Gå til innhold

Dere har gått fra hverandre med barn; hva overrasket dere mest ved å gå fra og være to til én?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et barn på 7 år, og jeg er redd det blir brudd etterhvert fra min side. Det er så mye som ikke fungerer, at jeg tror snart ikke jeg orker mer. Jeg gruer meg dermed litt til å gå fra og være to, til å bli alene, selv om jeg føler meg ensom i forholdet også.

Så, i håp om å kanskje forberede meg selv litt; hva overrasket dere mest da dere ble alene (på godt og vond)?

Anonymkode: d9225...03e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som overrasket meg mest var hvor mye overskudd jeg fikk og hvor god hukommelsen ble.

Nå var bruddet noe jeg virkelig lengtet etter lenge. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ensom jeg føler meg hver kveld , selv om det var jeg som gikk . 

Anonymkode: 99384...415

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke overrasket over noe men det beste var å kunne legge meg når jeg ville og sove natten igjennom uten sexpress og krangling. Negativt er sorgen over at vi ble skilt og konsekvensene av dette for barna. Mye dårlig samvittighet. Ensomhet til tider. 

Anonymkode: 296e1...7a0

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket og overrasket, men synes iallfall det var tøft å ikke ha en annen voksen å sparre med ved behov. Føler veldig på at jeg er den eneste voksne og at ansvar faller på meg, på en annen måte enn før. 

Utover det elsker jeg alt annet med å være alene, det er fantastisk. 

Anonymkode: 3db26...e95

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe å stå til rette for alt jeg hadde lyst til eller gjorde. Tror barnet vårt har iallfall en gladere foreldre her. Men jeg har mye dårlig samvittighet for at mitt barn er blitt en reisende mellom 2 hjem og alltid må pakke en gang i uka.

Anonymkode: 8e613...84c

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor deilig det er å være alene og å kunne bestemme over seg selv…

Og hvor mye faren faktisk klarte helt fint av ting han tidligere hadde overlatt til meg fordi «det der har du kontroll på, jeg har ikke noe greie på det»

Anonymkode: 0e7e4...33d

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og hvor mye bedre økonomi jeg fikk alene. Nå kan jeg kjøpe det jeg har lyst til uten å måtte forsvare meg og uten formaninger om at jeg må stramme inn ellers går økonomien vår til helvete. Og likevel sitter jeg igjen med mer penger til overs enn før da vi hadde felles økonomi. Var nok ikke jeg som hadde det høyeste forbruket likevel…

Anonymkode: 0e7e4...33d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor grusomt det er å være ekskludert og utestengt fra barnas liv halve tiden, og hvor stor del av nettverket ditt som forsvinner fordi det ikke lenger er naturlig å omgås. 

Anonymkode: e0c74...241

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savnet etter en familie, særlig når mine bor langt unna. Man mister jo en del av familien til barna. Kan føle på ensomhet, men mest synes jeg det går fint. Det er spesielt i høytider jeg kan kjenne det ekstra, så synes best om hverdager nå. 

Anonymkode: 4c8c8...045

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min man gamet MYE, og har umedisinert ADHD. Han kunne finne på å hause seg opp og bli forbannet på folk om tankene lot seg spinne. Husker en natt jeg var på nattevakt skrev han en stygg lang melding til søsteren sin. Jeg måtte rydde opp i ettertid. Slike ting er jeg så glad jeg ikke er en del av lengre. 

Samt det å være sammen en gamer når man ikke gamer selv er veldig ensomt. Han hadde ikke tid til å spise middag med deg og datter. Han hadde faktisk ikke tid til å være på sykehuset heller da jeg fødte. Han hadde gamet i 20 timer i forkant av fødsel og hadde akkurat gått å lagt seg da jeg ringte og ba han komme fordi riene hadde startet.  Vi var sammen i 7.5 år til etter datter var født. 

Nå fant jeg meg riktignok en annen , jeg var mentalt ferdig i flere år før det var brudd med meg og eksmannen, men jeg har aldri hatt det bedre. 

Det er 5 år siden og jeg og den nye har fått to barn til, gift i 2 år og livet smiler. 

Anonymkode: dc82a...d1b

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvor mye faren faktisk klarte helt fint av ting han tidligere hadde overlatt til meg fordi «det der har du kontroll på, jeg har ikke noe greie på det»

Slik tenkte jeg om eksen også og ble skikkeligmoverasket da ting viste seg å være helt på stell jeg fikk tilbake ungene. Helt til det kom frem at besteforeldrene bidro enn hel del…og litt til.

Anonymkode: 9f075...2e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

min man gamet MYE, og har umedisinert ADHD. Han kunne finne på å hause seg opp og bli forbannet på folk om tankene lot seg spinne. Husker en natt jeg var på nattevakt skrev han en stygg lang melding til søsteren sin. Jeg måtte rydde opp i ettertid. Slike ting er jeg så glad jeg ikke er en del av lengre. 

Samt det å være sammen en gamer når man ikke gamer selv er veldig ensomt. Han hadde ikke tid til å spise middag med deg og datter. Han hadde faktisk ikke tid til å være på sykehuset heller da jeg fødte. Han hadde gamet i 20 timer i forkant av fødsel og hadde akkurat gått å lagt seg da jeg ringte og ba han komme fordi riene hadde startet.  Vi var sammen i 7.5 år til etter datter var født. 

Nå fant jeg meg riktignok en annen , jeg var mentalt ferdig i flere år før det var brudd med meg og eksmannen, men jeg har aldri hatt det bedre. 

Det er 5 år siden og jeg og den nye har fått to barn til, gift i 2 år og livet smiler. 

Anonymkode: dc82a...d1b

Dette er ikke normal oppførsel, gamer eller ei. Leit at du måtte ha det sånn, godt at du kom deg unna ❤️

Anonymkode: be8a3...4dc

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden nå. Var en del praktiske ting jeg gruet meg til i forbindelse med flytting og hverdagsting. Oppdaget at jeg klarte absolutt alt alene uten problem.

I forbindelse med barnet, som da var tre år, var det ingen overraskelser. Var jeg som tok meg av barnet fra før av. Nå fikk jeg jo "barnefri" annenhver helg, og det var litt deilig 🙂. Barnet blomstret opp, etter å ha reagert på turbulente forhold på slutten av ekteskapet. Husker fortsatt at han utbrøt " mamma, du smiler masse" 🙂

Anonymkode: ec988...927

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg angret, og savnet at barna hadde både mamma og pappa hjemme, hvor sårt alt ble. Se det vonde i barnas øyne hver gang de skulle hit og dit. 

Enda vi var gode venner etter bruddet, og det var jeg som gikk. Skulle ønske ting ble annerledes, at vi var modnere og lot ting falle på plass. Det er 15 år siden.

Anonymkode: 5c2be...766

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg var det fantastisk å bli alene, helsen min ble mye bedre. Økonomien ble bedre, og det var mindre slitsomt å rydde etter 2 barn, enn 2 barn og en voksen mann. Så det er det beste valget jeg har tatt. Og jeg endte opp nesten 100% alene.

Anonymkode: 428bf...dec

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange år siden nå. Var en del praktiske ting jeg gruet meg til i forbindelse med flytting og hverdagsting. Oppdaget at jeg klarte absolutt alt alene uten problem.

I forbindelse med barnet, som da var tre år, var det ingen overraskelser. Var jeg som tok meg av barnet fra før av. Nå fikk jeg jo "barnefri" annenhver helg, og det var litt deilig 🙂. Barnet blomstret opp, etter å ha reagert på turbulente forhold på slutten av ekteskapet. Husker fortsatt at han utbrøt " mamma, du smiler masse" 🙂

Anonymkode: ec988...927

Dette gjorde meg glad. Det er så viktig å få frem at skilsmisse også kan være til barnets beste. Det er ikke bare et sorgens kapittel eller for foreldrenes egoisme. 

Anonymkode: e5c0c...7eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik tenkte jeg om eksen også og ble skikkeligmoverasket da ting viste seg å være helt på stell jeg fikk tilbake ungene. Helt til det kom frem at besteforeldrene bidro enn hel del…og litt til.

Anonymkode: 9f075...2e5

Så flott at eksen har en god familie rundt seg som støtter opp om barnet.

Anonymkode: 17cb7...a8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye energi jeg fikk. Hvor glade barna etterhvert ble. Jeg har de 90%, så forventet egentlig å bli mer sliten.

Hvor mye jeg får til på egenhånd (fikk stadig høre hvor avhengig jeg var av han og hvor hjelpesløs jeg var).

Hvor stort nettverk jeg plutselig har fått meg etter at jeg ble alene.

Jeg er også litt overrasket over hvor attraktiv jeg tydeligvis er🫣

Også overrasket over hvor mye bedre forholdet til eksen har blitt med åra!

Anonymkode: 69b1b...820

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...