Gå til innhold

Når den ene spiser mye mer/dyrere i samboerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har begynt på diett der han nesten bare skal spise rent kjøtt. Han spiser bla biff nesten hver dag. Og biffen kjøpes fersk hos slakter. Det går rundt 1500 kr i uka i kjøtt bare til ham. Han trenger mye mat fordi han trener svært mye. Vi andre spiser ikke biff og foretrekker kylling og fisk. Dette kjøper vi stort sett på tilbud.

Er det urimelig å stille litt krav og/eller be han kjøpe kjøttet sitt selv? Denne regelen har vi til sammenligning hatt når gjelder alkohol, tidligere sigaretter og godteri. Unntaksvis når vi kjøper inn godteri/usunt i familiesammenheng. Som smågodt til familefilmkveld eller is til dessert.

Vi krangler aldri om økonomi og har stort sett godt sammerbeid her. Han mener kjøttdietten er en investering i helsa. Han tjener 40% mer enn meg og vi har separert økonomi utenom mat, klær/utstyr til barna, legebesøk og diverse felles regninger. Dette tas fra felleskonto.

Hva tenker dere. Bør jeg la det gå?

Anonymkode: 5f9e6...9e4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye penger ekstra kun på mat i mnd. Hvor lenge skal han gå på denne dietten? Her i huset, legger vi på litt ekstra selv hvis vi skal prøve en dyrere diett en stund. Selvsagt skal det ikke gå utover felleskassa hvis kun den ene skal spise dyrt, men ikke den andre. Skal begge spise dyrt, legger vi begge i ekstra i kassa. 

Anonymkode: bb935...6cd

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere bor sammen og har barn sammen er det vel på tide å slutte med separat økonomi? Da blir det heller ikke en issue at den ene spiser dyrt. Han bidrar uansett med mest. 

Anonymkode: 23eaa...c52

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, i utgangspunktet hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i om en hadde dyrere vaner enn den andre. Det jevner seg kanskje ut med andre ting i løpet av året. Men når han tjener vesentlig bedre enn deg, så hadde jeg forventet at han bidro mer til felleskassa. Syns det er en uting at utgifter skal deles likt. Mer rettferdig å betale etter evne og sitte igjen med likt til eget forbruk. Om han ikke vil det, hadde jeg forventet at han betalte kjøttet sitt selv. 

Anonymkode: 31489...006

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tjener en god del mer enn deg, og  bruker 6000 i måneden hos slakteren bare på kjøtt til seg selv!? Hva ville det kommet på om han hadde kjøpt det i butikk?

Hadde jeg vært han hadde jeg i det minste spyttet inn en god del mer i matbudsjettet. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når dere bor sammen og har barn sammen er det vel på tide å slutte med separat økonomi? Da blir det heller ikke en issue at den ene spiser dyrt. Han bidrar uansett med mest. 

Hva da om den som tjener minst bestemmer seg for å følge en sånn dyr diett?

Anonymkode: c30f5...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Altså, i utgangspunktet hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i om en hadde dyrere vaner enn den andre. Det jevner seg kanskje ut med andre ting i løpet av året. Men når han tjener vesentlig bedre enn deg, så hadde jeg forventet at han bidro mer til felleskassa. Syns det er en uting at utgifter skal deles likt. Mer rettferdig å betale etter evne og sitte igjen med likt til eget forbruk. Om han ikke vil det, hadde jeg forventet at han betalte kjøttet sitt selv. 

En uting at utgifter deles likt? En uting at man dekker sine egne utgifter? Slik jeg ser det er det det eneste rettferdige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En uting at utgifter deles likt? En uting at man dekker sine egne utgifter? Slik jeg ser det er det det eneste rettferdige. 

Når man har barn, kjøper felles bolig og skal drive familien sammen, så syns jeg det er rart at partene skal sitte igjen med ulike summer til eget forbruk. Nok av eksempel der den ene har et mye større personlig forbruk eller sparing enn den andre. Skjønner ikke at det er rettferdig i et forhold hvor man skal være likestilt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samboer har begynt på diett der han nesten bare skal spise rent kjøtt. Han spiser bla biff nesten hver dag. Og biffen kjøpes fersk hos slakter. Det går rundt 1500 kr i uka i kjøtt bare til ham. Han trenger mye mat fordi han trener svært mye. Vi andre spiser ikke biff og foretrekker kylling og fisk. Dette kjøper vi stort sett på tilbud.

Er det urimelig å stille litt krav og/eller be han kjøpe kjøttet sitt selv? Denne regelen har vi til sammenligning hatt når gjelder alkohol, tidligere sigaretter og godteri. Unntaksvis når vi kjøper inn godteri/usunt i familiesammenheng. Som smågodt til familefilmkveld eller is til dessert.

Vi krangler aldri om økonomi og har stort sett godt sammerbeid her. Han mener kjøttdietten er en investering i helsa. Han tjener 40% mer enn meg og vi har separert økonomi utenom mat, klær/utstyr til barna, legebesøk og diverse felles regninger. Dette tas fra felleskonto.

Hva tenker dere. Bør jeg la det gå?

Anonymkode: 5f9e6...9e4

Dere er samboere. Han har selv valgt en mindre forpliktende samlivsform. Denne formen innebærer at dere ikke har forsørgerplikt overfor hverandre, og heller ikke felles økonomi. Han har valgt å ikke forplikte seg fullt ut - da får han selvfølgelig betale sine egne utgifter til mat. Ferdig snakket.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke giftet seg med henne. Hun har ingen plikt til å forsørge ham. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at han bidrar med mest? Les HI. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om dere har tatt en skikkelig prat om økonomien.

Betaler dere alle utgifter 50/50 tross at han tjener mye bedre enn deg? 

Og dere har barn sammen?

Kjæresten min tjener 4 ganger så mye som meg. Vi skal flytte sammen og har særkullsbarn. Vi skal fordele utgiftene prosentvis etter inntekt. Han vil uansett sitte igjen med mye mer enn meg når alt er betalt, men det gjør at jeg også sitter igjen med en god sum til eget forbruk. Og det kreves større og dyrere bolig enn jeg med et barn har råd til når vi trenger totalt 4 soverom. I tillegg er alle de andre gutter så matutgifter vil jo skyte i taket, spesielt om noen år når de blir tenåringer.

Poenget med at vi flytter sammen er jo at vi ønsker et liv sammen med lik levestandard. Type fritidsaktiviteter/AKS etc betaler vi for hver våre barn, men vi har en felleskonto dedikert til ungene. Så der handler vi klær og betaler familieaktiviteter etc uavhengig av hvilke unge det er. Det er våre barn, og vår familie.

For han er det den mest naturlige tingen at han betaler mer fordi han tjener mer. Og poenget med å tjene godt er at vi som en familie skal kunne nyte godene av det. 

Anonymkode: 26e88...418

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han spiser mye mer enn deg så tar han kanskje i ett og annet løft mer enn deg også?

Anonymkode: 2dead...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt å forvente at han da legger inn mer i matbutsjettet, det mellomlegget som har økt pga hans endringer i diett.

Har han kkke foreslått dette selv?

Anonymkode: 4a466...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette innbringende for helsa igjen? At han har funnet ut han skal være huleboer på heltid,så må han finansiere dette selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et langt og krunglete liv vil jeg påstå at å telle på kroner og øre på mat og andre utgifter tipper i mot det smålige. Jeg er enig i at dere andre ikke skal sitte å spise knekkebrød og havregryn fordi han ønsker seg biffer fra slakteren, men om man ser at matbudsjettet går opp må man vel bare justere matbudsjettet da. Og siden han er den som drar opp matbudsjettet er det vel rimelig å anta at han også er den som øker i denne omgangen. Diskusjonen om "Vi har økt matbudsjett, hva skal vi gjøre med det" er en helt annen enn "du spiser dyr mat og det plager meg". 

Anonymkode: 0d83d...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fant80 skrev (4 minutter siden):

Hvordan er dette innbringende for helsa igjen? At han har funnet ut han skal være huleboer på heltid,så må han finansiere dette selv.

Kjøtt er noe av det aller sunneste som finnes.

Anonymkode: 7e62a...cee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener egentlig at man ikke skal finregne på penger når man har valgt å leve sammen.

Men når han har valgt en ekstrem diett, og tjener mye mer, så bør han faktisk betale for det selv.

Anonymkode: 1660f...1ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og mannen 100% felles økonomi, men hadde vi ikke hatt det hadde jeg aldri gått med på å være med på et kjøttforbruk til 6000 i mnd til en person. Ta det av felles når dere lager biffmiddag sammen, når det bare er han får han kjøpe det med sine egnes penger. 

Hvis han nekter hadde jeg sakt at Louis Vuitton har helsebringende effekt på meg. Jeg blir så lykkelig og rolig når jeg ser og holder på en. Så for min psykiske helse må han være med på å kjøpe en ny i hver 3-6 mnd.

Anonymkode: 67c84...a5e

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hovedproblemet her er ulikt kosthold i familien. Det er ikke forenelig med et skikkelig familieliv at en følger et helt annet kosthold enn de øvrige. I tillegg kommer mye trening som sikkert også medfører at den andre må håndtere barna mest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...