Gå til innhold

Startlån pga helsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Renter - Husbanken 
Så grovt regnet: 14 000,- pr måned for ett lån på 2,7 mill. 

Anonymkode: 10444...953

Trodde det var mye mer. 

Men hvis jeg får startlån så kan jeg betale mindre på den enn hva jeg betaler i husleie her jeg leier 

Anonymkode: 991e8...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde det var mye mer. 

Men hvis jeg får startlån så kan jeg betale mindre på den enn hva jeg betaler i husleie her jeg leier 

Ja det er mulig lånet blir billigere enn husleie, men du må huske at du også skal betale kommunale avgifter og/eller fellesutgifter også. 
Du bør beregne mellom 4000 og 7000 i tillegg til låneutgifter om du skal kjøpe leilighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja det er mulig lånet blir billigere enn husleie, men du må huske at du også skal betale kommunale avgifter og/eller fellesutgifter også. 
Du bør beregne mellom 4000 og 7000 i tillegg til låneutgifter om du skal kjøpe leilighet. 

Ok. Er fellesutgifter på 4500 kr her, så da blir det akkurat det samme som jeg betaler i husleie nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant at man kun får startlån på 10 år og etter det må man refinansiere lånet i en vanlig bank? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er renter på startlån? Hvor mye betale på ett lån på f eks 2.7 millioner kr med nedbetaling på 30 år? 

Det bestemmer kommunen du evt. får lån fra. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må søke elektronisk. 
Det hjelper ikke så mye å forklare noe ansikt til ansikt, de behandler/vurderer ikke noe slikt, de vil eventuelt bare benytte det du sier for å gi deg tips i hvilken dokumentasjon du må laste opp i søknaden. 

Det er ikke diagnoser som er avgjørende, men hvordan disse påvirker deg og din hverdag. Du må legge med dokumentasjon fra lege eller andre relevante som viser hvilken utfordringer helsen din gir deg. 

Det er økonomi først og fremst som vurderes og av gjør, deretter kommer andre personlige forhold.

Renter - Husbanken 
Så grovt regnet: 14 000,- pr måned for ett lån på 2,7 mill. 

I tillegg skal kommunen ha fortjeneste på lånet. Og gebyrer. 

Trodde det var mye mer. 

Du skal da ikke bare betale lån, du må plusse på fellesutgifter der du skal bo. 

Anonymkode: eba42...33c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår ikke helt opplyst om alle kostnader etc i måten du skriver på. Be om et møte med en finansiell rådgiver og sett opp et budsjett så ser du fort hva ting koster og hva du har råd til. 

Anonymkode: 012c7...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 0.17):

Nå hadde vi nettopp en tråd om Startlån og regelverket i Bergen kommune, som er ulikt regelverket i Askøy,,og enda mer ulikt regelverket i Øygarden kommune, som igjen er ulik regelverket i Oslo kommune. Hva er hensikten din med å svare slik du gjør? 

Der er regelverket i Bergen lagt inn i link. Når ts ikke gidder å opplyse om bostedskommune, og heller ikke om inntekt så får hun finne frem regelverket i sin egen kommune selv og lese. Det er helt meningsløst å spørre om noe uten relevant informasjon. 

Alle disse startlåntrådene som kommer igjen og igjen flere ganger for uken burde vært lagt inn i en stratlåntråd, slik som men barnevogntrådene. 

Som sagt, startlån gis i medhold av forskrift om startlån. Retningslinjene i kommunen er som ordet "retningslinje" tilsier ikke juridisk bindende regler, men inneholder selvsagtheter og en gjentakelse av det som uansett følger av det overordnede regelverket fra Husbanken. Er det noe her du ikke forstår?

Anonymkode: 449a9...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det bestemmer kommunen du evt. får lån fra. 

Det er økonomi først og fremst som vurderes og av gjør, deretter kommer andre personlige forhold.

I tillegg skal kommunen ha fortjeneste på lånet. Og gebyrer. 

Du skal da ikke bare betale lån, du må plusse på fellesutgifter der du skal bo. 

Jeg vet. Men det blir uansett ikke mye mere enn hva jeg betaler nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del har tungt for å skjønne dette, derfor kan det sies kort og godt en gang for alle:

-Reglene for tildeling av startlån følger av forskrift om startlån Forskrift om startlån fra Husbanken - Lovdata

-Kommuner kan ha egne retningslinjer, men som Husbanken skriver på sine sider: "Regelverket for startlån er så fleksibelt, at det i utgangspunktet ikke bør være behov for egne retningslinjer." Husbanken Merk også at retningslinjene uansett må være innenfor rammene av Husbankens forskrift.

-Hvis man ser på retningslinjene til feks. Bergen kommune, består den utelukkende av selvsagtheter og regler som uansett følger av Husbankens regelverk, samt noen veiledende beløp V29388401

De som påstår at det er kommunen selv som bestemmer dette, tar altså helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Virker som en del har tungt for å skjønne dette, derfor kan det sies kort og godt en gang for alle:

-Reglene for tildeling av startlån følger av forskrift om startlån Forskrift om startlån fra Husbanken - Lovdata

-Kommuner kan ha egne retningslinjer, men som Husbanken skriver på sine sider: "Regelverket for startlån er så fleksibelt, at det i utgangspunktet ikke bør være behov for egne retningslinjer." Husbanken Merk også at retningslinjene uansett må være innenfor rammene av Husbankens forskrift.

-Hvis man ser på retningslinjene til feks. Bergen kommune, består den utelukkende av selvsagtheter og regler som uansett følger av Husbankens regelverk, samt noen veiledende beløp V29388401

De som påstår at det er kommunen selv som bestemmer dette, tar altså helt feil.

Greit å få det inn med teskje 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 17.25):

Må man sende søknad elektronisk eller kan man dra dit? Er lettere å forklare situasjonen ansikt til ansikt.  Eller sende søknad først og heller be om ett møte ved ett evt avslag?

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.07):

Blir litt forvirret når jeg leser om startlån. Leser at man må ha 15% egenkapital, men har også hørt at man trenger ikke det 

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 20.13):

Kan vi få hjelp til å skrive søknad? Trenger noen som ikke ser ned på oss pga de dumme økonomiske valgene vi gjorde for mange år siden som vi fortsatt betaler for 

Sjekk hjemmesidene til kommunen din, du finner informasjon om husbanken og startlån der.

Du må søke elektronisk, men her fikk jeg et møte med personen i kommunen som jobber med disse sakene og hjelp til å fylle ut søknaden. På møtet gikk vi også gjennom min økonomi og mine utgifter for å se at jeg hadde betjeningsevne. (Vanlige banker er pålagt å bruke sifo-referansebudsjett som er mye høyere enn mitt forbruk på mange poster)

Det med krav til egenkapital er litt forvirrende, fordi det også finnes en mulighet for at kommunen kan gi tilskudd, om det er særskilte grunner til det.

Om en først kommer inn under gruppen  innbygger med sårbare så har kommunen flere virkemidler de kan ta i bruk for å hjelpe folk over i mer stabile rammer.

Anonymkode: e79d8...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...