Gå til innhold

Er det mer vanlig å gi "voksenkjeft" og tilsnakk i Norge enn i andre europeiske land?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra et annet europeisk land, og begynner å bli lei denne belæringskulturen som jeg har fått inntrykk av her. Er det virkelig slik at nordmenn elsker å belære og gi tilsnakk både til kjente og ukjente? Det er her ikke snakk om noe alvorlig galt man gjør, men bagateller. Eller har jeg fått feil inntrykk?

Anonymkode: eaf8f...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever det omvendt faktisk.

Etter at vi fikk nye eiere så er det myyyye mer voksenkjeft enn da eierne var norske. Føler nordmenn generelt er jævlig konfliktskye.

Anonymkode: 229f6...697

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Min oppfattning er også motsatt. Fått mye mer kjeft og tilsnakk i andre land enn i Norge.

Har til og med fått kjft for å ikke spise opp maten som 25 åring i London. Forsøkte si jeg var veldig fyllesyk. Fikk streng beskjed om at DA skulle jeg i alle fall spise opp! 

I Tokyo finns det ansatte på togstasjonen som ser til at folk oppfører seg rett. ;) Og veeeldig tydlige skilt overalt for hvor man skal stå og gå.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det! Kanskje du gjør noe som er veldig ulikt normen vår? Hva får du kjeft på?

Hvis jeg skulle tippe på hva som får en nordmann til å gi kjeft måtte det være egoisme på jobb, ikke dele, eller å snakke stygt om andre, stikke seg for mye ut og lage mye oppmerksomhet rundt seg selv som irriterer fellesskapet..

Anonymkode: e88cd...0b1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at det er motsatt. Nordmenn flest er konfliktskye og ønsker ikke å lage oppstyr. Mange andre land har kultur på at det er helt greit å si i fra, ev blande seg inn i andres oppførsel og meninger.

Anonymkode: 35e67...f0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah, mannen min er fransk, kan love deg det er mye mer voksenkjeft å få der nede 😂

Anonymkode: f346c...b48

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever det omvendt faktisk.

Etter at vi fikk nye eiere så er det myyyye mer voksenkjeft enn da eierne var norske. Føler nordmenn generelt er jævlig konfliktskye.

Anonymkode: 229f6...697

Nye eiere?

Vi eier oss selv for første gang på lenge. 

Anonymkode: fe080...66d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er fra et annet europeisk land, og begynner å bli lei denne belæringskulturen som jeg har fått inntrykk av her. Er det virkelig slik at nordmenn elsker å belære og gi tilsnakk både til kjente og ukjente? Det er her ikke snakk om noe alvorlig galt man gjør, men bagateller. Eller har jeg fått feil inntrykk?

Har du noen eksempler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt. Smeller mye mer fra øst-europeerne her. Forfriskende, synes jeg. Men de kveruleree og mainsplainer mindre enn nordmenn.

Anonymkode: 632a9...b1c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde noen år i Sverige og ble kjeftet på omtrent hele tiden 😅 Aldri skjedd i Norge. 

Anonymkode: 46bac...c47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ikea på en lørdag og sa i fra til en øst-europeisk mann som bare skulle snike seg inn foran meg i køen. Det skulle jeg visst bare drite i å si til ham for jeg var kvinne og sånt kunne jeg ikke skjønne meg på visstnok...

Opplever nordmenn flest som ganske konfliktskye. Bruker lang tid før de sier i fra, og når de endelig har opparbeidet seg motet til å si i fra så renner det ut som eksplosiv diaré. 

Anonymkode: 8fa37...f1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i de som sier det er motsatt. Nordmenn snakker bare dritt bak ryggen på folk.  Sjelden jeg ser at noen er direkte.

Skulle ønske nordmenn var mer direkte da. 

Anonymkode: 6fd30...380

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en kultur av rettledere via offentlige instanser, f.eks barnevernet, men ikke på individnivå slik det gjerne foregår i andre land. Du får gjerne heller et brev i posten, skriv med hjem eller en "generell beskjed til alle foreldre" fra skole/barnehage (selv om det gjelder akkurat 2 pers, et foreldrepar eller 1 barn). Du kan snike deg unna ganske mye, ganske lenge; i motsetning til i mange andre land der en annen person raskere ville oppfatte og si fra til deg direkte. Det er heldigvis også forventet at man bruker sunn fornuft da, noe jeg foretrekker veldig fremfor mitt barns andre hjemland, der folk bærer seg veldig - og veldig fort, til hverandre. 

Anonymkode: 67247...0b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hah, mannen min er fransk, kan love deg det er mye mer voksenkjeft å få der nede 😂

Anonymkode: f346c...b48

Spesielt i trafikken 😆

Anonymkode: 09313...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer kan jeg signere dette. Mange sure, voksne mennesker som kjefter på og krangler med andre. Tropper opp på skolen og kjefter på lærere og rektor. Foreldre som krangler med og kjefter på hverandre og blir uvenner. Ikke opplevd så mye av det personlig, men får jo med meg ting. Vet ikke om sånt er like vanlig i andre land?

Har ikke inntrykk av at det er så mye av dette "på gata" i norge. Der er nok folk mer konfliktsky. Men jeg tror at når det kommer til at når folk føler deres (eller deres barns) rettigheter er blitt brutt, da sier folk tydelig i fra og kan fint lage en del drama og rabalder. Folk i nav og bv blir jo truet på livet bl.a. 

Anonymkode: accfd...3a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Motsatt. Smeller mye mer fra øst-europeerne her. Forfriskende, synes jeg. Men de kveruleree og mainsplainer mindre enn nordmenn.

Anonymkode: 632a9...b1c

Syns øst-europeere er mer høylydte og rett på sak, kan kanskje oppfattes som frekke. Mens nordmenn er litt mer som amerikanere som skal klage på, kreve møter, kreve erstatninger og anmelde folk. Det er mer diskusjon og kverulering som du sier. 

Anonymkode: accfd...3a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer voksenkjeft å få i Sør-Europa og. Nordmenn er kalde og innesluttede, men får de kjefte anonymt, så gjør de det. I Sør-Europa kaller folk en spade for en spade, og blir du krenket er det din egen skyld.

Anonymkode: be48f...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mitt intryk er at norsk kultur er konfliktsky og stille sammenlignet med nesten alle andre kulturer. Kan det handle om at du er "ny" i Norge og derfor får mer veiledning her en i dit hjemland? Kansje folk prøver å hjelpe deg til å forstå "detaljene" og ikke mener å kjefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...