Gå til innhold

Hvordan leser din 3 klassing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor godt leser din 3 klassing? Syns det går litt tregt fremover med min 3 klassing. Hun sliter med lange ord og leser ikke veldig fort. Er det noen som har noen tips for å få fart på lesingen? Hva er best å øve på? At hun skal lese høyt for oss voksne eller lese inni seg? Øve på å lese enkeltord? Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 1a62b...dfe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 3-klassing leser veldig bra, på norsk og engelsk. (Begge er språk vi bruker hjemme.)Leser bøker, spesielt «Dogman» og Jørn Lier Horst-bøker er stas nå. 

Tips er å lese for barnet hver eneste dag, og finne ting det liker å lese. Et av mine andre barn var ikke glad i å lese, der ble høytlesing av Donald Duck-blader og Roald Dahl det som fikk henne til å like det. Da har hun kanskje 7-8? Mulig eldre. 

Lese høyt for voksne og gjenta ord er vel det som «hjelper». Repetisjon. Men for noen er det lite motiverende. Og kjedelig, spør du meg.

Gjør en innsats og finn ting barnet liker å lese om eller bli lest for. ☺️

Anonymkode: c5188...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 3 klassingen en god leser, men han har aldri vært glad i å lese bøker selv. Måtte rett og slett sette av 20min hver dag, hvor vi alle skulle lese. Første ukene var det bare fjas, og masing om hvor mange minutter det var igjen, til nå at han gjerne sitter å leser i 30minutter uten et ord. Så, å finne leselysten er viktig! At de selv finner ut av at det er kjekt, og at de blir motiverte. Om barnet leser sakte, sliter med lange ord osv, så er mengdetrening absolutt det viktigste! Og noe lærer alltid poengterer både på lekseplan og samtaler her. Her ble bøker med type tegneserier det som gjorde lesingen kjekt, feks Håndbok for superhelter! Og at dere leser. Vi prøver å få til lesing ved sengen hver dag, holder nå på med Musse og Helium bøkene. Han elsker å bli lest for. 

Anonymkode: 88508...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, det viktigste nå er ikke å lese fort! Det viktigste er å faktisk forstå og få med seg innholdet i det de leser. Gutten her leste veldig fort (for å bli fort ferdig med leksene feks), men måtte fint lære seg god lederflukt og da lese saktere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er 3 klassingen en god leser, men han har aldri vært glad i å lese bøker selv. Måtte rett og slett sette av 20min hver dag, hvor vi alle skulle lese. Første ukene var det bare fjas, og masing om hvor mange minutter det var igjen, til nå at han gjerne sitter å leser i 30minutter uten et ord. Så, å finne leselysten er viktig! At de selv finner ut av at det er kjekt, og at de blir motiverte. Om barnet leser sakte, sliter med lange ord osv, så er mengdetrening absolutt det viktigste! Og noe lærer alltid poengterer både på lekseplan og samtaler her. Her ble bøker med type tegneserier det som gjorde lesingen kjekt, feks Håndbok for superhelter! Og at dere leser. Vi prøver å få til lesing ved sengen hver dag, holder nå på med Musse og Helium bøkene. Han elsker å bli lest for. 

Leser barnet da i en bok for seg selv i 30 min? Ser for meg at hun vil det, men da hører jeg jo ikke om hun leser riktig. Men det er kanskje ikke så farlig? Det viktigste er kanskje at hun leser? 

Anonymkode: 1a62b...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lese mer, ja, og tipset mitt er å finne bokserie som hun liker, låne på biblioteket. Å lære å lese er jo da virkelig en mengdetrening. Det er så mange gode bøker nå for små barn, mange bøker har store, tydelige bokstaver og mye bilder, det blir gøyere for barna. Mange tegneseriebøker. Det beste er jo å lage en rutine der man leser litt før leggingen, 15 min eller noe, hver dag. Også fint for å roe seg selv ned på slutten av dagen. 

• Ninja Kid av Anh Do - morsomt, tegneserie, leses veldig fort

• Pingles dagbok Av Jeff Kinney  - morsomt, tekt i form av dagbok med masse tegninger

• Hundemannen serie er nevnt, Dav Pilkey - men det er litt mer for gutter (politi, superhelter og skurker), ikke alle jenter liker det, tegneserie

• Kaptein Supertruse også av Dav Pilkey - skolehverdager og superhelter, tegneserie

• Kokosbananas Av Rolf Magne Andersen, Victoria Haallman Hamre  - for litt mindre barn, lite tekst og mye bilder, men veldig gøy

• Doktor Proktor bøkene av  Jo Nesbø - mange liker de, men her er det mye tekst, mulig du må være med og lese for henne

•  Dragens øye av Cha Sandmæl - fantasi, tegneserie, veldig fine tegninger, slike bøker appellerer ofte til jentene

•  Nordlys av Malin Falch - samme som over

• Amuletten Av Kazu Kibuishi - samme som over 

Anonymkode: 39cd8...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...