AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:38 #121 Del Skrevet tirsdag kl 12:38 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les svar over. Stikkord er "følelser" Anonymkode: d6939...df8 Du kan også styre følelser. Hvordan tror du at folk går på jobb mens de opplever at en forelder holder på å dø i kreft, at barnet er veldig sykt eller at man nettopp har blitt dumpet av sin ektefelle gjennom 20 år? Hvordan klarer folk som har kreft, som har fått amputert et bein osv å snu følelsene sine til noe positivt, og fortsette å leve? Du sier det er følelser. Men det er ikke "innebygde" følelser. Det er ingen følelse vi er født med som sier at damer er skitne etter å ha blitt voldtatt. Det er kultur, altså holdninger. Et barn anser ikke en voldtatt kvinne som skitten. Hvis en liten gutt får vite at mamma eller søster har blitt voldtatt, så vil ikke gutten automatisk slutte å elske sin mamma eller søster. Så vokser gutten, hører kompiser snakker om sluts, horer og det som verre er, og får HOLDNINGER. Holdninger som gjør at en voldtatt kvinne er skitten. Men gutten hadde jo ikke disse følelsene FØR han har blitt indoktrinert i det at voldtatte kvinner er skitne. Det er ikke følelser vi er født med. Anonymkode: 9a95b...cbb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:40 #122 Del Skrevet tirsdag kl 12:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men her er det altså ikke tanker og holdninger det snakkes om. Det er følelser. Ikke at jeg regner med det går inn denne gangen heller... Anonymkode: d6939...df8 Tanker, holdning og følelser er i aller høyeste grad sammenflettet. Følelser må man akseptere. Men de kan inngå i refleksjon. Hvis jeg har en tendens til å bli rammet av nedrige følelser, som misunnelse og sjalusi, så kan jeg tenke over det, og spørre meg selv hvordan jeg kan endre på det. Det gjør jo verken godt for meg eller mine. Og da kan jeg sakte men sikkert få andre følelser, gjennom refleksjon og praksis. Dette er helt vanlig. Anonymkode: 7c053...056 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet tirsdag kl 12:54 #123 Del Skrevet tirsdag kl 12:54 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Les svar over. Stikkord er "følelser" Anonymkode: d6939...df8 Følelser kan være vanskelig å kontrollere, men man kan kontrollere handlingene sine. Som et absolutt minimum må man klare å sørge for at en voldtatt partner får nødvendig hjelp, og ikke på noen som helst måte antyde at det som har skjedd er hennes "feil" eller "skyld". Aggressjon, sinne, frustrasjon etc. må man få ut på en annen måte når hun har fått den hjelpen hun trenger. Om man ikke klarer å ivareta henne fordi man ikke evner å sette tilside sine egne følelser til fordel for partner, så klarer man å kontakte en god venninnne, søster eller forelder som kan hjelpe henne. Uansett hvordan en mann føler det når kjæresten/samboer/kona er blitt voldtatt, så vil det føles som et svik for henne at mannen ikke støtter henne, så her må man trå forsiktig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:07 #124 Del Skrevet tirsdag kl 14:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan også styre følelser. Hvordan tror du at folk går på jobb mens de opplever at en forelder holder på å dø i kreft, at barnet er veldig sykt eller at man nettopp har blitt dumpet av sin ektefelle gjennom 20 år? Hvordan klarer folk som har kreft, som har fått amputert et bein osv å snu følelsene sine til noe positivt, og fortsette å leve? Du sier det er følelser. Men det er ikke "innebygde" følelser. Det er ingen følelse vi er født med som sier at damer er skitne etter å ha blitt voldtatt. Det er kultur, altså holdninger. Et barn anser ikke en voldtatt kvinne som skitten. Hvis en liten gutt får vite at mamma eller søster har blitt voldtatt, så vil ikke gutten automatisk slutte å elske sin mamma eller søster. Så vokser gutten, hører kompiser snakker om sluts, horer og det som verre er, og får HOLDNINGER. Holdninger som gjør at en voldtatt kvinne er skitten. Men gutten hadde jo ikke disse følelsene FØR han har blitt indoktrinert i det at voldtatte kvinner er skitne. Det er ikke følelser vi er født med. Anonymkode: 9a95b...cbb Kan si det så enkelt: Når følelsene for noen tar slutt, går man ofte fra partneren. Dette kan altså skje i disse tilfellene. Det hjelper altså svært lite å messe om hvor elendige mannfolkene er. Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:21 #125 Del Skrevet tirsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan si det så enkelt: Når følelsene for noen tar slutt, går man ofte fra partneren. Dette kan altså skje i disse tilfellene. Det hjelper altså svært lite å messe om hvor elendige mannfolkene er. Anonymkode: d6939...df8 Men mennesker som faktisk har elsket kona i mange år, går ikke bare uten videre. De jobber først med seg selv og prøver å rasjonalisere HVORFOR følelsene plutselig forsvinner. Ekte kjærlighet forsvinner ikke "plutselig". Anonymkode: 9a95b...cbb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
th4don Skrevet tirsdag kl 14:22 #126 Del Skrevet tirsdag kl 14:22 Blir dårlig av å lese denne tråden, rett og slett. Kona mi ble utsatt for et overgrep for mange, mange år siden. Det er klart jeg ble fly forbanna, men ikke fordi hun var ‘besudlet’ eller ‘ødelagt’. Kan ikke tenke meg en eneste mann som faktisk bryr seg og har kjærlighet for kjæresten sin reagerer sånn. Det er klart jeg var sint på overgriperen, og jeg hadde selvfølgelig fantasier om å både banke han og mere til, men det ble med det. Det er nok også vanlig hvis noen skader det kjæreste du har. Ingen har tatt fra meg noe, jeg er ikke et offer, men de har tatt fra henne noe. Mitt eneste fokusområdet var å støtte henne, mine følelser er da totalt uviktig i en sånn situasjon. Det er blodtøft å være pårørende i noe sånt, og det er det også lenge, til tider fremdeles en sjelden gang. Men jeg hadde gjort det en million ganger til om jeg måtte. Det hadde ikke falt meg inn å gått fra henne over noe sånt, noe som ikke er hennes feil. Kvinner er ikke ødelagt fordi grusomme menn som ikke burde ha livets rett tar seg til rette. Så enkelt er det, og alle dere menn med andre holdninger; dere gjør meg regelrett dårlig. Konene og damene deres fortjener MILDT SAGT bedre. 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:41 #127 Del Skrevet tirsdag kl 14:41 th4don skrev (18 minutter siden): Blir dårlig av å lese denne tråden, rett og slett. Kona mi ble utsatt for et overgrep for mange, mange år siden. Det er klart jeg ble fly forbanna, men ikke fordi hun var ‘besudlet’ eller ‘ødelagt’. Kan ikke tenke meg en eneste mann som faktisk bryr seg og har kjærlighet for kjæresten sin reagerer sånn. Det er klart jeg var sint på overgriperen, og jeg hadde selvfølgelig fantasier om å både banke han og mere til, men det ble med det. Det er nok også vanlig hvis noen skader det kjæreste du har. Ingen har tatt fra meg noe, jeg er ikke et offer, men de har tatt fra henne noe. Mitt eneste fokusområdet var å støtte henne, mine følelser er da totalt uviktig i en sånn situasjon. Det er blodtøft å være pårørende i noe sånt, og det er det også lenge, til tider fremdeles en sjelden gang. Men jeg hadde gjort det en million ganger til om jeg måtte. Det hadde ikke falt meg inn å gått fra henne over noe sånt, noe som ikke er hennes feil. Kvinner er ikke ødelagt fordi grusomme menn som ikke burde ha livets rett tar seg til rette. Så enkelt er det, og alle dere menn med andre holdninger; dere gjør meg regelrett dårlig. Konene og damene deres fortjener MILDT SAGT bedre. Som en kvinne som har blitt utsatt for et ganske brutalt overgrep var dette veldig fint å lese. Anonymkode: 80893...10f 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:48 #128 Del Skrevet tirsdag kl 20:48 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men mennesker som faktisk har elsket kona i mange år, går ikke bare uten videre. De jobber først med seg selv og prøver å rasjonalisere HVORFOR følelsene plutselig forsvinner. Ekte kjærlighet forsvinner ikke "plutselig". Anonymkode: 9a95b...cbb Klart det, men som sagt er det noe som kan være ødelagt permanent. Dette gjelder selvsagt ikke alle og er veldig individuelt. Mekanikken i dette kan samnenlignes med at partneren har vært utro. Og merk at jeg skriver MEKANIKKEN, til alle som får lyst å komme med idiotiske sammenligninger. Men folk må slutte å legge skyld og dømme menn for dette. De svarene som er her i tråden er helt uten innsikt og forståelse. Man skulle tro det var barn som svarte. Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:50 #129 Del Skrevet tirsdag kl 20:50 th4don skrev (6 timer siden): Blir dårlig av å lese denne tråden, rett og slett. Kona mi ble utsatt for et overgrep for mange, mange år siden. Det er klart jeg ble fly forbanna, men ikke fordi hun var ‘besudlet’ eller ‘ødelagt’. Kan ikke tenke meg en eneste mann som faktisk bryr seg og har kjærlighet for kjæresten sin reagerer sånn. Det er klart jeg var sint på overgriperen, og jeg hadde selvfølgelig fantasier om å både banke han og mere til, men det ble med det. Det er nok også vanlig hvis noen skader det kjæreste du har. Ingen har tatt fra meg noe, jeg er ikke et offer, men de har tatt fra henne noe. Mitt eneste fokusområdet var å støtte henne, mine følelser er da totalt uviktig i en sånn situasjon. Det er blodtøft å være pårørende i noe sånt, og det er det også lenge, til tider fremdeles en sjelden gang. Men jeg hadde gjort det en million ganger til om jeg måtte. Det hadde ikke falt meg inn å gått fra henne over noe sånt, noe som ikke er hennes feil. Kvinner er ikke ødelagt fordi grusomme menn som ikke burde ha livets rett tar seg til rette. Så enkelt er det, og alle dere menn med andre holdninger; dere gjør meg regelrett dårlig. Konene og damene deres fortjener MILDT SAGT bedre. Så bra for deg og din partner at det var slik det falt deg naturlig å reagere. Ikke alle er like "heldig". Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:51 #130 Del Skrevet tirsdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan si det så enkelt: Når følelsene for noen tar slutt, går man ofte fra partneren. Dette kan altså skje i disse tilfellene. Det hjelper altså svært lite å messe om hvor elendige mannfolkene er. Anonymkode: d6939...df8 Vet du hva. Dette er faktisk en elendig innstilling. Hvis dette skjer, så prøver et oppegående mannfolk å få hjelp til å finne ut av hva som skjedde, for å hjelpe den han elsker eller nettopp har elsket. Mannfolk er ikke elendige, for dette er ikke typisk mannfolk. Anonymkode: 7c053...056 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:41 #131 Del Skrevet tirsdag kl 21:41 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Klart det, men som sagt er det noe som kan være ødelagt permanent. Dette gjelder selvsagt ikke alle og er veldig individuelt. Mekanikken i dette kan samnenlignes med at partneren har vært utro. Og merk at jeg skriver MEKANIKKEN, til alle som får lyst å komme med idiotiske sammenligninger. Men folk må slutte å legge skyld og dømme menn for dette. De svarene som er her i tråden er helt uten innsikt og forståelse. Man skulle tro det var barn som svarte. Anonymkode: d6939...df8 Det er jo du som kommer med en idiotisk sammenligning. Alle oppegående mennesker forstår at voldtekt = vold, ikke sex. Men så lenge du beskylder dama for å ha blitt voldtatt, blir følelsen den samme som om hun hadde vært utro. Og jo, vi kan dømme menn som svikter koner når konene trenger dem mest. Det er nedrig. Og nei, man trenger ikke å forstå drittsekkoppførsel eller ha innsikt i den. Anonymkode: 9a95b...cbb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:42 #132 Del Skrevet tirsdag kl 21:42 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Klart det, men som sagt er det noe som kan være ødelagt permanent. Dette gjelder selvsagt ikke alle og er veldig individuelt. Mekanikken i dette kan samnenlignes med at partneren har vært utro. Og merk at jeg skriver MEKANIKKEN, til alle som får lyst å komme med idiotiske sammenligninger. Men folk må slutte å legge skyld og dømme menn for dette. De svarene som er her i tråden er helt uten innsikt og forståelse. Man skulle tro det var barn som svarte. Anonymkode: d6939...df8 For øvrig sier man når man gifter seg, at man skal være trofast hos hverandre i gode og onde dager. Hvis kona må håndtere de onde dagene mutters alene fordi hun er "for skitten" for sin manns følelser og støtte, så burde ikke han ha giftet seg med henne i utgangspunktet - han mente jo ikke det han sa til presten/ordføreren. Anonymkode: 9a95b...cbb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:53 #133 Del Skrevet tirsdag kl 22:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hva. Dette er faktisk en elendig innstilling. Hvis dette skjer, så prøver et oppegående mannfolk å få hjelp til å finne ut av hva som skjedde, for å hjelpe den han elsker eller nettopp har elsket. Mannfolk er ikke elendige, for dette er ikke typisk mannfolk. Anonymkode: 7c053...056 Det. Er. Ingen. Innstilling. Jeg gur uansett opp, folk greier ikke å få inn i skallen at det her er snakk om tap av følelser som skjer av seg selv. Helt håpløst i det hele tatt å prøve å få det til å gå inn. Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:55 #134 Del Skrevet tirsdag kl 22:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo du som kommer med en idiotisk sammenligning. Alle oppegående mennesker forstår at voldtekt = vold, ikke sex. Men så lenge du beskylder dama for å ha blitt voldtatt, blir følelsen den samme som om hun hadde vært utro. Og jo, vi kan dømme menn som svikter koner når konene trenger dem mest. Det er nedrig. Og nei, man trenger ikke å forstå drittsekkoppførsel eller ha innsikt i den. Anonymkode: 9a95b...cbb Man trenger selvsagt ikke med viten og vilje å beskylde damen for å ha blitt voldtatt for at følelsene skal dø. Dette blir verre og verre. Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:56 #135 Del Skrevet tirsdag kl 22:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): For øvrig sier man når man gifter seg, at man skal være trofast hos hverandre i gode og onde dager. Hvis kona må håndtere de onde dagene mutters alene fordi hun er "for skitten" for sin manns følelser og støtte, så burde ikke han ha giftet seg med henne i utgangspunktet - han mente jo ikke det han sa til presten/ordføreren. Anonymkode: 9a95b...cbb Ok, vi er der altså. Dette gjelder vel da også for dem der følelsene bare dør ut på sikt? Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:26 #136 Del Skrevet tirsdag kl 23:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart det, men som sagt er det noe som kan være ødelagt permanent. Dette gjelder selvsagt ikke alle og er veldig individuelt. Mekanikken i dette kan samnenlignes med at partneren har vært utro. Og merk at jeg skriver MEKANIKKEN, til alle som får lyst å komme med idiotiske sammenligninger. Men folk må slutte å legge skyld og dømme menn for dette. De svarene som er her i tråden er helt uten innsikt og forståelse. Man skulle tro det var barn som svarte. Anonymkode: d6939...df8 Hvem er du til å si dette? Jobber du med det eller har du vært der selv? Hvis jeg hadde mistet alle følelsene for mannen min fordi han ble gruppevoldtatt av en mann, så hadde jeg skammet meg og jeg hadde valgt å beholde den skammen, ikke rasjonalisert den vekk. Jeg hadde aldri kommet over det. Anonymkode: 7c053...056 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:27 #137 Del Skrevet tirsdag kl 23:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem er du til å si dette? Jobber du med det eller har du vært der selv? Hvis jeg hadde mistet alle følelsene for mannen min fordi han ble gruppevoldtatt av en mann, så hadde jeg skammet meg og jeg hadde valgt å beholde den skammen, ikke rasjonalisert den vekk. Jeg hadde aldri kommet over det. Anonymkode: 7c053...056 Av menn**. Eller kvinner for øvrig. Anonymkode: 7c053...056 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:27 #138 Del Skrevet tirsdag kl 23:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem er du til å si dette? Jobber du med det eller har du vært der selv? Hvis jeg hadde mistet alle følelsene for mannen min fordi han ble gruppevoldtatt av en mann, så hadde jeg skammet meg og jeg hadde valgt å beholde den skammen, ikke rasjonalisert den vekk. Jeg hadde aldri kommet over det. Anonymkode: 7c053...056 Ok, du beholder da skammen. Hvordan får du følelsene så tilbake? Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:33 #139 Del Skrevet tirsdag kl 23:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, du beholder da skammen. Hvordan får du følelsene så tilbake? Anonymkode: d6939...df8 Hvem er du til å fortelle andre dette og tale fra din høye hest? Jeg har jobbet med skam hele mitt jævla liv. Jeg skal nok finne på noe. Det minste man gjør er å gi det sitt beste forsøk og holde sine tanker langt unna handlingene sine overfor en partner som trenger støtte. Du har veldig mye fokus på mannen her og på de utroskaps-følelsene hans som visstnok er så umulig å bli kvitt. Anonymkode: 7c053...056 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:48 #140 Del Skrevet tirsdag kl 23:48 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvem er du til å fortelle andre dette og tale fra din høye hest? Jeg har jobbet med skam hele mitt jævla liv. Jeg skal nok finne på noe. Det minste man gjør er å gi det sitt beste forsøk og holde sine tanker langt unna handlingene sine overfor en partner som trenger støtte. Du har veldig mye fokus på mannen her og på de utroskaps-følelsene hans som visstnok er så umulig å bli kvitt. Anonymkode: 7c053...056 Ingen jøy hest her, kun opplysning om hvordan dette kan foregå i en manns hode. Noe som burde være åpenbart. Fokuset må være der, når det knapt er en sjel som greier å oppfatte dette riktig, istedenfor å gi mannen skyld, som om dette var viljestyrt. Selvsagt skal man gi det sitt beste forsøk. Anonymkode: d6939...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå