AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Eller gjelder taushetsplikten til advokaten som skrev testamentet er avdøde? Anonymkode: 6e219...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller gjelder taushetsplikten til advokaten som skrev testamentet er avdøde? Anonymkode: 6e219...198 Testamenter bør sendes til bostedets tingrett for oppbevaring. Bare slik kan man sikre seg mot at testamentet blir fulgt etter sin død. Skal advokaten som skrev testamentet sitte med kopi og så forholde seg taus når vedkommende dør, hva er da hensikten med testamentet? De fleste om ikke alle advokater sender testament til tingretten. Anonymkode: 7fa5c...a28 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Testamenter bør sendes til bostedets tingrett for oppbevaring. Bare slik kan man sikre seg mot at testamentet blir fulgt etter sin død. Skal advokaten som skrev testamentet sitte med kopi og så forholde seg taus når vedkommende dør, hva er da hensikten med testamentet? De fleste om ikke alle advokater sender testament til tingretten. Anonymkode: 7fa5c...a28 Jeg spør fordi jeg er bostyrer og arvingene har et spørsmål omkring arven, som omhandler noe avdøde snakket om til de før han døde. Avdødes ønske har ikke kommet med i testamentet, og jeg har på arvingens vegne kontaktet advokaten som skrev testamentet for å få vite om avdøde snakket med advokaten sin om dette, men advokaten sier han ikke kan uttale seg til meg på grunn av taushetsplikten. Jeg synes dette er merkelig da jeg har innsyn i alt ang avdøde, men får ikke vite noe angående testamentet. Ts Anonymkode: 6e219...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spør fordi jeg er bostyrer og arvingene har et spørsmål omkring arven, som omhandler noe avdøde snakket om til de før han døde. Avdødes ønske har ikke kommet med i testamentet, og jeg har på arvingens vegne kontaktet advokaten som skrev testamentet for å få vite om avdøde snakket med advokaten sin om dette, men advokaten sier han ikke kan uttale seg til meg på grunn av taushetsplikten. Jeg synes dette er merkelig da jeg har innsyn i alt ang avdøde, men får ikke vite noe angående testamentet. Ts Anonymkode: 6e219...198 Advokaten kan ikke dele med deg hva de eventuelt kan ha snakket om, for da bryter han taushetsplikten han har overfor klienter. Når ønsket ikke fremkommer i testamentet, så har det heller ikke noen betydning hva som kan ha vært diskutert. Det er kun det som står i testamentet som gjelder og skal følges. Anonymkode: 87452...528 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Advokaten kan ikke dele med deg hva de eventuelt kan ha snakket om, for da bryter han taushetsplikten han har overfor klienter. Når ønsket ikke fremkommer i testamentet, så har det heller ikke noen betydning hva som kan ha vært diskutert. Det er kun det som står i testamentet som gjelder og skal følges. Anonymkode: 87452...528 Jeg trodde bare at jeg kunne få vite det siden jeg var bostyrer og har tilgang til alt annet i avdødes liv som også er sensitive opplysninger. Ts Anonymkode: 6e219...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #6 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg spør fordi jeg er bostyrer og arvingene har et spørsmål omkring arven, som omhandler noe avdøde snakket om til de før han døde. Avdødes ønske har ikke kommet med i testamentet, og jeg har på arvingens vegne kontaktet advokaten som skrev testamentet for å få vite om avdøde snakket med advokaten sin om dette, men advokaten sier han ikke kan uttale seg til meg på grunn av taushetsplikten. Jeg synes dette er merkelig da jeg har innsyn i alt ang avdøde, men får ikke vite noe angående testamentet. Ts Anonymkode: 6e219...198 Det er to yrkesgrupper i samfunnet vårt som har absolutt og ufravikelig taushetsplikt, advokater og prester. Svaret du har fått er nok det svaret du vil få fra denne advokaten. Står du fast med hensyn til hvordan du skal håndtere situasjonen så har Tingretten veiledningsplikt. Anonymkode: 7fa5c...a28 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er to yrkesgrupper i samfunnet vårt som har absolutt og ufravikelig taushetsplikt, advokater og prester. Svaret du har fått er nok det svaret du vil få fra denne advokaten. Står du fast med hensyn til hvordan du skal håndtere situasjonen så har Tingretten veiledningsplikt. Anonymkode: 7fa5c...a28 Tingretten sier vel det samme som advokaten? Ts Anonymkode: 6e219...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #8 Del Skrevet 6. desember 2024 Er det ikke nedskrevet og signert med vitner så er det uansett ikke mulig å ta hensyn til noe avdøde skal ha sagt. Om ikke alle arvingene uansett er enige da. Anonymkode: e9c6a...b7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det ikke nedskrevet og signert med vitner så er det uansett ikke mulig å ta hensyn til noe avdøde skal ha sagt. Om ikke alle arvingene uansett er enige da. Anonymkode: e9c6a...b7f Alle arvingene er enige, men det hjelper vel lite Ts Anonymkode: 6e219...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tingretten sier vel det samme som advokaten? Ts Anonymkode: 6e219...198 Ja, om testamentet er deponert der? Men emnetittelen din er høyst misvisende. Testamentet er det som er skrevet og det som gjelder. Slik jeg forstår deg så har du testamentet, men en av arvingene er uenig, eller har muntlig avtale om noe utenfor testamentet? Det muntlige kan du ikke forholde deg til, du må forholde deg til det skrevne. Anonymkode: 7fa5c...a28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #11 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Alle arvingene er enige, men det hjelper vel lite Ts Anonymkode: 6e219...198 Arvingene kan jo gjøre akkurat som de vil hvis de er enige. Anonymkode: e9c6a...b7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #12 Del Skrevet 6. desember 2024 Etter at arven er fordelt etter testamentet AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Alle arvingene er enige, men det hjelper vel lite Ts Anonymkode: 6e219...198 Hvis alle er enige om en annen fordeling, så står arvingene fritt til å omfordele verdiene etter at booppgjøret er ferdig. Anonymkode: 87452...528 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. desember 2024 #13 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arvingene kan jo gjøre akkurat som de vil hvis de er enige. Anonymkode: e9c6a...b7f Mulig jeg misforstår hva du mener, men om avdøde ønsker å donere en stor porsjon penger til en forening kan da arvingene stoppe dette om de er enige? Og er man da enearving kan man da gjøre hva pokker man vil med testamentet, siden man er enig med seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 6. desember 2024 #14 Del Skrevet 6. desember 2024 newman01 skrev (3 minutter siden): Mulig jeg misforstår hva du mener, men om avdøde ønsker å donere en stor porsjon penger til en forening kan da arvingene stoppe dette om de er enige? Og er man da enearving kan man da gjøre hva pokker man vil med testamentet, siden man er enig med seg selv? Dersom foreningen er tilgodesett i testament så er jo denne arving. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. desember 2024 #15 Del Skrevet 6. desember 2024 Illuminatum skrev (Akkurat nå): Dersom foreningen er tilgodesett i testament så er jo denne arving. Heh, det er sant. Den tenkte jeg ikke på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #16 Del Skrevet 6. desember 2024 Ts: bruk advokat. Skjønner ikke meg på folk som forventer ordentlige juridiske svar fra advokatene med livets harde skole utdannelse her inne. Folk her tror og mener og forstår ikke at det er rettspraksis som skal følges. Anonymkode: f49e8...ec1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #17 Del Skrevet 6. desember 2024 Ja advokaten kan ikke diskutere med deg hva som er sagt. Du skal forholde deg til testamentet. Har han ikke skrevet det ned så var det jo ikke noe avdøde ønsket at det skulle bli skrevet. Ellers så kan man jo si mye på slutten. Men testamentet som bestemmer. Hvis han ikke har endret det. Og det ser ikke ut som vedkommende har gjort det. Men jeg reagerer mere at du som bostyrer ikke vet mere om den oppgaven du har sagt ja til at du skal gjøre. Anonymkode: df92f...094 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #18 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja advokaten kan ikke diskutere med deg hva som er sagt. Du skal forholde deg til testamentet. Har han ikke skrevet det ned så var det jo ikke noe avdøde ønsket at det skulle bli skrevet. Ellers så kan man jo si mye på slutten. Men testamentet som bestemmer. Hvis han ikke har endret det. Og det ser ikke ut som vedkommende har gjort det. Men jeg reagerer mere at du som bostyrer ikke vet mere om den oppgaven du har sagt ja til at du skal gjøre. Anonymkode: df92f...094 Det var ingen andre i avdødes familie som ønsket den sure jobben som bostyrer, så jeg som var helt grønn ble kastet ut i det, selv om jeg var i sorg. Har hatt det veldig slitsomt med å finne ut hvordan alt fungerer. Ts Anonymkode: 6e219...198 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #19 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ingen andre i avdødes familie som ønsket den sure jobben som bostyrer, så jeg som var helt grønn ble kastet ut i det, selv om jeg var i sorg. Har hatt det veldig slitsomt med å finne ut hvordan alt fungerer. Ts Anonymkode: 6e219...198 Da kan du når tid som helst fra si deg oppgaven og kreve offentlig skifte. Den retten har du selv om det koster og de andre blir sur., Anonymkode: 7fa5c...a28 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. desember 2024 #20 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle arvingene er enige, men det hjelper vel lite Ts Anonymkode: 6e219...198 Dersom alle arvinger er enige om en annen fordeling enn testamentet tilsier, er det ikke noe i veien for at dere avtaler å fordele det slik dere er enige om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå