Gå til innhold

Restemat i barnehagen og løs mage.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var det julebord i barnehagen hvor foreldre hadde laget med en rett hver. Det var mye rester og i dag har de fått det til lunsj. Da vi kom hjem fra barnehagen fikk vår datter akutt mageknip og diaré. Ingen oppkast, men løs avføring som varte noen timer. 

Kjenner jeg reagerer på at barnehagen gir restemat slik. All maten er nok laget onsdag kveld, deretter fraktet til barnehagen og varmet opp. Så har det blitt pakket vekk, lagret èn natt til før det nok en gang blir varmet opp.

Hva er deres tanker?

Anonymkode: f8774...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste går jo det greit med. Men det er godt mulig det er noen med dårlig håndhygiene som enten har laget eller håndtert maten som er skyld i det.

Anonymkode: 1c676...3c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Noen ganger blir man litt dårlig i magen, sånt skjer. 

Anonymkode: c3abb...f46

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppbevart kald skal det gå bra  var nok noe annet som gjorde det.

Anonymkode: ceb30...111

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo like gjerne være at hun har spist noe hun ikke tåler, det betyr ikke nødvendigvis dårlig hygiene. Men rett og slett en type mat magen hennes ikke takler så bra.

Jeg tåler ikke tomater f.eks. Blir dårlig i magen av det og får diare i flere timer dagen etter inntak.

Anonymkode: 5d35c...f8e

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke fått lov å servere dette i barnehagen jeg jobber i. 

En ting er hva foreldrene har med den ene dagen og serverer barna sine selv, men som institusjon er det strenge regler for mathåndtering og vi hadde som sagt ikke fått lov å servere av de samme grunnene du nevner.

Anonymkode: c40ec...9cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær en klagenisse og lag problemer av bagateller. Diaré kan lomme av så mangt. Mandariner for sønnen min

Anonymkode: 05b94...4fa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har stått framme noen timer onsdag kveld så synes jeg det er rart de bruker det opp igjen. Jeg er for å begrense/ikke kaste mat. Men her vet man ikke hvor lenge maten har stått onsdag så jeg ville ikke servert det igjen dagen etter. Ville latt det passere, gjort er gjort. 

Anonymkode: 6aa89...3ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. 

Magesurret til barnet har antagelig ingenting med lunsjen å gjøre heller. 

Anonymkode: 7239a...96a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I går var det julebord i barnehagen hvor foreldre hadde laget med en rett hver. Det var mye rester og i dag har de fått det til lunsj. Da vi kom hjem fra barnehagen fikk vår datter akutt mageknip og diaré. Ingen oppkast, men løs avføring som varte noen timer. 

Kjenner jeg reagerer på at barnehagen gir restemat slik. All maten er nok laget onsdag kveld, deretter fraktet til barnehagen og varmet opp. Så har det blitt pakket vekk, lagret èn natt til før det nok en gang blir varmet opp.

Hva er deres tanker?

At det kunne skjedd hjemme også, de fleste har restemat i blant. Dette har da vært engangshendelse for kunnet barn. Hvordan vet du at det kommer av maten?

Anonymkode: dddc5...9c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen foreldre får lov til å ta med mat i vår bhg, kun det de selv lager. De spiser ofte restemat, men da blir det bare varmet opp 2 ganger, deres julemat må vel ha vært varmet 3 ganger, og det er ikke greit. 

Anonymkode: 7845e...14d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi hadde ikke fått lov å servere dette i barnehagen jeg jobber i. 

En ting er hva foreldrene har med den ene dagen og serverer barna sine selv, men som institusjon er det strenge regler for mathåndtering og vi hadde som sagt ikke fått lov å servere av de samme grunnene du nevner.

Anonymkode: c40ec...9cb

Ikke vi heller. Kun én oppvarming, og da har vi strenge regler for nedkjøling og hvor lenge det kan stå ute etc. 

Tillegg: mener én oppvarming etter tillaging, så totalt to varmebehandlinger. 

Endret av smurfebuss
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er deres tanker?

Du vet ingen verdens ting om hva som har forårsaket ditt barns mageproblemer. Hadde dette vært maten i dag, så er sannsynligheten for at hun hadde kastet opp vært langt større. 
Det kan like gjerne være et magevirus som maten. Og det mageviruset kan komme fra hvorsomhelst.

Den maten som spises på restauranter og andre spisesteder får nok røffere behandling og lengre oppbevaringstid enn det den omtalte maten har hatt. 
Kutt ut,å være hysterisk, du sliter deg ut på slikt tull, unødvendig tull.

Anonymkode: 1de83...7d8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det var restematen? I vår barnehage og flere av barnehagene og skolene rundt går det magevirus med løs mage og mageknip (ikke oppkast) nå.

Anonymkode: 5c16c...5cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har hatt med mat til avslutninger på skolen etc. har vi tatt med resten hjem samme kveld. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som jobber i matbransjen kan ikke servere mat som er varmet opp en 3. gang, og dette burde folk i barnehage vite også. Dette lærer man vel ila første ukene på matfag

Anonymkode: 0c63c...5f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg ikke med sikkerhet om det var maten – det kan like gjerne være omgangssyke.

Spørsmålet mitt var ganske enkelt: Hva er deres tanker om å servere restemat på denne måten? Ut fra svarene her virker det som om mange ikke tar mathygiene særlig seriøst, og det er rett og slett skremmende. Hvis dere er like slapphente på kjøkkenet hjemme, er det enda mer bekymringsfullt at barnehagen varmer opp denne maten to ganger og serverer den til barna. Det burde ikke være kontroversielt å forvente bedre rutiner.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig vet jeg ikke med sikkerhet om det var maten – det kan like gjerne være omgangssyke.

Spørsmålet mitt var ganske enkelt: Hva er deres tanker om å servere restemat på denne måten? Ut fra svarene her virker det som om mange ikke tar mathygiene særlig seriøst, og det er rett og slett skremmende. Hvis dere er like slapphente på kjøkkenet hjemme, er det enda mer bekymringsfullt at barnehagen varmer opp denne maten to ganger og serverer den til barna. Det burde ikke være kontroversielt å forvente bedre rutiner.

Ts

Tror ikke engang det er lovlig med tanke på mathygiene. Å varme opp mat mange ganger er ikke trygt, og jeg ville blitt skeptisk til de ansatte med så dårlig dømmekraft 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Sånne foreldre som deg er faen meg som dementorer i rommet - suger all glede ut av rommet med å klage og finne feil. 

Anonymkode: 05b94...4fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...