Gå til innhold

Hvorfor fikk du ikke jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som kom til finalerunden av intervjuprosessen, men ikke fikk jobben – fikk dere vite grunnen til at dere ikke ble ansatt? Hva var grunnen?

Anonymkode: cbcf6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den siste gangen var det fordi jeg hadde et krav om hjemmekontor (jeg har det i dag og trives i den jobben jeg har, så da var det ikke om å gjøre og bytte), og det ønsket de ikke å etterkomme, så da ble det naturligvis valgt en kandidat som ikke hadde dette kravet.

En gang var det fordi jeg hadde krav om høyere timelønn enn de var villig til å gi. De ønsket å gi mellomlegget som bonus på slutten av året, jeg liker ikke å jobbe bonusbasert så da var det utelukket. 

En annen gang var jeg lavere kvalifisert enn den som fikk stillingen. 

Det har sikkert også forekommet at jeg ikke har fått en jobb fordi det ikke var personlig match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den andre jobben i mitt liv som jeg søkte på. Jeg ble innkalt til intervju og alt virket lovende... men jeg var veldig ung, bare 19 år. De var ikke helt sikre på at jeg skulle klare jobben som avdelingsleder i bijouteriavdelingen alene i så ung alder, så de tenkte å gi jobben til en som var litt eldre. Problemet var bare at hun var umulig å få tak i. Hun svarte aldri på telefonen, selv om de forsøkte flere ganger. Så de ga opp, og tenkte de ville gi meg sjansen likevel. 

Jeg fikk altså jobben likevel, selv om jeg først fikk avslag.

Og jeg viste dem! Avdelingen vår kom på topp 10 listen over mestselgende bijouteri i landet. Jeg klarte det med glans. Daglig leder sa til meg at han egentlig tenkte jeg var den riktige typen til den jobben, da jeg stilte til intervju pyntet med masse bijouteri selv (det var min stil, ikke noe jeg gjorde pga jobbsøkingen).

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd tre ganger å komme til siste runde og ikke få jobben likevel.

Har fått beskjed alle tre ganger om at de valgte en som de mente var bedre kvalifisert enn meg.

Jeg jobbet på samme arbeidsplass (søkte intern stilling) og fikk dermed orkesterplass til hvordan det utspilte seg.

Den ene fungerte veldig bra i jobben, den neste fungerte ikke så bra og hun ble også borte etter kort tid.

Den tredje var ekstern, så der vet jeg ikke, men jeg hørte ad omveier hvem de ansatte og da jeg hørte hva slags kompetanse vedkommende hadde, skjønte jeg at det var snakk om en med lavere lønnskrav enn meg. Jeg hadde selv 12 års erfaring fra bransjen, mens vedkommende som var "bedre kvalifisert" enn meg hadde 1+1 år erfaring fra bransjen. 

Anonymkode: ee58b...c88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere begrunnelse på hvorfor dere ikke fikk jobben? Jeg har bare fått en generell mail flere uker senere med "Vi har ansatt en person i denne stillingen"

Anonymkode: 5728d...b06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sa det ikke rett ut, men jeg var for dyr for dem. Det var billigere med en adjunkt enn en lektor med opprykk. Jeg kan forstå det.

En annen gang handlet det om manglende erfaring, jeg hadde ikke jobbet som lærer like lenge som andre (kun tre år).

Jeg fikk heldigvis drømmejobben til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får dere begrunnelse på hvorfor dere ikke fikk jobben? Jeg har bare fått en generell mail flere uker senere med "Vi har ansatt en person i denne stillingen"

Når jeg har vært med til siste runde har jeg som regel blitt ringt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Når jeg har vært med til siste runde har jeg som regel blitt ringt opp.

Hm, aldri opplevd. Hyggelig gjort da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg glemte å dele min erfaring. Den ene gangen fikk jeg ikke jobben fordi de foretrakk en kandidat med bransjeerfaring (rekruttereren nevnte det ikke direkte, men jeg antar det var årsaken). Den andre gangen skyldtes det at jeg ikke hadde erfaring med programvaren de brukte – de ønsket noen som allerede behersket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere som kom til finalerunden av intervjuprosessen, men ikke fikk jobben – fikk dere vite grunnen til at dere ikke ble ansatt? Hva var grunnen?

Fordi det skinte igjennom at jeg ikke var motivert nok. 

Anonymkode: 7f096...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg ble nettopp innstilt som nummer 2 i siste runde. Grunnen var at de mente den andre kandidaten var mer selvstendig.

Det var dumt av meg å ikke fremheve mer at jeg er selvstendig, siden min nåværende stilling krever nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to ganger å ikke få en jobb, og begge gangene var det fordi jeg var "overkvalifisert". Jeg har doktorgrad, og det skremmer de fleste arbeidsgivere. Samtlige ganger jeg har søkt jobb, har de vært bekymret for at jeg egentlig har lyst til å jobbe med forskning, for at jeg vil kjede meg, osv... 

Utrolig dritt når jeg har prøvd å søke med "nedover", fordi jeg ikke orker presset og stresset og drittet med de krevende stillingene jeg er stuck med.. 

Anonymkode: 4eab1...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rekruttert mye, og det er ikke alltid vi gir ærlige svar til hvorfor folk ikke får jobben. 

Noen ganger er vi heldige nok til å ha flere kandidater vi har tro på, og da velger vi rett og slett den som passer best på teamet, basert på kompetanse og personlighet. 

Når kandidatene har sagt noe dumt, gjort et dårlig case, hatt forventninger vi ikke ønsker å innfri eller lignende sier vi sjelden fra om grunnen. 

Anonymkode: 54cfd...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i to prosesser samtidig.  Og den ene jobben jeg følte at den nailet jeg og trodde jeg kom til å få - fikk jeg ikke fordi de mente jeg nok var overkvalifisert og jobben ville være for lett. 

Den andre jobben tenkte jeg at jeg ikke kom til å få fordi den virket som hakket over det jeg var kvalifisert for.  Men den fikk jeg og jobbet der i 9 år.  

Så i blant er det godt at andre er bedre på å vurdere dine kvalifikasjoner opp mot stilling.  

Anonymkode: 8422d...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke interiørblogger eller interiørsider på instagram. Søstrene Grene. 

Anonymkode: 81a37...c01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg manglet referanse fra siste arbeidsforhold, noe de selvfølgelig ønsket. Jeg tok kontakt med tre personer fra siste arbeidsforhold, men ingen av de svarte...

Anonymkode: 45c61...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på lederstilling der jeg jobber nå. Ble innstilt til stillingen, men ansettelsesrådet ga den til noen andre pga bachelor (ikke relevant eller et krav for stillingen). 

Har som noen andre skrev orkesterplass for å se hvor dårlig vedkommende løser jobben. Er på mange måter glad jeg ikke fikk jobben, bedre grunnlønn i den stillingen, men jeg har mye tillegg i lavere stilling.

En annen gang fikk jeg beskjed om at de regnet med at jeg ikke kom til å trives med 30 minutters reisevei og at de heller ville ansette noen andre med en gang enn å måtte lyse den ut igjen. Det var det kjipeste neiet jeg har fått i mitt liv for den jobben ville jeg virkelig ha. Jobber nå for samme firma, men i en annen avdeling og kjører 1 time hver vei og har gjort det i 7 år nå…

Anonymkode: 04d5c...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To jeg husker, er: 

1: Jeg manglet en viss erfaring innen faget, men det var noe de presenterte på 2.gangsintervju (case jeg skulle foreberede hjemme). Det stor mellom meg og ei til (fikk jeg vite da jeg fikk avslag), men de fant plutselig ut at jeg måtte ha prosjekterfaring (noe som ikke ble lyst ut i stillingsannonsen), og da gikk de for hun andre. 

2: Jeg var "for gammel", og de ønsket å få aldersnivået ned. Jeg var 41!! Så det de gjorde der var ikke lov. Jeg var så skuffa (det var i sammen søknadsprosess som i jobbcase 1, og jeg var så lei meg, skuffa og sinna at jeg ikke klarte å si at det faktisk er ulovlig. 

Nå er jeg derimot i en jobb jeg stortrives i, så det er vel en mening med alt :)

Anonymkode: 42b1b...c4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på 4 intervjurunder med et foretak. Siste runde fikk jeg beskjed om at de kom til å ringe meg innen 2 uker med beskjed om jeg fikk jobben eller ikke. 2 uker gikk og de ringte aldri. Jeg prøvde å sende melding og mail i en god stund men fikk aldri noe svar. Synes det var utroooolig uprofft å ikke gi en liten beskjed om at det ikke ble meg denne gangen, når vi har hatt en så lang intervjuprosess.

anyway, fikk vite i ettertid at de hadde ansatt en jeg kjente. De ansatte han fordi han hadde kontakter i foretaket, så jobben var egentlig lost case for min del fra første intervjurunde fikk jeg høre.

Anonymkode: 2db5c...819

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...