? På meldekortet fører du jo opp om du har jobbet eller om du er/har vært i utlandet.

Stemmer har vært på aap. Men siden jeg fulgte planen hele tiden og samtalene så var ikke dette «ferie» jeg dro på. Det var pga barnet som var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de anmeldt deg til politiet, eller har de bare sendt deg krav om tilbakebetaling?

Så lenge de ikke har anmeldt forholdet og du betaler tilbake, så kommer du nok ikke i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer har vært på aap. Men siden jeg fulgte planen hele tiden og samtalene så var ikke dette «ferie» jeg dro på. Det var pga barnet som var der.

Så du skrev ikke på meldekortet at du oppholdt deg i utlandet? Du skrev nei på det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var utenfor eøs og det har vært reiser frem og tilbake for meg mens barnet har vært der hele tiden

Aha. Da er det ulovlig uansett årsak og du må betale tilbake. Dette bedrageriet er såpass grovt at su kan regne med anmeldelse og dom. Men fotlenke er absolutt en mulighet. 

Og så får du leve med det slik det er og tenke at du gjorde det du måtte for ditt barn. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da er det ulovlig uansett årsak og du må betale tilbake. Dette bedrageriet er såpass grovt at su kan regne med anmeldelse og dom. Men fotlenke er absolutt en mulighet. 

Og så får du leve med det slik det er og tenke at du gjorde det du måtte for ditt barn. 

Jeg gjør alt for mine bar. Dette var fosterbarnet mitt som var i utlandet. Jeg betaler hver krone tilbake men alt som stresser meg er fengsel når jeg har barn som trenger meg hjemme og sliter med sitt. 
Jeg har bare fått brev om krav men de kommer nok til å anmelde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du gjerne betaler tilbake, antar jeg at du har penger. Jeg vil derfor anbefale deg å bruke de på en advokat, for å gjøre det du kan for å unngå fengsel.

Anonymkode: 78223...559

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...