Gå til innhold

Bilde av hovne mandler hos barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet hoster endel, og ser mandlene er hovne. Men er de ikke VELDIG hovne? Hva mener dere? Burde jeg ta barnet til legen? 

IMG_8815.jpeg

Anonymkode: 49cb0...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer barnet å spise og drikke? Klarer det å svelge sitt eget spytt? Virker barnet lite smertepåvirket?

Hvis ja på disse punktene, er det lite trolig det er streptokokker og da må bare sykdommen gå sin gang. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (13 minutter siden):

Klarer barnet å spise og drikke? Klarer det å svelge sitt eget spytt? Virker barnet lite smertepåvirket?

Hvis ja på disse punktene, er det lite trolig det er streptokokker og da må bare sykdommen gå sin gang. 

Enig i dette.
Mandlene er hovne, men har ellers ikke utseende typisk for streptokokk-infeksjon. 

Eventuell streptokokk-infeksjon i halsen er viktig å behandle (med antibiotika), da et uheldig fåtall av ubehandlede utvikler nyre-eller hjerte-komplikasjoner. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller høre med en lege fremfor folk uten kompetanse på et anonymt forum!

Anonymkode: da529...26f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet hoster endel, og ser mandlene er hovne. Men er de ikke VELDIG hovne? Hva mener dere? Burde jeg ta barnet til legen? 

IMG_8815.jpeg

Skal noen vurdere om halsmandler er hovne, så må vi og du ha et bilde å sammenligne med når mandlene ikke er hovne. 

Her gjør du en ting, ringer legevakt og ber om råd der. Nummeret er 116 117. De kan vurdere på telefon hvilke og om tiltak er å anbefale.

Anonymkode: d1d1f...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 3 barn som alle har fått utført reduksjon av mandler, og har/hadde samme symptom som din med mye hosting, spesielt på natten. 

Så fremt det ikke er noe akutt infeksjon som gjør at du tenker det er halsbetennelse (ser ikke slik ut), drar du til fastlege for å få henvisning til Øre-Nese-Hals. Lang ventetid, så lurt å få henvisning dit så snart som mulig.

Anonymkode: fad6b...297

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei.

Jeg har 3 barn som alle har fått utført reduksjon av mandler, og har/hadde samme symptom som din med mye hosting, spesielt på natten. 

Så fremt det ikke er noe akutt infeksjon som gjør at du tenker det er halsbetennelse (ser ikke slik ut), drar du til fastlege for å få henvisning til Øre-Nese-Hals. Lang ventetid, så lurt å få henvisning dit så snart som mulig.

Skulle bare legge til at deres mandler så identisk ut som de på bildet her. De ventet rundt 1 år før operasjon så ble ikke prioritert 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle bare legge til at deres mandler så identisk ut som de på bildet her. De ventet rundt 1 år før operasjon så ble ikke prioritert 😅

Takk for svar. Hvor lenge hostet de? Sånn i ukesvis? Barnet mitt er mye syk, mer enn andre barn. Men ikke alltid hoste, men «alt» av sykdom. Feber, snørr, oppkast, ørebetennelser osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Hvor lenge hostet de? Sånn i ukesvis? Barnet mitt er mye syk, mer enn andre barn. Men ikke alltid hoste, men «alt» av sykdom. Feber, snørr, oppkast, ørebetennelser osv osv. 

Yes, alt det der i tillegg. 
Ble mye bedre etter operasjon 😊 Veldig veldig vanlig hos barn med hovne mandler. 

De hostet jo en stund før det ble oppdaget, vi trodde først det var barneastma, men hadde ingen effekt på medisiner.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...