Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dag koster mobiler ekstremt mye. Men de holder jo. Jeg er på mitt 3 år med en mobil, brukt enormt mange timer. 
Når jeg fikk telefon som tenåring så holdt den faktisk bare 1 eller 2. Så ja elektronikk koster, men de holder jo godt når bruken er så massiv som i dag. Hva er kvalitet? Er det kun pris eller går det på hvor mye bruk de faktisk koster. 
Vi kjøpte macbook pro for 13 år siden den brukes enda, ja den oppdaterer seg ikke lenger dessverre, er litt tregere, men fungere til sitt bruk. Er ikke det kvalitet? For jeg hadde hp pc før den tid og den holdt i 2 års tid. 

Anonymkode: 9538c...fed

De koster ikke 25.000 for å duge. 

Anonymkode: fd171...16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville nesten lært ungen å se ned på de som føler de må ha det dyreste og nyeste for å føle seg vel. Om noen unger mobber andre fordi de ikke har det riktige merke, så lær dem å gi tilbake. Man kan ikke stoppe visse foreldre til å slutte og gi ungen dems unødvendige ting

Anonymkode: 82675...99e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

Anonymkode: e4a33...35f

Blir 1-2 Ralph Lauren gensre og noe parfyme her. 

En gang er det årskort på leos og noe godt, en gang er det lego til 500-1000.  

Så får andre gjøre som de vil, men ja dyre gaming setup og skamdyre nye tlf.. skjønner det ikke.

Anonymkode: f8903...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Da burde du kanskje heller bruke mer penger på ungen din siden du har oppdratt ham til å bli så grisk og misunnelig…

Anonymkode: ed9b7...7fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bestemmer selv. Jeg er ikke misunnelig på familer som tjener 6 millioner, noen har arvet mye, noen har topplederstillinger og jobber svært mye. Lønna er fortjent.

Vi bor ikke i Sovjet, folk må tåle å se at andre har mer penger enn seg selv. Det har jeg lært bort til barna også, ergo ingen sure miner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men dine barn får jo uendelig mye mer enn de fleste barn i verden.Enn veldig mange i Norge også. Mange legger seg sultne julaften. 

Så det eneste du gjør er å bestemme hvor lista skal ligge for alle andre, med utgangspunkt i hvordan du selv gjør det. 

Anonymkode: 18135...1ec

Jeg forholder meg til diskusjoner på samfunnsnivå, og ga argumenter for hvorfor jeg mener det ikke er til barns beste å bli utstyrt med alt de måtte ønske seg. "Alle må få gjøre som de vil" og "andre har det verre" fordummer bare debatter. Men hører gjerne saklige argumenter hvorfor du mener det er til en ungdomsskoleelevs beste å få telefon til 25.000? Psykolog Line Warholm er en av flere fagpersoner som har gått ut og snakket om hvordan det å få i overflod ikke er til barns beste, og at foreldres behov for å please og begeistre er en del av et sammensatt problem med unge som er lite robuste og tåler skuffelser og motgang dårlig. Hva tenker du om dette?

Anonymkode: e5b4f...93f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min 14åring vet at mennesker har ulik inntekt, alle har ikke like god råd og at hun, som kun har 1 forelder, ikke alltid får det samme som "alle" andre og at det er andre igjen som har mindre enn henne. Sånn er livet, på godt og vondt.

I år har jeg jobbet ekstra og kan gi henne en dyr merkejakke hun har ønsket seg lenge. Jeg gleder meg sånn til julaften og se gleden hennes når hun pakker den opp :) Hva andre måtte mene om det bryr jeg meg fint lite om. 

Anonymkode: 017a9...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dyre klær, sko, vesker, telefoner finnes det ekstreme mengder av, nesten mer enn billig så trenger man ikke vurdere så kjøper man det som ser fint ut. Vi snakker mye med ungene om hva våre økonomiske grenser ligger på. 

Synes ikke det er så mye bortskjemt, man bare har andre muligheter.  Jeg reagerer ikke på julegaver til 10000+ kr.  

Reagerer MYE mer på de som skal spille på etikk og være så hellige og klage på andres pengebruk.  

Vi bor i ganske billig hus, men har likevel sendt ungene på privatskole og en stor andel av elevene har foreldre med god økonomi og unger med dyre klær, men de er jo ikke dårlige unger for det. 

Anonymkode: 11e46...652

Dette kunne jeg skrevet. 
Helt, helt enig. 

Anonymkode: 10035...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.46):

Trådstarter.

Skrytegjør du og! Og du er jo voksen, så litt flauere😅🙈

Anonymkode: 11109...9f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 12.40):

Man er vel et stykke forbi det argumentet om poden får mobil til en månedslønn. 

Anonymkode: fd171...16c

For en del er det ikke en månedslønn. Noen har jo veldig høye lønninger..

Jeg er faktisk overrasket over hvor mange som synes vill pengebruk er ok, ble litt usikker selv. Har bare småskolebarn og det har ikke vært så aktuelt enda, med unntak av enkelte mindre ting.

Eksempel: ungen trengte ny sekk ganske nylig og ønsket Douchebag. Jeg synes det er litt unødvendig å bidra til merkepress på skolen, pappaen synes det er null stress. Ville nok faktisk tenkt det med en mobil til 25.000 også. Samtidig vil alle gi ungene sine det de ønsker seg.. Vanskelig dette altså…

Anonymkode: e01f0...089

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 21.52):

Jeg forholder meg til diskusjoner på samfunnsnivå, og ga argumenter for hvorfor jeg mener det ikke er til barns beste å bli utstyrt med alt de måtte ønske seg. "Alle må få gjøre som de vil" og "andre har det verre" fordummer bare debatter. Men hører gjerne saklige argumenter hvorfor du mener det er til en ungdomsskoleelevs beste å få telefon til 25.000? Psykolog Line Warholm er en av flere fagpersoner som har gått ut og snakket om hvordan det å få i overflod ikke er til barns beste, og at foreldres behov for å please og begeistre er en del av et sammensatt problem med unge som er lite robuste og tåler skuffelser og motgang dårlig. Hva tenker du om dette?

Godt innspill. 

Personlig synes jeg det er helt tullete om man bruker 25 k på en gave til poden. Og en ting er at barna ønsker seg det - en annen er at vi foreldre kjøper det.

Mitt barn ønsker seg atv. Jeg kjøper det IKKE. 

Det er noe om hvor man legger lista for hva som er normalt. Hvilke forventninger får man til livet, og det man ‘må ha’ om man får så dyre gaver i en alder av 10 år. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.46):

Trådstarter.

Og du klager på at de andre skryter av hva de skal få 😅 i de fleste hjem hjelper det vel å involvere barna litt i økonomien og vise de hva man har mulighet til og ikke. Uansett å kjøpe dyre ting er ikke synonymt med at man har veldig god råd. 

Anonymkode: cbbe1...ab5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor det er ok med telefon til 25 000, når vi først velger å gi telefon? Vi merker det ikke økonomisk, det er en liten liten del av utbetalt lønn i desember. Barnet har gledet seg stort, og ventet på ny telefon til det er jul. Vi har selv mye i den prisklassen, det blir for dumt at barna daglig skal se at vi har, men ikke de, så lenge de tross alt er en del av familien. Barnet er veloppdratt, pliktoppfyllende, samvittighetsfull, opptatt av å gi til andre, har gode refleksjoner rundt forskjellene i verden, arbeidssom, gjør gjerne en innsats for besteforeldre uten å forvente noe tilbake, jobber godt med skole. 

Hva er dine saklige argumenter for at ditt barn i det hele tatt skal få en mobiltelefon, når mange ikke har det i det hele tatt, også i Norge?

Og hva er det med foreldre som tror nivået på gaver er det som oppdrar barnet, og ikke oppdragelsen de gir i seg selv? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.30):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Du må virkelig lære deg selv at verden er et urettferdig sted. Folk skal da ikke la være å bruke pengene SINE for å ikke støte deg og din datter. Hvilken skjør blomst oppdrar du, egentlig? 

Anonymkode: d3fe7...12f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.30):

Tror ikke de dyre gavene er så så skadelig som vi tror. Forskning viser vell at jo bedre økonomi foreldrene har , dess bedre psykisk og fysisk helse har barna.

En annen ting er at økonomisk levestandard for barna, bør følge de voksnes i familien etter min mening. Har foreldrene dyre klær, telefoner, biler - så synes jeg faktisk barna må få det samme.

Ikke sikkert ungdommene mener å skryte heller, de forteller vell bare hva de ønsker og hva de får. Som andre barn som har ønsket seg noe som de ønsker seg, og vanligvis ikke får til hverdags. 

Tror heller ikke de andre barna får det verken bedre eller dårligere av andres gaver.

(Jeg er ikke velstående, tvert i mot).

Anonymkode: 1a9b0...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke mer skadelig å gi et barn en dyr telefon enn å bo i et hus til 12 millioner, ha eget rom. spise seg mett hver dag, ha fine klær, gå på fritidsaktiviteter, kjøres rundt i mamma og pappa sin bil hver gang man skal noe? Sånn i et samfunnsperspektiv? De blir ikke nødvendigvis mer eller mindre griske av det ene eller det andre. Det som blir feil er når man ikke lærer gode verdier og holdninger som gjør at man takler motgang. "Alle kan ikke få alt", "alle er like mye verdt", "sett pris på det du har, du har vært heldig", "alle er ikke like, men alle fortjener respekt" osv osv osv osv osv er det ditt ansvar å fokusere på som forelder.

Det er nesten så enkelt som når det butter på håndballbanen. Hvem kan man gjøre noe med? Ikke dommeren, motspillerne, medspillerne, treneren, balle, hallen, publikum, you name it - man kan bare gjøre noe med en selv og sin egen innsats. Du kan, og vil aldri kunne. bestemme hvilken telefon andre foreldre skal kjøpe til barnet sitt, akkurat som de ikke kan bestemme om du skal kjøpe et hus til 12 mill eller en 3-roms til 4 mill. Det du kan gjøre er å sette egne grenser og prioriteter og lære barnet ditt gode verdier. Poden hadde garantert vært kongen på haugen i Groruddalen eller på Gaza - det er din jobb å sørge for at det ikke stiger ham til hodet og sørge for at han ikke lærer at telefon til 25000 er livsnødvendig og det eneste som avgjør din status. En telefon er virkelig ikke noen big deal i et samfunnsperspektiv!

Anonymkode: b5668...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mer ødeleggende på sikt for de barna som faktisk får disse ekstreme gavene enn for vennene deres. Mine barn tåler fint at jeg ikke bruker 25 000 i julegave på dem. De vet at det ikke er aktuelt. De ungene som faktisk får slike gaver, blir jo utrolig bortskjemte og får urealistiske forventninger til livet. Det er mye verre enn å bli misunnelig fordi kompisen får en dyr gave. Det siste er god lærdom i livets skole.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det er ok med telefon til 25 000, når vi først velger å gi telefon? Vi merker det ikke økonomisk, det er en liten liten del av utbetalt lønn i desember. Barnet har gledet seg stort, og ventet på ny telefon til det er jul. Vi har selv mye i den prisklassen, det blir for dumt at barna daglig skal se at vi har, men ikke de, så lenge de tross alt er en del av familien. Barnet er veloppdratt, pliktoppfyllende, samvittighetsfull, opptatt av å gi til andre, har gode refleksjoner rundt forskjellene i verden, arbeidssom, gjør gjerne en innsats for besteforeldre uten å forvente noe tilbake, jobber godt med skole. 

Hva er dine saklige argumenter for at ditt barn i det hele tatt skal få en mobiltelefon, når mange ikke har det i det hele tatt, også i Norge?

Og hva er det med foreldre som tror nivået på gaver er det som oppdrar barnet, og ikke oppdragelsen de gir i seg selv? 

Ikke meg du spør, men dette er nok en del av problemet for mange familier i dag - barna blir behandlet som voksne ved at de får det samme, får bestemme like mye osv. 

Det er helt greit at barn ikke får det samme som voksne! 

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er mer ødeleggende på sikt for de barna som faktisk får disse ekstreme gavene enn for vennene deres. Mine barn tåler fint at jeg ikke bruker 25 000 i julegave på dem. De vet at det ikke er aktuelt. De ungene som faktisk får slike gaver, blir jo utrolig bortskjemte og får urealistiske forventninger til livet. Det er mye verre enn å bli misunnelig fordi kompisen får en dyr gave. Det siste er god lærdom i livets skole.

De aller fleste barn i Norge er på et nivå 90% av verdens befolkning ville kalt "bortskjemt". Også dine. 

Det er ikke tingene du kan gi ditt barn, eller ikke, som fører til at man får urealistiske forventninger. Det er at du ikke har gitt dem i perspektiv i livet, reflektert over forskjeller, lært dem å være takknemlige, og gode medmennesker.

Ja, jeg bruker gjerne 25 000 på en julegave. Førjulstur til Europa får de også. Men et av julas høydepunkt er likevel da vi gir tilbake, går i butikken og kjøper gaver til "jente 8 år", "gutt 4 år". Bistår eldre i slekta med praktisk arbeid. Snakker (alderstilpasset) om Gaza og Ukraina. Stiller opp når det er krise for dyrebeskyttelsen. Og en solid prat om de forsøker seg på skryt, eller det kommer noe nedlatende om andre, noe jeg heldigvis ekstremt sjeldent opplever. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De aller fleste barn i Norge er på et nivå 90% av verdens befolkning ville kalt "bortskjemt". Også dine. 

Det er ikke tingene du kan gi ditt barn, eller ikke, som fører til at man får urealistiske forventninger. Det er at du ikke har gitt dem i perspektiv i livet, reflektert over forskjeller, lært dem å være takknemlige, og gode medmennesker.

Ja, jeg bruker gjerne 25 000 på en julegave. Førjulstur til Europa får de også. Men et av julas høydepunkt er likevel da vi gir tilbake, går i butikken og kjøper gaver til "jente 8 år", "gutt 4 år". Bistår eldre i slekta med praktisk arbeid. Snakker (alderstilpasset) om Gaza og Ukraina. Stiller opp når det er krise for dyrebeskyttelsen. Og en solid prat om de forsøker seg på skryt, eller det kommer noe nedlatende om andre, noe jeg heldigvis ekstremt sjeldent opplever. 

Selvfølgelig er tingene man gir barna, med på å skape urealistiske forventninger. At unger i Norge er bortskjemte i forhold til unger i andre land, har ikke så mye å si med tanke på at det er Norge vi lever i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...