Gå til innhold

Mannen mener mat fra daglivare er mer enn bra nok for hunden og katten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Våtforet til latz (katt) kom på 2. plassen da tv2 hjelper deg testet det for noen år siden

Anonymkode: 1cf9f...380

Våtmat er ok fra butikk. Det inneholder mye kjøtt og væske som katten trenger :)

Men tørrfôret inneholder svært lite kjøtt; bare rundt 20%. Katter er carnivore, omtrent hele kostholdet deres burde være kjøtt. Fôret inneholder også svært mye korn, faktisk består mesteparten av korn. Korn er vomfyll som katter har 0 utbytte av. Mange fôr inneholder også sukker(!) og altfor mye salt. Katter har skjøre nyrer og tåler dårlig salt.

Men tørrfôr generelt er det verste å gi katten. Det beste er våtmat og råfôring, altså fersk kjøtt. Men det beste tørrfôret er orijen, men du får bare 70-85% kjøtt der. Litt lite, men det beste innen tørrfôr.

Anonymkode: c699c...4c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg kjøper på dyrebutikk. Da blir han sur fordi han mener det er tull å kjøpe mat der, når daglivare selger mye billigere for. 

Hvem har rett?

Anonymkode: 84db1...d87

For noen tiår siden, fantes ikke hundre og kattemat. Hunder og katter har vokst opp på menneskemat gjennom mage århundrede. Så du trenger verken det ene eller det andre, men de som produserer hunder og kattemat, og de som selger disse produktene trenger deg og dine penger for å berike seg selv.

Anonymkode: b3fd3...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Våtmat er ok fra butikk. Det inneholder mye kjøtt og væske som katten trenger :)

Men tørrfôret inneholder svært lite kjøtt; bare rundt 20%. Katter er carnivore, omtrent hele kostholdet deres burde være kjøtt. Fôret inneholder også svært mye korn, faktisk består mesteparten av korn. Korn er vomfyll som katter har 0 utbytte av. Mange fôr inneholder også sukker(!) og altfor mye salt. Katter har skjøre nyrer og tåler dårlig salt.

Men tørrfôr generelt er det verste å gi katten. Det beste er våtmat og råfôring, altså fersk kjøtt. Men det beste tørrfôret er orijen, men du får bare 70-85% kjøtt der. Litt lite, men det beste innen tørrfôr.

Mye av det billige våtforet har mye sukker og salt, for mye salt kan gi problemer med urinveiene og akutt nyresvikt. Det krever rask hjelp hos dyrlege og det blir dyrt

Anonymkode: cfb58...2e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ga jeg katten min våtfor fra matbutikk en gang i blant, problemet er bare at det er mye salt i sånn våtfor, så han fikk steiner i urinen av saltet. Da måtte han legges inn hos dyrlege den ettermiddagen vi oppdaget det, og være der over natta og selvfølgelig få medisiner og sånt. Farmor ga sin pus tørrfor og våtfor fra matbutikk, hun fikk også urinproblemer, som førte til akutt nyresvikt. Pus overlevde heldigvis, men det gikk mellom 15 og 20 000 til dyrlege. 

Da kjøper jeg heller en 10kg sekk til 1000kr hos dyrebutikk. Attpåtil er det ofte kampanjer og musti som jeg handler hos har hver 7. sekk gratis. Kjøper våtfor der også

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Før ga jeg katten min våtfor fra matbutikk en gang i blant, problemet er bare at det er mye salt i sånn våtfor, så han fikk steiner i urinen av saltet. Da måtte han legges inn hos dyrlege den ettermiddagen vi oppdaget det, og være der over natta og selvfølgelig få medisiner og sånt. Farmor ga sin pus tørrfor og våtfor fra matbutikk, hun fikk også urinproblemer, som førte til akutt nyresvikt. Pus overlevde heldigvis, men det gikk mellom 15 og 20 000 til dyrlege. 

Da kjøper jeg heller en 10kg sekk til 1000kr hos dyrebutikk. Attpåtil er det ofte kampanjer og musti som jeg handler hos har hver 7. sekk gratis. Kjøper våtfor der også

Jeg ga min første katt tørrfor fra dagligvarebutikk og hun fikk krystaller i urinen. Det ble veterinerbesøk og spesialfor en stund til hun kom seg igjen.

Etter det har jeg aldri gitt noen av mine dyr for fra dagligvarebutikker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiste kattene 8-10kg Friskies i uka. Ved bytte av fór til de mer kjente merkene så ble det 10kg hver 3.-4mnd. Sier seg selv da hva som ble billigst. Bruker også mindre penger på vetrinær på disse pusene, enn de andre pusene jeg har hatt iløpet av livet som fikk mat fra dagligvaren. De andre ble 12-13år før de ble dårlige(kreft) og måtte avlives. De jeg har nå pusher 20, og jeg har aldri hatt så friske og fine puser som de siste 20årene. Og ja, jeg velger et fór med litt korn i da pusene tåler det, samt det gjør at maten reiser tregere gjennom deres korte tarm og gir bedre opptak av næringsstoffer. 

2 aldrende puser på 20år vil i 2025 koste meg 2600 i tørrfór, våtfór, flåttmiddel og markkur. 

Anonymkode: 1c528...7b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde aldri gitt mine dyr mat fra vanlig matbutikk. kan likesågodt bare fore grønnsaker 

Anonymkode: a4bf5...711

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hundemat fra Rema gjorde det faktisk bedre enn veterinærfor i en undersøkelse vedrørende dyr og ærnæring....

Anonymkode: e43a2...2b7

Kan du linke til denne undersøkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Våtforet til latz (katt) kom på 2. plassen da tv2 hjelper deg testet det for noen år siden

Anonymkode: 1cf9f...380

Med tilsatt sukker 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Aftenposten:

Mange veterinærer mener at den beste hundematen kjøpes nettopp hos dem selv, eller i dyrebutikken. Men nå viser en undersøkelse at hundemat som selges i dagligvarebutikker har like god ernæringsmessig sammensetning og utnyttelsesgrad som dyre merker veterinærer og dyrebutikker selger, skriver Handelsbladet FK.

— Hovedbudskapet er at det er veldig liten forskjell. Når noen av de dyre fôrene til og med kommer litt dårligere ut enn de billige, kan i hvert fall ingen påstå at de billige generelt har lavere næringsverdi enn de dyre, sier professor Åshild Krogdahl ved Norges veterinærhøgskole.

...........

Selv kjøper jeg hundemat hos veterinær, kun fordi jeg tror det er bedre, jeg vet ikke om det er det. 

Anonymkode: aa2f4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Vestlandet koker vi fisk til kattene. Prøv det ☺️

Anonymkode: e2cef...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må alltid se på ingredienser. De står oppført i rekkefølge mest til minst, altså de første er det mest av.  Se spesielt godt ingredienser på 2. og 3. plass. Er det rett på korn, ris o.l. billig magefyll der, er foret ikke bra. Med kjøtt: all slags "meal" og "mel" betyr dyret er blitt kvernet/malt i sin helhet eller kun deler av, ikke nødvendigvis de gode delene, så andel rent kjøtt er mindre.

Noen merker oppgir innholdet prosentvis, men de fleste gjør ikke det. Sjekk foret du kjøper på dyrebutikken og sammenlign med det fra dagligvare. 

Eksempel på forskjell mellom bra tørrfor til katt og overpriset sh**. Her vil du også se hvorfor noen fôr må de spise mye av for å bli noenlunde mett.

Orijen Adult Original: Fersk kylling (20%), rå kalkun (10%), rå hel sild (9%), ferske kyllingbiprodukter (lever, hjerte) (6%), rå hel lysing (5%), rå kalkunlever (5%), ferske egg (5%), dehydrert kylling (4%), dehydrert kalkun (4%), dehydrert makrell (4%), dehydrert sardin (4%), dehydrert sild (4%), kyllingfett (4%), hele røde linser, hele erter, hele grønne linser, hele kikerter, linsefiber, hele pintobønner, erte stivelse, hele marinebønner, pollock olje (1%), tørket tang, fersk hel gresskar, fersk hel butternut squash, fersk hel squash, ferske hele gulrøtter, ferske hele epler, ferske hele pærer, tørket sikorirot, fersk grønnkål, fersk spinat, ferske rødbeteblader, ferske kålrotblader, hele tranebær, hele blåbær, hele saskatoon bær, gurkemeie, melketistel, borre rot, lavendel, legestokkrose rot, nyper. (80% kjøtt, 17 kg til ca. 2000,-)

Hill's Science Plan Adult: Kylling- og kalkunmel, hvete, mais, animalsk fett, maisgluten, bryggeriris, proteinhydrolysat, mineraler, betemasse, fiskeolje. (Null fersk kjøtt, mye hvete og mais, 15 kg til ca. 1500,-)

Endret av Sioux
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er billigere å kjøpe kvalitetsfor, i tillegg til at det er bedre.

Anonymkode: f2b6d...4da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tja katten til moren min er 16 år, den har kun fått tørrfor fra kiwi hele sitt liv. Det samme som kattene vi hadde under oppveksten. 

Anonymkode: 2116b...143

Og den røyter og det lukter ekstra dritt fra kattedoen.

Og er den langhåret, klumper pelsen seg.)

(Som i tillegg sikkert er full av dårlig sand, og ikke kvalitet som EverClean.)

Anonymkode: f2b6d...4da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men jeg kjøper på dyrebutikk. Da blir han sur fordi han mener det er tull å kjøpe mat der, når daglivare selger mye billigere for. 

Hvem har rett?

Anonymkode: 84db1...d87

Han har rett. 

Anonymkode: 719e4...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ødelegger tennene med bare våtfór

Anonymkode: b35a6...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabris skrev (21 timer siden):

Vel, det er jo "bra nok" i den forstand at hunden og katten vil jo overleve på den maten. Det er kanskje nok for din mann.

Jeg for min del ønsker å gi min hund og min katt mat av en slik kvalitet at de får alt de trenger, minst mulig vomfyll og at det over tid kan motvirke sykdommer.

Ordentlig dyremat er ikke nødvendigvis så veldig mye dyrere, fordi med høyere næringstetthet så trenger dyret også mindre av maten per porsjon. Billig dyremat inneholder så mye fyllmasse at de må ha større porsjoner - og man får også da mer avføring.

Kan jeg spørre hvilket hundefôr du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter har alltid spist vanlig friskies tørrfôr og levd lenge på det. Eneste vetrinærbesøkend jeg har hatt de siste 30 år har vært pga skader, dvs bitt og rifter etter slåsskamp og knekt hale. 

Hunden min fikk dyrt for før, men det har jeg ikke råd til lengre med dagens priser på alt.. Merker ingen forskjell i avføring eller mengde mat han trenger. Like sprek og frisk etter to år på butikkfor. Får også alt av middagsrester og har alltid gjort det. 

Hunder har eksistert i uminnelige tider og det er bare de 20 siste årene vi har trodd at de må ha spesialfor for rase/alder/lang pels/kort pels,vekt osv. Bare fjås og tull. 

Anonymkode: 01aae...c3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fra Aftenposten:

Mange veterinærer mener at den beste hundematen kjøpes nettopp hos dem selv, eller i dyrebutikken. Men nå viser en undersøkelse at hundemat som selges i dagligvarebutikker har like god ernæringsmessig sammensetning og utnyttelsesgrad som dyre merker veterinærer og dyrebutikker selger, skriver Handelsbladet FK.

— Hovedbudskapet er at det er veldig liten forskjell. Når noen av de dyre fôrene til og med kommer litt dårligere ut enn de billige, kan i hvert fall ingen påstå at de billige generelt har lavere næringsverdi enn de dyre, sier professor Åshild Krogdahl ved Norges veterinærhøgskole.

...........

Selv kjøper jeg hundemat hos veterinær, kun fordi jeg tror det er bedre, jeg vet ikke om det er det. 

Anonymkode: aa2f4...936

Mange veterinærfor har mye billig fyll, og det har de i forene på matbutikken også. Men dyrlegefor gjør ikke dyra syke, selvom de med fordel kunne hatt mer protein. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (18 timer siden):

Jeg ga min første katt tørrfor fra dagligvarebutikk og hun fikk krystaller i urinen. Det ble veterinerbesøk og spesialfor en stund til hun kom seg igjen.

Etter det har jeg aldri gitt noen av mine dyr for fra dagligvarebutikker. 

Mens veldig mange andre har katter som lever lange liv på butikkfor🙄 

Mange katter har god helse og lang levetid, mye på grunn av gode gener og miljøfaktorer. Mulig vanlig norsk huskatt har bedre helse enn rasekatter? De fleste huskatter spiser jo også mus, fugl og ekorn i stort monn og får ekstra næring derfra. 

Selv billig fôr må  grunnleggende ernæringsstandarder (f.eks. AAFCO-sertifisering). Dette betyr at det gir nok av de viktigste næringsstoffene for å holde katten sunn. 

Ikke alle katter har spesielle helseproblemer eller behov for spesialisert ernæring. For slike katter kan billigere fôr være tilstrekkelig. Har du en katt med spesifikke helseproblemer som feks allergi er saken en annen. 

Anonymkode: 01aae...c3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...