Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man bruke miljø som et argument så er det mye bedre å kjøpe ting med kvalitet enn billig ting som går i stykker med engang. 

Anonymkode: 9538c...fed

Man er vel et stykke forbi det argumentet om poden får mobil til en månedslønn. 

Anonymkode: fd171...16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Beklager at jeg traff en nerve. 

Anonymkode: 18135...1ec

Nei, egentlig ikke. Ble bare litt oppgitt over den selvgode tonen din. 

Anonymkode: 43e4d...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Anonymkode: e4a33...35f

Så da er det jo ikke synd på dere, hva sutrer du for? Ta en prat med din ungdom og forklar at dere prioriterer annerledes. 

Anonymkode: e2e7b...f0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Ble bare litt oppgitt over den selvgode tonen din. 

Selvgod er vel å mene at man selv gjør det akkurat rett. Mens alle som gir mer gjør feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kommer det ikke til å skje at unga får gaver til sånne summer. De går fortsatt på barneskolen da, så det vil selvfølgelig bli dyrere etter hvert, men en helt ny mobil til 25 tusen skjer ikke🤣 Ikke sko til mange tusen heller. 

Anonymkode: cd9fc...1f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvgod er vel å mene at man selv gjør det akkurat rett. Mens alle som gir mer gjør feil. 

Er det noen som mener det da? Utrolig svart-hvitt tankegang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det noen som mener det da? Utrolig svart-hvitt tankegang..

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bor ikke i Oslo, og ikke i et dyrt område. Likevel blir jeg noen ganger sjokkert over hva venner av ungene får i gaver, dyrt gamingutstyr, merkeklær osv. Og det har vært noen krangler her i huset pga masing om dyre ting som vi ikke har råd til. De blir jo veldig påvirket av vennene, og det er ikke så lett for barna å skjønne hva vi har råd til og ikke alltid. 

Jeg tror dessverre en del foreldre skjemmer bort barna ut av dårlig samvittighet, fordi de ikke har tid sammen eller andre ting. Jeg håper barna mine lærer at det fins viktigere ting i livet enn dyre merkeklær i alle fall.

Ja. At du legger lista der den skal være, for hva barn skal få til jul. Med et sleivspark til de som gir mer enn deg. Uten refleksjoner rundt de som gir mindre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man er vel et stykke forbi det argumentet om poden får mobil til en månedslønn. 

Anonymkode: fd171...16c

I dag koster mobiler ekstremt mye. Men de holder jo. Jeg er på mitt 3 år med en mobil, brukt enormt mange timer. 
Når jeg fikk telefon som tenåring så holdt den faktisk bare 1 eller 2. Så ja elektronikk koster, men de holder jo godt når bruken er så massiv som i dag. Hva er kvalitet? Er det kun pris eller går det på hvor mye bruk de faktisk koster. 
Vi kjøpte macbook pro for 13 år siden den brukes enda, ja den oppdaterer seg ikke lenger dessverre, er litt tregere, men fungere til sitt bruk. Er ikke det kvalitet? For jeg hadde hp pc før den tid og den holdt i 2 års tid. 

Anonymkode: 9538c...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker mye på hva slags vaner barna får. Hvis de alltid er vant til å få det dyreste og nyeste blir det vanskelig for dem å velge ting bort eller velge noe billigere senere. Mine barn blir en gang voksne med ansvar for egen økonomi, da er det godt om de kan styre seg slik at de ikke går rett i luksusfella.

Jeg mener ikke ungene våre tar skade av å bo i stort hus og å bli med på ferier, men jeg vil at de skal vært fleksible nok til å klare seg både på billige og dyre steder, til at de kan bruke både billige og dyre klær og at de ikke trenger det siste utstyret. Jeg diskuterer økonomi, inflasjon, renter, sparing og forbrukslån med dem.

Jeg tror det er usunt hvis det bygger seg opp et press på skolen om at alle skal ha det nyeste og dyreste. Det beste for alle er hvis foreldre også klarer å holde igjen innimellom. Og at unger lærer seg at de ikke alltid kan få alt de ønsker seg, men setter pris på det de får likevel.

Anonymkode: 90491...a4a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de skjønner det nei. Barn som vokser opp bortskjemte blir utrolig usmakelige ungdom og voksne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomiske ulikheter i samfunnet og verden generelt har det alltid vært og slik vil det alltid være, det er jo bare sånn verden er. Det vil alltid være noen som har mer penger, større hus og dyrere ting enn deh og din familie, og da er det kanskje viktig å jobbe litt med å være fornøyd med og takknemlig for hva man selv har istedenfor å gå rundt å være bitter og misunnelig på hva andre har😊😊 La folk bruke pengene sine på akkurat hva faen de vil😊

Anonymkode: b8091...81e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

Helt enig! Er de foreldre så tette i hodet at de ikke skjønner at 15åringer er påvirket av andre ungdommer?? Fy skam til foreldre som legger opp til store forskjeller i samfunnet!!fysj!!

Anonymkode: c244e...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du er galt? 

Det ER forskjell på folk, ts. Verden er ikke rettferdig. Dersom du - uklart hvorfor - har valgt å lyve til egne barn om dette temaet så bør du ta en runde på dem med det. Begynn med å legge kortene på bordet, vær ærlig på hvorfor du valgte å lyve og vær klar på hvor destruktivt et slikt valg er.

En far kan gi sin sønn en veddeløpshest til konfirmasjon, og det er helt greit. Om faren i nabohuset gir sin sønn en fest o grunn bare festen til den samme anledningen? Det er også helt greit. Verden er urettferdig. 

Anonymkode: f53ff...f9c

?? Tenåringer er mye mer sensitive! Når de er rundt 18 år så kan de begynne å få kjennskap til slike ting. Men ikke en 15åring. Idiot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig! Er de foreldre så tette i hodet at de ikke skjønner at 15åringer er påvirket av andre ungdommer?? Fy skam til foreldre som legger opp til store forskjeller i samfunnet!!fysj!!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe dyre gaver. Men skjønner ikke helt hvordan noen kan vite hva andre får til jul allerede

Anonymkode: db6e1...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

?? Tenåringer er mye mer sensitive! Når de er rundt 18 år så kan de begynne å få kjennskap til slike ting. Men ikke en 15åring. Idiot.

Mener du at barn ikke skjønner at verden er urettferdig?

Anonymkode: db6e1...7e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

18? Min 5 åring vet at vi prioriterer noe over noe annet. Det går helt fint. Min 14 åring vet det i hvert fall.  Å late som om alle i samfunnet har det samme er å lyve til dem hva godt skal det gjøre? 

så må vi voksne stå i det at vi har valgt miljøet vi oppdrar barna våre i. Å bo i et område der folk har masse penger, og så klage på at de med masse penger velger å bruke noe avviser på barna sine er spesielt. 

Anonymkode: e2e7b...f0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi bor ikke i Oslo, og ikke i et dyrt område. Likevel blir jeg noen ganger sjokkert over hva venner av ungene får i gaver, dyrt gamingutstyr, merkeklær osv. Og det har vært noen krangler her i huset pga masing om dyre ting som vi ikke har råd til. De blir jo veldig påvirket av vennene, og det er ikke så lett for barna å skjønne hva vi har råd til og ikke alltid. 

Jeg tror dessverre en del foreldre skjemmer bort barna ut av dårlig samvittighet, fordi de ikke har tid sammen eller andre ting. Jeg håper barna mine lærer at det fins viktigere ting i livet enn dyre merkeklær i alle fall.

Jeg er langt i fra rik, men her har vi Nintendo Switch og PS5. Det er noe både jeg og ungen setter pris på.

Kjæresten har mulighet til å skjemme bort barna og ja: de har også både Switch og PS5. 

Og ja: vi gikk nok litt amokk med julegaver, det var riktignok klær som ikke var for dyre, men som var rettet mot interesser som Brawl Stars og Minecraft etc. Summen totalt ble ganske høy. 

Og vi er ekstremt opptatt av å tilbringe tid sammen. Vi er heldige og har råd til bowling, lazertag, kino og andre aktiviteter som koster litt. Vel som å sitte hjemme og game sammen, spille brettspill eller se film sammen.

Har null dårlig samvittighet. Jeg vokste opp fattig og jeg vil gi barnet mitt alt han kan få, men han er på ingen måte bortskjemt og det er heller ikke barna til kjæresten. De vet å sette pris på ting og at de er heldig. De får heller ikke designer klær. De får mye fra Finn. Og jeg handler mye på Fretex til meg selv.

Vi har samme verdier og syn på økonomi. Vi sløser ikke, men vi sparer ikke oss ihjel heller. Vi ønsker et godt og komfortabelt liv, sikre ungene med EK til fremtiden og ha en fin pensjonisttid når den tiden kommer.

Jeg har aldri vært misunnelig på folk som har mer enn meg. Livet ER urettferdig. Det lærte jeg tidlig. Vi må ta ansvar for oss selv og vise barna hva som er viktig. Og ønsker barna seg noe stort må de spare til det selv eller betale ekstra hva enn sin det er om de vil ha noe unødvendig luksus.

Folk som automatisk begynner å disse mennesker med midler er ofte bitre og misunnelig. Ellers hadde de ikke hatt dette behovet for å shame andre. 

Og de som skjemmer bort ungene og gir de alt de peker på: who cares? Deres problem når ungene kommer ut i den virkelige verden og innser at de faktisk må jobbe for ting.

Anonymkode: 2a978...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

slutt og bland deg hva andre gjør vær så snill. Alle bør kjøpe det de ønsker

Anonymkode: bc103...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke tro på alt barna sier heller, mange skryter jo og smører tjukt på. Kanskje skal de få den nyeste modellen - men de opplyser ikke om vilkårene. kanskje mobilen er lønn for arbeid? Eller om det er bursdag nær julaften så gavene blir slått sammen? Kanskje er det gave fra både besteforeldre og foreldre på en gang? Forskudd på arv? Kanskje er det en engangshendelse for akkurat den personen? (Også får vedkommende det til å virke som dette gjelder oftere). Tror ungdommer spesielt er veldig gode på å fremstille seg selv og sin familie som mer vellykket enn de er. Fasade fasade fasade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. At du legger lista der den skal være, for hva barn skal få til jul. Med et sleivspark til de som gir mer enn deg. Uten refleksjoner rundt de som gir mindre. 

Igjen: du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har, det gjør det litt vanskelig å diskutere noe som helst. Beklager så mye for at jeg kom med et sleivspark i din retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...