Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.46):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Anonymkode: e4a33...35f

Da forstår jeg ikke hvorfor du laget innlegget?

Jeg er ikke rik, men ok økonomi. Om jeg hadde hatt råd til å gi barna mine så dyre vaner, så hadde jeg fortsatt ikke gjort det. Det å kjøpe så dyre sko til en 12 åring som bruker skoene i noen måneder før de er for små, det er faktisk helt latterlig! 

Anonymkode: 0def8...1bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kommer til å bruke i overkant av 100.000 på julegaver til barna i år, men merk at vi har fire som er i "gavealder", så da blir det vel ca 25.000,- totalt per barn.

Julegavene i år blir først og fremst nødvendige ting; jakker, sko, gensere, parfyme, og sekker/vesker. Klær i seg selv blir jo fort 10.000,-, men vi kjøper i høy kvalitet så det lønner seg. Eksempelvis får døtrene våre en kåpe i 100% ull hver seg, som er fra et 'ukjent' luksusmerke som jeg har handlet mye fra før. Kåpen koster vel ca 6.000,- NOK, men jeg har nøyaktig samme modell og jeg vet at denne kan brukes fra september til april hvert eneste år de neste 20 årene. Så i det lange løp blir sånne summer små :)

Også kommer jo selvsagt ting barna selv ønsker seg. For den ene er det kun el-sparkesykkel som gjelder, og dermed får han en relativt god modell som sitt ønske. Døtrene mine vil helst ha vesker ala miu miu, og de får en hver seg + gavesett med kremer osv, men det er fordi vi har hatt en avtale på at de har bidratt ekstra hjemme i bytte mot veska. F.eks vasking av bad hver søndag, nå har nettopp eldste måkt utenfor, i sommer var det en del klipping av gress, oppvasken har de tatt hver dag denne måneden, støvsuging av hele huset hver dag... De har også vært veldig greie på det og gode hushjelpere:) Så det har de fortjent! 

Uansett, så skjønner jeg hva du mener ts. Men jeg tenker at såfremt barna blir behandlet bra hjemme og lærer om respekt og medlidenhet skal det gå fint med dem og :)

Anonymkode: a38d8...92f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi kommer til å bruke i overkant av 100.000 på julegaver til barna i år, men merk at vi har fire som er i "gavealder", så da blir det vel ca 25.000,- totalt per barn.

Julegavene i år blir først og fremst nødvendige ting; jakker, sko, gensere, parfyme, og sekker/vesker. Klær i seg selv blir jo fort 10.000,-, men vi kjøper i høy kvalitet så det lønner seg. Eksempelvis får døtrene våre en kåpe i 100% ull hver seg, som er fra et 'ukjent' luksusmerke som jeg har handlet mye fra før. Kåpen koster vel ca 6.000,- NOK, men jeg har nøyaktig samme modell og jeg vet at denne kan brukes fra september til april hvert eneste år de neste 20 årene. Så i det lange løp blir sånne summer små :)

Også kommer jo selvsagt ting barna selv ønsker seg. For den ene er det kun el-sparkesykkel som gjelder, og dermed får han en relativt god modell som sitt ønske. Døtrene mine vil helst ha vesker ala miu miu, og de får en hver seg + gavesett med kremer osv, men det er fordi vi har hatt en avtale på at de har bidratt ekstra hjemme i bytte mot veska. F.eks vasking av bad hver søndag, nå har nettopp eldste måkt utenfor, i sommer var det en del klipping av gress, oppvasken har de tatt hver dag denne måneden, støvsuging av hele huset hver dag... De har også vært veldig greie på det og gode hushjelpere:) Så det har de fortjent! 

Uansett, så skjønner jeg hva du mener ts. Men jeg tenker at såfremt barna blir behandlet bra hjemme og lærer om respekt og medlidenhet skal det gå fint med dem og :)

Anonymkode: a38d8...92f

LOL.

2/10.

Anonymkode: f4e0a...c3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.33):

Hva er det du reagerer på? Kan ikke folk bare få gi gaver ut i fra sin egen lommebok?

Joda hvis formålet er og ødelegge barna,og kjøpe seg selv samvittighet for at di ikke er til stede i barnas liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.30):

Nedslående å se hvor lite klokskap og refleksjon mange utviser i forhold til barneoppdragelse. Vi kunne utstyrt våre barn med det de måtte ønske seg av gjenstander, men det er jo selvsagt ikke til deres beste. Ønsker å oppdra barn med integritet og karakter, og da er min jobb å motstå lysten til å begeistre med ubegrenset materialisme og umiddelbar belønning. Vil heller ikke ha et forbrukssamfunn der normalen er at barn og unge går rundt med dyre ting de har fått rett i fanget uten å ha gjort noe som helst for det. Skremmende holdninger at foreldre virkelig mener at man ikke har noe som helst ansvar for miljøet og fellesskapet barna er en del av, utenfor seg og sitt. Jeg trodde oppriktig vi var kommet lengre. 

Anonymkode: e5b4f...93f

Bra holdning.

I neste øyeblikk blir ungene med svindyre mobil ranet av andre unge.Det er det nye norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et hus til 12 mill er da ikke ekstraordinært i dagens marked? Iallefall ikke i Oslo. 

Kjæresten min eier en leilighet i den prisklassen gjeldsfri. Da begynner en å snakke, men de fleste har lån på husene sine 

Anonymkode: 2a978...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...