Gå til innhold

Useriøs Telenorselger nekter å gi skriftlig inf6


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble oppringt av en selger for Telenor. Vi har privat tv og Internett fra Telenor.  Gjennom jobben har jeg mobilabonnement fra Telenor.

I følge selgeren er jeg totalkunde.  Derfor kan resten av familien få svært "gunstige" mobilabonnement fra Telenor.

Når jeg ba om å få betingelsene skriftlig så sa selgeren at han ikke får lov til sende betingelser eller priser, hverken på epost eller sms.

Er det normalt at man ukke får skriftlig informasjon fra selgere?

Jeg synes det et useriøst!

Anonymkode: 5b527...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Telenor så har jeg fått det ja. Men jeg har å opplevd at dem sier at dem er fra Telenor og ikke er det. Ei kollega som ble lurt slik. Hun synes det hørtes greit ut tilbudet så hun takket ja. Det viste seg at det ikke var Telenor som hadde gitt henne tilbudet så hun fikk litt panikk. Men heldigvis så ordnet det seg for henne. 

Anonymkode: 616d3...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nei til alt du ikke kan få papirer på på telefon. 

Takk nei til lodd også som blir solgt over telefon av ukjente.

 

Anonymkode: d639d...c8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS har du noen over 60 år i familien lær de å ikke kjøpe lodd på telefon av ukjente. 

Anonymkode: d639d...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fra Telenor så har jeg fått det ja. Men jeg har å opplevd at dem sier at dem er fra Telenor og ikke er det. Ei kollega som ble lurt slik. Hun synes det hørtes greit ut tilbudet så hun takket ja. Det viste seg at det ikke var Telenor som hadde gitt henne tilbudet så hun fikk litt panikk. Men heldigvis så ordnet det seg for henne. 

Anonymkode: 616d3...ee2

Dette!

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ble oppringt av en selger for Telenor. Vi har privat tv og Internett fra Telenor.  Gjennom jobben har jeg mobilabonnement fra Telenor.

I følge selgeren er jeg totalkunde.  Derfor kan resten av familien få svært "gunstige" mobilabonnement fra Telenor.

Når jeg ba om å få betingelsene skriftlig så sa selgeren at han ikke får lov til sende betingelser eller priser, hverken på epost eller sms.

Er det normalt at man ukke får skriftlig informasjon fra selgere?

Jeg synes det et useriøst!

Anonymkode: 5b527...c8b

Du har et bedriftsabonnement gjennom jobben?

Da er det mest sannsynlig ikke Telenor, men et annet firma som utgir seg for å være dem, og som går etter bedriftskunder.
Flere jeg kjenner har blitt lurt av disse. 
Når de oppdager at det ikke var fra Telenor, at prisen er oppgitt uten MVA, blir de avkrevd et avbestillingsgebyr på flere tusen kroner hvis de vil bort fra avtalen.  De fleste jeg har hørt om får ettergitt avbestillingsgebyret hvis de krangler om det, men det blir unødvendig stress og uro med slike salgsmetoder.

 

 

Anonymkode: 7bf66...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk heller ikke ting skriftlig da jeg undersøkte internett leverandør. Vurderte ikke de jeg ikke kunne få det skriftlig hos. 

Anonymkode: 12b11...2cd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har for lengst funnet ut at Telenor er en aktør man kan forhandle pris med som privatkunde. Jeg "forhandler" ved å si opp avtalen når tilbudsprisen utløper, og da tar det som regel mindre enn 24 timer før det kommer et skriftlig tilbud (med priser) for å lokke meg tilbake. Får da en pris som er lavere enn annonsert på deres nettsider uten binding i 12 nye måneder. Gjelder fibernett inkl. TV.

Anonymkode: b3aee...58f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en gjenganger med dørselgere og telefonselgere av alarm, internett, telefonabonnementer osv. De kan visst ikke gi tilbudet skriftlig, du må skrive under på at du tar tilbudet også får du informasjonen på mail. Det er skikkelig useriøst og da takker jeg nei uansett hvor interessant det høres ut.

Anonymkode: db29d...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det med strømselskap (husker ikke hvilket). Ringte med et godt tilbud, men nektet å sende det skriftlig. Merkelige greier.

Anonymkode: 86a23...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette!

Du har et bedriftsabonnement gjennom jobben?

Da er det mest sannsynlig ikke Telenor, men et annet firma som utgir seg for å være dem, og som går etter bedriftskunder.
Flere jeg kjenner har blitt lurt av disse. 
Når de oppdager at det ikke var fra Telenor, at prisen er oppgitt uten MVA, blir de avkrevd et avbestillingsgebyr på flere tusen kroner hvis de vil bort fra avtalen.  De fleste jeg har hørt om får ettergitt avbestillingsgebyret hvis de krangler om det, men det blir unødvendig stress og uro med slike salgsmetoder.

 

 

Anonymkode: 7bf66...16d

Dette er det så viktig at alle er obs på!

Et svindelselskap som holder til på sørlandet ,opererer på denne måten. De sier ikke firmanavnet når de ringer, får kundene til å tro at de ringer fra kundens teleselskap og skal gi tilbud om et bedre abonnement.  Jeg var i ferd med å gå på svindelen, men da han oppga feil antall GB jeg hadde, skjønte jeg at han ikke ringte fra Telenor.

Anonymkode: c58d6...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble oppringt av en selger for Telenor. Vi har privat tv og Internett fra Telenor.  Gjennom jobben har jeg mobilabonnement fra Telenor.

I følge selgeren er jeg totalkunde.  Derfor kan resten av familien få svært "gunstige" mobilabonnement fra Telenor.

Når jeg ba om å få betingelsene skriftlig så sa selgeren at han ikke får lov til sende betingelser eller priser, hverken på epost eller sms.

Er det normalt at man ukke får skriftlig informasjon fra selgere?

Jeg synes det et useriøst!

Anonymkode: 5b527...c8b

Det er i grunn så enkelt at han er pliktig til ås ende deg ett skriftlig tilbud, som inneholder betingelser og priser. 
Det er lovpålagt. 
Så lenge du handler som privatperson, så er du ikke bundet til en avtale gjort muntlig over telefon ved telefonsalg. Det skal være ett skriftlig samtykke. 
Forbrukertilsynets veiledning om regelverket ved telefonsalg - Forbrukertilsynet

Jeg ville meldt det inn til forbrukertilsynet. 
Forbrukertilsynet portal - Insights

Jeg ville også varslet Telenor, om at selgerne deres bruker ulovlige salgsmetoder. 
Selv om Telenor har leid inn en eller annen salgsbedrift for å selge for dem, så er de ansvarlig for at lovverket blir overholdt, og at selgerne ikke inngår ulovlige avtaler på vegne av dem. 

Anonymkode: 55e92...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle teleselskapene holder på sånt. De ringer eller kommer på døra, må ha svar NÅ, og nekter å sende brev eller e-post. Orker ikke forholde meg til sånt, så legger på eller jager dem vekk når de prøver seg.

Anonymkode: 2aaed...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble oppringt av en selger for Telenor. Vi har privat tv og Internett fra Telenor.  Gjennom jobben har jeg mobilabonnement fra Telenor.

I følge selgeren er jeg totalkunde.  Derfor kan resten av familien få svært "gunstige" mobilabonnement fra Telenor.

Når jeg ba om å få betingelsene skriftlig så sa selgeren at han ikke får lov til sende betingelser eller priser, hverken på epost eller sms.

Er det normalt at man ukke får skriftlig informasjon fra selgere?

Jeg synes det et useriøst!

Anonymkode: 5b527...c8b

Telefonsalg skjer på telefon, der og da. 
D får ikke telefnsalgtilbud skriftlig før du har bundet deg til avtalen. 
Hva skulle hensikten med telefonsalg være om de bare kan send deg en e-post? Da er det ikke telefonsalg lengre, men netttilbud.

Anonymkode: 2d6a7...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Telefonsalg skjer på telefon, der og da. 
D får ikke telefnsalgtilbud skriftlig før du har bundet deg til avtalen. 
Hva skulle hensikten med telefonsalg være om de bare kan send deg en e-post? Da er det ikke telefonsalg lengre, men netttilbud.

Anonymkode: 2d6a7...efe

Det er lovpålagt med skriftlig samtykke til avtalen, det er lovpålagt at avtalen skal legges frem skriftlig med priser og vilkår før kunden skriftlig samtykker til avtalen. Avtaler gjort muntlig over telefon er ikke juridisk bindende. Det skal foreligge skriftlig på ett medium som kan lagres, og opptak av telefonsamtalen er ikke godt nok for å bli holdt juridisk bundet til avtalen. Selger skal kunne fremlegge dokumentasjon på at de har sendt over nødvendig informasjon skriftlig, på ett medium kunden kan lagre, og at det inneholder all lovpålagt informasjon slik som priser, oppsigelsetid, bindingstid, og ikke minst angrerett.

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/telefonsalg/id750957/

 

Anonymkode: 55e92...f02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke Telenor men dei er ikkje dei einaste som nektar å sende skriftleg info. Sognenett ringde og stilte spm  om eg har hatt problem med nettet. Det tok eit par minutt før eg skjønte det var telefonsal. Fyren kunne ikke sende noko skriftleg, det var snakk om eit supertibod som kun gjaldt over tlf. Useriøst! 

Anonymkode: 877a8...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Liker ikke Telenor men dei er ikkje dei einaste som nektar å sende skriftleg info. Sognenett ringde og stilte spm  om eg har hatt problem med nettet. Det tok eit par minutt før eg skjønte det var telefonsal. Fyren kunne ikke sende noko skriftleg, det var snakk om eit supertibod som kun gjaldt over tlf. Useriøst! 

Anonymkode: 877a8...182

Selgeren fra Telenor startet også samtalen med en runde spørsmål om hvorvidt jeg hadde hatt problemer med nettet.

Jeg ser nå at dette ikke er en akseptert måte å drive telefonsalg på:

"Ofte er det abonnement og løpende avtaler som blir markedsført per tele­fon. Da er det viktig at selgeren allerede innledningsvis i samtalen presiserer at henvendelsen gjelder et abonnement/medlemskap med løpende forpliktel­ser for forbrukeren."

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-regelverket-telefonsalg

Anonymkode: 5b527...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en selger på telefon så er det alltid useriøst. Om de hadde et godt tilbud ville de jo ikke behøve satse på å stresse folk til å takke ja.

Bare si «nei takk» og så legg på, eller la være å ta telefonen, eller bare legg på uten å si noe som helst hver gang en selger ringer.

Anonymkode: 60680...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det med dørselgere og strømselskap. Prøvde først å få meg til å signere på avtalen uten å si at det var det jeg gjorde. Så ba jeg om å få det skriftlig før jeg signerte, det fikk jeg ikke «men du har jo 14 dager angrerett, så da kan du eventuelt gå tilbake». Da sa jeg at hvis det skulle være aktuelt måtte jeg hente mannen min, fordi det var han som hadde inngått dagens avtale som jeg ikke hadde 100% oversikt over. Da prøvde han å spille på likestilling og at jeg som dame også måtte kunne ta selvstendige økonomiske valg for familien. 
Mannen overtok og selgeren klarte ikke å vise hvordan avtalen hans skulle være bedre enn den vi hadde, så vi sa nei. Han gikk derfra sint og mumla «jævla idiot». Etter dette har standardfrasen min når jeg åpner døra vært «jeg kjøper ingenting fra folk som kommer på døra/når jeg støtter veldedige organisasjoner oppsøker jeg informasjonen selv. Ha en fortsatt fin kveld» 

Anonymkode: d1661...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selgeren fra Telenor startet også samtalen med en runde spørsmål om hvorvidt jeg hadde hatt problemer med nettet.

Jeg ser nå at dette ikke er en akseptert måte å drive telefonsalg på:

"Ofte er det abonnement og løpende avtaler som blir markedsført per tele­fon. Da er det viktig at selgeren allerede innledningsvis i samtalen presiserer at henvendelsen gjelder et abonnement/medlemskap med løpende forpliktel­ser for forbrukeren."

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-regelverket-telefonsalg

Anonymkode: 5b527...c8b

Ja, eg synes det er ein sleip metode. Eg er, som mange andre, null interessert i telefonsal og plar seie høfleg neitakk og legge på med ein gang.  Så det er lurt av dei å gå over til snikmetoden for å halde folk på tråden lenger. Dei klarer nok å overtale fleire til å  takke ja til ting slik. Eg har i hvert fall sagt til mine gamle foreldre at viss sognenett ringer, så må dei legge på med det samme. 

Anonymkode: 877a8...182

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...