Gå til innhold

La voksne barn feire jul alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er datteren som er grunnen til at de ikke kan feire sammen, fordi hun må jobbe.

Kanskje er de for skrøpelige til å reise i år.

Anonymkode: 1b1cc...19f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et problem for datteren? Hvis ja, i hvilken grad har datter prioritert å feire jul med sine foreldre tidligere år? Altså, er de en nær familie som bor sammen alle juledagene, spiller brettspill og har mange tradisjoner sammen, eller har datter droppet inn hos mor og far på julaften, tilbrakt noen timer der og dratt hjem til sitt? Mens mor (la oss være realistiske) har styrt og vasket og laget mat i lange tider i forveien)? I så fall synes jeg i hvertfall ikke mor og far trenger å ha dårlig samvittighet!

Anonymkode: 2cb9e...3c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husker de årene da min kjæreste sin mor syns det var for tidlig å feire jul sammen. Samtidig hadde jeg en psykisk syk mor som jeg ikke hadde kontakt med. Så fikk jeg stadig beskjed at det ikke var plass til meg hos faren min, pga stemor. Så jeg feiret jul alene fra jeg var 18.

Ordnet ferdig ribbestykke fra meny, lagde resten av middagen selv, åpnet 3 pakker, spiste godis og så på tv hele kvelden. Hvert år. 

Anonymkode: 4f230...0d6

Har lignende historie og føler sånn med deg! :klem:

Til dere andre: tydeligvis har dere ikke peiling på dysfunksjonell familie og omsorgssvikt. Opplever man jula som vanskelig og ofte tilbringer den alene er dette en dag/høytid som faktisk kan trigge mørke tanker.

Jeg har i år valgt å spre omsorg videre på diverse måter, slik at flere ikke føler seg så alene ❤️ Ja, jeg er alene i julen.

Anonymkode: e6dee...fd9

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagd deg et problem her nå? Har denne voksne ikke noe nettverk? Jeg har feirer jul hos venninner før, og det vet jeg også at andre single har gjort.

Anonymkode: d7fad...ae0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sånn tråd som jeg ikke forstår poenget med. «Å, huff og huff, sånn kunne jeg aldri gjort!»

Ts, vet du i det hele tatt om denne datteren oppfatter dette som et problem? 

Jeg syntes i hvert fall at det var provoserende da folk uffet seg og syntes sååå synd på meg en jul jeg skulle være alene, også etter at jeg selv sa at det var helt fint. Jeg syntes ikke det var trist i det hele tatt, og storkoste meg. 

Anonymkode: 43451...6b4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt mitt barn være alene julaften med mindre det var noe hen selv ville. Uansett om barnet er 20 eller 50 år. 

Anonymkode: 32ec8...bce

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generelt basis tenker jeg at pensjonister kan reise hver dag, hele året.
Jeg har problemer med å skjønne hvorfor de prioriterer å reise akkurat julaften - når de vet at det eneste barnet de har er forhindret i å reise til dem pga jobb. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (10 minutter siden):

Jeg har problemer med å skjønne hvorfor de prioriterer å reise akkurat julaften - når de vet at det eneste barnet de har er forhindret i å reise til dem pga jobb. 

Jeg er enig.  Hadde jeg vært foreldrene i dette tilfellet hadde jeg vært hjemme med datteren på julaften. Jeg lar ikke mine barn være alene på julaften uansett alder.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

cafflatte skrev (52 minutter siden):

Jeg er enig.  Hadde jeg vært foreldrene i dette tilfellet hadde jeg vært hjemme med datteren på julaften. Jeg lar ikke mine barn være alene på julaften uansett alder.

Men kanskje de har snakket om dette med datteren, og datteren synes det er helt strålende? Det er ikke datteren som har skrevet på KG, men morens venninne.

Jeg er enig med en annen bruker, ts kan tilby denne datteren å feire jul med henne i stedet for å bare synes synd på henne og lage en tråd om det på KG.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kanskje de har snakket om dette med datteren, og datteren synes det er helt strålende? Det er ikke datteren som har skrevet på KG, men morens venninne.

Jeg er enig med en annen bruker, ts kan tilby denne datteren å feire jul med henne i stedet for å bare synes synd på henne og lage en tråd om det på KG.

Ja, det er derfor jeg skriver på generelt basis. Om det er slik at datteren virkelig ønsker å feire jul alene - helt ok..

Dog, det er ikke enkelt å være den som må si «Please, kan dere la være å reise i fra meg i julen». Da er det enklere å si «Selvfølgelig, bare reis, jeg gleder meg til å være alene». 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (4 timer siden):

De blir hjemme, og reiser ikke til datteren.

Hun kan ikke komme til dem, for hun må jobbe.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne voksen datteren? Tenker at det er forskjell på en 20 år gammel student som bor på hybel, og en 35 år gammel dame med egen leilighet og jobb. 

Anonymkode: 6b6e6...ba7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De blir hjemme, og reiser ikke til datteren.

Hun kan ikke komme til dem, for hun må jobbe.

Ok, jeg syns bare jeg leste fra TS at de er hjemme alle sommermnd og jul ellers..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alder på både foreldre og datter har noe å si, her. Om foreldrene begynner å bli eldre, kan det være de ikke lenger føler seg i form til å reise til Norge vinterstid.

De har, slik jeg leser deg, tatt hensyn til datter og reist til Norge for å feire jul med henne i en årrekke allerede. Er de nå i en alder hvor det er mer naturlig at datter tar hensyn til foreldrene enn omvendt?

Siden datter jobber turnus, har hun kanskje muligheten til å ta på seg ekstravakter i jula i år, og kan forhåpentligvis opparbeide seg mer sammenhengende fri i jula til neste år. I så fall kan datter eventuelt ta turen til Spania neste år så de kan feire sammen da. 

Anonymkode: 07d59...2fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid minst en ekstra rundt bordet på julaften som egentlig skulle feiret alene. I år får vi to. Det er bare supertrivelig. Øvrige familie setter også pris på ekstra selskap. Hun har kanskje en venninne, øvrig familie eller en kollega som har en ekstra stol? Syntes ikke nødvendigvis at dette er foreldrenes ansvar.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feiret alene to ganger da mannen jobber turnus. Mitt valg å ikke reise der foreldrene mine er det året. Ingen av oss har noen gang problematisert det. Ville satt ned foten om de insisterte på å komme hit de gangene han har vakt julaften. 

Dette er bare en god øvelse for datter. Hun er voksen, og har gjort seg veldig avhengig av foreldrene. Man kan søke til venner eller annen familie. Man kan bytte vakt og reise til Spania. Eller man kan feire alene. Sliter man med å finne slike løsninger vil hun ha det veldig tungt den dagen de er borte. 

Anonymkode: 25ffe...15c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært uaktuelt her. Jula er for familien, så med mindre de ønsker selv å feire alene, så feirer vi sammen 4 generasjoner. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig for oss å virkelig vite hva som er ok og hva som er hjerterått i historien din, men selv kunne jeg ikke reist fra voksne barn, eller latt være å være sammen med dem i jula om de ønsket. Det er jo ingen kjærlighet som er like sterk som kjærligheten man har til sine barn. 

Anonymkode: 61a15...941

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt det var greit om mine foreldre skulle feiret i Spania et år. Selv hadde jeg tilbudt meg å jobbe, vært frivillig på et arrangement, feiret med annen familie eller kunne sikkert vært hos ei venninne og familien hennes. Måtte jeg vært alene julaften, skulle det også gått fint om det bare var for et år. 

Anonymkode: e229d...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er ung voksen og bor på hybel eller i studentkollektiv så tenker jeg det er kaldt og kjipt. Hvis hun er 27 og bor for seg selv så vil hun jo kunne komme seg igjennom dette. Jeg har selv feiret juleaften alene og gledet meg til alt jeg skulle gjøre HELT ALENE. Problemet for meg var at dagen gikk så fort med siste innkjøp, alle telefoner for å ønske god jul, lage mat og god drikke gjennom dagen, se filmene jeg pleier å se. 

Det er kjipt å feire jul alene hvis man ikke vil, men det er mulig å gi seg selv et best mulig utgangspunkt for en hyggelig kveld. 

Anonymkode: 2042c...439

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...