Gå til innhold

Mannen mener mat fra daglivare er mer enn bra nok for hunden og katten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man sammeligner næringsinnehold i de ulike typene så er det svært liten forskjell i kalorier og sammensettning av protein, karbohydrat og fett. Men prisforskjellen er stor!

Anonymkode: 0a72e...794

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvilket hundefôr du bruker?

Canagan og delforer litt på Vom.  :) 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mens veldig mange andre har katter som lever lange liv på butikkfor🙄 

Mange katter har god helse og lang levetid, mye på grunn av gode gener og miljøfaktorer. Mulig vanlig norsk huskatt har bedre helse enn rasekatter? De fleste huskatter spiser jo også mus, fugl og ekorn i stort monn og får ekstra næring derfra. 

Selv billig fôr må  grunnleggende ernæringsstandarder (f.eks. AAFCO-sertifisering). Dette betyr at det gir nok av de viktigste næringsstoffene for å holde katten sunn. 

Ikke alle katter har spesielle helseproblemer eller behov for spesialisert ernæring. For slike katter kan billigere fôr være tilstrekkelig. Har du en katt med spesifikke helseproblemer som feks allergi er saken en annen. 

Anonymkode: 01aae...c3d

Dette var en huskatt som gikk ute og jaktet. Hun trengte heller ikke spesialisert ernæring etter hun ble frisk og hadde  ingen andre helseproblemer utenom akkurat de krystallene i urinen.

Ja, mange lever et greit liv på butikkfor. Mange mennesker lever også et greit liv på brød, fast food og ultraprosessert mat. Det betyr ikke at det er optimalt.

Så får det være opp til hver enkelt om "greit nok" er godt nok for deres kjæledyr. Det er det ikke for meg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to katter, hadde tre frem til i fjor. Den eldste ble 18 år. Yngste er nå 6 år og den nålevende eldste er 11 år. 
Har prøvd mye forskjellige for, men kattene spiser ikke hvis de ikke får den ene fra dagligvaren.
Har brukt mye penger på «fancy» mat fra veterinær som de altså ikke spiser. 
De er iallfall friske alle mann, og hatt fine tenner og god helse hele veien. Jeg har gitt opp å prøve å gi de noe annet enn «den ene» fra dagligvaren. 

Anonymkode: 410a7...255

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For noen tiår siden, fantes ikke hundre og kattemat. Hunder og katter har vokst opp på menneskemat gjennom mage århundrede. Så du trenger verken det ene eller det andre, men de som produserer hunder og kattemat, og de som selger disse produktene trenger deg og dine penger for å berike seg selv.

Anonymkode: b3fd3...9b2

Hva er «noen tiår» i ditt hode? For da jeg vokste opp for 40 år siden fantes det vitterlig hunde- og kattemat og ikke var det en nyvinning heller. 

Anonymkode: 80bdf...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper friskies kattemat fra Kiwi. Det er helt sikkert riktig at det er McDonalds i kattematform, men det får bare være. Sper på med litt latz våtfor, som kjøpes på rusta og sikkert en mus eller noe i blant. De er ikke hos veterinæren annet enn en e-konsultasjon hvert år for å få flåttmiddel (som også tar øremidd). Kjøper flytende vermox for å forebygge/behandle for makk, det er reseptfritt.

Jeg er glad i kattene mine og har kastrert dem begge to, men hvis de hadde skadet seg hadde jeg ikke brukt penger på operasjon (for jeg har nemlig ikke forsikring på dem).

Mange dyreeiere som ville sagt at jeg burde bli skutt, men sannheten er at jeg slett ikke bryr meg om dem i samme grad som jeg bryr meg om barna mine, og prioriteringen blir deretter. 

Anonymkode: 779ad...1cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøper friskies kattemat fra Kiwi. Det er helt sikkert riktig at det er McDonalds i kattematform, men det får bare være. Sper på med litt latz våtfor, som kjøpes på rusta og sikkert en mus eller noe i blant. De er ikke hos veterinæren annet enn en e-konsultasjon hvert år for å få flåttmiddel (som også tar øremidd). Kjøper flytende vermox for å forebygge/behandle for makk, det er reseptfritt.

Jeg er glad i kattene mine og har kastrert dem begge to, men hvis de hadde skadet seg hadde jeg ikke brukt penger på operasjon (for jeg har nemlig ikke forsikring på dem).

Mange dyreeiere som ville sagt at jeg burde bli skutt, men sannheten er at jeg slett ikke bryr meg om dem i samme grad som jeg bryr meg om barna mine, og prioriteringen blir deretter. 

Hvorfor vaksinerer du ikke kattene dine?

Anonymkode: b35a6...86a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veterinær sa at tørrfor bør kjøpes på dyrebutikk, men at mye av våtforet i dagligvarebutikk er helt greit å gi. Store sekker tørrfor av god kvalitet er ofte på tilbud på nett og blir levert gratis på døra. 

Anonymkode: 33ee1...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er «noen tiår» i ditt hode? For da jeg vokste opp for 40 år siden fantes det vitterlig hunde- og kattemat og ikke var det en nyvinning heller. 

Anonymkode: 80bdf...507

Jeg kan godt huske den gangen man snakket om at i Amerika solgte de hunde- og kattemat i butikken. Det var den gangen nordmenn var fattige og hadde nok med å skaffe mat til seg selv . . . .

Jeg blir litt satt ut av de fleste kommentarene her . .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (5 minutter siden):

Jeg kan godt huske den gangen man snakket om at i Amerika solgte de hunde- og kattemat i butikken. Det var den gangen nordmenn var fattige og hadde nok med å skaffe mat til seg selv . . . .

Jeg blir litt satt ut av de fleste kommentarene her . .

Royal Canin har vært på markedet i 56 år.  Hills kom til Usa i 1948, Purina 1926.. 

Anonymkode: 1c528...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 10.18):

Men jeg kjøper på dyrebutikk. Da blir han sur fordi han mener det er tull å kjøpe mat der, når daglivare selger mye billigere for. 

Hvem har rett?

Anonymkode: 84db1...d87

Det finnes da bra for på dagligvarer, så her er det du som er tullete. Hadde jeg vært han så ville jeg bedt deg ta den unødvendig ekstrakostnadene selv 

Anonymkode: fc2ec...cf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 7.12.2024 den 11.13):

Vel, det er jo "bra nok" i den forstand at hunden og katten vil jo overleve på den maten. Det er kanskje nok for din mann.

Jeg for min del ønsker å gi min hund og min katt mat av en slik kvalitet at de får alt de trenger, minst mulig vomfyll og at det over tid kan motvirke sykdommer.

Ordentlig dyremat er ikke nødvendigvis så veldig mye dyrere, fordi med høyere næringstetthet så trenger dyret også mindre av maten per porsjon. Billig dyremat inneholder så mye fyllmasse at de må ha større porsjoner - og man får også da mer avføring.

Enig. Hvis katten min får billigmat er den sulten igjen etter å ha sluppet en fis liksom. Posen går utrolig fort. Og en like stor pose på dyrebutikk varer nesten en mnd. Pluss der får jeg hver 7.pose gratis. 

Anonymkode: 0bebb...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange dyreeiere som ville sagt at jeg burde bli skutt, men sannheten er at jeg slett ikke bryr meg om dem i samme grad som jeg bryr meg om barna mine, og prioriteringen blir deretter

Man trenger faktisk ikke verdsette kjæledyrene like høyt som mennesker for å være villig til å bruke noen titusener for å redde livet deres. Det betyr ikke at man hadde vært villig til å selge hus og grunn og bli gjeldsslave for å redde dem. For det ville man nemlig gjordt for sine barn og nærmeste familie om det var nødvendig.

Om du må prioritere så knallhardt økonomisk hadde det kanskje holdt lenge med bare en katt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forfriskende at noen tør å skrive dette, du er ikke alene om den tankegangen. Jeg er veldig glad I katten min, og hadde katten blitt syk, hadde jeg selvsagt tatt den med til dyrlegen. Men jeg hadde ikke brukt flere titalls tusen på operasjon og diverse. Rett og slett fordi det er et dyr og ikke et menneske. Det betyr ikke at man burde vært fratatt retten til å ha dyr. Enkelte ble litt vel ekstreme i slike tråder som dette. De som burde mistet retten til å ha dyr, er de som mishandler de, og som faktisk gir dyrene et dårlig liv. 

Å mene at det er forskjell på dyr og mennesker gjør man ikke uegnet til å ha dyr..

Anonymkode: 2f038...116

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskies Adult med kylling og grønnsaker: Korn, kjøtt og animalske biprodukter (20 %, inkludert kalkun 2 % og kylling 2 % i diamant- og klubbeformede kibbles*), vegetabilske proteinekstrakter, oljer og fett, biprodukter av vegetabilsk opprinnelse, mineraler, gjær, grønnsaker.

Altså består det for det meste av korn, 16% animalske biprodukter og kun 4% kjøtt. 

Animalske biprodukter er alt som ikke er kjøtt. Altså bein, skinn, nebb/klør osv.

Blir ikke rare pengebesparelsen heller: med en kilopris på rundt 50,- for Friskies, og rundt 115,- for Orijen, og når man husker at katten må spise nesten dobbelt så mye av Friskies for å bli mett, så blir den reelle prisforskjellen mellom fôr fra nederste og øverste hylle på rundt 20-30%. Og satser man på billigere fôr med anstendig kjøttinnhold til en kilopris på rundt 70-80 kr så vil det koste omtrent samme som Friskies.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (19 minutter siden):

Animalske biprodukter er alt som ikke er kjøtt. Altså bein, skinn, nebb/klør osv.

Bra gjennomgang.

I tillegg er det slik for hund at de ikke klarer å ta opp så mye næring fra disse biproduktene (skinn, klør osv). Så mengden protein i fòret er ikke nødvendigvis det samme som mengden protein hunden klarer å oppta næring fra. Der er proteinkilden viktig, altså at det kommer fra rent kjøtt, fisk osv, og ikke biprodukter.

Jeg er litt usikker på hvor mye en katt klarer å oppta av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forfriskende at noen tør å skrive dette, du er ikke alene om den tankegangen. Jeg er veldig glad I katten min, og hadde katten blitt syk, hadde jeg selvsagt tatt den med til dyrlegen. Men jeg hadde ikke brukt flere titalls tusen på operasjon og diverse. Rett og slett fordi det er et dyr og ikke et menneske. Det betyr ikke at man burde vært fratatt retten til å ha dyr. Enkelte ble litt vel ekstreme i slike tråder som dette. De som burde mistet retten til å ha dyr, er de som mishandler de, og som faktisk gir dyrene et dårlig liv. 

Å mene at det er forskjell på dyr og mennesker gjør man ikke uegnet til å ha dyr..

Anonymkode: 2f038...116

Å ikke gi dyrene sine nødvendig helsehjelp er i aller høyeste grad dyremishandling.

Anonymkode: 0122a...5db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mens veldig mange andre har katter som lever lange liv på butikkfor🙄 

Mange katter har god helse og lang levetid, mye på grunn av gode gener og miljøfaktorer. Mulig vanlig norsk huskatt har bedre helse enn rasekatter? De fleste huskatter spiser jo også mus, fugl og ekorn i stort monn og får ekstra næring derfra. 

Selv billig fôr må  grunnleggende ernæringsstandarder (f.eks. AAFCO-sertifisering). Dette betyr at det gir nok av de viktigste næringsstoffene for å holde katten sunn. 

Ikke alle katter har spesielle helseproblemer eller behov for spesialisert ernæring. For slike katter kan billigere fôr være tilstrekkelig. Har du en katt med spesifikke helseproblemer som feks allergi er saken en annen. 

Anonymkode: 01aae...c3d

Min katt har ingen spesielle helseproblemer utover at han fikk problemer med urinveiene en gang etter en kort periode med litt våtfor fra matbutikk. Er jo ikke rart når man ser på ingrediensene. 

First price pate med fisk:

Sammensetning: kjøtt og animalske biprodukter, fisk og fiskeprodukter (4 %), mineraler, sukker

Purina sterilised med biff

Bifflunge (16%), tørket fjærfeprotein, hvete (14%), soyabønnemel, mais, maisproteinmel, animalsk fett, hvetegluten, tørket betemasse, tørket sikorirot (2%), tørkede vegetabilske fibre, mineraler, proteinhydrolysat (med tilsatt varmebehandlet Lactobacillus Delbrueckii og Fermentum -pulver 0,025%), gjær

Anonymkode: cfb58...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å ikke gi dyrene sine nødvendig helsehjelp er i aller høyeste grad dyremishandling.

Anonymkode: 0122a...5db

Man kan jo gi dyr helse hjelp selv om en ikke velger å operere.

Vi tok valget nå på en hund. Kreft I jur og flekker på lungene. Først trodde dyrlege  infeksjon og innbilt svangerskap, så ble først behandlet med antibiotika, galastopp og smertestillende . Inn igjen etter 10 dager som avtalt nye prøver, nye kaller oppdaget. Dyrlegen sa : kan operere men kan ikke garantere. Kansje hvis heldig lever den i noen mnd til. Kan heler ikke si om den må ha smertestillende hele tiden. Operasjon ville komme på 25.000kr. Uten garanti. Dyrlegen sa avliving var det beste. Men ho kunne operere og vi kunne ha noen mnd til. Vi valgte da avliving, slik at vi viste at hunden ikke skulle ha vondt. Og vi hadde forsikring så var ikke det. Men en hund på 12 år. Og en ikke viste utfallet så valgte vi det vi mente var best

Anonymkode: e40ac...670

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker noe som heter V.I.P dog og vom, i tilleg koker vi avskjær når vi slakter. Som bestilles via hundeslede klubben naboen kjører for.

Mye av foret veterinærer kjøper får en  å kjøpt andre steder her vi bor så selger nå felleskjøpet både hills og aukanuba  , plantasjen selger flere av de typene veterinærer har. Europris her selger å flere typer. 

Vi ser her og på en hund som har alergi så var det ingen av foret som vetrinær hadde som fungerte sa ble den være.

Endret av jegerrinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...