Gå til innhold

Far vil absolutt ha delt bosted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke barnebidrag mye mer enn 3500,- i 2024? Tror du blir lurt økonomisk her. 

Anonymkode: 7434c...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.20):

Er ikke barnebidrag mye mer enn 3500,- i 2024? Tror du blir lurt økonomisk her. 

Anonymkode: 7434c...63d

Barnebidrag regnes ut fra begge foreldres inntekt, pluss størrelse på samvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.00):

Beklager, ts får mindre ved delt bosted

Anonymkode: 6a24f...5fd

Og hvorfor i alle dager skal far, som ikke har barnet halvparten av tiden, få halve barnetrygden? Det koster å ha barn. Hvis han ikke ønsker mer samvær med barnet så bør fast bosted være hos mor. Det er et veldig tynt grunnlag å hevde at han er redd for at hun skal flytte vekk med barnet.

Anonymkode: baadb...9b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 17.04):

Far jobber turnus og har barnet halvannen uke på 2 mnd. Tidligere hadde vi delt bosted når han jobbet i land.  Vi hadde da 50/50 ordning.

Etter mye tull og ikke oppmøte ved samvær fikk jeg endret at barnet hadde mitt bosted og samvær med far via advokat. Han betalte 650 kr mnd i bidrag og fikk halve barnetrygden ved 50/50 avtalen vi hadde. 

Nå har han oversendt meg til en ny avtale med samvær der han mener at han skal ha delt bosted på barnet. Er «redd» for at jeg skal flytte vekk med barnet (noe jeg aldri blir å gjøre). Pga hans rettigheter vil han tvinge meg til å signere på dette og at jeg ikke kunne bestemme over dette. Jeg nekter å signere.

Vi har privat avtale når det gjelder bidrag. 3500,- han tjener 1,5-2 mill pr år og jeg 500000,-. Han har også kjøpt 4 hus det siste åretD 

Er det mindre bidrag han vil betale? , liker ikke at jeg får barnetrygden eller hva f er det han vil mer enn det ? Må ligge mer bak enn dette ? 

Anonymkode: a8233...759

Mener du da at han har barnet rundt 5 dager i måneden? Da skal han ikke ha noe delt bosted. Ikke skriv under. Hvis du skriver under på det kan han kreve halve barnetrygden. 

Hvordan kom dere frem til 3500,- i bidrag i mnd? Det var veldig lite til at han har samværsklasse 02

Anonymkode: baadb...9b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 17.40):

Typisk.. med tanke på at du never lønn og hus(som er totalt urelevant) , så er det jo klart hva du er ute etter hvertfall. Kanskje han ønsker å begrense litt på pengene du bruker på deg selv og ikke barna? 

Anonymkode: 4bd3c...39b

Hva faen vet du om hva ts bruker penger på? Hun nevner farens inntekt fordi det er ingen grunn til at han skal være sur pga barnebidraget han betaler, han merker det knapt med den inntekten han har! Så hvorfor gjør han det han gjør da?

Irriterer meg at sånne duster som deg tråkker inn i en tråd og tror du liksom vet svaret og kan alt om noen. Det gjør du ikke.

Anonymkode: fd9da...a73

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får mindre

Fikk endret til delt bosted og gikk fra å være samvær far med like mange døgn fra å betsle bidrag og til å få enorme mengder stønader inn på konto

Så ja det er økonomiske intensiver her

Enorme mengder stønader? Ja, jøss. 

Anonymkode: bc03b...224

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, ts får mindre ved delt bosted

Nei. 
Delt bosted og delt omsorg er ikke det samme 

Anonymkode: 26705...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 17.40):

Typisk.. med tanke på at du never lønn og hus(som er totalt urelevant) , så er det jo klart hva du er ute etter hvertfall. Kanskje han ønsker å begrense litt på pengene du bruker på deg selv og ikke barna? 

Anonymkode: 4bd3c...39b

Hun har gått med på en avtale der hans bidrag er mindre enn det nav ville utregnet.ganske tydelig da at det ikke er pengene hun er ute etter. 

Anonymkode: 5f50f...6b8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 18.39):

Kanskje han vil ha barna mer fordi det er hans barn?

Anonymkode: bf9df...80f

Så hans strategi med å ønske å ha barna mer er å ikke møte opp til det samværet han allerede har. Folk må slutte å si at menn er enkle, dette er 4D-sjakk. Man må nesten være en tivolipappa eller et KG-troll for å forstå det.

Anonymkode: 4138a...f90

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.09):

Om du ikke ønsker å signere avtalen, bare si nei. Eventuelt bestill en time til mekling på familievernkontoret. 

Anonymkode: 1ddf6...5db

Nylig kontaktet vi NAV for justering av bidrag hvor eks la frem en avtale som var i fra 2013 og usikkert. NAV ville ta utgangspunkt i denne mtp samvær hvor jeg da pekte ut at hans "avtale" ikke var signert da vi ikke hadde vært enig om nevnt avtale og at den itillegg skulle vare midlertidig (6mnd). At jeg måtte påpeke dette syntes jeg var sløvt, men det er viktig å spare på alle papirer: signert OG usikkerhet frem til barnet er 18. 

Vi gikk fra hverandre i 2012 og jeg må ENDA finne frem papirer og avtaler fra den gang med ujevne mellomrom.. 

Anonymkode: aac11...edb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 
Delt bosted og delt omsorg er ikke det samme 

Anonymkode: 26705...915

Er ikke noe som heter delt omsorg. 

Man har Samvær

Eller

Delt bosted

På siden av dette har man foreldreansvar alene eller Delt foreldreansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 17.04):

Far jobber turnus og har barnet halvannen uke på 2 mnd. Tidligere hadde vi delt bosted når han jobbet i land.  Vi hadde da 50/50 ordning.

Etter mye tull og ikke oppmøte ved samvær fikk jeg endret at barnet hadde mitt bosted og samvær med far via advokat. Han betalte 650 kr mnd i bidrag og fikk halve barnetrygden ved 50/50 avtalen vi hadde. 

Nå har han oversendt meg til en ny avtale med samvær der han mener at han skal ha delt bosted på barnet. Er «redd» for at jeg skal flytte vekk med barnet (noe jeg aldri blir å gjøre). Pga hans rettigheter vil han tvinge meg til å signere på dette og at jeg ikke kunne bestemme over dette. Jeg nekter å signere.

Vi har privat avtale når det gjelder bidrag. 3500,- han tjener 1,5-2 mill pr år og jeg 500000,-. Han har også kjøpt 4 hus det siste åretD 

Er det mindre bidrag han vil betale? , liker ikke at jeg får barnetrygden eller hva f er det han vil mer enn det ? Må ligge mer bak enn dette ? 

Bare si nei. Si at dere skal ha en avtale som speiler de faktiske forhold. 
Etterpå tar du bidraget via nav. 

Du beviser jo over tid at du ikke flytter. 

Antakeligvis er det penger han vil ha ja. 

Anonymkode: 7acef...56a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bre si nei. 

Vi har samme sak gående her. Far betaler allerede minimalt  (500 kr for to unger) men han mener jeg velter meg i luksus fordi jeg får barnetrygden. så han vil ha delt bosted så han får halve barnetrygden. 

Anonymkode: 20d3d...5bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.14):

men ønsker ikke dette da han ikke får nok fri. 

Hva mener du? Han har jo 4 uker fri..?

Med «fri», så mener du tid uten sitt eget barn?

Skjønner ikke at folk benevner tiden uten barn som «fri». 

Anonymkode: b0b1b...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bre si nei. 

Vi har samme sak gående her. Far betaler allerede minimalt  (500 kr for to unger) men han mener jeg velter meg i luksus fordi jeg får barnetrygden. så han vil ha delt bosted så han får halve barnetrygden. 

Anonymkode: 20d3d...5bd

Så dum og egosentrisk kan man altså bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får flere rettigheter hvis du gir han delt bosted, blant annet kan han gjøre det vandkelig om du ønsker å flytte. Og også flere ting. Jeg ville ikke gitt han det. Delt bosted fungerer best der samarbeidet er eksepsjonelt godt, tilnærmet totalt problem og konfliktfritt. 

Anonymkode: 00330...54d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at fedre som absolutt vil ha delt bosted, så er det for å unngå bidrag. 
Nå prater jeg av min erfaring da… 

Jeg skulle aldri ha gått med på 50/50. Så mye styr og drittslenging. Og satt datteren vår i den vanskelige situasjonen. Alt av innkjøp har vært den store utfordringen. Han mener hun ikke trenger noenting, og da kjøper ingenting. 
Han tjener mye mer enn meg. Fy som jeg har tapt på å gå til 50/50. 

Anonymkode: ef770...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri sagt ja til. Å ha delt bosted når han har såpass lite samvær gir ingen mening. Du vil jo ha det meste av utgiftene og bør få bidrag. Men jeg skjønner at det med flytting er skremmende for den forelderen uten fast bosted. En vet jo ikke hva som skjer om du i fremtiden forelsker deg i en mann i en annen by for eksempel. Selv om du tenker at det aldri vil skje. 

Hva med å lage en skriftlig avtale på at du ikke flytter før barnet er 18 år? Eller at han får fast bosted (og må bytte til landjobb) om du velger å flytte likevel?  Det hadde kanskje beroliget han?

Anonymkode: 3c228...881

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...