Gå til innhold

Hjelp i barnehagen etter fastsatt diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet har nylig fått en språkvanske, diagnose fastsatt av sykehuset etter grundig utredning. Har hun krav på hjelp i form av tilretteleggingsmidler, støttetimer etc.? 

Finnes det en søkefrist eller må jeg be barnehagen sende inn en pedagogisk rapport til Fagsenteret? Spurte i barnehagen i dag, de kunne ikke svare på så mye. Dere med erfaring? Skal snakke med sykehuset.

Anonymkode: 494f5...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk en vurdering av PPT og deretter vedtak om støttepedagog. Barn med DLD (impressive språkvansker) og en del sosialt strev. Det er noen år siden, mener hun hadde 14 uketimer i barnehagen, fra treårsalderen. 

Anonymkode: 75869...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet har nylig fått en språkvanske, diagnose fastsatt av sykehuset etter grundig utredning. Har hun krav på hjelp i form av tilretteleggingsmidler, støttetimer etc.? 

Finnes det en søkefrist eller må jeg be barnehagen sende inn en pedagogisk rapport til Fagsenteret? Spurte i barnehagen i dag, de kunne ikke svare på så mye. Dere med erfaring? Skal snakke med sykehuset.

Anonymkode: 494f5...bd2

Velkommen i flokken av foreldre som må sloss for at barna skal få den hjelpen de trenger og har rett på. 

Ring kommunens barnehagekontor, og spør der hvordan dere skal gå frem. 

Du bør og undersøke om dere har rett på grunn.og hjelpestønad. 

Ingen kommer til å tilby dere hjelp av seg selv, så dere må bare undersøke og søke selv. En evig kamp for de fleste. 
Vanskelig å vurdere uten å vite noe i nærheten av diagnosen.

Anonymkode: 466a5...45f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet må henvises til PPT som skal gjøre en sakkyndig vurdering av barnets behov i skolen. De kan anbefale støttetimer, spesialpedagog osv. Skoler og barnehager er ofte sene med å henvise, så vær obs på at du kan henvise barnet selv om barnehagen er treige. PPT ønsker nok en pedagogisk rapport fra barnehagen i tillegg til utredningsrapport. Sjekk gjerne din kommunes nettsider for mer informasjon om henvisning til PPT. 

Anonymkode: bfbf3...64b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Barnet må henvises til PPT som skal gjøre en sakkyndig vurdering av barnets behov i skolen. De kan anbefale støttetimer, spesialpedagog osv. Skoler og barnehager er ofte sene med å henvise, så vær obs på at du kan henvise barnet selv om barnehagen er treige. PPT ønsker nok en pedagogisk rapport fra barnehagen i tillegg til utredningsrapport. Sjekk gjerne din kommunes nettsider for mer informasjon om henvisning til PPT. 

Anonymkode: bfbf3...64b

Dette er helt avhengig av hvilken diagnose vi her snakker om. Alt er ikke A4. 

Anonymkode: 466a5...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til kamp hele bhg og skole.

Få ppt inn. Her så fikk ene barnet 100% assistent,  de brukte tegn til tale og 4 timer med spesped i bhg. På skolen falt assistent bort for rektor mente ikke behov selv om ppt anbefalte. Fikk 2 timer spesped i uka

Anonymkode: 14714...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnet har nylig fått en språkvanske, diagnose fastsatt av sykehuset etter grundig utredning. Har hun krav på hjelp i form av tilretteleggingsmidler, støttetimer etc.? 

Finnes det en søkefrist eller må jeg be barnehagen sende inn en pedagogisk rapport til Fagsenteret? Spurte i barnehagen i dag, de kunne ikke svare på så mye. Dere med erfaring? Skal snakke med sykehuset.

Anonymkode: 494f5...bd2

PPT burde allerede være involvert?

 

Anonymkode: d1365...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er helt avhengig av hvilken diagnose vi her snakker om. Alt er ikke A4. 

Anonymkode: 466a5...45f

Nei, men PPT bør allikevel være involvert.

Jeg er selv stemor til en gutt med syv ulike diagnoser, og her har det gått overraskende enkelt for seg. Men, det har nok noe med at omstendighetene rundt ham har har medført utredninger fra han var liten baby. Uansett, grunnet blant annet hjerneskade har han flere hjelpemidler, f.eks ulike ASK-tiltak m.m.

Ellers er jeg selv kontaktlærer og har hatt barn med både autismespekterdiagnoser og hjerneskader. Problemet i "normalskolen" (eller barnehagen) er at det er altfor lite ressurser, og for lite kunnskap. Det ser man også i barnehagen, der min stesønn tidligere gikk (før han ble flyttet over til spesialbarnehage). Det er for liten kunnskap, og for lite tid og voksenressurser rundt. Uansett, det er viktig å få PPT på banen, hvis det ikke allerede er det, for de kan tross alt komme med en del retningslinjer, kartlegginger, råd og andre ting som er viktige i møte med disse barna.

Heldigvis for mine elever så bruker jo jeg ASK selv på hjemmebane, så jeg bruker dette selv i møte med elevene som trenger det, men det er et paradoks at det kan stå i en utredning at eleven har rett på ditt og datt, men ingen vet hva det skal bety eller hvordan det skal gjøres. Som lærer for elevene står jeg ofte alene om dette. Så, i dette tilfellet hvordan det er snakk om barnehage, ville jeg også alliert meg med dem, og spurt dem hvordan man sammen kan jobbe for barnet. Man skal ha en gjennomgang med barnehagen, hvis barnet har IOP, skal jo dette også lages. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (27 minutter siden):

Nei, men PPT bør allikevel være involvert.

Jeg er selv stemor til en gutt med syv ulike diagnoser, og her har det gått overraskende enkelt for seg. Men, det har nok noe med at omstendighetene rundt ham har har medført utredninger fra han var liten baby. Uansett, grunnet blant annet hjerneskade har han flere hjelpemidler, f.eks ulike ASK-tiltak m.m.

Ellers er jeg selv kontaktlærer og har hatt barn med både autismespekterdiagnoser og hjerneskader. Problemet i "normalskolen" (eller barnehagen) er at det er altfor lite ressurser, og for lite kunnskap. Det ser man også i barnehagen, der min stesønn tidligere gikk (før han ble flyttet over til spesialbarnehage). Det er for liten kunnskap, og for lite tid og voksenressurser rundt. Uansett, det er viktig å få PPT på banen, hvis det ikke allerede er det, for de kan tross alt komme med en del retningslinjer, kartlegginger, råd og andre ting som er viktige i møte med disse barna.

Heldigvis for mine elever så bruker jo jeg ASK selv på hjemmebane, så jeg bruker dette selv i møte med elevene som trenger det, men det er et paradoks at det kan stå i en utredning at eleven har rett på ditt og datt, men ingen vet hva det skal bety eller hvordan det skal gjøres. Som lærer for elevene står jeg ofte alene om dette. Så, i dette tilfellet hvordan det er snakk om barnehage, ville jeg også alliert meg med dem, og spurt dem hvordan man sammen kan jobbe for barnet. Man skal ha en gjennomgang med barnehagen, hvis barnet har IOP, skal jo dette også lages. 

1. barnet har syv! Diagnoser, dette er ikke sammenlignbart. 
2. Du er stemor, og står på sidelinjen. 
3. Du er lærer (!) og står også der på sidelinjen. 
 

Ingen av disse rollene har gitt deg reel innsikt i ts sin situasjon som forelder med et barn med en eller kanskje to diagnoser. 

Papirmøllen og det «vanlige» foreldre må igjennom for å få hjelp til barn med noe barna trenger hjelp med den er du helt uvitende om. 
 

Og som et lite NB til slutt, lærere pleier å like at de vet, kan og får til veldig mye, mens de i realiteten bør holde seg til det de kan og skal nemlig undervise i sine fag i klasserommet. 

Anonymkode: 466a5...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tragisk at barnehagestyrer ikke kunne gi deg god nok veiledning.

Anonymkode: ebb3e...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. barnet har syv! Diagnoser, dette er ikke sammenlignbart. 
2. Du er stemor, og står på sidelinjen. 
3. Du er lærer (!) og står også der på sidelinjen. 
 

Ingen av disse rollene har gitt deg reel innsikt i ts sin situasjon som forelder med et barn med en eller kanskje to diagnoser. 

Papirmøllen og det «vanlige» foreldre må igjennom for å få hjelp til barn med noe barna trenger hjelp med den er du helt uvitende om. 
 

Og som et lite NB til slutt, lærere pleier å like at de vet, kan og får til veldig mye, mens de i realiteten bør holde seg til det de kan og skal nemlig undervise i sine fag i klasserommet. 

Anonymkode: 466a5...45f

Jepp, kast hjelpetrengende barn ut av skolen og la lærere gjøre jobben de er ansatt til: undervise normalbarnet!

Anonymkode: 1ca5f...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

1. barnet har syv! Diagnoser, dette er ikke sammenlignbart. 
2. Du er stemor, og står på sidelinjen. 
3. Du er lærer (!) og står også der på sidelinjen. 
 

Ingen av disse rollene har gitt deg reel innsikt i ts sin situasjon som forelder med et barn med en eller kanskje to diagnoser. 

Papirmøllen og det «vanlige» foreldre må igjennom for å få hjelp til barn med noe barna trenger hjelp med den er du helt uvitende om. 
 

Og som et lite NB til slutt, lærere pleier å like at de vet, kan og får til veldig mye, mens de i realiteten bør holde seg til det de kan og skal nemlig undervise i sine fag i klasserommet. 

Anonymkode: 466a5...45f

Jøss, du liker virkelig å dra ned andre, gjør du ikke?

1. Som sagt. Jeg skrev også dette selv.

2. Nei. Overhodet ikke. Jeg er like involvert i min stebarns liv som foreldrene. Slutt å trykke ned folk du ikke kjenner. Barnets mamma og jeg samarbeider veldig godt rundt f.eks ASK-tiltakene. Grunnet alle diagnosene MÅ man være PÅ. Det er ikke noe mellomting med et slikt barn. Barnet kaller meg også mor, for øvrig. Ikke stemor (men fordi man har slik avesjon mot å kalle stemødre for noe annet enn stemødre, så kalte jeg meg selv stemor i denne tråden). 50% av tiden fungerer jeg faktisk som barnets mor. Jeg er like involvert i alt fra medisinering, bleieskift og nattevåk som min mann er. 

3. Ja og nei. På en side er jeg ikke hjemme i barnets bolig hver dag, men jeg ser mange av barna jeg underviser og er lærer for, enn det foreldrene gjør. Som lærer på småskoletrinnet blir man ikke bare pedagog, man er sosionom, omsorgsperson, litt mamma og alt mulig annet. 

Jeg er overhodet IKKE uvitende om den papirmøllen "vanlige" foreldre er gjennom. Hvem tror du skriver IOP'en til eleven i klassen? Det er faktisk meg. Det er også jeg som er med på utredninger med en del av disse barna, enten fordi PPT ønsker dette og/eller fordi foreldrene også ønsker det. Jeg er også med i utredningen, f.eks ved å fylle ut skjema om barnet det gjelder. Jeg tror ikke helt folk forstår hvor mange slike tidkrevende oppgaver nå legges på en kontaktlærer.

Og jeg har vært gjennom mang en papirmølle med min stesønn. Skal vi se: vi har papirmøllen for at stesønnen min skal få ny seng og skiftestasjon, det er snakk om nye kamera som skal tilpasses til boligen, så har vi sikkerhetstiltakene til boligen vår, i tillegg har man også hjelpemidlene som det ene barnet i klassen min trenger, som JEG faktisk er pådriver for, fordi foreldrene ikke ante de kunne få det, men jeg visste om dem grunnet min stesønn (for der har vi også hatt en papirmølle).

Så er det jo pleiepengene som må søkes om, møtene med ulike instanser som sykehus, spesialister, leger i alle varianter, spesialskole og spesialbarnehage. 

Jeg er også den som leser gjennom alle IOPer for foreldrene (dvs si min mann og hans eks), fordi jeg kjenner dem så godt fra før som lærer (og lager mange selv). Det gjør at foreldrene stoler på meg når det gjelder vurdering av dem.

NB: Du kan tydeligvis ikke mye om opplæringsloven. Som lærer har jeg både en plikt, men også et ønske, om å tilrettelegge, for barnets behov. 

Hvem tror du egentlig tilrettelegger for barna med spesielle behov som trenger dette i klasserommet? Barnet har kanskje en assistent, men læreren har det pedagogiske ansvaret. Vet du hvor mange timer jeg har sittet og laget symbolkort og lagt til rette for ASK? Eller hvor mange timer jeg har brukt på dagsplaner, andre tilrettelegginger og samtaler med elever og foreldre, for at de skal føle seg ivaretatt?

Jeg synes du skal holde kjeft om noe du åpenbart ikke kan noe om. Og du skal ikke komme her å si at jeg står på sidelinjen, for det gjør jeg for pokker ikke. 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...