AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #1 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg var innlagt pga smerter i brystet, og de fant forandringer/unormalt ekg, skal utredes videre. Har startet med medisiner. De sa jeg bør endre på kosten min, som å spise mindre rødt kjøtt, mindre egg, og mer kylling, fisk og den slags. Men det er allerede det jeg gjør, spiser nesten ikke rødt kjøtt, kun kjøttdeig innimellom og spiser mest kylling og fisk. Det som trekker ned er at jeg røyker, har høyt blodtrykk og høy puls(dette har jeg alltid hatt), og er lett overvektig. Pga kosten min, at min mor har høyt kolesterol og fordi det var så veldig høyt, så har de tatt en gentest, denne får jeg ikke svar på før om flere uker. Jeg skal på ct og ul av hjertet neste uke. Men det jeg lurer på er hva jeg bør spise? Og er det andre her med høyt kolesterol? Jeg ble jo litt redd når jeg fikk vite dette med ekg'en og kolesterolet.. Anonymkode: 2b905...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Del Skrevet 6. desember 2024 Du kommer til å få medisiner til å hjelpe deg med kolesterolet. Og så bør du slutte å røyke, og gå ned i vekt. Jeg har høyt kolesterol, familiært, og måtte slutte å drikke kaffe, spise ost, minimere rødt kjøtt (særlig bearbeidet kjøtt, som kjøttdeig osv.), melkefett. Spise mer grøntbasert. Kolesterolet har gått noe ned. Trening hjelper også, men man skal ha rimelig høyt aktivitetsnivå for å få ned kolesterolet, jeg prøver å løpe 1t tre ganger i uken, og det er litt lite i denne sammenhengen. Jobb med en ting av gangen, ikke la deg overvelde. Anonymkode: 9a3f2...f01 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kommer til å få medisiner til å hjelpe deg med kolesterolet. Og så bør du slutte å røyke, og gå ned i vekt. Jeg har høyt kolesterol, familiært, og måtte slutte å drikke kaffe, spise ost, minimere rødt kjøtt (særlig bearbeidet kjøtt, som kjøttdeig osv.), melkefett. Spise mer grøntbasert. Kolesterolet har gått noe ned. Trening hjelper også, men man skal ha rimelig høyt aktivitetsnivå for å få ned kolesterolet, jeg prøver å løpe 1t tre ganger i uken, og det er litt lite i denne sammenhengen. Jobb med en ting av gangen, ikke la deg overvelde. Anonymkode: 9a3f2...f01 Jeg har det siste året jobbet med vekten, har gått ned ca 7kg, har lyst å gå ned 10-12 kg til, men det tar sååå lang tid🙈😅 Jeg har allerede startet med medisiner, men om gentesten viser at det er familiært, så skal jeg bytte medisiner. Jeg spiser som sagt allerede mest kylling og fisk, av og til kjøttdeig, men den kan jo byttes til kylling. Spiser lite egg, og nesten ikke ost, eller melkeprodukter (er laktoseintolerant). Jeg er ufør, med flere diagnoser, bla fatigue, så det er begrenset hvor mye jeg kan trene, dessverre. Kan jeg spørre om hvor høyt ditt var, og hva slags oppfølging du får? Og hvordan fant ut at du hadde det? Anonymkode: 2b905...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var innlagt pga smerter i brystet, og de fant forandringer/unormalt ekg, skal utredes videre. Har startet med medisiner. De sa jeg bør endre på kosten min, som å spise mindre rødt kjøtt, mindre egg, og mer kylling, fisk og den slags. Men det er allerede det jeg gjør, spiser nesten ikke rødt kjøtt, kun kjøttdeig innimellom og spiser mest kylling og fisk. Det som trekker ned er at jeg røyker, har høyt blodtrykk og høy puls(dette har jeg alltid hatt), og er lett overvektig. Pga kosten min, at min mor har høyt kolesterol og fordi det var så veldig høyt, så har de tatt en gentest, denne får jeg ikke svar på før om flere uker. Jeg skal på ct og ul av hjertet neste uke. Men det jeg lurer på er hva jeg bør spise? Og er det andre her med høyt kolesterol? Jeg ble jo litt redd når jeg fikk vite dette med ekg'en og kolesterolet.. Anonymkode: 2b905...dfc Du skriver at du er overvektig. Du er mest sannsynlig ikke overvektig på grunn av inntaket ditt av kylling og fisk. Så en fin begynnelse er å kutte ut det du spiser som gjør deg overvektig. Anonymkode: d7c5d...5a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Del Skrevet 6. desember 2024 Ikke drikk kaffe fra atomater. Ikke kokekaffe eller kvernkaffe. Den eneste kaffen som ikke går utover kolesterolet er filterkaffe og pulverkaffe. Anonymkode: 6e3bf...f96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #6 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver at du er overvektig. Du er mest sannsynlig ikke overvektig på grunn av inntaket ditt av kylling og fisk. Så en fin begynnelse er å kutte ut det du spiser som gjør deg overvektig. Anonymkode: d7c5d...5a3 Jeg skrev jeg var lett overvektig, og vekten snakket de ikke om i det hele tatt, det var ikke et tema. Som jeg skrev over, så driver jeg allerede å slanker meg, men det tar tid. Overvekten kom da jeg ble syk og ikke lenger kunne være så aktiv som jeg var tidligere. Jeg spiser stort sett sunt, lite snop, chips ol, om jeg drikker brus, så er den sukkerfri. Selvsagt kan det alltid bli bedre. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke drikk kaffe fra atomater. Ikke kokekaffe eller kvernkaffe. Den eneste kaffen som ikke går utover kolesterolet er filterkaffe og pulverkaffe. Anonymkode: 6e3bf...f96 Jeg drikker ikke kaffe eller te. Ikke alkohol heller, om det har noe å si. Anonymkode: 2b905...dfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var innlagt pga smerter i brystet, og de fant forandringer/unormalt ekg, skal utredes videre. Har startet med medisiner. De sa jeg bør endre på kosten min, som å spise mindre rødt kjøtt, mindre egg, og mer kylling, fisk og den slags. Men det er allerede det jeg gjør, spiser nesten ikke rødt kjøtt, kun kjøttdeig innimellom og spiser mest kylling og fisk. Det som trekker ned er at jeg røyker, har høyt blodtrykk og høy puls(dette har jeg alltid hatt), og er lett overvektig. Pga kosten min, at min mor har høyt kolesterol og fordi det var så veldig høyt, så har de tatt en gentest, denne får jeg ikke svar på før om flere uker. Jeg skal på ct og ul av hjertet neste uke. Men det jeg lurer på er hva jeg bør spise? Og er det andre her med høyt kolesterol? Jeg ble jo litt redd når jeg fikk vite dette med ekg'en og kolesterolet.. Anonymkode: 2b905...dfc Sa de hvilket kolestrol som var høyt da? Jeg har inntrykk av at det finnes leger som ikke skiller mellom godt og dårlig kolestrol. Anonymkode: 3d21f...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #8 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sa de hvilket kolestrol som var høyt da? Jeg har inntrykk av at det finnes leger som ikke skiller mellom godt og dårlig kolestrol. Anonymkode: 3d21f...bc1 Hun har jo vært innlagt med brystsmerter, det er funnet forandringer og hun er startet på medisiner, så kan kan vi vel regne med at det ikke var kun godt kolesterol det var snakk om i den forbindelse. Anonymkode: d6f8e...8ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har jo vært innlagt med brystsmerter, det er funnet forandringer og hun er startet på medisiner, så kan kan vi vel regne med at det ikke var kun godt kolesterol det var snakk om i den forbindelse. Anonymkode: d6f8e...8ad Jeg hadde også vært innlagt med brystsmerter, det var innfarkt og jeg fikk satt inn 2 stent. Anonymkode: 3d21f...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sa de hvilket kolestrol som var høyt da? Jeg har inntrykk av at det finnes leger som ikke skiller mellom godt og dårlig kolestrol. Anonymkode: 3d21f...bc1 Totalkolesterolet var på 9,4 og ldl var på 7. Jeg var innlagt på hjerteavd, så jeg regner med de vet hva de snakker om🙈 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde også vært innlagt med brystsmerter, det var innfarkt og jeg fikk satt inn 2 stent. Anonymkode: 3d21f...bc1 Hos meg var det ikke infarkt, men jeg skal som sagt på ct og ul av hjertet, og jeg regner med de vil se evt innsnevringer der? Lurer på om troponinen øker kun ved et pågående infarkt? Og evt etterpå? Og ikke før det er et infarkt? Anonymkode: 2b905...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #11 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Totalkolesterolet var på 9,4 og ldl var på 7. Jeg var innlagt på hjerteavd, så jeg regner med de vet hva de snakker om🙈 Hos meg var det ikke infarkt, men jeg skal som sagt på ct og ul av hjertet, og jeg regner med de vil se evt innsnevringer der? Lurer på om troponinen øker kun ved et pågående infarkt? Og evt etterpå? Og ikke før det er et infarkt? Anonymkode: 2b905...dfc Ikke misforstå, jeg mente ikke at det kan være infarkt, beklager at jeg formulerte meg klønete. Spør heller legen fremfor her på KG, da får du sansynlig bedre og mer fornuftige svar. Anonymkode: 3d21f...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #12 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke misforstå, jeg mente ikke at det kan være infarkt, beklager at jeg formulerte meg klønete. Spør heller legen fremfor her på KG, da får du sansynlig bedre og mer fornuftige svar. Anonymkode: 3d21f...bc1 Tro meg, jeg prøvde, men legen var så sykt hastig, han fløy inn og ut av rommet, og når jeg faktisk klarte å stille spørsmål, så svarte han ikke ordentlig, er usikker på om han forsto hva jeg prøvde å spørre om. Jeg snakket litt med sykepleierne og de kunne svare/informere om endel, men ikke alt. Så håper jeg får mer svar neste uke. Anonymkode: 2b905...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #13 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tro meg, jeg prøvde, men legen var så sykt hastig, han fløy inn og ut av rommet, og når jeg faktisk klarte å stille spørsmål, så svarte han ikke ordentlig, er usikker på om han forsto hva jeg prøvde å spørre om. Jeg snakket litt med sykepleierne og de kunne svare/informere om endel, men ikke alt. Så håper jeg får mer svar neste uke. Anonymkode: 2b905...dfc Det er vel ikke uvanlig at leger på sykehus stresser, fastlegen din har fått informasjon også så sannsynligvis får du bedre svar der. Men ikke la dette blir noe du går og tenker på, du får svar og hjelp og det er nok ikke så dramatisk som du kanskje tror. Anonymkode: 3d21f...bc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #14 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg har fått beskjed om at jeg har noe forhøyet kolesterol. Ble enig med fastlegen om at jeg skulle se dette an noen måneder, for det hadde sunket (uvisst av hvilken grunn) fra første til andre blodprøve. Legen sa for øvrig at av det var ikke voldsomt mye å hente på såkalt livsstilsendring, ikke i forhold til blodsukker og blodtrykk, i det minste. Vekta er i øvre del av normalområdet, røyker ikke, drikker ikke kaffe eller alkohol og er allergisk mot egg. Har noe å hente på treningsdelen, men som det sies over her, det skal mye til før det gir stor effekt. Det blir kanskje i overkant mye kjøtt, men jeg er ikke så glad i veldig fett kjøtt heller. Har så godt som kuttet ut helfet ost, da. Anonymkode: c3c41...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #15 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg fikk beskjed fra lege om høyt kolesterol. Hun ville sette meg på kolesterolsenkende. Jeg sa at vi måler igjen om 3.måneder. Jeg skal gjøre endringer i kosthold og livsstil. Sluttet med nesten alle meieriprodukter som fløte, smør, melk og rømme. Bruker kesam mager, Extra Virgin olivenolje og Soyamelk. Spiser noe yoghurt. Starter dagen med Tran, ristede valnøtter og salat av babyspinat, paprika, agurk, tomater og evt andre fargerike grønnsaker. Kan spises med hjemmebakt knekkebrød fulle av frø og havregryn. Bruker ekte majones, men liten mengde. Middag har mest grønnsaker og lite kjøtt. Om jeg har fisk så er det større mengde. Hjemmelaget knekkebrød med tunfisksalat har jeg spist mye av. Minsket kylling da jeg leste at dette inneholder mye kolesterol, men vet ikke om det stemmer.. Spiser svært lite egg. Jeg har funnet ut at jeg må finne ut hva som kan spises i stedet for bacon, masse smør og fløte.. Da slipper jeg å KUTTE UT Noe, men erstatter det med noe. Og gå tur. Hver dag. Trenger ikke være så langt og bratt, men gå en tur. Gjerne rett etter måltid. Jeg spiser ikke ferdig produkter som gryter fra Toro for eks. Erstattes med hermetiserte tomater og gode grønnsaker, mager kesam, urter, krydder.. Når jeg skal planlegge Måltider så tenker jeg FØRST på grønnsaker og går alltid og handler disse først. Gjerne de på tilbud. Spiser alltid grønnsaker før alt annet i Måltider. Kolesterolet var faktisk betraktelig redusert etter seks måneder. Koser meg med cashewnøtter og 70 % sjokolade. (klarer ikke holde meg til dette 100 %, men har gjort en ganske bra endring i forhold til tidligere) Lykke til! Kolesterolsenkende medisiner har en del bivirkninger som jeg ikke ønsker å utsette meg for. Anonymkode: 013cd...20e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #16 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har fått beskjed om at jeg har noe forhøyet kolesterol. Ble enig med fastlegen om at jeg skulle se dette an noen måneder, for det hadde sunket (uvisst av hvilken grunn) fra første til andre blodprøve. Legen sa for øvrig at av det var ikke voldsomt mye å hente på såkalt livsstilsendring, ikke i forhold til blodsukker og blodtrykk, i det minste. Vekta er i øvre del av normalområdet, røyker ikke, drikker ikke kaffe eller alkohol og er allergisk mot egg. Har noe å hente på treningsdelen, men som det sies over her, det skal mye til før det gir stor effekt. Det blir kanskje i overkant mye kjøtt, men jeg er ikke så glad i veldig fett kjøtt heller. Har så godt som kuttet ut helfet ost, da. Anonymkode: c3c41...09d Du må ha misforstått legen, det er selvsagt mye å hente på livsstilsendring ifht blodsukker og blodtrykk. Riktig kosthold og bevegelse endrer slike ting. Anonymkode: 013cd...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #17 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk beskjed fra lege om høyt kolesterol. Hun ville sette meg på kolesterolsenkende. Jeg sa at vi måler igjen om 3.måneder. Jeg skal gjøre endringer i kosthold og livsstil. Sluttet med nesten alle meieriprodukter som fløte, smør, melk og rømme. Bruker kesam mager, Extra Virgin olivenolje og Soyamelk. Spiser noe yoghurt. Starter dagen med Tran, ristede valnøtter og salat av babyspinat, paprika, agurk, tomater og evt andre fargerike grønnsaker. Kan spises med hjemmebakt knekkebrød fulle av frø og havregryn. Bruker ekte majones, men liten mengde. Middag har mest grønnsaker og lite kjøtt. Om jeg har fisk så er det større mengde. Hjemmelaget knekkebrød med tunfisksalat har jeg spist mye av. Minsket kylling da jeg leste at dette inneholder mye kolesterol, men vet ikke om det stemmer.. Spiser svært lite egg. Jeg har funnet ut at jeg må finne ut hva som kan spises i stedet for bacon, masse smør og fløte.. Da slipper jeg å KUTTE UT Noe, men erstatter det med noe. Og gå tur. Hver dag. Trenger ikke være så langt og bratt, men gå en tur. Gjerne rett etter måltid. Jeg spiser ikke ferdig produkter som gryter fra Toro for eks. Erstattes med hermetiserte tomater og gode grønnsaker, mager kesam, urter, krydder.. Når jeg skal planlegge Måltider så tenker jeg FØRST på grønnsaker og går alltid og handler disse først. Gjerne de på tilbud. Spiser alltid grønnsaker før alt annet i Måltider. Kolesterolet var faktisk betraktelig redusert etter seks måneder. Koser meg med cashewnøtter og 70 % sjokolade. (klarer ikke holde meg til dette 100 %, men har gjort en ganske bra endring i forhold til tidligere) Lykke til! Kolesterolsenkende medisiner har en del bivirkninger som jeg ikke ønsker å utsette meg for. Anonymkode: 013cd...20e Jeg er forresten kvinne på 49 år og mitt ldl kolesterol var over 7, husker ikke hva siste prøven var. Ferdigmat er det viktig å erstatte med gode råvarer som du tilbereder selv. Anonymkode: 013cd...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #18 Del Skrevet 6. desember 2024 https://www.lhl.no/hjerte-og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/ Har du lest dette? Her er gode råd om hva og hvordan du kan leve og spise for å forbedre forholdene i kroppen. Det viktigste er: Stump røyken Vær i aktivitet som øker pulsen minst 30 minutter hver dag. Spis mere grønt, fiber, ren mat (ikke pølser, farse og kjøttdeig), bruk oljer og magre meieriprodukter. Disse tre punktene vil gi deg vektreduksjon og forbedre fettnivåene i blodet. Bare prøv! Anonymkode: 53583...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #19 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du må ha misforstått legen, det er selvsagt mye å hente på livsstilsendring ifht blodsukker og blodtrykk. Riktig kosthold og bevegelse endrer slike ting. Anonymkode: 013cd...20e Ja, det er det jeg mente. Jeg har sikkert formulert meg dårlig her, det fastlegen sa, er at det er betydelig mer helsegevinst for blodtrykk og blodsukker med livsstilsendring, enn det er med kolesterol. Jeg har gjort en stor innsats for å endre helseparametere og alt er blitt perfekt, bortsett fra nettopp kolesterolet, som fremdeles henger litt igjen. Anonymkode: c3c41...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #20 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, det er det jeg mente. Jeg har sikkert formulert meg dårlig her, det fastlegen sa, er at det er betydelig mer helsegevinst for blodtrykk og blodsukker med livsstilsendring, enn det er med kolesterol. Jeg har gjort en stor innsats for å endre helseparametere og alt er blitt perfekt, bortsett fra nettopp kolesterolet, som fremdeles henger litt igjen. Anonymkode: c3c41...09d Da er du jo superflink ☺️ Jeg har lest at valnøtter er gunstig, men vet ikke. Jeg spiser en liten håndfull hver dag. Steker de i ovnen et kvarter på 150 grader, da er de sprø og gode 🤩 avkjøler og oppbevarer de i en krukke på kjøkkenet. Anonymkode: 013cd...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå