AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #21 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som lærer kan jeg signere dette. Mange sure, voksne mennesker som kjefter på og krangler med andre. Tropper opp på skolen og kjefter på lærere og rektor. Foreldre som krangler med og kjefter på hverandre og blir uvenner. Ikke opplevd så mye av det personlig, men får jo med meg ting. Vet ikke om sånt er like vanlig i andre land? Har ikke inntrykk av at det er så mye av dette "på gata" i norge. Der er nok folk mer konfliktsky. Men jeg tror at når det kommer til at når folk føler deres (eller deres barns) rettigheter er blitt brutt, da sier folk tydelig i fra og kan fint lage en del drama og rabalder. Folk i nav og bv blir jo truet på livet bl.a. Anonymkode: accfd...3a1 Ja, jeg hadde tenkt å svare at jeg opplever det som motsatt. At jeg opplever det som nordmenn typisk er mer konfliksky enn mange andre, og baksnakker i stedet for å kjefte på andre voksne. Jeg har aldri opplevd å få "voksenkjeft" av tilfeldige ukjente. Men akkurat når det kommer til barnehage og skole syns derimot jeg også det er mange som krangler og kjefter. Da kjefter de altså på personalet i barnehagen, og på skolen og SFO. Det har jeg overhørt mange ganger. Foreldrene pleier ikke å kjefte på hverandre her jeg bor, da er det over på baksnakking igjen. Men det er mange veldig sterke meninger når det gjelder barna, og hva slags oppfølging foreldre mener at egne barn skal ha. Kosthold og skjerm er typiske betente temaer. Anonymkode: c07b0...c6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2024 #22 Del Skrevet 7. desember 2024 Her i sør kan jeg gjøre hva jeg vil, gå tidlig hjem fra jobb på fredag eller ta en ekstra halvtime lunsj, mens i Nord-Norge hvor jeg er ifra så hadde jeg ikke fått "voksenkjeft", men definitivt nesevise kommentarer. Så skal det også sies at søringene er ekstremt PK så på jobb har jeg sluttet med humor og er bare helt robot. Rosa kompetanse kan joine 42%. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #23 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er fra et annet europeisk land, og begynner å bli lei denne belæringskulturen som jeg har fått inntrykk av her. Er det virkelig slik at nordmenn elsker å belære og gi tilsnakk både til kjente og ukjente? Det er her ikke snakk om noe alvorlig galt man gjør, men bagateller. Eller har jeg fått feil inntrykk? Anonymkode: eaf8f...7cc Spørsmålet er vel mer hvordan de som gir deg voksen kjeft oppfatter din væremåte på. Opplever de at du trenger råd og veiledning? Oppfatter du voksenkjeft når mennesker egentlig vil være hjelpsom og mener ting godt? Hvordan skulle det tatt seg ut om en Normann i Frankrike skulle få vokse kjeft av en franskmann på fransk, tror du? Franskmenn har aversjon mot engelsk, nordmenn flest snakker ikke fransk, for å ta et eksempel. Slutt å bry deg og lev ditt liv slik du vil, når du vil. Anonymkode: 6f8f5...683 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 7. desember 2024 #24 Del Skrevet 7. desember 2024 Enig med de fleste andre, det er heller motsatt , det er viktig å gi voksenopplæring når folk ikke oppfører seg, ellers fortsetter de jo bare 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #25 Del Skrevet 7. desember 2024 mimifin72 skrev (21 timer siden): Motsatt. På Balkan får du kjeft overalt Ikke direkte kjeft men folk er mer direkte. Det liker jeg. Kan jo ikke gå rundt grøten hele dag. Slik noen påpekte i tråden så sendes det f eks brev til foreldrene i posten selv om det er snakk om en forelder. Det er dritt irriterende. Sånn er det på jobb også. Selv om Kari har gjort feil så er det hele teamet som må samles til felles møte og gå gjennom rutiner. Det er ikke rart at nordmenn kan ikke ta i mot konstruktiv kritikk når ingen tør å si noe direkte. Anonymkode: e4d3d...179 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #26 Del Skrevet 7. desember 2024 Pippi Lotta skrev (8 timer siden): Mitt intryk er at norsk kultur er konfliktsky og stille sammenlignet med nesten alle andre kulturer. Kan det handle om at du er "ny" i Norge og derfor får mer veiledning her en i dit hjemland? Kansje folk prøver å hjelpe deg til å forstå "detaljene" og ikke mener å kjefte. Jeg har bodd i Norge i 22 år. Anonymkode: eaf8f...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 7. desember 2024 #27 Del Skrevet 7. desember 2024 Føler heller det er omvendt haha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #28 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke direkte kjeft men folk er mer direkte. Det liker jeg. Kan jo ikke gå rundt grøten hele dag. Slik noen påpekte i tråden så sendes det f eks brev til foreldrene i posten selv om det er snakk om en forelder. Det er dritt irriterende. Sånn er det på jobb også. Selv om Kari har gjort feil så er det hele teamet som må samles til felles møte og gå gjennom rutiner. Det er ikke rart at nordmenn kan ikke ta i mot konstruktiv kritikk når ingen tør å si noe direkte. Anonymkode: e4d3d...179 På Balkan ja, hadde de enda lært ærlighet. Anonymkode: 56581...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 8. desember 2024 #29 Del Skrevet 8. desember 2024 Det finnes alltid noen. Jeg har fått voksenkjeft verden rundt, enda jeg synes jeg oppfører meg nesten eksemplarisk hele tiden. F.eks: på en messe fikk jeg kjeft av en italiensk kvinne som ble sint da jeg tok på noe i utstillingen hennes. Hun spurte sint om jeg var et lite barn. Fikk kjeft av en gammel mann i et annet land fordi jeg sto i en klynge med folk og såg på et event, når jeg egentlig ikke burde fokusere på noe annet enn biler som kunne kjøre meg ned på fortauet fordi folk ikke kunne kjøre ordentlig. Så folk kjefter masse i alle land. Jeg liker også å kjefte hvis folk gjør noe dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #30 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): På Balkan ja, hadde de enda lært ærlighet. Anonymkode: 56581...a9e Vi er ærlige😉 Anonymkode: e4d3d...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #31 Del Skrevet 9. desember 2024 vinterskog skrev (På 6.12.2024 den 11.16): Haha! Min oppfattning er også motsatt. Fått mye mer kjeft og tilsnakk i andre land enn i Norge. Har til og med fått kjft for å ikke spise opp maten som 25 åring i London. Forsøkte si jeg var veldig fyllesyk. Fikk streng beskjed om at DA skulle jeg i alle fall spise opp! I Tokyo finns det ansatte på togstasjonen som ser til at folk oppfører seg rett. Og veeeldig tydlige skilt overalt for hvor man skal stå og gå. Japanere er jo de mest konfliktskye som fins 😅 Anonymkode: 5cf92...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #32 Del Skrevet 9. desember 2024 Haha, har reist lite rundt i verden, mye i Norge. Opplevd voksenkjeft mest rundt Oslo, lite ellers i landet. Anonymkode: 36f33...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #33 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har både fått (3 ganger av noen bitre middelaldrende damer) og gitt voksenkjeft. De gangene jeg har gitt det har jeg vært altfor tålmodig for lenge. Samboeren min er ikke redd for å gi voksenkjeft. Folk er generelt sett altfor konfliktsky her i Norge, men enkelte gjør det om til en sport å klage og kjefte på andre. Slike surmaga folk skulle man nok vært foruten. Når kjeften er ekstremt berettighet skulle det bare mangle å gi kjeft, men er lov til å si det på en skikkelig måte. Anonymkode: 752e5...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #34 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 11.49): Jeg er fra et annet europeisk land, og begynner å bli lei denne belæringskulturen som jeg har fått inntrykk av her. Er det virkelig slik at nordmenn elsker å belære og gi tilsnakk både til kjente og ukjente? Det er her ikke snakk om noe alvorlig galt man gjør, men bagateller. Eller har jeg fått feil inntrykk? Anonymkode: eaf8f...7cc Da har du ihvertfall aldri vært i USA😅 Anonymkode: ef01a...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #35 Del Skrevet 9. desember 2024 Men her var det snakk om Europa. Jeg har en arbeidsplass sommer multikulturell. Har kolleger både fra Polen, Litauen, Serbia, Kroatia++. Min erfaring er at disse lettere tar opp konflikter direkte enn mine norske kolleger som heller går og sladrer til andre kolleger eller leder. Så her er blir det jaggu nok voksenkjeft fra dem. Heller mer enn fra nordmenn erfarer altså jeg. Anonymkode: ef01a...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #36 Del Skrevet 9. desember 2024 Voksenkjeft er et idiotisk uttrykk. Det heter kritikk. Anonymkode: bcba1...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå