AnonymBruker Skrevet 6. desember #1 Del Skrevet 6. desember Jeg er ei dame i 40 åra som fikk adhd diagnose tidligere i år ogfikk første resept på ritalin igår. Tok fleste kapsel for en og halv time siden nå. Kjenner meg trøtt nå faktisk. Litt kvalm rett før.. Jeg tror jeg ventet at jeg skulle frese over huset og rydde og gjøre rent alt 😜😜😅 Det viktigste er om tivoliet roer seg.. Jeg håper det er en setning som de som forstår, de forstår. Anonymkode: 0b6ec...7a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #2 Del Skrevet 6. desember Ritalin hjalp på uroen i hodet, men gjorde meg så urolig i kroppen. Så jeg bytta nettopp til noe annet. Jeg er også 40 og fikk diagnosen i fjor 😊 Lykke til, håper du får det bedre med medisin 😊 Anonymkode: 942be...e21 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 6. desember #3 Del Skrevet 6. desember Har ikke ADHD selv, men har både samboer og barn som har vært gjennom det å få diagnose og påfølgende medisinprøving. Medisin hjelper, men den dosen du starter på nå er ganske lav, og har nok ikke all verdens virkning. Mitt tips er at du også prøver ut andre typer ADHD-medisin, selv om du får grei effekt etter hvert av Ritalin. Det kan hende både virkningen og bivirkningene er bedre med andre typer, men du vet ikke før du har prøvd. Lykke til😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #4 Del Skrevet 6. desember Mye av jobben med medisinsk ADHD-behandling er å finne riktig medisin og riktig dose. Anonymkode: 2f8a6...d0e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #5 Del Skrevet 6. desember Takk 🥰 fint å se andres erfaring. Jeg ble egentlig ganske trøtt først og så litt svimmel og uvel. Nervøs og svett en kort tid. Nå er det rolig, føles behagelig og mer ryddig på en måte. Mindre irritabel. Dette var rart. Må bruke det er par uker før jeg vet om det er nyttig for meg ☺️ Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #6 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk 🥰 fint å se andres erfaring. Jeg ble egentlig ganske trøtt først og så litt svimmel og uvel. Nervøs og svett en kort tid. Nå er det rolig, føles behagelig og mer ryddig på en måte. Mindre irritabel. Dette var rart. Må bruke det er par uker før jeg vet om det er nyttig for meg ☺️ Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Jeg har også nettopp kommet i gang med Ritalin. Jeg føler at innvendig og utvendig støy roer seg litt, men jeg er oppkvikket om natta også, så det er vanskelig å sove. Anonymkode: 173da...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #7 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ei dame i 40 åra som fikk adhd diagnose tidligere i år ogfikk første resept på ritalin igår. Tok fleste kapsel for en og halv time siden nå. Kjenner meg trøtt nå faktisk. Litt kvalm rett før.. Jeg tror jeg ventet at jeg skulle frese over huset og rydde og gjøre rent alt 😜😜😅 Det viktigste er om tivoliet roer seg.. Jeg håper det er en setning som de som forstår, de forstår. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Spennende Jeg følte meg ryddigere i hodet, og litt roligere. Jeg ble også litt sånn at jeg klarte å gjennomføre alle disse kjedelige husarbeids-oppgavene uten problemer. Før var det så utrooooolig vanskelig å komme i gang! Anonymkode: fa95f...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #8 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk 🥰 fint å se andres erfaring. Jeg ble egentlig ganske trøtt først og så litt svimmel og uvel. Nervøs og svett en kort tid. Nå er det rolig, føles behagelig og mer ryddig på en måte. Mindre irritabel. Dette var rart. Må bruke det er par uker før jeg vet om det er nyttig for meg ☺️ Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Det er vel hovedgrunnen til at man starter på lav dose. ADHD-medisiner som alle andre medisiner kan ha bivirkninger og da er det greit å starte med lav dose og se hvordan det føles fremfor å starte på høy dose og risikere enda verre bivirkninger. Men en av fordelene med ADHD-medisiner er at ting går raskt ut av kroppen. Slik at om man først får bivirkninger så er de over i løpet av timer/dagen etter. Noe som også er relevant er at Ritalin kan gi en slags rus/lykkefølelse. Denne effekten ser det ut som man bygger en toleranse for over tid. Det varierer også veldig hvor lang tid det tar før man bygger opp toleranse. Men følelsen du føler i dag og følelsen du føler om 2 år trenger ikke være lik. Mange som da tenker at "Ritalinen har sluttet å fungere". Men testen på om Ritalinen fortsatt fungererer er ikke rusen, det er om man får bedre impulskontroll. Anonymkode: 2f8a6...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #9 Del Skrevet 6. desember Tingen med ADHD medisiner er at de fleste reagerer forkjellig og dosen er veldig individuell. Anbefaler deg at du er oppmerksom på effekten ritalin gir deg, skriver ned hva du føler osv. Har du mindre tankekjør, får du gjort mer i løpet av dagen, fungerer du sosialt osv osv. Vi har mange gode medikamenter for adhd men alle funker ikke like bra på forkjellige personer. Selv hadde jeg god effekt av ritalin i starten men måtte senere bytte til annet medikament når jeg begynte å bli småparanoid av medisinen. Anonymkode: 76a8d...04d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #10 Del Skrevet 6. desember Takk 🥰 fint å se andres erfaring. Jeg ble egentlig ganske trøtt først og så litt svimmel og uvel. Nervøs og svett en kort tid. Nå er det rolig, føles behagelig og mer ryddig på en måte. Mindre irritabel. Dette var rart. Må bruke det er par uker før jeg vet om det er nyttig for meg ☺️ Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #11 Del Skrevet 6. desember Samme kommentar kom her og jeg la ut 😜 Jeg er bare trøtt og har lyst å sove mer, kjenner meg null motivert 😅 Jaja. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #12 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Om du skulle få nedtur så snakk med psykiateren din. Det er flere strategier for å hindre/redusere nedturene. Så det er ikke sånn at om du får nedtur nå så vil du få det når du har fått riktig medisinering og strategi. Anonymkode: 2f8a6...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #13 Del Skrevet 6. desember Jeg grein første gang jeg tok ritalin. Hodet ble helt stille, og det var ikke før det øyeblikket jeg forsto hvor bråkete hodet mitt faktisk var. Lettelsen var så enorm at tårene trillet 😅 Ts, husk å ikke drikk kaffe eller annet med koffein når du går på ritalin. Jeg blir et nervevrak om jeg drikker kaffe de dagene jeg også tar ritalin. I tillegg blir jeg ekstremt irritabel og sint når effekten av medisinen går ut. Det skjer ikke når jeg ikke drikker kaffe. Jeg blir generelt rolig og fokusert på ritalin. Skuldrene senker seg, og det er lettere å sette i gang med oppgaver, som å dra på butikken, ta en dusj osv. Det er ikke en mirakelkur, men det hjelper på mange områder. Anonymkode: 40792...0b8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #14 Del Skrevet 6. desember For meg roet ritalin hodet, så jeg kunne fokusere på oppgaver. Men adhd-medisiner øker ikke motivasjonen for noe, og heller ikke energinivået. Det roer ned støy i hodet, slik at man kan konsentrere seg. Du må like fullt bestemme deg for at du skal gjøre husarbeidet. Men istedenfor å løpe mellom alle rommene og gjøre alt halvferdig vil medisiner kunne hjelpe for gjøre en og en oppgave. Adhd-medisiner er ikke en mirakelkur som løser alt. Hvis man først begynner prokrastinere med å f.eks sitte på kg, så vil man kunne fokusere masse på prokrastineringen. Man må fortsatt jobbe med strukturen i hverdagen sin, og velge oppgavene man skal utføre. Man er ofte mer effektiv i oppgaven man starter på, fordi man ikke gjør tusen andre ting samtidig... Men man må velge starte på oppgaven. Anonymkode: c829b...8cc 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #15 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg roet ritalin hodet, så jeg kunne fokusere på oppgaver. Men adhd-medisiner øker ikke motivasjonen for noe, og heller ikke energinivået. Det roer ned støy i hodet, slik at man kan konsentrere seg. Du må like fullt bestemme deg for at du skal gjøre husarbeidet. Men istedenfor å løpe mellom alle rommene og gjøre alt halvferdig vil medisiner kunne hjelpe for gjøre en og en oppgave. Adhd-medisiner er ikke en mirakelkur som løser alt. Hvis man først begynner prokrastinere med å f.eks sitte på kg, så vil man kunne fokusere masse på prokrastineringen. Man må fortsatt jobbe med strukturen i hverdagen sin, og velge oppgavene man skal utføre. Man er ofte mer effektiv i oppgaven man starter på, fordi man ikke gjør tusen andre ting samtidig... Men man må velge starte på oppgaven. Anonymkode: c829b...8cc Enig. ADHD medisiner handler om å fungere som "alle andre", ikke å bli et supermenneske. Det er ikke som om folk uten ADHD elsker å gjøre husarbeid og gjør det med stor iver. Anonymkode: 2f8a6...d0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #16 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Enig. ADHD medisiner handler om å fungere som "alle andre", ikke å bli et supermenneske. Det er ikke som om folk uten ADHD elsker å gjøre husarbeid og gjør det med stor iver. Anonymkode: 2f8a6...d0e Det er klart. For min del kan aktiviteter jeg egentlig liker også virkelig by meg imot. Jeg er virkelig ikke god på overgangssituasjoner, og føler at hele livet handler om å enten tvinge seg i gang eller avbryte alt som endelig ble gøy. Håper å bli litt mer fleksibel😂 Utad er jeg bare blid og positiv mens inni meg kan jeg bare miste all motivasjon, energi og trivsel. Anonymkode: 173da...881 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #17 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mye av jobben med medisinsk ADHD-behandling er å finne riktig medisin og riktig dose. Anonymkode: 2f8a6...d0e Noe som skiller ADHD-medisiner fra mange andre medisiner er at dosene ikke kan beregnes utfra vekt, kjønn eller hvor hardt man er rammet. Man må prøve seg frem. Hvor mye bedre man blir av medisinene varierer også voldsomt. Rundt 80 prosent blir bedre, men noen blir bare litt bedre, mens andre blir veldig mye bedre. Tallet 80 prosent er når man har prøvd grundig å finne riktig medisin og riktig dose. Anonymkode: 2f8a6...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #18 Del Skrevet 6. desember Jeg merket jeg ble litt mer irritabel når effekten gikk ut igjen. Ble som vanlig igjen da, irriterer meg over ganske mye 😅 Jeg hadde en positiv opplevelse idag, tror faktisk pulsen var lavere også. (kan være tilfeldig så jeg tror bare det med pulsen) Anonymkode: 0b6ec...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember #19 Del Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk 🥰 fint å se andres erfaring. Jeg ble egentlig ganske trøtt først og så litt svimmel og uvel. Nervøs og svett en kort tid. Nå er det rolig, føles behagelig og mer ryddig på en måte. Mindre irritabel. Dette var rart. Må bruke det er par uker før jeg vet om det er nyttig for meg ☺️ Har hørt om at noen får nedtur når medisinen går ut, håper det ikke blir sånn. Anonymkode: 0b6ec...7a2 Noe som er verdt å nevne. Aldri bruk Ritalin om du enten har slitt med depresjon eller har det pr nå. Fikk beskjed av både lege og adhd ekspert om dette. Anonymkode: 80e76...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember #20 Del Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noe som skiller ADHD-medisiner fra mange andre medisiner er at dosene ikke kan beregnes utfra vekt, kjønn eller hvor hardt man er rammet. Man må prøve seg frem. Hvor mye bedre man blir av medisinene varierer også voldsomt. Rundt 80 prosent blir bedre, men noen blir bare litt bedre, mens andre blir veldig mye bedre. Tallet 80 prosent er når man har prøvd grundig å finne riktig medisin og riktig dose. Anonymkode: 2f8a6...d0e Man kan ta CYP test. Legen tok testen noen mnd uti medisinstart. Lurt å spørre samtidig som de tar EKG. Husker ikke om det er en gang i året vi må ta EKG. Alle tar opp medisiner forskjellig og det er store forskjeller. Noe dårlig sammenligning da biologien og kjemien ved medisinopptak er annerledes , men tenk på at noen ikke har effekt av kaffe mens andre blir dønn stresset. Sentralnervesystemet, forbrenning og hjernekjemi er så individuelt. Derav cyp test. Anonymkode: 80e76...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå