Gå til innhold

La voksne barn feire jul alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja. Jeg er ikke inkludert i jul i min familie. De sier vel at jeg er invitert, men jeg er egentlig ikke det. Jeg får ingen invitasjon, men om det blir snakk om så mener de jeg er det.. Jeg nekter også å feire med en overgriper, mens familien mener at det er jul, og da må en bare prøve. Jeg setter grenser og da er jeg ikke en del. Jeg løste det i mange år med å jobbe og å være frivillig. Begge deler var veldig fint. Jeg har også hatt noen kjempefine juler alene hjemme. Det er litt hva en gjør det til. 
Jeg har laget meg god mat, gått meg en tur for å se på julelysene, og sittet i pysjen på nett. Er overraskede mange som er aktive selv på selveste julekvelden. 

Jeg har med årene blitt alvorlig syk, og har hatt mange juler på sykehus. Det har gått fint det også. Jeg synes jo ikke det er så fint gjort at disse foreldrene, men forundrer meg ikke, og en har vel ikke et ansvar sånn, når barna er voksne. Litt sært, ja det er jeg enig i. Men bor de her eller der? For spørsmålet er jo også hvem som skal reise? Er jo like naturlig at hun drar til dem om dem ikke bor i Norge, som at de kommer til Norge. 

Er det noen andre hun kan feire med? Eller støtte henne i å lage seg en fin jul alene hjemme. 

Anonymkode: cb098...ec3

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om foreldrene bor i utlandet tenker jeg det er datters ansvar å dra til dem, ikke motsatt. Hadde vært noe annet om de hadde valgt å reise bort fra henne i julen, men de velger jo å være hjemme? Hun skal jo jobbe store deler av julen, så de blir jo sittende mye alene likevel.

Har jobbet mange julaftener før jeg fikk barn, er kjempekoselig! 

Anonymkode: adeac...e40

De bor her. Men har hus i Spania. Avtalen var at de skulle komme hjem til jul, men de forandret mening 

Anonymkode: db2f1...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (8 minutter siden):

Jeg går ut i fra at du kjenner denne jenta ganske godt siden moren og du er venninner. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spurt om hun ikke ville feire juaften sammen med deg og de du skal være sammen med.
Da er hun ikke alene, men kan velge å være det hvis hun vil.

Vi reiser til svigers 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kunne du ha reist bort i julen og latt ditt voksne barn feire jul alene? 

Min venninne og mann er pensjonister med hus i Spania. De har ei datter. Datter har ikke mann eller barn. Så de 3 har feiret jul sammen i mange år. Min venninne kommer hjem til Norge til jul hvert år. Men i år vil de bli i Spania og feire der. Men da må datteren være alene i julen eller håpe på at hun kan feire hos noen venninner.

Kunne du ha gjort sånn? Jeg tror ikke at jeg klarer å la ett av mine barn feire jul alene selv om de er voksne 

Hvor lenge skal man dulle med et voksent barn? 

Anonymkode: 6fac2...7f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge skal man dulle med et voksent barn? 

Anonymkode: 6fac2...7f4

Det er å dulle med familiemedlemmer når man feirer jul med dem? 

Glad jeg ikke er i famiiie med deg.

Anonymkode: b708c...7fc

• Liker 17
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er og har alltid vært singel, men jeg har alltid reist til andre siden av landet til mine foreldre til jul. Men i 2020 måtte jeg lage en "kriseplan" i tilfelle det ikke ble lov å reise langt og møte folk (man visste jo ikke, ting endret seg jo fort). Heldigvis var det åpent nok julen og jeg kom meg "heim". Men jeg hadde klart meg alene, jeg hadde kjøpt masse god julemat (selv om det hadde hett Fjordland, men hadde prøvd å finne alternativer) og min favorittmat ellers. Mye god juledrikke og julegodteri hadde det også vært plass til. Har dessuten to søsken jeg kan reise til når mine foreldre går bort om mange år, så de fleste år regner jeg med at jeg er et sted i det minste en gang i løpet av julen, men de årene ingen av dem kan ta imot meg (av forskjellige grunner), så setter jeg i gang kriseplanen. Men alt i alt er jeg glad for å kunne reise og at mine foreldre tar imot meg med glede, enkelte år er dette eneste reisen jeg tar meg råd til (mine foreldre kommer oftere til meg). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (14 timer siden):

For meg høres det helt greit ut, hva er problemet med å være alene en jul? 

Problemet er kanskje at hun er glad i foreldrene sine og har lyst til å feire med dem? Jeg hadde helt klart greid å være alene i jula, men det hadde vært trist. Vennene er kanskje reist bort eller opptatt med egen familie, og har man en del fridager ser man jo ikke kolleger heller. Så det blir mye ensommere enn en vanlig uke der man er i full fart med jobb, trening og venneaktiviteter.

Anonymkode: b708c...7fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jula i år er full av fridager. En tur til Spania kan ordnes hvis hun virkelig vil 

Anonymkode: 1cbab...4a8

Jaha, mulig din er full av det 

Anonymkode: bf621...1de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 33 og singel og jeg reiser bort i jula hvis jeg ønsker det. Han er ikke noe spesielt julete av seg. Vi hadde tatt en pinnekjøttmiddag når jeg kom hjem.

Anonymkode: d52db...b0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 20.04):

Ypperlig anledning til å jobbe juleaften også 

Anonymkode: 1cbab...4a8

Det hadde jeg gjort. Hadde vært dritlett å bytta og fordi mange har lyst på fri på julaften. Det gjorde jeg da jeg var singel og ikke kunne reise hjem til jul fordi jeg ikke hadde samlet fri i jula. Bytta meg til julaften kveld om jeg hadde fri eller tidligvakt den dagen. Gjorde en del kollegaer overlykkelige pga det

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt spørsmålsformulering: Burde et voksent menneske forvente at eldre foreldre skal avbryte utenlandsopphold og reise hjem bare så hun ikke skal være alene én dag? 

Jeg har vært alene på julaften, det handler mye om hva man velger å gjøre det til. Å være voksen handler dessuten også om å klare å håndtere at alt ikke alltid blir som man vil, finne løsninger på små og store utfordringer selv og å leve med at noen ting er litt kjipt, men man kommer seg gjennom det likevel.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 19.53):

Kunne du ha reist bort i julen og latt ditt voksne barn feire jul alene? 

Min venninne og mann er pensjonister med hus i Spania. De har ei datter. Datter har ikke mann eller barn. Så de 3 har feiret jul sammen i mange år. Min venninne kommer hjem til Norge til jul hvert år. Men i år vil de bli i Spania og feire der. Men da må datteren være alene i julen eller håpe på at hun kan feire hos noen venninner.

Kunne du ha gjort sånn? Jeg tror ikke at jeg klarer å la ett av mine barn feire jul alene selv om de er voksne 

Voksne barn har ofte andre muligheter, eller de kan lage seg en julefeiring alene som de kan trives med. Tenker at venninnen din og mannen gjør det som passer for dem og så snakker de med datteren sin. 

Anonymkode: d96da...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker de årene da min kjæreste sin mor syns det var for tidlig å feire jul sammen. Samtidig hadde jeg en psykisk syk mor som jeg ikke hadde kontakt med. Så fikk jeg stadig beskjed at det ikke var plass til meg hos faren min, pga stemor. Så jeg feiret jul alene fra jeg var 18.

Ordnet ferdig ribbestykke fra meny, lagde resten av middagen selv, åpnet 3 pakker, spiste godis og så på tv hele kvelden. Hvert år. 

Anonymkode: 4f230...0d6

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kunne jeg. Når jeg er pensjonist (som paret det skrives om i hi er) vil mine barn være 40+, da er det på høy tid at de klarer å ordne slike situasjoner selv. 

Anonymkode: 45de3...312

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I fjor måtte sønnen min jobbe i jula, et godt stykke fra der vi bor. Det ble en annerledes jul for oss alle, for da dro vi dit hele familien, så vi kunne feire sammen likevel. Selvfølgelig tilpasset hans arbeidstid også. Viktigste er at vi er sammen i jula, og at ingen er alene, ikke hvor vi feirer jul. 

Blir selvfølgelig en utfordring dersom det skulle skje at to barn må jobbe langt fra der vi bor, på ulike steder, men det tror jeg ikke skjer egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at mine foreldre var klare til å droppe alt for å feire jul med meg et år, da mine originale juleplaner ble avlyst. Det var i hvert fall ikke snakk om at jeg fikk feire alene, selv om jeg fortalte dem at det gikk fint. Det er det som er normen i min omkrets, jeg syns det høres merkelig ut å ikke prioritere sine nærmeste sånn sett. 

Det er ikke snakk om at voksne folk "ikke klarer seg" alene på julaften, men det er nok en grunn til at selvmord/selvmordsforsøk går til værs i høytiden. For da føler man seg gjerne ekstra alene om en ikke har noen rundt seg. Jeg har feiret med ei venninne som egentlig skulle være alene, og et annet år har jeg har invitert med meg en nabo som ikke hadde noen å feire med. 

Anonymkode: 1f565...a0f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...