Gå til innhold

Når legger deres 11 åringer seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 11 åring som stadig klager på at han må legge seg så tidlig vi sier han skal legge seg kl.21 mens han sier at alle andre får være oppe mye lenger.

Anonymkode: a1506...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 i ukedagene, de fleste vennene har også 21.30 eller 22. 

Anonymkode: 90cd7...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 er leggetid for 11-åringen. Det funger best, vi prøvde på en tidligere leggetid, men da hørte vi at han romstrerte og ikke kom seg i seng. 22 er han reelt trøtt og sovner fort.

Anonymkode: 6165b...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før skoledager: I seng før kl 21, helst sove med en gang. Opp kl 7. 

I helga varierer det fra 22 til 24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21.00 på hverdager. Jeg blåser i hva alle andre gjør. Frøkna mi er oppe 06 hver dag og trenger den søvnen hun kan få. I helgene flyter det mer ut og det kan bli både 22 og 23, alt etter som hva vi gjør

Anonymkode: be28a...e13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.30-09.00. Gjør ikke noe forskjell på hverdag og helg når det gjelder søvn. 

Helgen blir også kjekkere om alle er opplagt og uthvilt.

Anonymkode: c9465...ac3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg 21.30 ut videregående…. 

At en 11 åring legger seg 21.30 syns jeg er horribelt, det blir altfor lite søvn…

Anonymkode: 8d9ff...525

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mine var 11 måtte de i seng klokken 21 på hverdager. Senere i helger. Viktigere enn når de legger seg er jo når de må opp. Om barna må opp grytidlig er det jo naturlig at de også må legge seg tidlig. Mellom 6 - 13 år er det anbefalt 9 - 11 timer. Så da er det jo bare å telle seg bakover og se om barnet legger seg tidlig eller sent :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At en 11 åring legger seg 21.30 syns jeg er horribelt, det blir altfor lite søvn…

Min står opp kl 7:30. får altså 10 timer søvn- noe som er mer enn nok for han. 
Hvor mye søvn man trenger er veldig individuelt.

Anonymkode: 93784...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Horribelt, faktisk. Jaggu ikke lett å operere innenfor dagens strenge foreldreregime. I min omgangskrets er det da ingen som leverer til ståkarakter, typisk leggetid for denne aldersgruppen er 21-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke nødt til å påføre egne traumer fra streng oppvekst, til neste generasjon. Lov å tenke selv, og våre egne foreldre satt ikke nødvendigvis på fasiten. Jeg kjenner ingen som la seg kl 21.30 på vgs. det er mildt sagt spesielt, og av hensyn til ungdommens/ unge voksnes sosiale liv, er det nok heldigvis et unntak. 

Anonymkode: 6a210...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min står opp kl 7:30. får altså 10 timer søvn- noe som er mer enn nok for han. 
Hvor mye søvn man trenger er veldig individuelt.

Anonymkode: 93784...56a

07.30! Da var jeg på vei til skolen for lenge siden. Bor dere rett ved skolen, og frokosten står klart når han/hun kommer til bordet? 

Enig i at når barna står opp også er avgjørende for leggetid. Jeg måtte stå opp rundt 6, dusje, lage frokost, ordne til dagen. Rydde etter frokost osv tok jo og tid, etc. gikk til t-banen 07.10. Fremme på skolen litt etter 08.00, begynte 08.15. 

På barneskolen og ungdomskolen var det relativt likt, men da gikk jeg til skolen istedenfor å ta tbane. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man er jo ikke nødt til å påføre egne traumer fra streng oppvekst, til neste generasjon. Lov å tenke selv, og våre egne foreldre satt ikke nødvendigvis på fasiten. Jeg kjenner ingen som la seg kl 21.30 på vgs. det er mildt sagt spesielt, og av hensyn til ungdommens/ unge voksnes sosiale liv, er det nok heldigvis et unntak. 

Anonymkode: 6a210...dbc

Skjerp deg. Å få nok søvn er ikke et traume. 

Jeg gikk på Oslos mest populære skole med strenge inntaktskrav. Du slasket deg ikke gjennom den skolen! Gadd du ikke prioritere skole, så gadd du ikke gå der. Og for å takle skolen måtte man faktisk få nok søvn. Vi var mye sosiale, men hva skal man reke rundt i byen for etter 20.00 uansett? Det gjorde jeg nok av i helgene ;)  Vi drakk oss fulle fredag og lørdag, og jobbet masse med skole mandag til fredag. Og så sov jeg på natten, istedenfor å kaste ødelegge nattesøvnen med TikTok(som ikke fantes da, men hadde face og insta). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...