Gå til innhold

To hunder i samme husstand

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heia!

noen her som har erfaring med 2 hunder i samme husstand? Gjerne de som har to tisper/tispe + hannhund! Har ikke bestemt kjønn enda, da jeg er redd for samkjønnsagressjon samtidig som det frister lite med hannhund og tispe ift løpetid..

vurderer hund nr 2, har ei tispe nå!

tispa vi er nå nettopp ferdig med løpetid, og valp nr 2 kommer Ila 4 uker… hvordan vil dette gå når tispa er rett etter løpetid?

Anonymkode: af811...a56

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du allerede venter på hund nr 2, så må du bare håpe at alt går bra. Antar du vet den eldste hunden går overrens med de fleste hunder? 

Har hatt to hunder selv, men overtok de fra samme eier. Så det var litt annerledes. De kan ha ulike personlighet og du bør legge til rette for det. Feks kan den ene være mer pågående og leken enn den andre, slik den andre ikke får "fred". Da må du se på mulighetene for å dele av rom el. (Ikke hele tiden, men innimellom). Jeg måtte også trene med en og en da de trengte å øve på ulike ting. De hadde også ulike preferanser for tur. Ene kunne gå langt, gjerne i skog/fjell og brydde seg ikke med været. Den andre likte helst turer i tørt vær, hatet å bli skitten og ville leke mer.

Anonymkode: cca36...786

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er mor og datter. Går fint sammen og har mye glede av hverandre. Jeg har lagt vekt på å trene de separat, særlig i starten, så de ikke skal bli for avhengige av hverandre - gått tur med en, latt den andre være hjemme alene osv. Nå går de mest sammen, men tåler fint å være alene også. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tisper av samme rase her. Ca 4 års aldersforskjell. 

De er bestevenner og sloss aldri om noe. Spiser side om side, sover sammen og leker sammen. 

Samtidig er det to helt forskjellige hunder. En er rolig og en er vilter, men begge er heldigvis glade for å gå tur og begge går gjerne langt. 

Jeg syns det er veldig koselig med to, de har glede av hverandre. 

Anonymkode: a21df...969

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper. Den yngste kom rundt 2mnd etter den eldste var ferdig med løpetid. Etter løpetiden blir hun veeeldig rolig med noen tegn på innbilt svangerskap, for så å bli veldig leken etter rundt 2-3mnd, så det passet veldig fint. Hun tok til seg valpen som om den var hennes egen. Det var kjærlighet fra første blikk. 

Rasen jeg har er ofte samkjønnsaggressive. Min eldste er generelt ganske mild. Hun kan ha småproblemer med andre tisper, men kan også gå fint med noen tisper. Det kommer an på tispa, egentlig. Valper er hun flinke med, annet enn at hun er litt for tolerant kanskje. 

Det gikk veldig fint. De lekte godt sammen. Jeg kjøpte inn to bur og matet de i hvert sitt bur det første året, siden rasen ofte kan bli ganske krass på ressurser. Jeg ønsket at de skulle føle seg trygge rundt mattid, og at ingen av de skulle føle at den andre var en trussel når det kom til mat. Senere begynte jeg å mate de i hvert sitt hjørne på kjøkkenet. Det går veldig fint, men jeg står der og passer på at den som blir ferdig først, ikke står og glaner/nærmer seg den som fortsatt spiser. De er begge ekstremt glade i mat, så jeg synes det er greit å være litt påpasselig slik at de aldri får mulighet til å komme i konflikt.

Jeg tok samme stilling til alt annet, egentlig. Om jeg så at den ene (som oftest den yngste) ble for ivrig i leken, avbrøt jeg leken med et hyggelig kontaktord så de fikk en pause. Jeg sa aldri "nei" på en høy, skummel måte, for jeg ville ikke at de skulle assosiere ubehag med hverandre. Fokuset mitt var på å aldri sette de i situasjoner hvor det kunne oppstå konflikt, og generelt gi de mange positive opplevelser sammen. 

Det er mulig jeg har vært mer nøye på det enn man kanskje trenger, men rasen jeg har er ganske intens, og det sies at om to tisper først braker sammen på ordentlig, så er det nærmest null sjanse for gjenforening.

Det har dog gått veldig bra. De nærmer seg gamle damer nå. De har totalt forskjellige personligheter, og de er begge veldig intens på mat. Likevel har det ikke vært noen store konflikter annet enn et lite knurr her og der. De leker sammen. De sover gjerne oppå hverandre. De vasker hverandre. De er glade i hverandre. Jeg kan se litt endring i hvor glade de er i hverandre før, under og etter løpetid. Rett før løpetid er de litt anspente generelt, så da unngår jeg for eksempel godbitsøk inne, hvor de går tett på hverandre. Under løpetiden er de elskere, og etter løpetiden elsker de hverandre 😅

I utgangspunktet skal det jo gå helt fint å ha to tisper sammen. Man må bare følge de vanlige reglene for når man får en valp i et hus hvor det allerede er en hund: en god introduksjon, rutiner og skille under mattid, gi den voksne mulighet til å trekke seg unna om det blir mye, gi begge egentid med deg, og pass på at de får positive opplevelser sammen, og unngå å sette de i situasjoner hvor det kan oppstå konflikt.

Gratulerer med valp! Kos deg masse, og håper alt går som det skal 🙂

Anonymkode: 6629d...fef

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp.

Det er så hyggelig med flere hunder sammen. 

Hvis du ikke har bestemt kjønn ennå så hadde jeg nok kjøpt en til av samme kjønn som den du har nå. En tispe til. For å slippe unna mye når de har løpetid.

Jeg har selv flere tisper sammen og det går veldig bra.

Skal du ha samme hunderase som den du har nå? Eller samme størrelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 tispe og 1 hannhund, hannen er kastrert. Går veldig fint, fikk tispa 3 år etter vi fikk hannen. De er ikke bestevenner men har det greit sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så… Jeg har 2 tisper, begge typ medium/stor gjeterhund rase og 5 år mellom dem. Det har ikke alltid vert helt knirkefritt fordi den yngste har ressursforsvar. Foring må foregå hver for seg og spesielt den yngste må ikke få for mye godis, kos eller oppmerksomhet hvis ikke det er gjennomtenkt. Går fint for meg og min partner som eier dem og tispa med ressursforsvar kommer aldri inn i «feil modus» med oss

Men hun er en sånn type som er veldig snill, ukomplisert og glad i mennesker. 0 problem der. Men hun kan bli eiesyk, og hvis en person har gitt henne for mye kos, klem og mat så tror hun at hun «eier» den personen. Hvis en hund (inkl den hun har bodd i flokk med i flere år nå) kommer for nær når hun har bestemt seg for å «eie» noen så kan det bli slåsskamp.

Litt merkelig egentlig. Men mennesker som er for «snille» ønsker hun å eie. Vi har en regel hjemme nå om at hun får ikke lov til noen ting. Hun må bli invitert. Så hjemme får hun ikke være i sofa/seng, hun får ikke komme å få mat/godis, får ikke lov å legge seg oppå eller ved siden av meg på eget initiativ. Da kan hun bli en demon. Men så lenge vi er litt strenge å ber henne om ting eller sier at det er greit så er hun rolig å snill. Merkelig hvordan hodet på den hunden fungerer, spesielt siden hun ser ut som en liten uskyldig engel mesteparten av tiden

Uansett så er mitt eneste tips at du er litt konsekvent fra dag 1. Begge hundene burde ha en trygg rolig plass å spise å sove. Å det kan være greit å lære begge hundene fra starten at de må vente på sin tur, du bestemmer hvem som er først, når lek/trening starter å avsluttes

Anonymkode: fb69a...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 tipper inntil om torsdagen. Hadde løpetid samtidig på begge. Her var det 4 år mellom. Gikk veldig greit her..eldste lærte yngste mye opp. De gikk fint overens . Var noen ganger yngste prøvde å bli sjef,men fikk da beskjed fr eldste at det ikke stemte.

Anonymkode: cf10c...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tisper med ca ett år imellom. Det var en tilpasningsprosess hvor de bestemte sine grenser og satte rang. Men når det var gjort viste de hvor de hadde hverandre og er nå bestevenner. Yngste var 10 mnd da vi overtok henne, så hun var i tillegg i verste ungdomsperioden. Hadde hun vært liten valp hadde det nok gått enda letter. Er helt supert å ha to, de har så mye glede av hverandres selskap, og vi får dobbelt så mye kos 😍

Anonymkode: 73247...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 hannhunder, ca 2 år mellom. Ingen problem . Ulike typer brukshundraser. De bryr seg ikke så mye om hverandre. 

Anonymkode: 261fe...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt flere tisper sammen, det går helt fint. Først to tisper med 7 år mellom seg, og i dag har jeg to like gamle tisper (kullsøsken). 

Samkjønnsaggresjon er mer en raseting enn generelt. Nesten alle jeg kjenner med to eller flere hunder holder seg til samme kjønn.

Anonymkode: 602e4...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unngå sjalusi bør man ha en plan for..

Hvis ikke, kan du selv ha skapt en grobunn for en dårlig relasjonen mellom hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...