Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig er tingene man gir barna, med på å skape urealistiske forventninger. At unger i Norge er bortskjemte i forhold til unger i andre land, har ikke så mye å si med tanke på at det er Norge vi lever i. 

Nei. Feil oppdragelse gir urealistiske forventninger.

Jeg fikk både mobiltelefon og PC på 90-tallet, stereoanlegg, sydenturer, med mer. Var takknemlig, og visste jeg var heldig. Husker jeg svarte diffust når "hva fikk du til jul?" kom opp, og vet nå at mine gjør det samme. 

Men klarte da likevel utmerket fint å flytte hjemmefra 19 år gammel, og stå på egne ben, som fattig student. Og har i alle år senere klart å tilpasse forbruket økonomien, og ta fornuftige valg.

Og nå gir jeg det samme til egne. 

Anonymkode: 18135...1ec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ting er som de er. 

Har du ikke råd til å kjøpe en mobil til 25 000 til gullungene, så gjør du det ikke. Og ungene må faktisk bare nøye seg med det de får. 

Vi gir det vi evner til ungene, uten å måtte ruinere oss eller på kreditt, og det må faktisk bare vere godt nok. 

Er ungdommen ikke fornøyd, så får de finne seg en jobb etter skolen og spare opp, mat og husrom skal de få helt gratis, unik mulighet til å lære seg hvordan det fungerer for "vanlige folk" - vi sparer heller penger til de i fond, som kommer godt med den dagen de trenger innskuddet til bolig, dette er de også bevist på, og velger selv å sette inn noe om de får feks i burdagsgaver. 

Det vil alltid vere noen som får noe bedre og finere til jul, men her i hus prøver vi heller å lære ungene att du ikke er mindre verdt med en billigere telefon eller genser fra cubus, her har det faktisk vært en fordel å gå rundt i billigmerkene, - en slipper å bli ranet nede i byn. 

Jeg får ikke panikk om naboen kjøper seg ny bil heller, vi må slutte med denne enorme forbrukermisunnelsen, jeg blir iallefall ikke rikere av å prøve å leve etter forbruket til de som har mer enn meg. 

Anonymkode: 9f95b...a10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis lite innsikt i hva andre foreldre gir ungdommene sine, men jeg tror neppe det er vanlig med de skisserte summene her. 
Å gi ungene sine realistiske forventninger til hva voksenlivet kan inneholde er ikke så dumt. Vi gir moderate gaver til vanlig og hjelper dem heller mer når de skal ha bolig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 22.12):

Spiller ingen rolle hvilken økonomisk status vi har!

Det handler om etikk. 
Og foreldre som speiler seg i bortskjemte barn.

Der barna bare er en forlenget merkevare.

Kvalmt!

Anonymkode: e4a33...35f

Etikk og moral har forlengst forlatt barneoppdragelsen. Derfor har vi økning i kriminalitet blant barn og ungdom, man øker forskjellene på rik og fattig.

Om man selv vil lære bort overforbruk og grådighet så får man dessverre ikke gjort noe med det. Men helt ærlig så er det forkastelig måten man bruker ressursene man har på allerede bortskjemte barn. 

Anonymkode: e3d16...095

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forundrer meg stadig over at folk er irritert overat andre velger annerledes enn seg selv. 

Noen sparer penger, andre bruker de🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 11e3c...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For alt du vet, er dette det eneste de får i løpet av året? 

Anonymkode: 2c9a5...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forundrer meg stadig over at folk er irritert overat andre velger annerledes enn seg selv. 

Hvorfor ikke både-og? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.30):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

Anonymkode: e4a33...35f

Hvem er du som tror du har noe med dette?????? Makan til fjollefjott. Hva er i veien med deg som gidder bry deg om hva andre gjør og ikke gjør? Gjerriknark gi kidden din det samme da  vel

Anonymkode: 70b01...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gir gaver for 850 til hvert av barna - tenkte vi var ekstravagante 😄 Jeg synes også det høres vilt ut! Tenk å ha så mye penger til overs 🤓 Hilsen lærer med hun til 3 mill 🤑

Anonymkode: 9bd5c...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det mer "ødeleggende" å gi ungene dyre gaver, enn å gi dem et dyrt hus å bo i...? Hvorfor blir ungene som får dyre mobiler mer ødelagt enn dine unger som vokser opp med at normalen er å bo i hus til 12 mill..? 

Jeg fikk som regel dyre gaver som barn, men jeg lærte samtidig verdien av å spare. Foreldrene mine kunne gi meg dyre ting, OG lære meg at grunnen til at de hadde råd til dyre ting, var at de var økonomisk bevisste til vanlig. 

Jeg sparte opp EK til leilighet helt selv, og var gjeldfri da jeg var 35. Dette helt til tross for at jeg da altså fikk dyre gaver som barn... 

Anonymkode: 0d43a...cb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi gir gaver for 850 til hvert av barna - tenkte vi var ekstravagante 😄 Jeg synes også det høres vilt ut! Tenk å ha så mye penger til overs 🤓 Hilsen lærer med hun til 3 mill 🤑

Anonymkode: 9bd5c...bdc

Du som lærer vet godt den etiske siden av hvorfor du velger å gjøre det sånn for dine barn. 

Anonymkode: e3d16...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor er det mer "ødeleggende" å gi ungene dyre gaver, enn å gi dem et dyrt hus å bo i...? Hvorfor blir ungene som får dyre mobiler mer ødelagt enn dine unger som vokser opp med at normalen er å bo i hus til 12 mill..? 

Jeg fikk som regel dyre gaver som barn, men jeg lærte samtidig verdien av å spare. Foreldrene mine kunne gi meg dyre ting, OG lære meg at grunnen til at de hadde råd til dyre ting, var at de var økonomisk bevisste til vanlig. 

Jeg sparte opp EK til leilighet helt selv, og var gjeldfri da jeg var 35. Dette helt til tross for at jeg da altså fikk dyre gaver som barn... 

Lurer på om mange i tråden mener at man skal sitte på fete bankkontoer til barna er ute av redet. 

Eller om det er ok at barnet bor i et dyrt hus, og reiser på dyre ferier, og har hytte på fjellet, og blir kjørt til skolen og aktiviteter i en dyr bil. 

Og mener de at foreldrene selv heller ikke skal bruke penger? Eller at barnet skal klare seg med en billig telefon. Mens begge foreldre har nyeste iPhone, iPods, Mac, dyrt skiutstyr, og alt barnet ønsker seg, som de bare må sitte og se på. 

Jeg har vokst opp som deg. Fikk egenkapital til bolig også (etter at jeg hadde spart en god del selv - det var en forutsetning). Og er likevel veldig økonomisk ansvarlig som voksen. Er nå i 40-årene og nesten gjeldsfri, men det er fordi jeg har prioritert sparing i fond fremfor ekstra nedbetaling gjeld. Og det uten å ha fått en krone (utover rause bursdags- og julegaver) siden bidrag til egenkapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse lenge leve 😂 Hvordan i alle dager angår det deg hva andre skal få? Hjelper ikke å bitche bare fordi du ikke er i samme økonomiske posisjon 👍 La folk gi unga sine det de vil, så gjør du det samme med dine. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I skolegården er vel den dyre jakka eller mobilen hakket mer synlig enn huset eleven bor i. Så ift mobbing og utenforskap så tror jeg ting og klær er mer ødeleggende enn eiendom i alle fall

Anonymkode: c1a4e...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på deg selv, så klarer vi andre å passe på oss selve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I skolegården er vel den dyre jakka eller mobilen hakket mer synlig enn huset eleven bor i. Så ift mobbing og utenforskap så tror jeg ting og klær er mer ødeleggende enn eiendom i alle fall

Egentlig ikke.

Det er ferien man har vært på, hytta i helgene, bilen man blir kjørt i (både skole og aktiviteter), nivået på bursdagsfeiringene, huset og rommet på besøk, det å alltid ha penger for å handle i kantina, penger fått til konfirmasjon, og veldig mye mer. 

Mobilen er en veldig liten del av dette. 

Barn må lære seg at forskjeller eksisterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller man gjør begge deler 

Anonymkode: 49ec5...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neppe, det snakkes nok mer om huset man bor u

Anonymkode: 49ec5...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.40):

Ødeleggende for hvem? Ungdommen din må lære å tåle at folk har ulike økonomiske forutsetninger. De aller færreste får så dyre julegaver, om det er en trøst.

Anonymkode: bfd5b...84f

De blir faktisk mobbet og utestengt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.33):

Hva er det du reagerer på? Kan ikke folk bare få gi gaver ut i fra sin egen lommebok?

Anonymkode: 8604d...35f

Sikkert på hva som er gale med denne verden👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...