Gå til innhold

Må si jeg er sjokkert over endringene i kroppen etter å tatt ut hormonspiralen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For mye østrogen drukner testosteronet i kroppen, dvs lavere sexlyst og nedstemthet. 

Her i overgangsalderen får jeg både østrogen og testosteron.

Anonymkode: 61abb...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke hvordan du føler deg «ført bak lyset når det kommer til bivirkninger», når bivirkningene står tydelig oppført i pakningsvedlegget til disse preparatene.. Men at kvinner samlet sett spiser disse tablettene uten å tenke på hva det gjør med kroppen er en annen ting. Det er på en måte sosialt forventet at kvinner tar p-piller, så unge jenter starter på dette uten å vie det så mange tanker.

Synes det er på tide at det heller blir sosialt forventet at menn tar p-piller. Noe som aldri kommer til å skje, på grunn av bivirkningene 

Anonymkode: d63a4...d60

Når jeg var ung kom det en lege på besøk til klasen min for å holde et litte foredreag. Det jeg husker best var at han sa at "det ikke finnes noen unskyldning for å ikke ta p-piler". Istedenfor å fortele om bivikninger sa han at det var farlig å ikke ta de, på tros av at vi har så unge at de færeste av oss i det helle tatt hadde hat sex.

Så jeg følte meg definetivt ført bak lyse når jeg inså at det finnes flere gode "unskykdninger" til å ikke ta p-piller. Du kan si jeg var naiv som stolte på en lege i stedenfor å lese pakningsvedleget nøye, men så naiv var jeg. Synes det er trist at man ikke kan stole på at helsevenset advarer oss, men heller må lese oss opp selv. Det er ikke alle som har foorutsetninger for å lese seg opp og forstå slikt heller. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei jeg føler meg som en tenåring. Det er deilig å føle man lever altså men når man er singel så er det jo egentlig litt tortur 🥹

Anonymkode: 0978a...164

Det vil jeg tro. Jeg husker jo hvor digg sex var med mannen min før hormonspiral, mens nå kan jeg fint klare meg uten da jeg ikke evner å bli kåt. Onanering la jeg på hylla for flere år siden. 

Bare synd at sterilisering koster mer for kvinner enn menn, hvis ikke hadde jeg allerede gjennomført.

Anonymkode: 03185...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå er jo nedsatt sexlyst en kjent bivirkning med denne typen prevensjon. Sammen med en del andre kjipe bivirkninger som går på humør, hodepine osv. Ganske ironisk at kvinner tar medisiner som gir nedsatt sexlyst for å kunne ha trygg sex. Og ganske sikker på at dersom det var menn som måtte ta disse medisinene, så hadde ALLE heller brukt kondom. Hvor mange menn hadde giddet å tatt p-piller som gir nedsatt sexlyst, humørsvingninger osv? Mens kvinner stapper i seg dette nesten ukritisk i store mengder.

Jaggu på tide at menn i større grad tar ansvar for prevensjon, og ikke tar det som en selvfølge at kvinner tar p-piller

Anonymkode: d63a4...d60

Grunnen er vel at det som regel er kvinnene som må ta konsekvensen i form av svangerskap, barnefødsel og familieforsørging. Mennene er jo bare med på dette dersom de selv har lyst. Bivirkningene er barnemat i forhold til det å ta ansvar for oppfølging av et menneske helt til personen blir voksen.

Anonymkode: daee7...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hadde du spiral når du var så gammel? 

Anonymkode: e8405...579

Hehehe, er høyst fertil fortsatt:) Den siste ultralyden viste fertile egg som en 35 åring ifølge gynekologen. Spiralen skulle vært inne til jeg ble 56, men jeg ønsket den fjernet. 
Til info ble venninnen min uplanlagt gravid i fjor i en alder av 51.

k49

Anonymkode: fdf50...151

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grunnen er vel at det som regel er kvinnene som må ta konsekvensen i form av svangerskap, barnefødsel og familieforsørging. Mennene er jo bare med på dette dersom de selv har lyst. Bivirkningene er barnemat i forhold til det å ta ansvar for oppfølging av et menneske helt til personen blir voksen.

Anonymkode: daee7...edb

Er ganske mange menn her på KG som mener det er et grusomt overgrep at de må betale barnebidrag, p-piller for menn er kansje enklere for dem en å tvinge kvinner til abort. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi bruker ikke bare prevensjon bare for å unngå graviditet. Vi bruker det for å slippe mensen også. Jeg har kunna gjort mye for å slippe mensen. Hadde ting vært lettere for oss så hadde jeg fjerna alt som er. Men så lett er det ikke. Min mor sa at før så tok dem å skrapa livmorhalsen for å reduserer mensen. No så er ikke det like vanlig. Og skal mye til for at jeg får dekt det. Og det gjøres heller ikke her jeg bor. Så jeg har en lang vei for å få det innvilget enda. Siden jeg ikke har så store problemer. Men de er store for meg. Men ikke nok. 

Anonymkode: 952e1...b99

Jeg har lenge lurt på om mine blødninger ble mindre pga konisering. Det er vel ikke skraping av livmorhalsen akkurat, men de skjærer jo inni der. 

Anonymkode: c82e6...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Er ganske mange menn her på KG som mener det er et grusomt overgrep at de må betale barnebidrag, p-piller for menn er kansje enklere for dem en å tvinge kvinner til abort. 

Jeg tror ikke at så mange menn synes at det er et overgrep at de må betale for et ønsket barn.

Det st kvinner kjemper så hardt for at de og bare de skal ha retten til å beholde et barn mot farens vilje (og han skal betale), og at de og bare de skal ha retten til å avbryte det lille livet (mot farens vilje) opplever nok mange menn som at kvinnen har uforholdsmesig mye makt.

Anonymkode: cbac3...555

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (55 minutter siden):

Når jeg var ung kom det en lege på besøk til klasen min for å holde et litte foredreag. Det jeg husker best var at han sa at "det ikke finnes noen unskyldning for å ikke ta p-piler". Istedenfor å fortele om bivikninger sa han at det var farlig å ikke ta de, på tros av at vi har så unge at de færeste av oss i det helle tatt hadde hat sex.

Så jeg følte meg definetivt ført bak lyse når jeg inså at det finnes flere gode "unskykdninger" til å ikke ta p-piller. Du kan si jeg var naiv som stolte på en lege i stedenfor å lese pakningsvedleget nøye, men så naiv var jeg. Synes det er trist at man ikke kan stole på at helsevenset advarer oss, men heller må lese oss opp selv. Det er ikke alle som har foorutsetninger for å lese seg opp og forstå slikt heller. 

Du har rett. Jeg fikk ppiller i en alder av 15 pga sterke menssmerter. Fikk Yasmin, og fikk hovne vonde bryst, som om jeg var 12 og på vei inn i puberteten. Hadde vonde bryst i flere år før jeg ga opp og begynte på minipille, som hjalp. Tenkte ikke på at det var mulig å la være å gå på noe som helst før jeg var singel over tid. Så da jeg var 24/25 så sluttet jeg for alltid. Prøvde kobberspiral, men den måtte ut pga mannen fikk vondt av den. 

Anonymkode: c82e6...aff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (19 minutter siden):

Menn skriker og bærer seg om de må bruke kondom fordi det " er som å spise godteri med papiret på ". Aldri i verden om de vil godta å gå på piller som fratar dem sexlysten. 

Men at dama ikke har sexlyst plager dem ikke, så lenge de får tømt seg i deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta ut min over nyttår, og er spent på hvilke forandringer jeg evt kommer til å merke! Etter denne blir det aldri mer hormonell prevensjon.

Anonymkode: d927e...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med hormonspiral i 5år etter vårt første barn ble født. Levde nærmest uten sexlyst, men tenkte det bare var sånn det var fordi jeg hadde hørt om at det ikke var uvanlig med mindre sexlyst i småbarnslivet. Tok ut spiralen og iløpet av relativt kort tid følte jeg meg som meg selv igjen. Sexlysten skøyt i været, og hverdagslivet gjorde meg plutselig mye lykkeligere.

Kommer aldri til å sette inn hormonspiral igjen.

Etter vi fikk barn nummer 2 hadde jeg samtalen om prevensjon med legen igjen. Jeg sa jeg vurderte å prøve kobberspiral for å slippe hormonene. Det frarådet han. Han mente hormonspiral eller p-stav var det beste.

Endte opp med minipiller da det var hormon-alternativet med minst hormoner i seg. De er vel litt mindre sikker enn det han mente jeg burde gå på, men jeg kjenner veldig på det at jeg har ett liv som skal leves også. Jeg er ikke villig til å gi fra meg livsgnisten bare for å unngå å bli gravid igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mer sexlyst og gikk ned i vekt når jeg fikk hormonspiral, jeg. Er i slutten av 20-årene. Har heller ikke mens med spiralen.

Har mirena.

Anonymkode: e0ba3...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke at så mange menn synes at det er et overgrep at de må betale for et ønsket barn.

Det st kvinner kjemper så hardt for at de og bare de skal ha retten til å beholde et barn mot farens vilje (og han skal betale), og at de og bare de skal ha retten til å avbryte det lille livet (mot farens vilje) opplever nok mange menn som at kvinnen har uforholdsmesig mye makt.

Anonymkode: cbac3...555

Ser du at kvinner ikke hadde fått belastningen med å velge mellom å gjenomføre en medisinsk ingrep som abort eller oppdra barn allene, om menn hadde tatt p-piller? I stdenefor å kreve makt til å bestemme over kvinners kropper, kunne menn kreve p-piller som ga dem makt til å besteme over egne kroper. Jeg har alikeveld aldri sett en mann på KG klage på at han ikke har mulighet til å ta denne belastningen (hormonel prevansjon) selv, problemet er liksom altid at de ikke får påføre den (eller abort som er enda mer risiko og smertefult) på uvilige kvinner. Er ikke det litt rar problemforståelse? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Menn skriker og bærer seg om de må bruke kondom fordi det " er som å spise godteri med papiret på ". Aldri i verden om de vil godta å gå på piller som fratar dem sexlysten. 

Men at dama ikke har sexlyst plager dem ikke, så lenge de får tømt seg i deg. 

Ja, det finnes p-sprøyter som virker på menn. Problemet er bare at de får lignende bivikninger som alle kvinner får av p-pilla..... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan være tilfeldig men har tatt av noen kg, sexlysten har tredoblet seg,jeg er gladere og lettere til sinns,føler generelt en litt mer livsgnist. 
Skjønner ikke at en så liten ting kan skape så voldsom forskjell. 
Jeg trodde ikke den hadde en effekt på meg,men merket ikke til det før jeg fjernet den. 

Merket dere noe?

Anonymkode: 0978a...164

Forutenom vekta så la jeg veldig godt merke til alt det andre. Og som du også sier, jeg visste ikke at det hadde en sånn effekt på meg. Aldri mer! 

Anonymkode: 9a8ec...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

For en utrolig dum uttalelse fra en lege!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil jeg tro. Jeg husker jo hvor digg sex var med mannen min før hormonspiral, mens nå kan jeg fint klare meg uten da jeg ikke evner å bli kåt. Onanering la jeg på hylla for flere år siden. 

Bare synd at sterilisering koster mer for kvinner enn menn, hvis ikke hadde jeg allerede gjennomført.

Det er også en del bivirkninger med sterilisering for kvinner, men de blir ikke opplyst om. Hvis man søker på det på engelsk får kan mange treff.

Anonymkode: 93995...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43, tok ut spiral for litt over ett år siden. Men jeg er ikke fornøyd, jeg tror jeg setter inn spiral igjen. Mensen kommer oftere, pluss at jeg har blødninger 2-3 dager før mensen, så jeg blør jo halvparten av måneden, føles det som. Vet ikke om jeg fikk mer sexlyst men jeg har ihvertfall færre dager da det er mulig med sex. PMS er vel mye, jeg har så mye svinger i humøret at jeg ikke orker. Så nei, jeg tror det må bli en ny spiral på meg, eller kanskje pstav. 

Anonymkode: ad70d...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For en utrolig dum uttalelse fra en lege!

Det er også en del bivirkninger med sterilisering for kvinner, men de blir ikke opplyst om. Hvis man søker på det på engelsk får kan mange treff.

Anonymkode: 93995...7db

Skal sette meg grundig inn i det. Mannen nekter uansett å sterilisere seg, og kondom vil han ikke bruke så alternativer er sølibat eller at jeg går på prevansjon/steriliserer meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal sette meg grundig inn i det. Mannen nekter uansett å sterilisere seg, og kondom vil han ikke bruke så alternativer er sølibat eller at jeg går på prevansjon/steriliserer meg.

Jeg hadde valgt sølibat, tror du ikke mannen din ville endret mening etter noen måneder?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...