Gå til innhold

Smør, margarin eller olje; hva er sunnest å steke kjøtt og grønnsaker med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er det jo ulike meninger og teorier rundt dette med mettet fett. Men extra virgin olivenolje, og meierismør om du ikke er skeptisk til mettet fett.

Selv holder jeg meg unna transfett og prosesserte fettkilder, samt diverse planteoljer.

Anonymkode: f166b...a19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett inneholder mange kalorier og bør begrenses i seg selv. Margarin er ultraprosessert, smør er ikke. Flytende fett er sunnere enn hardt fett, så oljer er sunnere enn smør og margarin. Kokosolje er absolutt ikke sunnest, selv om noen over her påstår det så det innlegget skal du bare ignorere. Kokosolje inneholder altfor mye mettet fett og for lite umettet fett. Rapsolje og olivenolje er de sunneste oljene av de som er lett tilgjengelig.

Anonymkode: 88d4b...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker smør, meierismør, til steking og matlaging. Orker ikke bruke olje, for det bare "koker" kjøttet grått, det blir ikke den gyldne fine stekeskorpen som smør gir kjøttet. Jeg har en flaske oliven/rapsolje blanding stående på kjøkkenet, men den brukes sjelden.

Sist jeg tok en sjekk med blodprøver hos legen, et halvt år siden, så var alle verdier fine, inkl kolesterol og vitaminnivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker, ekstra Virgin olivenolje, kokos olje og avokado olje.

Anonymkode: 4ab47...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fett inneholder mange kalorier og bør begrenses i seg selv. Margarin er ultraprosessert, smør er ikke. Flytende fett er sunnere enn hardt fett, så oljer er sunnere enn smør og margarin. Kokosolje er absolutt ikke sunnest, selv om noen over her påstår det så det innlegget skal du bare ignorere. Kokosolje inneholder altfor mye mettet fett og for lite umettet fett. Rapsolje og olivenolje er de sunneste oljene av de som er lett tilgjengelig.

Anonymkode: 88d4b...d83

Men så kan du lese den lenge tråden om planteoljer, og så viser det seg at sunt ikke er lik sunt allikevel… 

det er flere definisjoner på sunt. Dine er ikke det eneste riktige. Noen andre ville konkludert med at planteoljer ikke bare er usunne, men også direkte skadelig. Mens smør er det sunneste. 

Anonymkode: 17883...ea4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ingenting. Med en god stekepanne trenger man ikke å tilføre de ekstra usunne kalorier 👍

Anonymkode: b727f...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker ingenting. Med en god stekepanne trenger man ikke å tilføre de ekstra usunne kalorier 👍

Anonymkode: b727f...542

Samme her. Ikke brukt noe på over ett tiår, mer enn det også nå. God stekepanne, og om en steker løk og/eller sopp først så avgir der væske som en kan steke resten i. 

Ellers er det veldig mye delte meninger her, så en må nesten vurdere litt selv hva en vil tro på, og forholde seg til. Vet en del blander olje og smør/margarin for å få ulik smak på rettene, og de har ulike egenskaper (visst nok, jeg har bare sett det på YouTube) så en blanding gir et annet resultat. Da enten de bruker smør eller margarin så blander de. Jeg vet det er forskjell 😉 

Er jo litt hva en liker også. Noen hater jo smørsmak, mens andre elsker det, samme med margarin. Her brukes det ikke, og det går helt fint. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...