Gå til innhold

Min bror vokser ikke opp eller tar ansvar, snart 40 år. Hva kan man gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bror nærmer seg 40 år. Han har tidligere hatt mye gjeld, som han opparbeidet seg da han bodde hjemme hos mine foreldre gratis med en fulltidsjobb. Han vil ikke si hvordan han brukte hele lønningene sine, og deretter 6-700,000 i gjeld ila 2 år. Har betalt ned denne etter den gikk til statsforvalter og det ble tvangstrekk. Han har en fulltidsjobb hvor han tjener relativt bra, men bruker hele lønningen på 2 uker og kommer til meg eller mine foreldre og spiser etter de 2 ukene. Spør ofte etter å låne penger. Han leier nå en liten leilighet med en samboer som har enda dårligere økonomi enn han selv, men som behandler han bra. Om de er bra for hverandre er ikke min sak. 

Han har en sønn i barnehagealder han har samvær med 4 dager i måneden, men som bor langt unna med dårlig kollektivtilbud. Han har ikke førekort, og lar seg ikke motivere til å ta det selv når u.t forslår å spandere det samt bil. Diverse familiemedlemmer må hente hans sønn for at han skal kunne ha samvær. 

Jeg har prøvd å snakke med han om sparing, at selv 200kr måneden blir penger over tid, viktigheten av en bufferkonto o.l men han virker ikke mottakelig. Han virker ikke motivert til å ta grep om noe. Blir ofte sur om vi prøver forslå noe. 

Våre foreldre får aldri hjelp til noe av han når han spør om det, og han behandler min mor ofte dårlig og presser henne for penger. Dessverre har det vært tilfeller hvor han har brukt hennes Mastercard o.l ulovlig, og hun betalte det ned og lot det gå siden hun ikke ønsker krangle med han. Vår far har vært syk den siste tiden og han har heller ikke stilt opp her, alt ansvar har falt på meg. Jeg er sliten selv nå, av å oppå resten av mitt eget liv skulle prøve å motivere storebror til å ta grep. 

er bekymret for at han skal havne i en ny sirkel med stor gjeld, tvangstrekk o.l. eller helt ærlig bare fortsette som han gjør, for de fleste tar vel noe mer grep? Har foreslått psykologtimer også, men han blir rasende av forslaget. 

aner ikke lenger hva jeg kan gjøre som søster. 

noen som har råd? Erfaringer? 

Anonymkode: 4835f...a18

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ditt ansvar. Han må hjelpe seg selv. Du kan være en god søster uten å være oppdrager. Det er hans liv.

Anonymkode: 53cd9...4f5

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gjort noe med det der. 

Fokuser heller på å være en ressurs for sønnen hans. 

Anonymkode: 8c98e...0d0

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig begrenset hva du som søster kan gjøre her.

Jeg kjenner en kar på snart 60. Leier leilighet, ikke fast jobb, kun kortere arbeidsforhold. Nå har han fått uføretrygd så nå har han fast inntekt, men den er jo lav.

Han jeg kjenner har hatt problemer med økonomi hele livet, Når han fikk penger så føk de ut igjen. Han satte seg i gjeld på tull og forbruk som først nå er betalt ned. Forsikringsvindel har han gjort.

Forhold etter forhold som ikke varer mer enn noen år så går damene lei. Heldigvis har han ikke fått barn, det tror jeg han selv ser at er veldig greit.

Noen blir ikke voksne, noen klarer ikke ta ansvar.

Din bror jobber og vil sånn sett kunne klare mye, at han ikke vil ta lappen får være hans problem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får ikke gjort noe med det der. 

Fokuser heller på å være en ressurs for sønnen hans. 

Anonymkode: 8c98e...0d0

Det vil jeg absolutt si jeg er! Har godt forhold til barnemor og tilbyr meg være barnevakt o.l. når hun trenger avlastning. Har også en aksjesparekonto til min nevø som jeg åpnet ifm dåpen hans. Elsker han som han skulle vært min egen ❤️ 

ts 

• Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (9 minutter siden):

Det er veldig begrenset hva du som søster kan gjøre her.

Jeg kjenner en kar på snart 60. Leier leilighet, ikke fast jobb, kun kortere arbeidsforhold. Nå har han fått uføretrygd så nå har han fast inntekt, men den er jo lav.

Han jeg kjenner har hatt problemer med økonomi hele livet, Når han fikk penger så føk de ut igjen. Han satte seg i gjeld på tull og forbruk som først nå er betalt ned. Forsikringsvindel har han gjort.

Forhold etter forhold som ikke varer mer enn noen år så går damene lei. Heldigvis har han ikke fått barn, det tror jeg han selv ser at er veldig greit.

Noen blir ikke voksne, noen klarer ikke ta ansvar.

Din bror jobber og vil sånn sett kunne klare mye, at han ikke vil ta lappen får være hans problem.

Takk for fint innspill! Ja, han jobber og forsørger seg selv store deler av tiden og det er jeg absolutt glad for. Også stabile arbeidsforhold. Han planla ikke å få et barn, men jeg har ingen tvil om at han elsker sønnen sin selvom han ikke tar grep rundt førerkort og sparing. Det undres meg hvordan vi vokste opp sammen og fikk så forskjellig forhold til det med sparing, langsiktig tenking ifm boligkjøp og andre ting. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å behandle han som en voksen.

Hvorfor skal han motivere seg til å la lønnen vare lenger, hvis dere berger han?
Hvorfor skal du betale førerkort og bil når han tjener godt? 

Han oppfører seg som en umoden ungdom fordi omgivelsene (deriblant dere) lar han være det. La han seil sin egen sjø, så forstår han nok behovet for å bygge seg båt etterhvert

Anonymkode: b6bfc...1e1

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luk restauranten og minibanken. Du er ikke moren hans. Hva dine foreldre gjør er ikke din sak, men du kan jo gjenta at du mener det er på tide han lærer å klare seg selv. Og kanskje din mors mastercard skal lukkes? 

Anonymkode: 8326b...cce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det vil jeg absolutt si jeg er! Har godt forhold til barnemor og tilbyr meg være barnevakt o.l. når hun trenger avlastning. Har også en aksjesparekonto til min nevø som jeg åpnet ifm dåpen hans. Elsker han som han skulle vært min egen ❤️ 

ts 

Så heldig han er som har en så fin og god tante ❤️

Anonymkode: c8884...6da

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par sånne (av begge kjønn), og det er ikke noe du kan gjøre, annet enn å ikke låne ham penger. Som andre sier, still opp for sønnen hans.

Men sånn ellers, selv om dette ikke er en livsstil du ville hatt selv, må du nesten tillate ham å leve det livet han velger. Man er faktisk ikke pålagt å eie bolig, ha sparepenger, eller sjaue for foreldre.

Anonymkode: 5fa09...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts 

❤️ så fint. Broren din kan du ikke hjelpe, når han ikke ønsker å klare seg selv. Du vil bare slite deg ut. Med sønnen kan du ha en god relasjon som også gir deg glede høres det ut som. Du hjelper jo broren din ved å være der for sønnen hans (selv om han sikkert ikke ser på det slik). 

Anonymkode: 7e706...cf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste du får endret her er deg selv. Du kan slutte å gi han mat. Og han er i hvert fall ikke interessert i råd fra deg. 

Han er en dårlig far, men det får du heller ikke gjort noe med. 

Og dine foreldre velger selv om de vil ruinere seg selv. 

Anonymkode: 41b04...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det du kan gjøre er å behandle han som en voksen.

Hvorfor skal han motivere seg til å la lønnen vare lenger, hvis dere berger han?
Hvorfor skal du betale førerkort og bil når han tjener godt? 

Han oppfører seg som en umoden ungdom fordi omgivelsene (deriblant dere) lar han være det. La han seil sin egen sjø, så forstår han nok behovet for å bygge seg båt etterhvert

Anonymkode: b6bfc...1e1

Sååååå enig👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren din vokser aldri opp fordi dere alltid redder han. 

Anonymkode: 09825...a83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. La han få vokse opp og ta ansvar selv.

Jeg er selv blitt «holdt fast» som et lite barn av mine foreldre selv om jeg er voksen, og det gjør noe med deg. Det er virkelig ikke positivt. Kanskje det er noe lignende for din bror. Dere må la han leve eget liv og ta konsekvensene av egne feil. Det er en bjørnetjeneste å ikke la han gjøre det.

Ellers: Litt teit å slenge ut diagnose, men kanskje han burde vært utredet for ADHD. Men igjen - hvis han nekter psykolog, så vil han sikkert ikke det heller. Og det er hans valg.

Det beste du kan gjøre er å være der for nevøen din, som har en rimelig bedriten far (beklager å si det), selv om broren din sikkert elsker sønnen sin høyt. Men kjærlighet alene er ikke nok, så fantastisk at nevøen har deg (og sikkert andre altså, bla sin mor).

Anonymkode: 34383...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og foreldrene bør stenge igjen pengekranen og kjøkkenet, så lenge han vet at han kan få låne av dere eller komme å spise når det er tomt, så trenger han jo heller aldri ta grep. 

Anonymkode: 73d93...13d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...