Gå til innhold

Hvorfor er psykisk utviklingshemmede ofte så veldig lave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener under 155cm. Dette er ikke noe slemt ment, jeg bare har lagt merke til det og lurer på om det er noen årsak? 

Anonymkode: 9f173...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet med dette i flere år. Og alle de jeg har møtt, har helt normal høyde. Noen av de veldig høye og, og noen lave.

Anonymkode: 2aea9...351

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ungdommer og unge voksne, med bla autisme, div kromosonsfeil hos noen, psykisk utviklingshemning, flere av dem er høyere enn meg😃 Er selv nesten 180 cm 🤭

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mener under 155cm. Dette er ikke noe slemt ment, jeg bare har lagt merke til det og lurer på om det er noen årsak? 

Anonymkode: 9f173...7a0

Jeg finner det interessant at når du stiller et konkret spørsmål om et empirisk fenomen så må du kvalifisere moralsk med å forsikre om at du ikke mener noe slemt. Jeg er ikke kritisk til deg, men til en ny tidsånd hvor det er vanskelig å snakke og spørre og diskutere uten å stadig repetere at man er snill, i tilfelle noen skulle føle at manver slem. Noe har gått svært galt med vår samtalekultur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs kan helt klart påvirke høyden.  Kromosomfeilen påvirker vekstregulerende gener, har gjerne lavere andel veksthormon, mange har hjertefeil som begrenser høyden, har gjerne problem med skjoldbruskkjertelen som kan føre til hemmet vekst. Så derfor blir personer med Downs syndrom i liten grad over 160 cm (menn) og 150 cm (kvinner) 

Så er personen med Down ganske høy så påvirker ikke kromosomfeilen de vekstregulerende hormonene, han ha fått tidlig kontroll på skjoldbruskkjertelen og er født uten hjertefeil. 

Anonymkode: e24c8...af5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Downs kan helt klart påvirke høyden.  Kromosomfeilen påvirker vekstregulerende gener, har gjerne lavere andel veksthormon, mange har hjertefeil som begrenser høyden, har gjerne problem med skjoldbruskkjertelen som kan føre til hemmet vekst. Så derfor blir personer med Downs syndrom i liten grad over 160 cm (menn) og 150 cm (kvinner) 

Så er personen med Down ganske høy så påvirker ikke kromosomfeilen de vekstregulerende hormonene, han ha fått tidlig kontroll på skjoldbruskkjertelen og er født uten hjertefeil. 

Anonymkode: e24c8...af5

Se rundt deg det er flere med Down syndrom som er høyere enn 160 for menn og 150 for kvinner.

Anonymkode: b1c4f...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supermerry skrev (9 timer siden):

Jeg finner det interessant at når du stiller et konkret spørsmål om et empirisk fenomen så må du kvalifisere moralsk med å forsikre om at du ikke mener noe slemt. Jeg er ikke kritisk til deg, men til en ny tidsånd hvor det er vanskelig å snakke og spørre og diskutere uten å stadig repetere at man er snill, i tilfelle noen skulle føle at manver slem. Noe har gått svært galt med vår samtalekultur.

Tenker det er helt naturlig og bra å legge til litt ekstra kontekst når man diskuterer på nett. Vi er anonyme fremmede her og kroppspråk mangler. Det er god kommunikasjon og ikke noe tegn på at det er noe galt med noen samtalekultur.

Forøvrig er det min erfaring at de som stadig må repetere at de er snille og ikke mener noe slemt gjerne har en anelse om at de ikke er helt snille.

Anonymkode: 7937a...306

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Se rundt deg det er flere med Down syndrom som er høyere enn 160 for menn og 150 for kvinner.

Svært få generelt.

Anonymkode: b818c...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du har tall og kilder på, eller det basert på egen observasjon? I sistnevnte tilfelle er svaret sannsynligvis confirmation bias - du ser det du forventer å se og legger ikke merke til de som ikke bekrefter antagelsen din.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de med Downs syndrom så er jo de faktisk i snitt klart lavere enn mennesker uten dette syndromet.

Anonymkode: b818c...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men har du noen gang sett en person med Downs syndrom som var høy? Altså menn som var over 1,80 eller kvinner som var over 1,70?

Anonymkode: b2527...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men har du noen gang sett en person med Downs syndrom som var høy? Altså menn som var over 1,80 eller kvinner som var over 1,70?

Anonymkode: b2527...f1e

Det har jeg. Ene slektningen til min mann er rundt 180 og har Downs syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...